L 127 Forslag til lov om ændring af investeringsscreeningsloven og lov om Klagenævnet for Udbud.

(Udvidet screening af kontrakter vedrørende etablering, medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen, udvidelse af Klagenævnet for Udbuds kompetence og indførelse af bemyndigelsesbestemmelse vedrørende administration af EU’s økonomiske sanktioner over for tredjelande vedrørende offentlige kontrakter).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 25-05-2023

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. maj 2023

20222_l127_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. maj 2023

1. Ændringsforslag

Erhvervsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DF) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget bemærker, at mens Alternativet støtter intentionen i lovforslaget om grundig screening af investeringer i kritisk infrastruktur, så vækker det bekymring, at så mange høringssvar fra diverse interessenter afspejler en generel utilfredshed med lovforslaget, herunder en række uklarheder i forhold til lovforslagets anvendelsesområde samt en række af de i lovforslaget indeholdte begreber som f.eks. kritisk infrastruktur.

Alternativet bemærker endvidere, at der i høringssvarene rejses kritik af de vidtgående bemyndigelser, der gives til ministeren. Alternativets medlem tilslutter sig denne kritik med den tilføjelse, at Alternativet i øvrigt finder, at kompetence i sager af væsentlig national interesse i videst muligt omfang bør holdes i Folketinget, og derfor som udgangspunkt ikke bør delegeres til ministeren.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og ALT):

1) I undertitlen ændres »og præcisering« til: », udvidelse«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 1

2) I det under nr. 7 foreslåede kapitel 2 a ændres i § 9 a », der indgås« til: »og indgås«.

[Lovteknisk ændring]

3) I det under nr. 7 foreslåede kapitel 2 a ændres i § 9 b, stk. 2, »datoen« til: »tidspunktet«.

[Lovteknisk ændring]

4) I det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a affattes § 14 a, stk. 1, 1. pkt., således:

»Erhvervsstyrelsen træffer afgørelse om tilladelse i sager indgivet efter §§ 5, 7, 9 a eller 9 b og godkendelse af anmeldelser i sager indgivet efter §§ 10 eller 11, hvis det ansøgte eller anmeldte forhold ikke kan udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden.«

[Lovteknisk ændring]

5) I det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 14 b, stk. 5, »anmeldelsen er fuldstændig« til: »anmeldelsen er fuldstændigt oplyst«.

[Lovteknisk ændring]

6) I det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a udgår i § 14 c, stk. 1, »i Danmark«.

[Lovteknisk ændring]

7) I det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 14 c, stk. 3, »kan Erhvervsstyrelsen kræve oplysninger om navn, kontaktoplysninger og juridisk repræsentant for underleverandører, der forventes anvendt til opfyldelse af kontrakten« til: »kan Erhvervsstyrelsen for underleverandører, der forventes anvendt til opfyldelse af kontrakten, kræve oplysning om navn, kontaktoplysninger og oplysning om juridisk repræsentant«.

[Præcisering]

8) I det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 14 c, stk. 7, »tilladelse eller anmeldelse« til: »ansøgning om tilladelse og anmeldelse om godkendelse«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 3

9) Stk. 3 affattes således:

»Stk. 3. Regler fastsat i medfør af § 8, stk. 5, og § 12, stk. 6, i investeringsscreeningsloven, lov nr. 842 af 10. maj 2021, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af investeringsscreeningslovens § 14 c, stk. 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10.«

[Præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringen er en konsekvensrettelse, som følge af at lovforslaget omhandler en udvidelse og ikke blot præcisering af Klagenævnet for Udbuds kompetence. Denne ændring vil dermed bringe overskriften i overensstemmelse med lovbemærkningerne.

Til nr. 2

Der er tale om en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 9 a, stk. 1, foreslås det at ændre »,der indgås« til »og indgås«, så det tydeliggøres, at bestemmelsen alene finder anvendelse på kontrakten, hvis kontrakten vedrører etablering, medejerskab og drift af en energiø placeret i den eksklusive økonomiske zone i Nordsøen og indgås i henhold til lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen.

Til nr. 3

Der er tale om en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 9 b, stk. 2, foreslås det at ændre »datoen« til »tidspunktet« for at tydeliggøre, at ansøgninger efter § 9 b ikke skal indgives på en bestemt dato, men i stedet indgives på et tidspunkt, som fastsættes af erhvervsministeren. Det foreslåede i § 9 b, stk. 2, adskiller sig fra § 9 a i forhold til ansøgningstidspunktet, idet det er erhvervsministeren, der fastsætter tidspunktet for indgivelse af ansøgninger efter § 9 b, stk. 1, hvorimod tidspunktet for indgivelse af en ansøgning efter det foreslåede § 9 a vil kunne ske fra det tidspunkt, hvor ordregiveren har udpeget kontraktparten som vinder af udbuddet, og inden kontrakten endeligt indgås. Der henvises til de specielle bemærkninger til det foreslåede § 9 a. Erhvervsministerens beslutning om, at alle deltagere i udbuddet skal ansøge om tilladelse hos Erhvervsstyrelsen, herunder orienteres om tidspunktet for indgivelse af ansøgning, bør indarbejdes i ordregiverens udbudsmateriale og fremgå af udbudsbekendtgørelsen, når denne offentliggøres. Enhver potentiel deltager vil således være bekendt med, at der skal ansøges om tilladelse hos Erhvervsstyrelsen på et fastsat tidspunkt.

Til nr. 4

Der er tale om en lovteknisk ændring. Det foreslåede § 14 a, stk. 1, 1. pkt., foreslås affattet, så det tydeligere fremgår, at Erhvervsstyrelsen træffer afgørelse om tilladelse i sager indgivet efter §§ 5, 7, 9 a eller 9 b eller godkendelse af anmeldelser i sager indgivet efter §§ 10 eller 11.

Til nr. 5

Der er tale om en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 14 b, stk. 5, foreslås der en sproglig præcisering, således at tidsfristen på 45 dage i fase 1 regnes fra Erhvervsstyrelsens meddelelse om, at ansøgningen eller anmeldelsen er fuldstændigt oplyst. Dette vil svare til formuleringerne § 14 b, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 3. pkt., hvor der henvises til en fuldstændigt oplyst ansøgning eller anmeldelse.

Til nr. 6

Der er tale om en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 14 c, stk. 1, foreslås, at »i Danmark« udgår. Det fremgår af investeringsscreeningslovens § 1, stk. 1, som foreslås ændret med den foreslåede § 1, nr. 2, at formålet med loven er at forhindre, at udenlandske direkte investeringer, særlige økonomiske aftaler og kontrakter vedrørende etablering, medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen kan udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden i Danmark. For at gøre loven mere læsevenlig anvendes ordlyden »trusler mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden« øvrige steder i loven, idet der herved i overensstemmelse med lovens formålsparagraf forstås trusler mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden i Danmark. Det foreslås derfor, at der ikke henvises til »i Danmark« i § 14 c, stk. 1.

Til nr. 7

Der er tale om en præcisering af bestemmelsen. Det foreslås i § 14 c, stk. 3, at »for underleverandører« placeres forrest i sætningen, så det tydeligt fremgår, at kravet om at oplyse navn, kontaktoplysninger og juridisk repræsentation gælder i forhold til underleverandører, som kontraktparten eller deltageren forventer at anvende som led i opfyldelsen af kontrakten.

Til nr. 8

Der er tale om en lovteknisk ændring. Det foreslås i § 14 c, stk. 7, at ændre »tilladelse eller anmeldelse« til »ansøgning om tilladelse eller anmeldelse om godkendelse«.

Med det foreslåede præciseres det, at Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om betaling af gebyr for administrationen af reglerne om ansøgning om tilladelse eller anmeldelse om godkendelse efter loven.

Til nr. 9

Der er tale om en præcisering af bestemmelsen. Med den nye affattelse præciseres det, at gældende regler forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af investeringsscreeningslovens § 14 c, stk. 6, som affattet ved denne lov § 1, nr. 10, hvorefter Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om procedurer for ansøgning og anmeldelse.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023 og var til 1. behandling den 11. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Teknisk gennemgang

Erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsministeriet har den 25. maj 2023 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 15. marts 2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 85. Den 3. maj 2023 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Dennis Flydtkjær (DD) Susie Jessen (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF) Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)6
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1