Skriftlig fremsættelse (9. oktober
2025)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Digital Sundhed
Danmark
(Lovforslag nr. L 43)
Med dette lovforslag tager vi endnu et
vigtigt skridt i udmøntningen af Aftale om Sundhedsreform
2024 (sundhedsreformaftalen), som regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har
indgået den 15. november 2024.
Lovforslaget er en del af den anden
lovpakke, som sammen med hhv. forslag til lov om ændring af
sundhedsloven og forskellige andre love (National
planlægningskompetence for digitalisering og data i
sundhedsvæsnet, nye regler for fælles digital
infrastruktur, ændringer som følge af lov om Digital
Sundhed Danmark og Statens Serum Instituts infrastrukturer,
databaser m.v.). samt lov om ændring af sundhedsloven og
forskellige andre love (Flytning af opgaver fra kommuner til
regioner, hjemmel vedrørende kvalitetsstandarder, etablering
af sundheds- og omsorgspladser, national sundhedsplan,
nærsundhedsplaner, bortfald af øvrige regionale
opgaver m.v.) udgør en realisering af centrale dele af
reformen.
Et stærkt digitalt og
dataunderstøttet sundhedsvæsen er en afgørende
forudsætning for omstillingen af sundhedsvæsenet.
Formålet med lovforslaget er derfor at indfri potentialerne
forbundet med digitalisering og data til at understøtte et
mere borgernært, sammenhængende og innovativt
sundhedsvæsen til gavn for borgere, patienter og
medarbejdere. For at realisere ambitionen etableres der med
forslaget en ny organisering, der samler arbejdet med
digitalisering og data. Det skal bidrage til at skabe mere
tilgængelige sundhedstilbud, som er til stede, hvor borgeren
er, og med lige adgang på tværs af landet.
Vi etablerer med forslaget Digital Sundhed
Danmark som en selvejende institution, ejet af stat, regioner og
kommuner i fællesskab. Med oprettelsen af Digital Sundhed
Danmark samles en række af de opgaver med tilhørende
ressourcer, der vedrører de fælles digitale
løsninger, sundhedsdataregistre, cyber- og
informationssikkerhed og infrastrukturer, der binder
sundhedsvæsenet sammen, men som i dag er fordelt på
mange aktører. Formålet med lovforslaget er endvidere
at fastsætte de nærmere rammer for Digital Sundhed
Danmarks virksomhed, herunder ledelse, finansiering,
regnskabsteknik, tilsyn m.v.
Den nye organisering med Digital Sundhed
Danmark har til formål at understøtte et
sundhedsvæsen, der hænger sammen digitalt og
geografisk. Vi skal udnytte de muligheder ny teknologi og
innovation giver til at løfte kvaliteten af behandlingen,
der tilbydes til borgerne og samtidig frigive tid til kerneopgaver
for medarbejderne i en travl hverdag ved hjælp af
automatisering og optimerede arbejdsgange.
Det skal bl.a. bidrage til at flere kan
behandles i eget hjem og til, at borgerne oplever et
sammenhængende forløb, hvor digitale og teknologiske
løsninger bidrager til at gøre borgere mere
selvhjulpne og bedre i stand til at mestre egen sygdom.
Organiseringen skal derudover bidrage til, at sundhedstilbud i
højere grad tilpasses den enkeltes behov i forbindelse med
f.eks. kronikerpakker.
Lovforslaget giver også hjemmel til
etablering af et selvstændigt Nationalt Center for
Sundhedsinnovation, som forankres i Digital Sundhed Danmark, der
skal medvirke til at styrke en national og tværgående
koordinering af udvikling og udbredelse af innovative
sundhedsløsninger på tværs af
sundhedsvæsenet.
Centeret skal understøtte, at nye
løsninger, teknologier, behandlingsformer og arbejdsgange
kommer flere borgere og medarbejdere til gode på tværs
af sundhedsvæsenet i hele landet. Vi skal udbrede og bidrage
til implementering af de løsninger, som allerede virker, og
understøtte lokal udvikling af innovative løsninger,
der kan bidrage til at løfte behandlingskvaliteten og
frigøre arbejdskraft hos medarbejdere.
Et vigtigt element forbundet med
oprettelsen af Digital Sundhed Danmark er, at vi sikrer en
ordentlig og balanceret overførsel af ressourcer og
medarbejdere samt kontinuitet i overgangsperioden. For at
understøtte overgangen til Digital Sundhed Danmark etableres
der med forslaget fra den 1. januar 2026 Det Forberedende Digital
Sundhed Danmark, der har til opgave at koordinere og effektuere
overførslen af opgaver, aktiver, passiver, rettigheder,
pligter og ansatte fra MedCom, sundhed.dk, Sundhedsdatastyrelsen,
samt en eller flere regioner til Digital Sundhed Danmark. Dette
skal bidrage til, at de organisationer, der overgår til
Digital Sundhed Danmark, allerede fra begyndelsen af 2026 kan
begynde at agere samlet.
Lovforslaget har været sendt i
offentlig høring, hvor der blev modtaget bidrag fra en bred
kreds af myndigheder og organisationer, herunder Danske Regioner,
KL, Praktiserende Lægers Organisation, Dansk Industri, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Patienter og Dansk Erhverv.
Høringen har ikke givet anledning til principielle
ændringer, men har givet anledning til enkelte
indholdsmæssige ændringer samt en række
præciseringer og justeringer. Blandt andet er ejerforholdet
for Digital Sundhed Danmark blevet tydeliggjort, og
formålsparagraffen er blevet justeret, så det eksplicit
fremgår, at Digital Sundhed Danmark skal være til gavn
for borgere, patienter og medarbejdere. Endeligt er det efter
høringen blevet fremhævet i lovforslaget, at Digital
Sundhed Danmark i deres arbejde har til opdrag at inddrage
relevante aktører for at sikre løsninger, der er
behovsdrevne, fagligt forankrede og understøtter innovation
og sammenhæng i sundhedsvæsenet. Det vidner om, at
lovforslaget hviler på et solidt fagligt og politisk
grundlag, og høringssvarene viser, at der er en generel
opbakning til retningen i reformen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.