L 117 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om individuel boligstøtte.

(Afskaffelse af indtægtsregulering som følge af pensionistens egen arbejdsindtægt i folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg, justering af regler med henblik på mere rimelige pensionsberegninger m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 24-05-2023

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 24. maj 2023

20222_l117_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 24. maj 2023

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Dansk Folkeparti

Dansk Folkepartis medlem af udvalget er meget optaget af, at vi i Danmark får udnyttet den store ressource, som vores seniorer udgør. Det er således en nødvendighed, at vi får skabt et bedre og mere fleksibelt arbejdsmarked, hvis vi skal kunne møde den store efterspørgsel på arbejdskraft. Dansk Folkeparti finder det derfor positivt, at vi med forslaget giver pensionisterne mere frihed og fleksibilitet til at tage et arbejde, hvis de ønsker det, uden at skulle frygte modregning i deres pensionsydelse. Dansk Folkeparti bemærker dog, at man med forslaget langtfra er i mål med at få skabt et rummeligt og fleksibelt seniorarbejdsmarked. Det er dog et skridt på vejen, hvorfor Dansk Folkeparti støtter forslaget.

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget er positiv over for forslaget, som gør det mere rentabelt at arbejde ved siden af sin folkepension. Alternativet har det synspunkt, at arbejde ikke er alt. Arbejde er til for at skabe mening i livet og til at deltage i fællesskaber. Det skal man have mulighed for, og der skal være langt friere rammer til det, end der er i dag. Som folkepensionist skal man ikke frakobles arbejdsmarkedet - alle borgere bør kunne bidrage med kompetencer og evner efter behov og ressourcer. Alternativet ønsker et fleksibelt og åbent arbejdsmarked, hvilket dette forslag ikke skaber, men det fører et skridt videre for borgere, der tidligere har været begrænset af systemets rigide regler.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

1) Nr. 12 affattes således:

»12. I § 29, stk. 1, indsættes som nr. 11 og 12:

»11) Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses fra pensionistens indtægt ved personligt arbejde ved beregning af pensionstillægget.

12) Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses fra pensionistens indtægt ved personligt arbejde, som kan henføres til en periode, hvor udbetalingen af folkepension opsættes i løbet af året, jf. § 15 a, efter en periode med pensionsudbetaling.««

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]

2) Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 29, stk. 9, indsættes som 2. pkt.:

»Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om opgørelse af indtægt ved personligt arbejde, jf. stk. 1, nr. 10-12.««

[Bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om opgørelse af indtægt ved personligt arbejde]

3) I den under nr. 30 foreslåede ændring af § 32 a, stk. 3, nr. 4, ændres »Hjælp« til: »Sygedagpenge«.

[Begrebsmæssig præcisering]

4) Nr. 43 affattes således:

»43. I § 39 b, stk. 3, der bliver stk. 6, indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:

»Afgørelse om efterregulering af pensionen genoptages ikke, som følge af at afgørelse om årsopgørelsen genoptages.««

[Konsekvensændring som følge af opsplitning af bestemmelsen]

5) Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 39 b, stk. 3, der bliver stk. 6, indsættes i 1. pkt., der bliver 2. pkt., efter »efterregulering kan«: »dog«.«

[Konsekvensændring som følge af opsplitning af bestemmelsen]

6) I den under nr. 48 foreslåede ændring af § 49, stk. 4, 2. pkt., ændres »nr. 4-7, 10 og 12« til: »nr. 4-7, 10 og 11«.

[Lovteknisk korrektion]

Til § 2

7) Nr. 18 affattes således:

»18. I § 38 a, stk. 3, der bliver stk. 6, indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:

»Afgørelse om efterregulering af pensionen genoptages ikke, som følge af at afgørelse om årsopgørelsen genoptages.««

[Konsekvensændring som følge af opsplitning af bestemmelsen]

8) Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 38 a, stk. 3, der bliver stk. 6, indsættes i 1. pkt., der bliver 2. pkt., efter »efterregulering kan«: »dog«.«

[Konsekvensændring som følge af opsplitning af bestemmelsen]

Til § 5

9) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. § 1, nr. 1-7, 9, 11, 12, 19, 01, 21-25, 33, 35-37, 39-43, 02, 44 og 46-56, § 2, nr. 1, 2, 4, 11, 13, 15-18, 01, 19, 21 og 22, og § 3 har virkning fra den 1. januar 2024.«

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2 og 5]

10) I stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 1, nr. 1-6, 9, 19, 21-23, 33, 35-37, 40, 46-52 og 55-56« til: »§ 1, nr. 1-6, 9, 19, 01, 21-23, 33, 35-37, 40, 46-52, 55 og 56«, og i 2. pkt. ændres »§ 29, stk. 1, nr. 11 og 13« til: »§ 29, stk. 1, nr. 11, og stk. 9«, og efter »som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12« indsættes: »og 01«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2 og 5]

Bemærkninger

Til nr. 1

Konsekvensændring, som følge af at bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte regler for opgørelse af indtægt ved personligt arbejde med ændringsforslag nr. 2 foreslås rykket til § 29, stk. 9.

Der sker ikke med ændringen nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.

Til nr. 2

Det følger af § 29, stk. 1, nr. 3, i lov om social pension, at indkomster, herunder fradragsberettigede udgifter, der ikke fremgår af indkomstregisteret, fordeles ligeligt over kalenderåret. Efter § 29, stk. 9, kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at fordelingen af indkomster, jf. stk. 1, nr. 3, kan fraviges, når det drejer sig om indkomster og udgifter ved selvstændig erhvervsvirksomhed. Det foreslås, at der i § 29, stk. 9, indsættes et nyt punktum, hvorefter beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte regler for opgørelse af indtægt ved personligt arbejde.

Forslaget er alene en ændret placering af bemyndigelsesbestemmelsen.

Til nr. 3

Der er tale om en sproglig korrektion. Der sker ikke med ændringen nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.

Til nr. 4, 5, 7 og 8

Ændringerne er en konsekvens af en opsplitning af bestemmelsen.

Der sker ikke med ændringerne nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.

Til nr. 6

Ændringen er en korrektion af en henvisning.

Til nr. 9

Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der med ændringsforslag nr. 2 og 5 foreslås en ændret nummerering i lovforslaget.

Til nr. 10

Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der med ændringsforslag nr. 2 og 5 foreslås en ændret nummerering og at bemyndigelsesbestemmelsen foreslås flyttet til § 29, stk. 9, i lov om social pension.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2023 og var til 1. behandling den 2. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 27. februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 70. Den 26. april 2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering af lovforslaget til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)6
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1