Fremsat den 9. oktober 2025 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser
(Prioritering af sager for
Tvistighedsnævnet om seksuel chikane)
§ 1
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 16. august 2024, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2152 af 27. november 2021,
§ 2 i lov nr. 1659 af 30. december 2024 og § 7 i lov nr.
469 af 14. maj 2025, foretages følgende ændring:
1. I
§ 64, stk. 6, indsættes
efter »nævnets virksomhed,«: »om behandling
af sager om seksuel chikane og om prioritering af disse
sager,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | | 2.1. | Gældende
ret | | | 2.2. | Børne- og
Undervisningsministeriets og Erhvervsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Medarbejdere skal ikke udsættes for seksuel chikane
på arbejdspladsen. Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) og arbejdsmarkedets parter er enige om, at det
kræver, at der gøres op med den kultur, der findes
på nogle arbejdspladser.
På baggrund af omfattende medieomtale af personlige
historier om seksuel chikane i forskellige brancher indgik den
daværende regering (Socialdemokratiet) og arbejdsmarkedets
parter den 4. marts 2022 "Trepartsaftale om initiativer til at
modgå seksuel chikane på arbejdspladsen".
Med aftalen er den daværende regering og arbejdsmarkedets
parter enige om 17 initiativer, der har til formål at bidrage
til en kulturforandring gennem bedre forebyggelse og
håndtering af seksuel chikane. Hovedparten af de initiativer,
der krævede lovændringer, blev implementeret med lov
nr. 324 af 28. marts 2023 om ændring af lov om ligebehandling
af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.,
lov om arbejdsmiljø og lov om erhvervsuddannelser
(Udmøntning af "Trepartsaftale om initiativer til at
modgå seksuel chikane på arbejdspladser" og
forlængelse af hjemmel til smileyordningen).
Som ét af de 17 initiativer blev det aftalt, at der i
regi af Børne- og Undervisningsministeriet skulle etableres
et udvalgsarbejde med parterne om etablering af en ensartet samt
særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige
udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel
chikane.
Tvistighedsnævnet har ikke på det nuværende
lovgrundlag mulighed for generelt at behandle sager om seksuel
chikane forud for andre sager. Ordningen forudsætter på
den baggrund indførelse af en udtrykkelig lovhjemmel.
2. Baggrund
2.1. Gældende ret
Der er ikke i gældende ret særlige bestemmelser om
Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane,
herunder hjemmel til, at nævnet generelt vil kunne behandle
sager vedrørende seksuel chikane forud for øvrige
sager.
Tvistighedsnævnet behandler, i overensstemmelse med de
almindelige forvaltningsretlige principper om god forvaltningsskik
og lighedsgrundsætningen, som udgangspunkt de sager, som
nævnet modtager, i den rækkefølge, som de er
modtaget, således at den ældste sag behandles
først. Konkrete omstændigheder kan dog begrunde, at en
sag af hensyn til parten eller andre private eller offentlige
interesser har hastende karakter og derfor kan opprioriteres og
behandles forud for øvrige sager.
Tvistighedsnævnets sagsbehandling m.v. er i øvrigt
reguleret i bekendtgørelse nr. 1318 af 22. november 2023 om
Tvistighedsnævnet.
Tvistighedsnævnets virksomhed er omfattet af
forvaltningslovens regler, herunder bestemmelser om tavshedspligt,
samt straffelovens regler om tavshedspligt for personer, der virker
i offentlig tjeneste eller hverv.
Det fremgår af § 19, stk. 3, i bekendtgørelse
om Tvistighedsnævnet, at nævnets møder er
offentlige, medmindre formanden på grund af særlige
forhold i den enkelte sag bestemmer andet. Nævnets medlemmer
er i øvrigt underlagt bestemmelser om tavshedspligt, og der
er derfor mulighed for en fortrolig proces for behandling af bl.a.
sager om seksuel chikane i Tvistighedsnævnet.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets og
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er forudsat i "Trepartsaftale om initiativer til at
modgå seksuel chikane på arbejdspladsen", at der skal
etableres en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces
til Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane
fra elever og lærlinge m.v.
I "Forslag til fast tracks i de faglige udvalgs og
Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane -
Rapport fra udvalget om fast tracks i de faglige udvalg og
Tvistighedsnævnet", som blev offentliggjort den 22. januar
2024, fremgår bl.a., at Tvistighedsnævnet, som
behandler tvistigheder mellem elever og lærlinge m.v., og
oplæringsstedet, på det nuværende lovgrundlag
ikke har mulighed for generelt at behandle sager om seksuel chikane
forud for andre sager, da Tvistighedsnævnet skal følge
de almindelige forvaltningsretlige principper om ligebehandling.
Det betyder, at etablering af et prioriteret sagsbehandlingsspor
for alle sager om seksuel chikane forudsætter
indførelse af en udtrykkelig lovhjemmel.
En udtrykkelig hjemmel til, at sager om seksuel chikane kan
behandles forud for andre sager, vil ifølge rapporten
bidrage til at sikre en bedre retsstilling for elever og
lærlinge m.v., der har været udsat for seksuel chikane.
Dette er en målsætning med initiativerne i
trepartsaftalen, og det kan bidrage til at understøtte en
kulturforandring på den enkelte arbejdsplads. Den
foreslåede ordning vil endvidere indebære, at tvister
vedrørende seksuel chikane mellem elever eller
lærlinge m.v. og oplæringsvirksomheder vil løses
hurtigere, hvilket vil styrke retssikkerheden for parterne i netop
disse sager.
Børne- og Undervisningsministeriet og Erhvervsministeriet
er enige i rapportens konklusion om, at etablering af et
såkaldt fast track i form af prioriteret sagsbehandlingsspor
i Tvistighedsnævnet for alle sager om seksuel chikane med
henblik på at implementere målsætningen i
"Trepartsaftale om initiativer til at modgå seksuel chikane
på arbejdspladsen" forudsætter indførelse af en
udtrykkelig lovhjemmel.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets og
Erhvervsministeriets opfattelse, at det vil være mest
hensigtsmæssigt, at en sådan udtrykkelig hjemmel
indsættes sammen med de øvrige regler om
Tvistighedsnævnets sagsbehandling i bekendtgørelse om
Tvistighedsnævnet.
Det foreslås på den baggrund, at § 64, stk. 6,
i lov om erhvervsuddannelser, ændres, således at
erhvervsministeren efter indstilling fra Tvistighedsnævnet og
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
ligeledes kan fastsætte nærmere regler om
Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane og
om prioritering af disse sager.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
erhvervsministeren i bekendtgørelse om
Tvistighedsnævnet skal etablere den nødvendige hjemmel
til, at Tvistighedsnævnet vil skulle behandle sager
vedrørende seksuel chikane forud for nævnets
øvrige sager.
Den foreslåede ændring vil endvidere indebære,
at erhvervsministeren ligeledes vil kunne fastsætte andre
regler, der understøtter en ensartet samt særlig
hurtig og fortrolig proces for tvistigheder vedrørende
seksuel chikane, hvis det på baggrund af udviklingen i
modtagelse af sager eller lignende bliver nødvendigt. Det
vil for eksempel kunne være yderligere regler, som er
nødvendige for, at Tvistighedsnævnet i praksis kan
behandle sagerne forud for nævnets øvrige sager,
herunder udpege det fornødne antal nævnsmedlemmer til
afvikling af møder m.v. Det bemærkes, at
Tvistighedsnævnet på nuværende tidspunkt modtager
et antal sager om seksuel chikane, som kan opprioriteres uden
væsentlige administrative byrder, hvorfor en
prioriteringsregel på nuværende tidspunkt vil
være tilstrækkelig til implementering af ordningen. Der
er imidlertid en sandsynlighed for, at antallet af sager vil stige,
i takt med at opmærksomheden på området
forøges. Bemyndigelsesbestemmelsen tager derfor højde
for en senere ændret situation, som vil
nødvendiggøre indførelse af et komplet
parallelt sagsbehandlingsspor til behandling af sagerne om seksuel
chikane.
Det bemærkes endvidere, at Tvistighedsnævnets
skøn til at behandle øvrige særligt belastende
sager forud for sager om seksuel chikane vil blive væsentligt
indskrænket. Herudover vil forslaget efter
omstændighederne og afhængigt af antallet af sager om
seksuel chikane kunne medføre længere
sagsbehandlingstid for nævnets øvrige sager, herunder
sager med særligt belastende omstændigheder, f.eks.
sager om mobning, vold, forskelsbehandling m.v. og sager, hvor en
virksomhed, der drives i selskabsform, står foran en
opløsning.
Som beskrevet i pkt. 2.1, anses processen for sagens behandling
i Tvistighedsnævnet allerede for værende fortrolig,
hvor sagen gør dette nødvendig. Erhvervsministeren
vil til gennemførelse af trepartsaftalen foretage en
ændring af § 19, stk. 3, i bekendtgørelse om
Tvistighedsnævnet, således at alle sager om seksuel
chikane skal behandles fortroligt, dvs. således at
møder i disse sager som udgangspunkt ikke er offentlige.
Selvom det altovervejende udgangspunkt med den foreslåede
ordning således vil blive, at sager om seksuel chikane skal
behandles før alle øvrige sager, vil der kunne
opstå helt atypiske situationer, hvor
Tvistighedsnævnets formand efter en konkret vurdering kan
komme frem til, at en sag har en sådan atypisk og alvorlig
eller hastende karakter, at det forvaltningsmæssigt ikke er
forsvarligt at undlade at behandle sagen forud for andre sager,
herunder sager om seksuel chikane.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner.
Det vurderes, at lovforslagets implementeringsmæssige
konsekvenser for det offentlige er beskedne.
Tvistighedsnævnet vil skulle indrette nævnets
håndtering af indkomne sager, så sager
vedrørende seksuel chikane kan behandles før andre af
nævnets sager i et fast track.
En elev eller lærling m.v. kan indgive et udfyldt
klageskema digitalt. Klager fra elever og lærlinge m.v. vil
typisk blive indgivet af eleven eller lærlingens fagforening.
Der ændres ikke på klageproceduren, og det er
vurderingen, at de eksisterende bestemmelser for indbringelse af
klage til Tvistighedsnævnet er digitaliseringsklar.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Baseret på Tvistighedsnævnets nuværende
modtagelse af sager vedrørende seksuel chikane, forventes
lovforslaget ikke at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
En hurtig afklaring af tvister mellem en
oplæringsvirksomhed og en elev eller lærling, forventes
at have den positive effekt, at virksomheden hurtigere får
vished om, hvorvidt virksomheden vil skulle betale erstatning eller
godtgørelse til eleven eller lærlingen m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Baseret på Tvistighedsnævnets nuværende
modtagelse af sager vedrørende seksuel chikane, forventes
lovforslaget ikke at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for
borgerne.
En hurtig afklaring af tvister mellem en
oplæringsvirksomhed og en elev eller lærling m.v.,
forventes at have den positive effekt, at eleven eller
lærlingen m.v. hurtigere får vished om, hvorvidt
virksomheden vil skulle betale erstatning eller godtgørelse
til eleven eller lærlingen m.v.
Eftersom Tvistighedsnævnet vil skulle prioritere sager
vedrørende seksuel chikane, vil parter i øvrige sager
kunne opleve en længere sagsbehandlingstid. Der kan eventuelt
også ske en stigning i antallet af modtagne sager
vedrørende seksuel chikane ved nævnet alt efter om
fokus på området skærpes.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. maj 2025 til
den 18. juni 2025 (34 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AOF Danmark, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Daghøjskoleforeningen, Danmarks
Evalueringsinstitut - EVA, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk El-Forbund, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, DM - Dansk Magisterforening, Dansk Metal,
Dansk Mode og Textil, Dansk Oplysnings Forbund, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier - Lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske HF & VUC, Danske HF og
VUC - Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Malermestre,
Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Dataetisk
Råd, Datatilsynet, DI Dansk Byggeri, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark, FOA -
Fag og Arbejde, Folkeligt Oplysnings Forbund, Foreningen af Private
Udbydere, FSR - danske revisorer, Fødevareforbundet NNF,
Grakom Arbejdsgivere, Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Danmark, HK/Kommunal,
Horesta Arbejdsgivere, Insero, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Klagenævnet for Specialundervisning, LandboUngdom,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Malerforbundet i Danmark, Modstrøm - Foreningen for
FGU-elever og unge omkring FGU, Netværket for kostafdelinger,
OpenDenmark, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU), Rådet for Voksen og Efteruddannelse
(VEU-rådet), Sammenslutningen af Mindre
Arbejdsgiverforeninger i Danmark, SAMA, Serviceforbundet,
SMVdanmark, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknisk Landsforbund, Udbetaling
Danmark, Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne,
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening og VUC
Bestyrelsesforeningen.
10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes at have
begrænsede positive implementeringskonsekvenser for det
offentlige. | Lovforslaget skønnes ikke at have
væsentlige negative implementeringskonsekvenser for det
offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget skønnes at have
begrænsede positive konsekvenser for erhvervslivet. | Lovforslaget skønnes ikke at have
væsentlige negative konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget skønnes at have
begrænsede positive konsekvenser for borgere. | Lovforslaget skønnes ikke at have
væsentlige negative konsekvenser for borgere. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er ikke i gældende ret særlige bestemmelser om
Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane,
herunder hjemmel til, at nævnet generelt vil skulle behandle
sager vedrørende seksuel chikane forud for øvrige
sager.
Tvistighedsnævnets sagsbehandling m.v. er i øvrigt
reguleret i bekendtgørelse nr. 1318 af 22. november 2023 om
Tvistighedsnævnet.
Det foreslås, at det i § 64,
stk. 6, i lov om erhvervsuddannelser, efter
»nævnets virksomhed,« indsættes: »om
behandling af sager om seksuel chikane og om prioritering af disse
sager,«.
Erhvervsministeren fastsætter efter indstilling fra
Tvistighedsnævnet og Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser herefter nærmere regler om
Tvistighedsnævnets behandling af sager vedrørende
seksuel chikane og om prioritering af disse sager.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
erhvervsministeren i bekendtgørelse om
Tvistighedsnævnet efter indstilling fra
Tvistighedsnævnet og Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser skal etablere den nødvendige
hjemmel til, at Tvistighedsnævnet vil skulle behandle sager
vedrørende seksuel chikane forud for nævnets
øvrige sager.
Den foreslåede ændring vil endvidere indebære,
at erhvervsministeren ligeledes efter indstilling fra
Tvistighedsnævnet og Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser vil kunne fastsætte andre regler,
der understøtter en ensartet samt særlig hurtig og
fortrolig proces for tvistigheder vedrørende seksuel
chikane, hvis det på baggrund af udviklingen i antallet af
modtagne sager eller lignende bliver nødvendigt. Det vil for
eksempel kunne være yderligere regler, som er
nødvendige for, at Tvistighedsnævnet i praksis kan
behandle sagerne forud for nævnets øvrige sager,
herunder udpege det fornødne antal nævnsmedlemmer til
afvikling af møder m.v. Bemyndigelsesbestemmelsen tager
højde for en senere ændret situation, som
nødvendiggør indførelse af et komplet
parallelt sagsbehandlingsspor til behandling af sagerne.
Det bemærkes endvidere, at Tvistighedsnævnets
skøn til at behandle øvrige særligt belastende
sager forud for sager om seksuel chikane vil blive
indskrænket. Herudover vil forslaget efter
omstændighederne og afhængigt af antallet af sager om
seksuel chikane medføre længere sagsbehandlingstid for
nævnets øvrige sager, herunder sager med særligt
belastende omstændigheder, f.eks. sager om mobning, vold,
forskelsbehandling m.v. og sager, hvor en virksomhed, der drives i
selskabsform, står foran en opløsning.
Som beskrevet i pkt. 2.1, anses processen for sagens behandling
i Tvistighedsnævnet allerede for værende fortrolig,
hvor sagen gør dette nødvendig. Erhvervsministeren
vil til gennemførelse af trepartsaftalen ændre §
19, stk. 3, i bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet,
således at alle sager om seksuel chikane skal behandles
fortroligt, således at møder i disse sager som
udgangspunkt ikke er offentlige.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2026.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland, da lov om erhvervsuddannelser ikke gælder
for Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland,
jf. herved § 72 i lov om erhvervsuddannelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | § 1 I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 16. august 2024, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2152 af 27. november 2021,
§ 2 i lov nr. 1659 af 30. december 2024 og § 7 i lov nr.
469 af 14. maj 2025, foretages følgende ændring: | §
64. --- Stk. 2-5.
--- Stk. 6.
Erhvervsministeren fastsætter efter indstilling fra
Tvistighedsnævnet og Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser nærmere regler om
Tvistighedsnævnets virksomhed, herunder om afholdelsen af de
udgifter, der er forbundet med nævnets virksomhed, og om
behandling af sager på skriftligt grundlag. | | 1. I § 64, stk. 6, indsættes efter
»nævnets virksomhed,«: »om behandling af sager om seksuel
chikane og om prioritering af disse sager,«. |
|