Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 22. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2 og 4, og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, DD, M, KF, DF og RV) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
skatteministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod det af Socialistisk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. I §
12 B, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»ydelse«: », jf. dog 6. pkt«.
02. I
§ 12 B, stk. 2, indsættes
som 6. pkt.:
»Der skal ikke foretages en kapitalisering af
den løbende ydelse, hvis der alene overdrages aktier, der
for både modtageren og yderen er omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 8.«
03. I
§ 12 B, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »indgangsværdi«: »,
jf. dog 6. pkt«.
04. I
§ 12 B, stk. 3, indsættes
som 6. pkt.:
»Skal der ikke foretages en kapitalisering af
den løbende ydelse efter stk. 2, 6. pkt., skal der ikke
føres saldo.««
[Undtagelse fra kravet om at
foretage kapitalisering af den løbende ydelse og føre
saldo ved overdragelse af visse aktier]
2)
Efter nr. 4 indsættes:
»05. I §
12 B, stk. 6, 3. pkt., ændres »medregnes
vederlaget til modtagerens skattepligtige indkomst« til:
»finder stk. 4 ligeledes tilsvarende anvendelse«.
06. I
§ 12 B, stk. 7, 2. pkt., og stk. 9, 2. pkt., ændres
»fradrages vederlaget i yderens skattepligtige
indkomst« til: »finder stk. 5 ligeledes tilsvarende
anvendelse«.«
[Justering af reglerne om
afståelse af retten til den løbende ydelse og
overdragelse af forpligtelsen til at betale de løbende
ydelser]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
3) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
12 B indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:
»Stk. 10.
Told- og skatteforvaltningen giver efter den skattepligtiges
begæring henstand med betaling af skatten beregnet på
baggrund af den kapitaliserede værdi af den løbende
ydelse. Udgøres vederlaget for et aktiv kun delvis af en
løbende ydelse, kan der gives henstand for den del af
skatten, som svarer til forholdet mellem den kapitaliserede
værdi af den løbende ydelse og afståelsessummen
for det pågældende aktiv. I det indkomstår, hvor
fortjenesten medregnes til den skattepligtige indkomst,
fragår henstandsbeløbet i den slutskat, der
indgår ved opgørelsen af restskat og overskydende skat
efter kildeskattelovens §§ 60-62, jf. § 62 A, eller
selskabsskattelovens § 29 B, stk. 4 og 5. Der kan i samme
omfang gives henstand med arbejdsmarkedsbidrag efter
arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 4 og 5. Det er en
betingelse for opnåelse af henstand, at begæringen
indsendes inden udløbet af oplysningsfristen efter
skattekontrollovens §§ 10-13 for aftaleåret. Der
skal ved modtagelse af en ydelse afdrages på
henstandsbeløbet med en forholdsmæssig andel, der
svarer til forholdet mellem den modtagne ydelse og den
kapitaliserede værdi af den løbende ydelse.
Henstandsbeløbet forrentes med en rentesats svarende til
standardrenten i selskabsskattelovens § 11 B, stk. 2. Renten
opgøres månedligt sammen med afdraget, når der
modtages en ydelse. Afdrag på henstandsbeløbet og
renter forfalder til betaling den 1. i måneden efter
modtagelsen af ydelsen med sidste rettidige betalingsdag den 10. i
forfaldsmåneden. Betales afdrag på
henstandsbeløbet og renter efter 7. pkt. ikke rettidigt,
skal der betales rente i henhold til opkrævningslovens §
7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint for hver
påbegyndt måned fra forfaldsdagen at regne, dog mindst
25 kr. Renter efter 7. og 10. pkt. kan ikke fratrækkes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Der betales et
rykkergebyr på 65 kr. for erindringsskrivelser
vedrørende manglende betaling af afdrag på
henstandsbeløbet og renter efter 7. pkt. Grov og gentagen
misligholdelse af henstandsordningen medfører, at det
resterende henstandsbeløb og ikkebetalte renter, jf. 7.
pkt., forfalder til betaling efter påkrav. Såfremt de
løbende ydelser endeligt ophører, inden saldoen
bliver nul eller negativ, frafaldes kravet på det ikkebetalte
henstandsbeløb og renter efter 7. pkt. Anvender den
skattepligtige virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens
afsnit I, og ophører de løbende ydelser endeligt,
inden saldoen bliver nul eller negativ, reduceres kontoen for
opsparet overskud med et beløb svarende til det opsparede
overskud, der kan henføres til det ikkebetalte
henstandsbeløb. Kontoen for opsparet overskud kan ikke
reduceres til mindre end nul som følge af 15. pkt. Uanset
eventuel henstand skal de kommunale andele af skatten afregnes i
indkomståret efter reglerne i lov om kommunal indkomstskat og
statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til
kommunerne.«
Stk. 10 og 11 bliver herefter stk. 11 og
12.«
[Henstandsordning med
forrentning]
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 3 ændres »nr. 3, 5 og
6« til: »nr. 01, 02, 03, 04, 3, 05, 06, 5 og
6«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Til nr. 01 og 03
Det følger af ligningslovens §
12 B, stk. 1, 1. pkt., at udgør en løbende ydelse
helt eller delvis vederlag i en gensidigt bebyrdende aftale om
overdragelse af et eller flere aktiver, gælder reglerne i
stk. 2-11, såfremt aftalen er indgået den 1. juli 1999
eller senere.
Parterne skal til brug for
opgørelsen af den skattepligtige indkomst foretage en
kapitalisering af den løbende ydelse, jf. stk. 2, 1. pkt.
Kapitaliseringen skal foretages i forbindelse med indgåelsen
af den gensidigt bebyrdende aftale, jf. 2. pkt.
Parterne skal endvidere hver især
føre en saldo, hvor den kapitaliserede værdi i
aftaleåret anvendes som indgangsværdi, jf. stk. 3, 1.
pkt.
De med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslåede ændringer af ligningslovens § 12 B,
stk. 4 og 5, medfører, at der vil være situationer,
hvor der ikke er behov for, at der foretages en kapitalisering af
den løbende ydelse eller føres saldo.
Med det med ændringsforslaget
foreslåede nr. 01 foreslås det i ligningslovens §
12 B, stk. 2, 1. pkt., at indsætte », jf. dog 6.
pkt« efter »ydelse«, og med det foreslåede
nr. 03 foreslås det i stk. 3, 1. pkt., at indsætte
», jf. dog 6. pkt« efter
»indgangsværdi«.
Dermed vil der i ligningslovens § 12
B, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 1. pkt., blive gjort opmærksom
på undtagelserne i henholdsvis stk. 2, 6. pkt., og stk. 3, 6.
pkt., jf. de foreslåede nr. 02 og 04.
Der er således tale om
konsekvensændringer, og de foreslåede nr. 01 og 03
indebærer derfor ikke materielle ændringer.
Til nr. 02 og 04
Det følger af ligningslovens §
12 B, stk. 1, 1. pkt., at udgør en løbende ydelse
helt eller delvis vederlag i en gensidigt bebyrdende aftale om
overdragelse af et eller flere aktiver, gælder reglerne i
stk. 2-11, såfremt aftalen er indgået den 1. juli 1999
eller senere.
Parterne skal til brug for
opgørelsen af den skattepligtige indkomst i forbindelse med
indgåelsen af aftalen foretage en kapitalisering af den
løbende ydelse, jf. stk. 2, 1. og 2. pkt. Det skal
fremgå af parternes aftale, hvilke aktiver der
vederlægges med en løbende ydelse, jf. 4. pkt.
Af 5. pkt. følger, at parterne
senest samtidig med udløbet af oplysningsfristen efter
skattekontrollovens §§ 10-13 for det indkomstår,
hvori aftalen indgås, skal indgive meddelelse til
Skatteforvaltningen om den indgåede aftale, herunder oplyse
om kapitaliseringen og den efter 4. pkt. foretagne fordeling.
Parterne skal endvidere hver især
føre en saldo, hvor den kapitaliserede værdi i
aftaleåret anvendes som indgangsværdi, jf.
ligningslovens § 12 B, stk. 3, 1. pkt. For hvert
indkomstår reduceres saldoen med de i det
pågældende indkomstår betalte ydelsers nominelle
værdi, og den således nedskrevne saldo
videreføres til det efterfølgende år, jf. 2. og
3. pkt.
I stk. 4 er det reguleret, hvordan
ydelserne skal behandles hos modtageren, og hvornår
modtageren henholdsvis skal medregne de betalte ydelser og kan
foretage fradrag, og i stk. 5 er det reguleret, hvornår
sælgeren henholdsvis kan foretage fradrag og skal medregne
ydelserne.
Det bemærkes, at ophører den
løbende ydelse endeligt, inden saldoen bliver nul eller
negativ, kan modtageren ikke foretage fradrag for den del af
saldoen, som svarer til et beløb, der er fastsat som
vederlag for et aktiv, hvor avancen ved den efter stk. 1 foretagne
overdragelse af et sådant aktiv ikke er skattepligtig. Ved
endeligt ophør, inden saldoen bliver nul eller negativ, skal
yderen desuden ikke medregne beløbet, i det omfang det
svarer til et beløb, der er fastsat som vederlag for et
aktiv, hvis anskaffelsessum yderen hverken kan afskrive, fradrage
eller lade indgå i opgørelsen af skattepligtig avance
ved en afståelse af aktivet, eller til et beløb, der
er fastsat som vederlag for et aktiv, der er overdraget med
skattemæssig succession efter reglerne i
aktieavancebeskatningslovens §§ 34, 35 og 35 A eller
kildeskattelovens § 33 C.
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det at ændre ligningslovens § 12 B, stk.
4, således at modtageren af en løbende ydelse ikke vil
skulle medregne de betalte ydelser, der overstiger den
kapitaliserede værdi, i det omfang de udgør vederlag
for et aktiv, hvor avancen ved den efter stk. 1 foretagne
overdragelse af aktivet ikke er skattepligtig.
Samtidig foreslås det at ændre
ligningslovens § 12 B, stk. 5, således at yderen af en
løbende ydelse ikke vil kunne fradrage det negative
beløb og de betalte ydelser som nævnt i stk. 5, 2. og
3. pkt., i det omfang de udgør vederlag for et aktiv, hvis
anskaffelsessum yderen hverken kan afskrive, fradrage eller lade
indgå i opgørelsen af skattepligtig avance ved en
afståelse af aktivet, eller et aktiv, der er overdraget med
skattemæssig succession efter reglerne i
aktieavancebeskatningslovens §§ 34, 35 og 35 A eller
kildeskattelovens § 33 C.
De med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslåede ændringer af ligningslovens § 12 B,
stk. 4 og 5, medfører, at der vil være situationer,
hvor der ikke er behov for, at der foretages en kapitalisering af
den løbende ydelse eller føres en saldo.
Det vil typisk være tilfældet
ved overdragelse af aktier, der for begge parter er omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 8.
De aktier, der er omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 8, er datterselskabsaktier,
koncernselskabsaktier og skattefri porteføljeaktier. Efter
aktieavancebeskatningslovens § 8 skal selskaber m.v. ikke
medregne gevinst og tab på de omfattede aktier ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Ved datterselskabsaktier forstås
aktier, som ejes af et selskab, der ejer mindst 10 pct. af
aktiekapitalen i datterselskabet, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 4 A, mens der ved koncernselskabsaktier forstås
aktier, der ikke er datterselskabsaktier, og hvor ejeren og det
selskab, hvori der ejes aktier, er eller kan sambeskattes, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 4 B. Ved skattefri
porteføljeaktier forstås unoterede aktier, som ejes af
et selskab, der ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i
portføljeselskabet, idet porteføljeselskabet samtidig
skal opfylde visse betingelser, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 4 C.
Med det med ændringsforslaget
foreslåede nr. 02 foreslås det i ligningslovens §
12 B, stk. 2, at indsætte et 6. pkt.
Af det foreslåede 6. pkt.
følger, at der ikke skal foretages en kapitalisering af den
løbende ydelse, hvis der alene overdrages aktier, der for
både modtageren og yderen er omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 8.
Parterne vil dermed ikke skulle foretage en
kapitalisering af den løbende ydelse, hvis der alene
overdrages aktier, der for både modtageren og yderen er
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 8 og således
for både modtageren og yderen er datterselskabsaktier,
koncernselskabsaktier eller skattefri porteføljeaktier.
Parterne vil som konsekvens heraf heller ikke skulle indsende
meddelelse til Skatteforvaltningen om den indgåede aftale
efter 5. pkt.
I sådanne tilfælde medregnes
gevinst og tab ved overdragelsen ikke til den skattepligtige
indkomst, og desuden skal den kapitaliserede værdi ikke
lægges til grund ved opgørelsen af yderens
anskaffelsessum, hvis aktierne efterfølgende ophører
med at være omfattet af aktieavancebeskatningslovens §
8. Efter aktieavancebeskatningslovens § 33 A, stk. 1, skal
aktier, der skifter skattemæssig status, jf. stk. 2,
således anses for afstået og anskaffet igen til
handelsværdien på tidspunktet for skift af
skattemæssig status.
Den foreslåede undtagelse fra
kapitaliseringen omfatter også tilfælde, hvor det er et
udenlandsk selskab m.v., der modtager eller yder den løbende
ydelse, og det udenlandske selskab ikke er skattepligtigt i
Danmark.
Med det foreslåede nr. 04
foreslås det i ligningslovens § 12 B, stk. 3, at
indsætte et 6. pkt.
Af det foreslåede 6. pkt.
følger, at skal der ikke foretages en kapitalisering af den
løbende ydelse efter stk. 2, 6. pkt., skal der ikke
føres saldo.
Det foreslås således, at der
ikke skal føres saldo i de tilfælde, hvor der ikke er
foretaget kapitalisering efter det foreslåede stk. 2, 6.
pkt., fordi der alene overdrages aktier, der både for
modtageren og yderen er datterselskabsaktier, koncernselskabsaktier
eller skattefri porteføljeaktier.
I sådanne tilfælde vil
modtageren ikke i det indkomstår, hvori saldoen bliver
negativ, skulle medregne det negative beløb og kan ikke,
hvis den løbende ydelse endeligt ophører, inden
saldoen bliver nul eller negativ, fradrage et beløb svarende
til saldoen i det indkomstår, hvori den løbende ydelse
er ophørt.
Størrelsen af de modtagne ydelser
vil således ikke påvirke den skattepligtige indkomst
hos modtageren. Tilsvarende gør sig gældende for
yderen.
Det bemærkes, at det ikke
foreslås at ændre på, hvilke overdragelsesaftaler
der er omfattet af ligningslovens § 12 B.
Ændringsforslaget vurderes at
medføre positive administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Til nr. 2
Til nr. 05
Det følger af ligningslovens §
12 B, stk. 6, 1. pkt., at afstår modtageren retten til den
løbende ydelse, beskattes modtageren efter 2. og 3. pkt. Af
2. pkt. følger, at modtagerens saldo reduceres med det
kontantomregnede vederlag for retten til den løbende ydelse,
og at stk. 4 finder tilsvarende anvendelse.
Af stk. 6, 3. pkt., følger, at
føres der ikke saldo, jf. stk. 3, 4. pkt., medregnes
vederlaget til modtagerens skattepligtige indkomst.
Af § 12 B, stk. 3, 4. pkt.,
følger, at saldoen føres til og med det
indkomstår, hvori den løbende ydelse endeligt
ophører, eller hvori saldoen bliver negativ.
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det at ændre ligningslovens § 12 B, stk.
4, således at modtageren af en løbende ydelse ikke vil
skulle medregne de betalte ydelser, der overstiger den
kapitaliserede værdi, i det omfang de udgør vederlag
for et aktiv, hvor avancen ved den efter stk. 1 foretagne
overdragelse af aktivet ikke er skattepligtig.
Med ændringsforslaget foreslås
det i ligningslovens § 12 B, stk. 6, 3. pkt., at ændre
»medregnes vederlaget til modtagerens skattepligtige
indkomst« til »finder stk. 4 ligeledes tilsvarende
anvendelse«.
Dermed vil det med lovforslagets § 1,
nr. 3, foreslås, at ligningslovens § 12 B, stk. 4, 4.
pkt., finder tilsvarende anvendelse, hvor modtageren afstår
retten til den løbende ydelse.
Det kontantomregnede vederlag for retten
til den løbende ydelse vil således, hvor der ikke
føres saldo, fordi den løbende ydelse er endeligt
ophørt, eller saldoen er blevet negativ, alene skulle
medregnes, i det omfang der ikke er overdraget et aktiv som
nævnt i det foreslåede § 12 B, stk. 4, 4. pkt.
Til nr. 06
Det følger af ligningslovens §
12 B, stk. 7, 1. pkt., at sker den i stk. 6 nævnte
afståelse af den løbende ydelse, dvs. afstår
modtageren retten til den løbende ydelse, til yderen,
fragår den kontantomregnede værdi af det af yderen
betalte vederlag på dennes saldo, og stk. 5 finder
tilsvarende anvendelse.
Føres der ikke saldo, jf. stk. 3, 4.
pkt., fradrages vederlaget i yderens skattepligtige indkomst, jf.
stk. 7, 2. pkt.
Det følger af stk. 9, 1. pkt., at
overdrager yderen forpligtelsen til at betale de løbende
ydelser, fragår det af yderen herfor betalte vederlag
på yderens saldo, og stk. 5 finder tilsvarende
anvendelse.
Føres der ikke saldo, jf. stk. 3, 4.
pkt., fradrages vederlaget i yderens skattepligtige indkomst, jf.
stk. 9, 2. pkt.
Af § 12 B, stk. 3, 4. pkt.,
følger, at saldoen føres til og med det
indkomstår, hvori den løbende ydelse endeligt
ophører, eller hvori saldoen bliver negativ.
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det at ændre ligningslovens § 12 B, stk.
5, således at yderen af en løbende ydelse ikke vil
kunne fradrage de betalte ydelser, der overstiger den
kapitaliserede værdi, i det omfang de udgør vederlag
for et aktiv, hvis anskaffelsessum yderen hverken kan afskrive,
fradrage eller lade indgå i opgørelsen af
skattepligtig avance ved en afståelse af aktivet, eller et
aktiv, der er overdraget med skattemæssig succession efter
reglerne i aktieavancebeskatningslovens §§ 34, 35 og 35 A
eller kildeskattelovens § 33 C.
Det foreslås samtidig, at i det
omfang det negative beløb og de betalte ydelser som
nævnt i de foreslåede § 12 B, stk. 5, 2. og 3.
pkt., i ligningsloven udgør vederlag for et aktiv, hvis
anskaffelsessum yderen ikke kan afskrive eller fradrage, men som
vil kunne indgå i opgørelsen af skattepligtig avance
ved en afståelse af aktivet, og i det omfang yderen ikke har
afstået aktivet på tidspunktet for betaling af ydelsen,
skal yderen ikke kunne foretage fradrag. Her vil anskaffelsessummen
for aktivet i stedet skulle forhøjes til det faktisk betalte
beløb.
Med ændringsforslaget foreslås
det i ligningslovens § 12 B, stk. 7, 2. pkt., og stk. 9, 2.
pkt., at ændre »fradrages vederlaget i yderens
skattepligtige indkomst« til »finder stk. 5 ligeledes
tilsvarende anvendelse«.
Dermed vil de foreslåede bestemmelser
i ligningslovens § 12 B, stk. 5, 4. og 5. pkt., jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, finde tilsvarende anvendelse, hvor
modtageren afstår retten til den løbende ydelse til
yderen, samt hvor yderen overdrager forpligtelsen til at betale de
løbende ydelser.
I begge tilfælde vil der, hvor der
ikke føres saldo, fordi den løbende ydelse er
endeligt ophørt, eller saldoen er blevet negativ, alene
kunne foretages fradrag for det af yderen betalte vederlag, i det
omfang der ikke er overdraget et aktiv som nævnt i de
foreslåede § 12 B, stk. 5, 4. og 5. pkt.
Til nr. 3
Det følger af ligningslovens §
12 B, stk. 1, 1. pkt., at udgør en løbende ydelse
helt eller delvis vederlag i en gensidigt bebyrdende aftale om
overdragelse af et eller flere aktiver, gælder reglerne i
stk. 2-11, såfremt aftalen er indgået den 1. juli 1999
eller senere.
Der er tale om en løbende ydelse,
når der hersker usikkerhed om enten ydelsens varighed eller
ydelsens årlige størrelse, når ydelsen
løber ud over aftaleåret, jf. stk. 1, 2. pkt.
Parterne skal til brug for
opgørelsen af den skattepligtige indkomst foretage en
kapitalisering af den løbende ydelse, og kapitaliseringen
skal foretages i forbindelse med indgåelsen af den gensidigt
bebyrdende aftale, jf. stk. 2, 1. og 2. pkt.
Den kapitaliserede værdi lægges
til grund ved opgørelsen af modtageren af den løbende
ydelses (sælgeren af aktivet) afståelsessum og
indgår dermed ved en eventuel avance- eller
indkomstbeskatning.
Det bemærkes, at Skatteforvaltningen,
hvor vederlaget udgøres af en løbende ydelse, efter
afskrivningslovens § 40, stk. 7, efter begæring giver
rentefri henstand med betaling af skatten af fortjenesten ved salg
af goodwill eller andet immaterielt aktiv.
Hvis den løbende ydelse endeligt
ophører, inden saldoen bliver nul eller negativ, efter
ligningslovens § 12 B, stk. 4, 4. pkt., kan et beløb
svarende til saldoen, dvs. differencen mellem den kapitaliserede
værdi og de betalte ydelser, fradrages.
Der kan dog ikke foretages fradrag for den
del af saldoen, som svarer til et beløb, der svarer til
grundlaget for et ikke betalt henstandsbeløb efter
afskrivningslovens § 40, stk. 7, jf. ligningslovens § 12
B, stk. 4, 5. pkt. Det skyldes, at kravet på det ikkebetalte
henstandsbeløb frafaldes, såfremt de løbende
ydelser endeligt ophører inden 7 år, uden at
modtageren fra yderen har opnået et tilstrækkeligt
beløb til dækning af henstandsbeløbet. Det
følger af afskrivningslovens § 40, stk. 7, 13. pkt.
Det foreslås med lovforslagets §
1, nr. 7, i ligningslovens § 12 B efter stk. 9 at
indsætte et nyt stykke.
Med det foreslåede stk. 10, 1. pkt.,
giver Skatteforvaltningen efter den skattepligtiges begæring
rentefri henstand med betaling af skatten beregnet på
baggrund af den kapitaliserede værdi af den løbende
ydelse.
Dermed vil den skattepligtige kunne
opnå henstand med avance-/indkomstbeskatningen, hvor
vederlaget udgøres af en løbende ydelse. Henstanden
vil være rentefri.
Denne ordning vil omfatte alle aktiver, og
det foreslås derfor samtidig at afskaffe den gældende
særlige henstandsordning for goodwill og andre immaterielle
aktiver, jf. lovforslagets § 2.
Som udgangspunkt svarer den
foreslåede henstandsordning til den gældende ordning
for goodwill m.v. Der er dog foreslået enkelte
ændringer, herunder at der vil skulle afdrages over en
længere periode.
Med ændringsforslaget foreslås
det at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 7, og dermed det
foreslåede § 12 B, stk. 10, i ligningsloven.
Det foreslås alene at justere den med
lovforslaget foreslåede henstandsordning, således at
henstanden ikke vil være rentefri.
Det foreslås bl.a. at indsætte
to nye punktummer i det med lovforslaget foreslåede stk.
10.
Af det med ændringsforslaget
foreslåede stk. 10, 7. pkt., vil følge, at
henstandsbeløbet forrentes med en rentesats svarende til
standardrenten i selskabsskattelovens § 11 B, stk. 2.
Dermed vil henstandsbeløbet skulle
forrentes med en årlig rentesats svarende til standardrenten
i selskabsskattelovens § 11 B, stk. 2, der for 2025 er 5,8
pct. For 2023 var standardrenten 2,7 pct., og for 2024 var den 6
pct.
Goodwill m.v. vil være omfattet af
den foreslåede ordning, og der vil således ikke
længere kunne opnås rentefri henstand.
Renten vil ikke blive efterreguleret, hvis
de løbende ydelser er endeligt ophørt, inden saldoen
bliver nul eller negativ.
Endvidere bemærkes det, at
særlig hvor de løbende ydelser betales over en
længere periode, vil renterne kunne overstige især de
første ydelser. Dette skal desuden ses i sammenhæng
med den med lovforslaget foreslåede afdragsordning, hvor der
ved modtagelse af en ydelse vil skulle afdrages på
henstandsbeløbet med en forholdsmæssig andel, der
svarer til forholdet mellem den modtagne ydelse og den
kapitaliserede værdi af den løbende ydelse, og
således over en længere periode end efter den
gældende ordning for goodwill m.v., jf. afskrivningslovens
§ 40, stk. 7.
Af det med ændringsforslaget
foreslåede stk. 10, 8. pkt., vil følge, at renten
opgøres månedligt sammen med afdraget, når der
modtages en ydelse.
Dermed vil renten skulle opgøres,
når modtageren af den løbende ydelse (sælgeren)
modtager en ydelse. Renten vil skulle opgøres
månedligt til og med måneden, hvor ydelsen
modtages.
Det nedbragte henstandsbeløb vil
skulle danne grundlag for opgørelse af renten ved modtagelse
af den næste ydelse, og der vil således ikke skulle
betales renter af renterne efter det med ændringsforslaget
foreslåede 7. pkt.
Hvis modtagerens betaling ikke dækker
både afdrag på henstandsbeløbet og renter, vil
beløbet blive anset for medgået til betaling af renter
forud for afdrag på henstandsbeløbet.
Der foreslås derudover en række
justeringer af flere af de øvrige med lovforslaget
foreslåede bestemmelser.
Det foreslås, at renten efter det med
ændringsforslaget foreslåede 7. pkt. ikke skal kunne
fradrages, at renten skal forfalde og betales på samme
tidspunkt som afdraget, og at kravet på renter
påløbet efter modtagelse af den seneste (sidste)
ydelse i lighed med det ikkebetalte henstandsbeløb vil blive
frafaldet, såfremt de løbende ydelser endeligt
ophører, inden saldoen bliver nul eller negativ.
Derudover foreslås det bl.a., at
renterne i forhold til rykkergebyr, grov og gentagen misligholdelse
af henstandsordningen m.v. behandles på samme måde som
henstandsbeløbet.
Det med ændringsforslaget
foreslåede § 1, nr. 7, skal fortsat træde i kraft
den 1. januar 2026 og finde anvendelse på gensidigt
bebyrdende aftaler om overdragelse af et eller flere aktiver, der
er indgået den 1. januar 2026 eller senere.
Økonomiske
konsekvenser
Med ændringsforslaget foreslås
det at justere den foreslåede mulighed for henstand, hvor
vederlaget udgøres af en løbende ydelse,
således at der påløber renter af den udskudte
skat. Den med lovforslaget foreslåede rentefri
henstandsordning skønnes at medføre et varigt
mindreprovenu for det offentlige på ca. 50 mio. kr. om
året efter tilbageløb og adfærd. Med den med
ændringsforslaget foreslåede forrentning opvejes
statens rentetab, ved at beskatningen udskydes, hvorved ordningen
bliver provenuneutral for det offentlige.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 3, 5 og 6,
jf. § 5, stk. 3, foreslås en række ændringer
af ligningslovens § 12 B som opfølgning på en
early warning om fradrag for yderen af en løbende ydelse,
der skal finde anvendelse for gensidigt bebyrdende aftaler om
overdragelse af et eller flere aktiver, der er indgået den
19. marts 2025 eller senere.
Med ændringsforslaget foreslås
det i lovforslagets § 5, stk. 3, at ændre »nr. 3,
5 og 6« til »nr. 01-04, 3, 05, 06, 5 og 6«.
Dermed vil de med ændringsforslag nr.
1 og 2 foreslåede ændringer finde anvendelse for
gensidigt bebyrdende aftaler om overdragelse af et eller flere
aktiver, der er indgået den 19. marts 2025 eller senere.
Ændringsforslag nr. 1 og 2 er en
konsekvens af de øvrige ændringer, som foreslås
som opfølgning på den omtalte early warning om fradrag
for yderen af en løbende ydelse.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. marts
2025 og var til 1. behandling den 30. april 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 20. december 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 105. Den 19. marts 2025 og den
11. april 2025 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
8 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-18. Udvalget forventer spørgsmål nr. 19 besvaret
inden 2. behandling.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Jesper Petersen (S) Malte
Larsen (S) Per Husted (S) fmd.
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Ammar Ali (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans
Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster
(KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Carl
Valentin (SF) Karsten Filsø (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira
Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
| Socialdemokratiet (S) | 50 |  | 
| Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 |  | 
| Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 |  | 
| Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |  | 
| Liberal Alliance (LA) | 15 |  | 
| Moderaterne (M) | 12 |  | 
| Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 |  | 
| Enhedslisten (EL) | 9 |  | 
| Dansk Folkeparti (DF) | 7 |  | 
| Radikale Venstre (RV) | 6 |  | 
| Alternativet (ALT) | 6 |  | 
| Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 |  | 
| Naleraq (N) | 1 |  | 
| Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |  | 
| Sambandsflokkurin (SP) | 1 |  | 
| Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |  | 
| Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 |  |