SPØRGSMÅL NR. S 897
§ 2 0- SP Ø RG S M Å L T IL S K RI FT LIG BE S V A R E L S E
Til:
Dato:
Stillet af:
14. marts 2017
Christian Poll (ALT)
Mener ministeren, at regeringen stadig er bundet af »Electro-Mobility and
Climate Change and Call to Action«-deklarationen fra COP21, ifølge hvilken
elektriske køretøjer skal udgøre 20 pct. af den samlede globale bilbestand i
2030, hvilket svarer til, at der i 2030 skal være 480.000 klimavenlige
køretøjer på de danske veje, og hvilke politiske virkemidler vil ministeren
benytte for at sikre, at Danmark lever op til aftalen?
(Spm. nr. S 897).
Begrundelse
Basisfremskrivning 2017 viser, at el til vejtransport vil udgøre 0,8 pct. af
vejtransportens energiforbrug i 2030, og her er der taget højde for
teknologiudvikling. Det svarer til omkring 135.000 elbiler. Under COP21-
klimatopmødet tilsluttede den danske regering sig »Electro-Mobility and
Climate Change and Call to Action«-deklarationen. Med denne deklaration
erklærede Danmark blandt andre lande at gøre, hvad man hver især kan for
at øge bestanden af elbiler til et niveau, der er i overensstemmelse med
Paris-målet om at begrænse den globale opvarmning til maximalt 2 grader og
helst 1,5 grader. Det kan ifølge deklarationen oversættes til, at elektriske
køretøjer skal udgøre 20 pct. af den samlede globale bilbestand i 2030,
hvilket forudsætter, at 35 pct. af det årlige nysalg til den tid er elektrisk. Hvis
elektriske biler i 2030 skulle udgøre 20 pct. af blot dagens danske bilbestand,
skulle der til den tid være 480.000 af de klimavenlige køretøjer på de danske
veje, hvilket svarer til en gennemsnitlig tilføjelse af 37.000 el-, hybrid- og
brintkøretøjer årligt fra nu af.
På Folketingets formands vegne
Lovsekretariatet
Den 14. marts 2017
Svaret bedes sendt elektronisk til