Fremsat den 12. december 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ligebehandling af
mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse mv.1)
(Ret til at anmode om fleksible
arbejdsordninger efter forældreorlov og præcisering af
beskyttelsen ved mindre gunstig behandling)
§ 1
I lov om ligebehandling af mænd og kvinder
med hensyn til beskæftigelse mv., jf.
lovbekendtgørelse nr. 645 af 8. juni 2011 med de
ændringer, der følger af § 13 i lov nr. 553 af
18. juni 2012, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 92/85/EØF af 19. oktober 1992 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
sikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er
gravide, som lige har født, eller som ammer (tiende
særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv
89/391/EØF), EF-Tidende 1992, nr. L 348, side 1,
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige muligheder for og
ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning), EU-Tidende 2006, nr.
L 204, side 23, og Rådets direktiv 2010/18/EU af 8. marts
2010 om iværksættelse af den reviderede rammeaftale
vedrørende forældreorlov, der er indgået af
BUSINESSEUROPE, UEAMPE, CEEP og EFS, EU-Tidende 2010, og om
ophævelse af direktiv 96/34/EF, nr. L 68, side 13.«
2. I
§ 8 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Forældre kan ved tilbagevenden fra forældreorlov eller
fravær efter barsellovens §§ 6-14 skriftligt anmode
arbejdsgiveren om ændrede arbejdstider og -mønstre i
en nærmere angivet periode. Arbejdsgiveren skal overveje og
besvare en sådan anmodning skriftligt under hensyn til
både arbejdsgiverens og lønmodtagerens
behov.«
3. §
9 affattes således:
»§
9. En arbejdsgiver må ikke afskedige en
lønmodtager eller udsætte denne for anden mindre
gunstig behandling, fordi denne har fremsat krav om udnyttelse af
retten til fravær, har været fraværende efter
barsellovens §§ 6-14, har fremsat anmodning om
ændringer efter denne lovs § 8 a, stk. 2, eller i
øvrigt på grund af graviditet, barsel eller
adoption.«
4. § 16,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Afskediges en lønmodtager i strid med § 9, uden at
afskedigelsen underkendes, eller udsættes denne for anden
mindre gunstig behandling, skal arbejdsgiveren betale en
godtgørelse.«
5. § 16,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Såfremt en afskedigelse eller en anden mindre gunstig
behandling finder sted under graviditet, fravær efter
barsellovens §§ 6-11, 13 og 14, og i varslingsperioder
efter barsellovens § 16, stk. 2, påhviler det
arbejdsgiveren at godtgøre, at afskedigelsen eller
behandlingen ikke er begrundet i disse forhold.«
§ 2
Loven træder i kraft den 8. marts 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Formålet med dette lovforslag er at
gennemføre dele af det nye forældreorlovsdirektiv -
Rådets direktiv 2010/18/EU af 8. marts 2010 om
iværksættelse af den reviderede rammeaftale
vedrørende forældreorlov, der er indgået af
arbejdsmarkedets parter på europæisk plan.
Det nye forældreorlovsdirektiv er
udstedt med hjemmel i EF-traktatens artikel 139, stk. 2. Efter
denne artikel kan Rådet træffe afgørelse om at
iværksætte visse aftaler, der indgås af
arbejdsmarkedets parter på fællesskabsplan, hvis
parterne fremsætter fælles anmodning herom. Direktivet
giver således retsvirkning til den reviderede rammeaftale om
forældreorlov, som er indgået af de europæiske
parter. Direktivet ophæver det tidligere
forældreorlovsdirektiv 96/34/EF og samtidig ophæves den
tidligere rammeaftale af 14. december 1995, der var iværksat
herved.
Den reviderede rammeaftale blev den 18. juni
2009 indgået af BUSINESSEUROPE (paraplyorganisation for 41
arbejdsgiverorganisationer i EU), UEAPME (The European Association
of Craft, Small and Medium-sized Enterprises), CEEP (The European
Centre of Employers and Enterprises providing Public services) og
EFS (den Europæiske Faglige Sammenslutning). Rammeaftalen har
til formål at fremme en bedre balance mellem arbejdsliv og
familie-/privatliv som middel til at opnå lige muligheder for
mænd og kvinder på arbejdsmarkedet og ligebehandling i
arbejdet.
Dele af forældreorlovsdirektivet er
allerede gennemført i forbindelse med, at Institut for
Menneskerettigheder fik kompetence på bl.a.
ligebehandlingslovens område, jf. § 2 i lov nr. 182 af
8. marts 2011 om ændring af lov om etablering af Dansk Center
for Internationale Studier og Menneskerettigheder og visse andre
love, deriblandt ligebehandlingsloven. Institut for
Menneskerettigheder fik i den forbindelse til opgave at fremme,
evaluere og overvåge samt støtte ligebehandling af
kvinder og mænd uden forskelsbehandling på grund af
køn, herunder ved at bistå ofre for forskelsbehandling
med deres klager over forskelsbehandling under hensyntagen til
ofrenes, foreningernes, organisationernes og andre juridiske
personers rettigheder, foretage uafhængige
undersøgelser af forskelsbehandling og offentliggøre
rapporter og fremsætte henstillinger om
spørgsmål vedrørende forskelsbehandling.
2.
Baggrunden for lovforslaget
Den 18. juni 2009 indgik de europæiske
parter (BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP og EFS) en revideret
rammeaftale om forældreorlov.
Parterne anmodede herefter Kommissionen om at
forelægge aftalen for Rådet med henblik på at
gøre den bindende i alle medlemsstater. Rådet har
herefter efter den særlige procedure for partsaftaler
vedtaget direktivet for at iværksætte aftalen.
Selve direktivteksten er kortfattet med en
henvisning til rammeaftalen, der er bilag til direktivet.
I artikel 1 gøres denne aftale, der er
indgået mellem parterne, retligt bindende. Artikel 2
vedrører sanktioner, som skal bidrage til en effektiv
gennemførelse af rammeaftalen. Artiklerne 3, 5 og 6
indeholder gennemførelsesbestemmelser, herunder muligheden
for at implementere direktivet ved kollektiv overenskomst, og
endelig fremgår det af artikel 4, at direktivet ophæver
det tidligere forældreorlovsdirektiv. Samlet set er der alene
sket en opdatering af teksten i det tidligere direktiv.
Rammeaftalen om forældreorlov indeholder
minimumsforskrifter. Disse skal gøre det lettere at forene
arbejdsliv og familie-/privatliv for forældre, som arbejder.
Den reviderede aftale er tilpasset under hensyn til en mere
forskelligartet arbejdsstyrke og til samfundsudviklingen, herunder
mere forskelligartede familiestrukturer. Aftalen dækker
udtrykkeligt alle lønmodtagere uanset kontrakttype, herunder
deltidsbeskæftigelse, tidsbegrænset
beskæftigelse og vikararbejde.
Hovedindholdet i den reviderede
europæiske forældreorlovsaftale er at udvide
lønmodtageres (mænds såvel som kvinders)
individuelle ret til forældreorlov fra tre måneder til
fire måneder, og aftalen indfører en række
forbedringer og præciseringer i forbindelse med
udøvelsen af denne ret. Lønmodtagere beskyttes
således mod forskelsbehandling som følge af
ansøgning om forældreorlov eller som følge af
selve orloven. Ligeledes fremmes genoptagelsen af arbejdet efter
orlovsperioden navnlig ved at give lønmodtageren ret til at
anmode om fleksible arbejdsordninger.
I lighed med, hvad der er tradition ved dansk
EU-implementering, har de danske parter vurderet mulighederne for
at selv at implementere direktivet ved kollektiv overenskomst.
Efter dansk tradition er de nødvendige
lovgivningsinitiativer udformet, således at ændringerne
tager mest muligt hensyn til en sådan mulighed for
implementering. De danske parter har ligeledes været
inddraget i arbejdet med at vurdere behovet for at justere i dansk
lovgivning. Dette arbejde har fundet sted i regi af en
arbejdsgruppe nedsat af det faste implementeringsudvalg under
Beskæftigelsesministeriet.
3.
Gældende ret
Implementeringen af det nye
forældreorlovsdirektiv giver alene anledning til mindre
justeringer i dansk lovgivning. Det skyldes dels, at Danmark
allerede har regler, der går videre end de europæiske
minimumsforskrifter, dels at en række bestemmelser ikke
vedrører en egentlig pligt men mere er mindre bindende
hensyn, som bør indgå i overvejelserne, når
reglerne udformes.
Størstedelen af de reviderede
europæiske regler giver altså ikke behov for at
ændre i dansk lovgivning. Hver forælder har allerede
efter barselloven en individuel ret til 32 ugers
forældreorlov (godt 7 måneders forældreorlov pr.
forælder), jf. § 9 i lovbekendtgørelse nr. 1084
af 13. november 2009 (barselloven). Der er ikke efter de danske
regler mulighed for at overføre forældreorlov fra den
ene forælder til den anden.
Som noget nyt er det med det nye
forældreorlovsdirektiv gjort obligatorisk (og ikke
længere fakultativt) nationalt at fastsætte
varselsperioder. Heller ikke denne omformulerede
varslingsbestemmelse giver behov for at ændre i dansk
lovgivning: I barsellovens § 15, stk. 4, er der allerede
fastsat en varslingsfrist på 8 uger, der tilgodeser
både arbejdsgiverens og lønmodtagerens interesser. De
nye regler giver alene behov for i ligebehandlingsloven at
fastslå retten for forældre til at anmode om fleksible
arbejdsordninger efter forældreorlov og til en
præcisering af beskyttelsen ved mindre gunstig
behandling.
Gældende ret indeholder ikke
bestemmelser om en adgang til at anmode om ændrede
arbejdstider-/mønstre ved tilbagevenden fra orlov. I dag
omtaler barsellovens § 12 alene muligheden for, at en
lønmodtager efter aftale med arbejdsgiveren delvis kan
genoptage arbejdet som del af tilrettelæggelsen af, hvorledes
orloven kan afholdes.
I overensstemmelse med den gældende
fortolkning af beskyttelsen mod afskedigelse i forbindelse med
graviditet, barsel eller adoption, præciseres beskyttelsen
til også at omfatte mindre gunstig behandling. Der tilsigtes
ikke med denne præcisering at ændre ved den
gældende retstilstand.
4.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget er udformet således:
- Der
indsættes en bestemmelse om, at forældre har ret til at
bede om fleksible arbejdsordninger ved tilbagevenden efter orlov,
og at arbejdsgiveren har pligt til at besvare sådanne
anmodninger. Både anmodning og besvarelse skal være
skriftlig. (§ 1, nr. 1).
- Det
præciseres, at beskyttelsen ved graviditet, barsel eller
adoption også omfatter mindre gunstig behandling i
forbindelse med graviditet, barsel eller adoption (§ 1, nr.
2).
- Det
præciseres, at beskyttelsen ved barsel eller adoption
også omfatter mindre gunstig behandling, således at
anden mindre gunstig behandling i strid med § 9, uden at en
eventuel afskedigelse underkendes, kan medføre, at
arbejdsgiveren skal betale en godtgørelse (§ 1, nr.
3).
- Det
præciseres, at beskyttelsen ved graviditet, barsel eller
adoption også omfatter mindre gunstig behandling i forhold
til reglerne om omvendt bevisbyrde (§ 1, nr. 4).
5.
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser. Lovforslaget
præciserer dels beskyttelsen af lønmodtagere i
forbindelse med graviditet, barsel og adoption, dels forbedres
retstillingen for disse lønmodtagere i og med, at der
indføres en ret til at anmode om ændrede arbejdstider
og -mønstre ved tilbagevenden fra forældreorlov eller
fravær efter barsellovens §§ 6-14. På samme
måde indføres en ret til at få et skriftligt
svar på en sådan anmodning. Disse præciseringer
og forbedringer vurderes samlet at have en positiv indflydelse
på ligestillingen mellem mænd og kvinder på
arbejdsmarkedet.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil ikke medføre
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige. Præciseringerne berører alene forholdet
mellem arbejdsgivere og lønmodtagere.
7.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Dog vil lovforslaget have mindre
administrative konsekvenser for arbejdsgivere, der fremover
skriftligt skal besvare anmodninger fra lønmodtagere om
ændrede arbejdstider og -mønstre ved tilbagevenden fra
barsel.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9.
Forslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
Loven implementerer dele af EU-direktiv
2010/18/EU af 8. marts 2010 om iværksættelse af den
reviderede rammeaftale vedrørende forældreorlov, der
er indgået af BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP og EFS. Dele af
forældreorlovsdirektivet er allerede gennemført i
forbindelse med, at Institut for Menneskerettigheder fik kompetence
på bl.a. ligebehandlingslovens område, jf. § 2 i
lov nr. 182 af 8. marts 2011 om ændring af lov om etablering
af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder
og visse andre love, deriblandt ligebehandlingsloven.
Efter direktivets artikel 3 skal
medlemsstaterne sætte de nødvendige bestemmelser i
kraft for at efterkomme direktivet, eller sikre sig, at
arbejdsmarkedets parter har indført de nødvendige
bestemmelser af aftalemæssig vej senest den 8. marts 2012.
Medlemsstaterne kan, hvor det er nødvendigt for at tage
hensyn til særlige vanskeligheder eller til
gennemførelse ved kollektiv overenskomst, råde over
maksimalt et år yderligere for at efterkomme direktivet. Da
de danske parter ønskede at undersøge muligheder for
at implementere direktivet ved kollektiv overenskomst, underrettede
Beskæftigelsesministeriet i medfør af artikel 3, stk.
2, i direktivet Kommissionen herom og udbad sig udsættelse i
et år fra implementeringsfristen efter direktivets artikel 3.
Implementeringsfristen er herefter 8. marts 2013, hvor loven
ifølge forslaget træder i kraft.
11.
Høring
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv,
DS Håndværk og Industri, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening (FA), Kommunernes Landsforening (KL), Danske
Regioner, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Landsorganisationen
i Danmark (LO), Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), Akademikernes Centralorganisation (AC),
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kristelig
Fagbevægelse (KRIFA), Ledernes Hovedorganisation (LH),
Institut for Menneskerettigheder (IMR), Kvinderådet, KVINFO,
Dansk Kvindesamfund, Advokatrådet, Den Danske Dommerforening,
Datatilsynet, Ligebehandlingsnævnet, Institut for
Menneskerettigheder og Moderniseringsstyrelsen.
| | | 11. Sammenfattende skema med vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Mindre konsekvenser | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Loven implementerer dele af EU-direktiv
2010/18/EU af 8. marts 2010 om iværksættelse af den
reviderede rammeaftale vedrørende forældreorlov, der
er indgået af BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP og EFS. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Ad nr. 1
(fodnoten til lovens titel)
Der er alene tale om en redaktionel
ændring, hvormed fodnoten bringes i overensstemmelse med
titlen på forældreorlovsdirektivet.
Ad nr. 2
(§ 8 a, stk. 2)
Det foreslås, at forældre ved
tilbagevenden fra forældreorlov eller fravær efter
barsellovens §§ 6-14 skriftligt kan anmode arbejdsgiveren
om ændrede arbejdstider og -mønstre i en nærmere
angivet periode. Arbejdsgiveren skal overveje og besvare en
sådan anmodning skriftligt under hensyn til både
arbejdsgiverens og lønmodtagerens behov. Denne bestemmelse
implementerer de udvidede forpligtelser i den reviderede
europæiske rammeaftales § 6.
Arbejdsgiverens svar skal foreligge inden for
rimelig tid. Det vil normalt være rimelig tid, hvis svaret
foreligger inden for 14 dage fra modtagelsen af anmodningen.
Lønmodtageren skal anmode om ændrede arbejdstider
og/eller mønstre skriftligt, ligesom arbejdsgiveren skal
give sit svar skriftligt. Kravet om skriftlighed vil sikre
dokumentation for, hvad lønmodtageren har anmodet om, og
hvad arbejdsgiveren har svaret. Denne klarhed skønnes at
være i både arbejdsgivers og lønmodtagers
interesse og skønnes at kunne begrænse uenigheder
mellem lønmodtagere og arbejdsgivere.
Der er ikke knyttet særlige sanktioner
til denne bestemmelse. Forholdet kan anskues i lighed med det
tilfælde, hvor lønmodtageren efter lovens § 16,
stk. 5, har krav på en skriftlig fyldestgørende
begrundelse.
Ad nr. 3
(§ 9)
Der foreslås, at beskyttelsen ved
graviditet, barsel eller adoption præciseres til også
at omfatte mindre gunstig behandling i forbindelse med graviditet,
barsel eller adoption. Denne bestemmelse implementerer de udvidede
forpligtelser i den reviderede europæiske rammeaftales §
5.
Beskyttelsen gælder mindre gunstig
behandling som følge af ansøgning om
forældreorlov eller som følge af selve orloven.
På samme måde omfattes en skriftlig anmodning efter den
foreslåede § 8 a, stk. 2, af beskyttelsen.
Dermed er der sket en tilpasning i lighed med
direktiverne på det øvrige
ligebehandlingsområde, fx det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv, som implementeret i fx
ligebehandlingslovens § 15, som dog benytter det det
omarbejdede ligebehandlingsdirektivs udtryk "anden ufordelagtig
behandling".
I lighed med disse ændringer er denne
ændring en præcisering, som ikke tilsigter at
ændre i den nuværende retstilstand. Der kan i den
forbindelse henvises til bemærkningerne til
ligebehandlingslovens nuværende § 8 a, stk. 1, i det
tidligere lovforslag L 17, fremsat den 5. oktober 2005. Her er
dansk retspraksis omkring ændringer i stilling og
arbejdsvilkår allerede skitseret. Her peges der på, at
væsentlige ændringer af arbejdsvilkårene allerede
i dag sidestilles med en opsigelse. Det fremgår ligeledes, at
det omvendt er anerkendt, at visse mindre ændringer, uanset
at ændringerne af lønmodtageren måtte opleves
som en forringelse, kan ligge inden for rammerne af
ansættelsesforholdet, og dermed inden for, hvad en
lønmodtager med rimelighed må tåle.
Grænsen, som er fastsat i retspraksis, og som beror på
en konkret vurdering, ændrer dette lovforslag ikke på.
Som et eksempel fra retspraksis kan nævnes, at en forflytning
fra én afdeling til en anden afdeling inden for samme
virksomhed, lå inden for rammerne af
ansættelsesforholdet.
Ad nr. 4
(§ 16, stk. 2)
Det foreslås, at den nuværende
beskyttelse i § 16 præciseres til at omfatte ikke blot
afskedigelse, men også enhver mindre gunstig behandling i de
situationer, hvor lønmodtageren har fremsat krav om
udnyttelse af retten til fravær eller har været
fraværende efter barsellovens §§ 6-14, hvor
lønmodtageren har fremsat anmodning om ændringer efter
denne lovs § 8 a, stk. 2, eller i øvrigt på grund
af graviditet, barsel eller adoption
Ad nr. 5
(§ 16, stk. 4)
Der foreslås, at beskyttelsen ved
graviditet, barsel eller adoption præciseres til også
at omfatte mindre gunstig behandling i forhold til reglerne om
omvendt bevisbyrde. Der vil som udgangspunkt være tale om
delt bevisbyrde, jf. hertil den EU-retlige forpligtelse i artikel
19, stk. 4, i det omarbejdede ligebehandlingsdirektiv
(EU-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/54/EF), hvori
forældreorlovsdirektivet er udtrykkeligt nævnt. I det
omfang den mindre gunstige behandling finder sted under barselorlov
og forældreorlov og i varslingsperioder efter barsellovens
§ 16, stk. 2, gælder dog reglerne om omvendt bevisbyrde,
jf. ligebehandlingslovens § 16, stk. 4. Den omvendte
bevisbyrde, som relaterer sig til ligebehandlingslovens § 9,
er ikke en EU-retlig forpligtelse, men en politisk valgt
løsning i Danmark.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 8. marts 2013. Efter direktivets artikel 3 skal
medlemsstaterne sætte de nødvendige bestemmelser i
kraft for at efterkomme direktivet, eller sikre sig, at
arbejdsmarkedets parter har indført de nødvendige
bestemmelser af aftalemæssig vej senest den 8. marts 2012.
Medlemsstaterne kan, hvor det er nødvendigt for at tage
hensyn til særlige vanskeligheder eller til
gennemførelse ved kollektiv overenskomst, råde over
maksimalt et år yderligere for at efterkomme direktivet. Da
de danske parter ønskede at undersøge muligheder for
at aftaleimplementere direktivet, underrettede
Beskæftigelsesministeriet i medfør af artikel 3, stk.
2, i direktivet Kommissionen herom og udbad sig udsættelse i
et år fra implementeringsfristen efter direktivets artikel 3.
Implementeringsfristen er herefter 8. marts 2013, hvor loven
træder i kraft.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | | | | I lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse mv., jf.
lovbekendtgørelse nr. 645 af 8. juni 2011 med de
ændringer, der følger af § 13 i lov nr. 553 af
18. juni 2012, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Fodnoten til lovens titel affattes
således: | 1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Rådets direktiv 92/85/EØF af 19.
oktober 1992 om iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for
arbejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller som
ammer (tiende særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i
direktiv 89/391/EØF), EF-Tidende 1992, nr. L 348, side 1,
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige muligheder for og
ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning), EU-Tidende 2006, nr.
L 204, side 23, og Rådets direktiv 2010/18/EU af 8. marts
2010 om den rammeaftale vedrørende forældreorlov, der
er indgået af UNICE, CEEP og EFS, EU-Tidende 2010, nr. L 68,
side 13. | | 1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Rådets direktiv 92/85/EØF af 19.
oktober 1992 om iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for
arbejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller som
ammer (tiende særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i
direktiv 89/391/EØF), EF-Tidende 1992, nr. L 348, side 1,
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige muligheder for og
ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning), EU-Tidende 2006, nr.
L 204, side 23, og Rådets direktiv 2010/18/EU af 8. marts
2010 om iværksættelse af den reviderede rammeaftale
vedrørende forældreorlov, der er indgået af
BUSINESSEUROPE, UEAMPE, CEEP og EFS, EU-Tidende 2010, og om
ophævelse af direktiv 96/34/EF, nr. L 68, side 13. | | | | § 8 a.
Forældre, der har udnyttet retten til fravær efter
barsellovens §§ 6-14, har ret til at vende tilbage
til det samme eller et tilsvarende arbejde med arbejdsvilkår,
som ikke er mindre gunstige for dem, og til at nyde godt af enhver
forbedring i arbejdsvilkårene, som de ville have været
berettiget til under deres fravær. | | 2. I § 8 a, indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Forældre kan ved tilbagevenden fra forældreorlov eller
fravær efter barsellovens §§ 6-14 skriftligt anmode
arbejdsgiveren om ændrede arbejdstider og -mønstre i
en nærmere omhandlet periode. Arbejdsgiveren skal overveje og
besvare en sådan anmodning skriftligt under hensyn til
både arbejdsgiverens og lønmodtagerens
behov.« | | | | | | 3. § 9 affattes således: | § 9. En
arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager, fordi
denne har fremsat krav om udnyttelse af retten til fravær
eller har været fraværende efter barsellovens
§§ 6-14 eller i øvrigt på grund af
graviditet, barsel eller adoption. | | »§ 9.
En arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager eller
udsætte denne for anden mindre gunstig behandling, fordi
denne har fremsat krav om udnyttelse af retten til fravær,
har været fraværende efter barsellovens §§
6-14, har fremsat anmodning om ændringer efter denne lovs
§ 8 a, stk. 2, eller i øvrigt på grund af
graviditet, barsel eller adoption.« | | | | | | 4. § 16, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2.
Afskediges en lønmodtager i strid med § 9, uden at
afskedigelsen underkendes, skal arbejdsgiveren betale en
godtgørelse. | | »Stk. 2.
Afskediges en lønmodtager i strid med § 9, uden at
afskedigelsen underkendes, eller udsættes denne for anden
mindre gunstig behandling, skal arbejdsgiveren betale en
godtgørelse.« | | | | | | 5. § 16, stk. 4, affattes
således: | Stk. 4.
Såfremt en afskedigelse finder sted under graviditet,
fravær efter barsellovens §§ 6-11, 13 og 14,
og i varslingsperioder efter barsellovens § 16,
stk. 2, påhviler det arbejdsgiveren at godtgøre,
at afskedigelsen ikke er begrundet i disse forhold. | | »Stk. 4.
Såfremt en afskedigelse eller en anden mindre gunstig
behandling finder sted under graviditet, fravær efter
barsellovens §§ 6-11, 13 og 14, og i varslingsperioder
efter barsellovens § 16, stk. 2, påhviler det
arbejdsgiveren at godtgøre, at forholdet ikke er begrundet i
disse forhold.« |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2010/18/EU af 8.
marts 2010 om iværksættelse af den reviderede
rammeaftale vedrørende forældreorlov, der er
indgået af BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP og EFS, og om
ophævelse af direktiv 96/34/EF, EU-Tidende 2010, nr. L 68,
side 13.