§ 20-spørgsmål S 897 Om regeringen stadig er bundet af »Electro-Mobility and Climate Change and Call to Action«-deklarationen fra COP21.

Til: Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V)
Dato: 14-03-2017
Samling: 2016-17
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 14-03-2017
Endelig besvarelse 20-03-2017
Spørgsmålets ordlyd:
Mener ministeren, at regeringen stadig er bundet af »Electro-Mobility and Climate Change and Call to Action«-deklarationen fra COP21, ifølge hvilken elektriske køretøjer skal udgøre 20 pct. af den samlede globale bilbestand i 2030, hvilket svarer til, at der i 2030 skal være 480.000 klimavenlige køretøjer på de danske veje, og hvilke politiske virkemidler vil ministeren benytte for at sikre, at Danmark lever op til aftalen?
Skriftlig begrundelse:
Basisfremskrivning 2017 viser, at el til vejtransport vil udgøre 0,8 pct. af vejtransportens energiforbrug i 2030, og her er der taget højde for teknologiudvikling. Det svarer til omkring 135.000 elbiler. Under COP21-klimatopmødet tilsluttede den danske regering sig »Electro-Mobility and Climate Change and Call to Action«-deklarationen. Med denne deklaration erklærede Danmark blandt andre lande at gøre, hvad man hver især kan for at øge bestanden af elbiler til et niveau, der er i overensstemmelse med Paris-målet om at begrænse den globale opvarmning til maximalt 2 grader og helst 1,5 grader. Det kan ifølge deklarationen oversættes til, at elektriske køretøjer skal udgøre 20 pct. af den samlede globale bilbestand i 2030, hvilket forudsætter, at 35 pct. af det årlige nysalg til den tid er elektrisk. Hvis elektriske biler i 2030 skulle udgøre 20 pct. af blot dagens danske bilbestand, skulle der til den tid være 480.000 af de klimavenlige køretøjer på de danske veje, hvilket svarer til en gennemsnitlig tilføjelse af 37.000 el-, hybrid- og brintkøretøjer årligt fra nu af.

Endeligt svar

Dokumentdato: 20-03-2017
Modtaget: 20-03-2017
Omdelt: 20-03-2017

Svar på spm. nr. S 897: Mener ministeren, at regeringen stadig er bundet af »Electro-Mobility and Climate Change and Call to Action«-deklarationen fra COP21, ifølge hvilken elektriske køretøjer skal udgøre 20 pct. af den samlede globale bilbestand i 2030, hvilket svarer til, at der i 2030 skal være 480.000 klimavenlige køretøjer på de danske veje, og hvilke politiske virkemidler vil ministeren benytte for at sikre, at Danmark lever op til aftalen?

Svar på spm. S 897 (pdf-version)
Html-version

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 14-03-2017
Modtaget: 14-03-2017
Omdelt: 14-03-2017

Mener ministeren, at regeringen stadig er bundet af »Electro-Mobility and Climate Change and Call to Action«-deklarationen fra COP21, ifølge hvilken elektriske køretøjer skal udgøre 20 pct. af den samlede globale bilbestand i 2030, hvilket svarer til, at der i 2030 skal være 480.000 klimavenlige køretøjer på de danske veje, og hvilke politiske virkemidler vil ministeren benytte for at sikre, at Danmark lever op til aftalen?

Mener ministeren, at regeringen stadig er bundet af »Electro-Mobility and Climate Change and Call to Action«-deklarationen fra COP21, ifølge hvilken elektriske køretøjer skal udgøre 20 pct. af den samlede globale bilbestand i 2030, hvilket svarer til, at der i 2030 skal være 480.000 klimavenlige køretøjer på de danske veje, og hvilke politiske virkemidler vil ministeren benytte for at sikre, at Danmark lever op til aftalen? (pdf-version)
Html-version