Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
S 897
Offentligt
1734354_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. marts 2017
J nr. 2017-971
Folketingsmedlem Christian Poll (ALT) har den 14. marts 2017 stillet mig følgende
spørgsmål S 897, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 897:
”Mener ministeren, at regeringen stadig er bundet af »Electro-Mobility and Climate
Change and Call to Action«-deklarationen fra COP21, ifølge hvilken elektriske
køretøjer skal udgøre 20 pct. af den samlede globale bilbestand i 2030, hvilket
svarer til, at der i 2030 skal være 480.000 klimavenlige køretøjer på de danske
veje, og hvilke politiske virkemidler vil ministeren benytte for at sikre, at Danmark
lever op til aftalen?"
Svar
I forbindelse med COP21 foregik der en række arrangementer sideløbende med
forhandlingerne, som ikke direkte havde noget med de officielle forhandlinger at
gøre. Den erklæring, der henvises til i spørgsmålet, er en del af sådan et
arrangement. Den er således ikke en del af Parisaftalen og dermed heller ikke en
del af de internationale forpligtelser, som Danmark har tilsluttet sig gennem
Parisaftalen.
Erklæringen er udarbejdet af bl.a. det Internationale Energiagentur (IEA) og FN’s
program for bolig- og bebyggelsesmiljø (UEMI) og har karakter af en
hensigtserklæring. I erklæringen præsenterer de parter, der har udarbejdet
erklæringen deres vurdering af, hvad der i 2030 er nødvendigt i forhold til
udbredelsen af elbiler og hensynet til reduktion af drivhusgasudledninger.
Erklæringen er i henhold til de oplysninger, jeg har modtaget, primært underskrevet
af virksomheder og organisationer. Danmark har ikke tilsluttet sig erklæringen.
Regeringen har en ambitiøs klimapolitik, der skal sikre, at udledningerne af
drivhusgasser fra transportsektoren falder frem mod 2050.
Regeringen har et ambitiøst mål om et lavemissionssamfund i 2050, der er
uafhængigt af fossile brændsler. Regeringen er dertil klar til at påtage sig et
ambitiøst 2030-mål for reduktion af udledninger uden for kvotesystemet – det vil
sige primært inden for transport og landbrug.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
S 897 - 2016-17 - Endeligt svar på S 897: Mener ministeren, at regeringen stadig er bundet af »Electro-Mobility and Climate Change and Call to Action«-deklarationen fra COP21, ifølge hvilken elektriske køretøjer skal udgøre 20 pct. af den samlede globale bilbestand i 2030, hvilket svarer til, at der i 2030 skal være 480.000 klimavenlige køretøjer på de danske veje, og hvilke politiske virkemidler vil ministeren benytte for at sikre, at Danmark lever op til aftalen?
1734354_0002.png
Regeringen vil blandt andet arbejde for, at reduktioner i transportsektoren i høj grad
kommer til at ske på baggrund af fælles EU-krav, således at der sikres de samme
krav på tværs af landegrænser.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2