Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2025)
Skatteministeren
(Ane Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love (Udvidelse af
refusionsordningen ved opladning af elbiler, ændring af
afgiftsfritagelse for biobrændstoffer i CO2-afgiftsloven, udvidelse af afgiftsfritagelsen for
institutionsbusser, nedsættelse af den volumenbaserede
emballageafgift i 2026 og 2027 m.v.)
(Lovforslag nr. L 25)
Formålet med lovforslaget er at
udvide den eksisterende ordning for tilbagebetaling af elafgift ved
opladning af elbiler (refusionsordningen). Med forslaget vil
virksomheder, der har serviceaktiviteter med opladning af batterier
til elbiler, kunne få tilbagebetaling for elafgift betalt for
elektricitet forbrugt ved opladning af elbiler, selvom kunden
samtidig har egenproduktion af elektricitet fra VE-anlæg, i
form af fx solcelleanlæg. Med forslaget vil udvidelsen af
ordningen have virkning fra den 1. januar 2026 og til og med den
31. december 2030.
Derudover har lovforslaget til formål
at tilpasse en række regler på energi-, miljø-
og motorområdet.
Det foreslås at fritage rene
biobrændstoffer uanset anvendelse fra CO2-afgift. I dag er det kun
biobrændstoffer, der anvendes som motorbrændstof, som
er afgiftsfritaget for CO2-afgift.
Det foreslås at nedsætte den
volumenbaserede emballageafgift til 0 kr. i 2026 og 2027 for at
kompensere erhvervslivet for, at producentgebyret, der
indføres den 1. oktober 2025, bliver højere end
forventet.
Det foreslås også at udvide
muligheden for godtgørelse af elafgift for elektricitet
anvendt som kørestrøm til eltog til
godstransport.
På motorområdet foreslås
det at fritage institutionsbusser for registreringsafgift ved
anvendelse til befordring af hjemmeboende til visiterede
aktiviteter, også når den hjemmeboende person ikke er
"ældre". Derudover foreslås det at ændre
brændstofforbrugsafgiftsloven, så en person med nedsat
funktionsevne kan opnå fritagelse for grøn ejerafgift
ved erhvervelse af en nul-emissionsbil, og at udvide adgangen til
oplysninger i Køretøjsregistret for
taksatororganisationer. Ændringerne har til formål at
opdatere og tilpasse gældende regler.
Forslaget om at nedsætte den
volumenbaserede emballageafgift til 0 kr. i 2026 og 2027 er sendt i
høring den 22. september 2025 med frist den 20. oktober
2025. Høringen er ikke afsluttet på tidspunktet for
fremsættelse af lovforslaget. Det er hensigten, at
ændringen træder i kraft den 1. januar 2026.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og foreslås at træde i
kraft den 1. januar 2026.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.