L 43 Forslag til lov om Digital Sundhed Danmark.

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2025-26
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 09-10-2025

Fremsættelse: 09-10-2025

Skriftlig fremsættelse (9. oktober 2025)

20251_l43_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (9. oktober 2025)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om Digital Sundhed Danmark

(Lovforslag nr. L 43)

Med dette lovforslag tager vi endnu et vigtigt skridt i udmøntningen af Aftale om Sundhedsreform 2024 (sundhedsreformaftalen), som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024.

Lovforslaget er en del af den anden lovpakke, som sammen med hhv. forslag til lov om ændring af sundhedsloven og forskellige andre love (National planlægningskompetence for digitalisering og data i sundhedsvæsnet, nye regler for fælles digital infrastruktur, ændringer som følge af lov om Digital Sundhed Danmark og Statens Serum Instituts infrastrukturer, databaser m.v.). samt lov om ændring af sundhedsloven og forskellige andre love (Flytning af opgaver fra kommuner til regioner, hjemmel vedrørende kvalitetsstandarder, etablering af sundheds- og omsorgspladser, national sundhedsplan, nærsundhedsplaner, bortfald af øvrige regionale opgaver m.v.) udgør en realisering af centrale dele af reformen.

Et stærkt digitalt og dataunderstøttet sundhedsvæsen er en afgørende forudsætning for omstillingen af sundhedsvæsenet. Formålet med lovforslaget er derfor at indfri potentialerne forbundet med digitalisering og data til at understøtte et mere borgernært, sammenhængende og innovativt sundhedsvæsen til gavn for borgere, patienter og medarbejdere. For at realisere ambitionen etableres der med forslaget en ny organisering, der samler arbejdet med digitalisering og data. Det skal bidrage til at skabe mere tilgængelige sundhedstilbud, som er til stede, hvor borgeren er, og med lige adgang på tværs af landet.

Vi etablerer med forslaget Digital Sundhed Danmark som en selvejende institution, ejet af stat, regioner og kommuner i fællesskab. Med oprettelsen af Digital Sundhed Danmark samles en række af de opgaver med tilhørende ressourcer, der vedrører de fælles digitale løsninger, sundhedsdataregistre, cyber- og informationssikkerhed og infrastrukturer, der binder sundhedsvæsenet sammen, men som i dag er fordelt på mange aktører. Formålet med lovforslaget er endvidere at fastsætte de nærmere rammer for Digital Sundhed Danmarks virksomhed, herunder ledelse, finansiering, regnskabsteknik, tilsyn m.v.

Den nye organisering med Digital Sundhed Danmark har til formål at understøtte et sundhedsvæsen, der hænger sammen digitalt og geografisk. Vi skal udnytte de muligheder ny teknologi og innovation giver til at løfte kvaliteten af behandlingen, der tilbydes til borgerne og samtidig frigive tid til kerneopgaver for medarbejderne i en travl hverdag ved hjælp af automatisering og optimerede arbejdsgange.

Det skal bl.a. bidrage til at flere kan behandles i eget hjem og til, at borgerne oplever et sammenhængende forløb, hvor digitale og teknologiske løsninger bidrager til at gøre borgere mere selvhjulpne og bedre i stand til at mestre egen sygdom. Organiseringen skal derudover bidrage til, at sundhedstilbud i højere grad tilpasses den enkeltes behov i forbindelse med f.eks. kronikerpakker.

Lovforslaget giver også hjemmel til etablering af et selvstændigt Nationalt Center for Sundhedsinnovation, som forankres i Digital Sundhed Danmark, der skal medvirke til at styrke en national og tværgående koordinering af udvikling og udbredelse af innovative sundhedsløsninger på tværs af sundhedsvæsenet.

Centeret skal understøtte, at nye løsninger, teknologier, behandlingsformer og arbejdsgange kommer flere borgere og medarbejdere til gode på tværs af sundhedsvæsenet i hele landet. Vi skal udbrede og bidrage til implementering af de løsninger, som allerede virker, og understøtte lokal udvikling af innovative løsninger, der kan bidrage til at løfte behandlingskvaliteten og frigøre arbejdskraft hos medarbejdere.

Et vigtigt element forbundet med oprettelsen af Digital Sundhed Danmark er, at vi sikrer en ordentlig og balanceret overførsel af ressourcer og medarbejdere samt kontinuitet i overgangsperioden. For at understøtte overgangen til Digital Sundhed Danmark etableres der med forslaget fra den 1. januar 2026 Det Forberedende Digital Sundhed Danmark, der har til opgave at koordinere og effektuere overførslen af opgaver, aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra MedCom, sundhed.dk, Sundhedsdatastyrelsen, samt en eller flere regioner til Digital Sundhed Danmark. Dette skal bidrage til, at de organisationer, der overgår til Digital Sundhed Danmark, allerede fra begyndelsen af 2026 kan begynde at agere samlet.

Lovforslaget har været sendt i offentlig høring, hvor der blev modtaget bidrag fra en bred kreds af myndigheder og organisationer, herunder Danske Regioner, KL, Praktiserende Lægers Organisation, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Patienter og Dansk Erhverv. Høringen har ikke givet anledning til principielle ændringer, men har givet anledning til enkelte indholdsmæssige ændringer samt en række præciseringer og justeringer. Blandt andet er ejerforholdet for Digital Sundhed Danmark blevet tydeliggjort, og formålsparagraffen er blevet justeret, så det eksplicit fremgår, at Digital Sundhed Danmark skal være til gavn for borgere, patienter og medarbejdere. Endeligt er det efter høringen blevet fremhævet i lovforslaget, at Digital Sundhed Danmark i deres arbejde har til opdrag at inddrage relevante aktører for at sikre løsninger, der er behovsdrevne, fagligt forankrede og understøtter innovation og sammenhæng i sundhedsvæsenet. Det vidner om, at lovforslaget hviler på et solidt fagligt og politisk grundlag, og høringssvarene viser, at der er en generel opbakning til retningen i reformen.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.