Fremsat den 12. november 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om friplads og stipendium til visse
udenlandske studerende ved erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser
§ 1.
Erhvervsakademier, professionshøjskoler,
ingeniørhøjskoler samt medie- og
journalisthøjskolen kan tildele hel eller delvis friplads
uden stipendium eller med delvist eller helt stipendium til
udenlandske studerende ved erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser efter reglerne i stk. 2-5.
Stk. 2. Friplads og
stipendium kan tildeles højt kvalificerede studerende, som
er meddelt tidsbegrænset opholdstilladelse med henblik
på midlertidigt ophold til uddannelse, jf. dog stk. 3-5.
Stk. 3. Friplads og
stipendium kan ikke tildeles studerende, som
1) er udvekslet med
danske studerende efter aftale mellem den danske
uddannelsesinstitution og en institution i udlandet,
2) efter EU-retten,
herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som
Danmark har indgået, har krav på ligestilling med
danske statsborgere med hensyn til de økonomiske
vilkår for optagelsen på uddannelsen, eller
3) på
tidspunktet for optagelse på uddannelsen er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som medfølgende barn af en udlænding, der er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, og som
er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet Den
Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen.
Stk. 4. Studerende, der
er berettiget til stipendium efter reglerne i lov om statens
uddannelsesstøtte, kan ikke tildeles stipendium efter denne
lov.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, til hvilke
uddannelser der kan tildeles friplads og stipendium efter stk.
1.
§ 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
administration af ordningen, herunder om
1) fordeling af
midler til fripladser og stipendier mellem erhvervsakademier,
professionshøjskoler, ingeniørhøjskoler samt
medie- og journalisthøjskolen,
2) ansøgning
om samt tildeling og udmåling af friplads og stipendium,
3) tilbagekaldelse
af tilsagn om friplads og stipendium,
4) tilbagebetaling
af for meget udbetalt stipendium, forfaldstid, forrentning samt
inddrivelse mv.,
5) institutionernes
afrapportering til Undervisningsministeriet om tildelte fripladser
og stipendier og
6) institutionernes
tilbagebetaling til Undervisningsministeriet af uforbrugte
midler.
Stk. 2. Rammen for
fripladser og stipendier fastsættes på de årlige
finanslove.
§ 3.
De afgørelser, som uddannelsesinstitutionerne træffer
efter denne lov eller efter regler fastsat i medfør af denne
lov, kan indbringes for undervisningsministeren, når klagen
vedrører retlige spørgsmål.
§ 4.
Loven træder i kraft den 1. februar 2010 og har virkning for
fripladser og stipendier, der tildeles efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 2. Lov nr. 333 af
18. maj 2005 om stipendier til visse udenlandske studerende ved
korte og mellemlange videregående uddannelser ophæves,
jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Den i stk. 2
nævnte lov og regler fastsat i medfør heraf finder
fortsat anvendelse for de studerende, der inden den 1. februar 2010
er tildelt stipendier i forbindelse med en uddannelse på
Undervisningsministeriets område, som udbydes af et
universitet.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund og hovedindhold
I forlængelse af regeringens globaliseringsstrategi er
det i "National strategi for markedsføring af Danmark som
uddannelsesland 2007-2010" fra august 2007 fastsat, at der vil
blive taget initiativ til at ændre reglerne for den
nuværende stipendieordning således, at institutionerne
kan anvende stipendier til udenlandske studerende mere fleksibelt
og strategisk.
Viden udgør i stigende grad den vigtigste ressource for
samfundets velstand og velfærd i en globaliseret verden.
Dette grundvilkår stiller store krav til borgernes,
virksomhedernes og samfundsinstitutionernes evne til at kunne
indgå i et internationalt miljø præget af
kulturelle og sproglige forskelle.
Udenlandske studerende, der tager hele eller dele af deres
uddannelse i Danmark, spiller en vigtig rolle i
internationaliseringen af de danske uddannelsesinstitutioners
uddannelses- og videnmiljøer. De bringer ny viden og nye
perspektiver. Dermed er de en kilde til fortsat fornyelse og
kreativitet, der tester danske studerende og undervisere på
såvel deres forståelse af udfordringer og
løsninger som evnen til at vise åbenhed og favne
både nye mennesker og nye ideer.
Lovforslaget giver mulighed for, at der til højt
kvalificerede udenlandske studerende, som ikke efter internationale
aftaler har krav på ligestilling med danske statsborgere, kan
tildeles hele eller delvise fripladser, som kan suppleres med fuldt
eller delvist stipendium til dækning af leveomkostninger. Med
den foreslåede ændring af stipendieordningen bliver det
muligt at optage flere udenlandske studerende og dermed styrke det
internationale miljø på uddannelsesstederne inden for
den gældende økonomiske ramme.
Med erhvervsakademi- og professionshøjskolereformerne
har institutionerne fået en stærkere basis og
ledelsesmæssig kapacitet samt en særlig faglig tyngde
og bredde. Lovforslaget skal ses som endnu et skridt i denne
retning, idet institutionerne med lovforslaget får overdraget
administrationen af stipendieordningen og kan bruge ordningen
fleksibelt og strategisk. Erhvervsakademierne,
professionshøjskolerne, ingeniørhøjskolerne
samt medie- og journalisthøjskolen vil således
få en yderligere mulighed for selv at tilrettelægge og
gennemføre en ambitiøs internationaliseringsstrategi
og dermed blive endnu bedre rustet til at tiltrække de
dygtigste og mest motiverede udenlandske studerende.
Lovforslaget indebærer en harmonisering med den
tilsvarende stipendieordning på Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udviklings (Videnskabsministeriets)
område.
2. Gældende ret
2.1. Undervisningsministeriets område
Lov nr. 333 af 18. maj 2005 om stipendier til visse
udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser (Stipendieloven) trådte i kraft den 1. marts
2006. Forslag til loven blev fremsat i forlængelse af
regeringens internationaliseringsstrategi "Styrket
internationalisering af uddannelserne" fra april 2004.
Efter loven yder staten stipendier, der omfatter friplads og
delvis dækning af leveomkostningerne, til visse udenlandske
studerende ved korte og mellemlange videregående uddannelser,
nu benævnt erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser, inden for Undervisningsministeriets
område.
Lovens formål er ifølge forarbejderne at sikre,
at Danmark fortsat kan tiltræk4ke særligt dygtige
udenlandske unge fra lande uden for EU/EØS til blandt andet
naturvidenskabelige, højteknologiske og merkantile fag, hvor
det forudses, at Danmark vil komme til at mangle arbejdskraft.
På den baggrund bemyndiger loven undervisningsministeren til
at fastsætte regler om, til hvilke uddannelser der kan gives
stipendier, friplads og delvis dækning af
leveomkostningerne.
I 2006 omfattede listen over uddannelser med mulighed for
stipendier følgende uddannelser: Finansøkonom,
bygningskonstruktør, markedsføringsøkonom,
handelsøkonom, serviceøkonom, produktionsteknolog,
procesteknolog, jordbrugsteknolog, laborant, leisure management,
økonomi og it, procesøkonomi og
værdikædeledelse, karakteranimator, bioanalytiker,
diplomingeniør og eksportingeniør, jf.
bekendtgørelse nr. 911 af 29. august 2006 om stipendier til
visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange
videregående uddannelser inden for Undervisningsministeriets
område. I 2008 blev listen udvidet med følgende
uddannelser: Datamatiker, ergoterapeut, fysioterapeut,
multimediedesigner, radiograf, socialrådgiver og
sygeplejerske, jf. bekendtgørelse nr. 160 af 6. marts 2008
om stipendier til visse udenlandske studerende ved korte og
mellemlange videregående uddannelser inden for
Undervisningsministeriets område.
Udenlandske studerende kan aktuelt tildeles stipendier til en
uddannelse omfattet af listen, selvom uddannelsen ikke udbydes ved
et erhvervsakademi, en professionshøjskole,
ingeniørhøjskolen eller medie- og
journalisthøjskolen, men ved et universitet, hvis
universitetet er godkendt af undervisningsministeren til at udbyde
den pågældende uddannelse. I 2008 tilgik 12 procent af
midlerne til fripladser og stipendier inden for
Undervisningsministeriets ordning udenlandske studerende ved et
universitet.
Den nuværende liste over uddannelser, til hvilke der kan
tildeles stipendier, har i praksis vist sig at have den konsekvens,
at ensartede uddannelsesforløb behandles forskelligt under
ordningen. Eksempelvis kan der tildeles stipendier til udenlandske
studerende på multimediedesigneruddannelsen, mens der ikke
kan tildeles stipendier til studerende på uddannelsen i
interaktivt design. Dertil kommer, at listen over uddannelser med
stipendieadgang har mistet sin relevans, idet hovedparten af de
beskæftigelsesområder, som de videregående
uddannelser inden for Undervisningsministeriets område retter
sig mod, aktuelt er repræsenteret på listen.
Efter den gældende stipendielov er
undervisningsministeren bemyndiget til at fastsætte, hvilke
landes statsborgere der kan tildeles stipendium. Af
bemærkningerne til den gældende stipendielovs § 1,
stk. 3, fremgår det, at undervisningsministeren kan foretage
en prioritering på baggrund af uddannelsesinstitutioners og
erhvervslivets positive erfaringer med udenlandske studerende fra
bestemte lande, hvorfra de studerende har et særligt
højt fagligt niveau og medbringer en særlig
pædagogisk inspiration til de danske
uddannelsesinstitutioner.
Undervisningsministeren har ikke benyttet bemyndigelsen. Det
skyldes, at det er fundet rigtigst, at uddannelsesinstitutionerne
selv prioriterer de ansøgninger fra udenlandske studerende,
som uddannelsesinstitutionen i dialog med erhvervslivet har fundet
kvalificerede og motiverede, og som vurderes at kunne inspirere det
danske uddannelsesmiljø.
Den gældende stipendielov indebærer, at
højt kvalificerede udenlandske studerende med
tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik på
midlertidigt ophold til uddannelse har adgang til stipendier.
Adgang til stipendier omfatter dog ikke studerende som
- er udvekslet med
danske studerende efter aftale mellem den danske
uddannelsesinstitution og en institution i udlandet,
- efter EU-retten,
herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som
Danmark har indgået, har krav på ligestilling med
danske statsborgere med hensyn til de økonomiske
vilkår for optagelsen på uddannelsen eller
- på
tidspunktet for optagelse på uddannelsen er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a.
Efter § 7 i bekendtgørelse om stipendier til visse
udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser inden for Undervisningsministeriets område kan
staten yde stipendier til en hel uddannelse eller en del af en
uddannelse, der skal udgøre mindst et års
fuldtidsstudier. Betegnelsen stipendier omfatter efter
gældende regler både friplads og delvis dækning
af leveomkostninger. Det er som altovervejende udgangspunkt ikke
muligt at yde friplads til en uddannelse uden også at yde
stipendium til delvis dækning af leveomkostninger
beløbsmæssigt svarende til SU for udeboende danske
studerende. Dog kan der ikke efter stipendieordningen ydes
stipendium til delvis dækning af leveomkostninger, hvis den
pågældende udenlandske studerende er berettiget til
stipendium efter reglerne i lov om statens
uddannelsesstøtte.
Efter § 2 i bekendtgørelse om stipendier til visse
udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser inden for Undervisningsministeriets område
træffer CIRIUS, den statslige styrelse for
internationalisering af uddannelser og læringsmiljøer,
afgørelse om tildeling af fripladser og støtte til
delvis dækning af leveomkostninger på baggrund af
uddannelsesinstitutionernes indstillinger. Institutionerne
får dækket udgifter i forbindelse med
stipendieordningen. Friplads udmåles som summen af
ordinære driftstaxametertilskud inklusive moms. Støtte
til delvis dækning af leveomkostninger udbetales af CIRIUS
til uddannelsesinstitutionerne, som udbetaler beløbet til
den udenlandske studerende almindeligvis via institutionens interne
lønsystem.
Stipendieordningen fungerer parallelt med muligheden for at
etablere udvekslingsaftaler med udenlandske
uddannelsesinstitutioner. Udvekslingsstuderende er ikke omfattet af
stipendieordningen, idet udvekslingsstuderende, der studerer i
Danmark, ikke betaler studieafgift.
2.2. Videnskabsministeriets område
Videnskabsministeriets stipendieordning blev etableret
samtidig med Undervisningsministeriets stipendieordning ved lov nr.
337 af 18. maj 2005 om ændring af lov om universiteter
(Universitetsloven). Videnskabsministeriets stipendieordning
adskilte sig oprindeligt fra Undervisningsministeriets ordning ved
for det første at være administreret af
universiteterne selv og for det andet ved, at der kun kunne gives
stipendium til hele kandidatuddannelser. Ved etableringen af
ordningen omfattede stipendium på Videnskabsministeriets
område både friplads og fuldt stipendium til delvis
dækning af leveomkostninger svarende til de gældende
regler på Undervisningsministeriets område.
Formålet med Videnskabsministeriets stipendieordning har,
siden ordningen blev etableret, været at styrke
universiteternes internationale uddannelses- og
forskningsmiljøer.
Universitetsloven er senest ændret ved lov nr. 538 af
12. juni 2009 om ændring af universitetsloven, hvorved blandt
andet Videnskabsministeriets stipendieordning er gjort mere
fleksibel. Videnskabsministeriets stipendieordning adskiller sig
på nuværende tidspunkt fra Undervisningsministeriets
ordning på en række væsentlige
områder.
Videnskabsministeriets stipendieordning er mere fleksibel i
forhold til tildeling af friplads og stipendier til delvis
dækning af leveomkostninger, idet det er muligt at tildele
hele eller delvise fripladser til udenlandske
universitetsstuderende alene eller sammen med et fuldt eller
delvist stipendium. Dette giver universiteterne mulighed for at
tilpasse stipendier til de studerendes behov og samtidig lade flere
studerende få glæde af ordningen.
Hvor der på Undervisningsministeriets område er en
centralt udarbejdet liste over uddannelser, der er omfattet af
ordningen, er der på Videnskabsministeriets område
ingen fastlagte begrænsninger af, hvilke uddannelser
universiteterne kan tilgodese med ordningen. Universiteternes
bestyrelser planlægger og gennemfører
internationaliseringstiltag på prioriterede
uddannelser.
I modsætning til Undervisningsministeriets
stipendieordning, som administreres af CIRIUS, er det
universiteterne selv, der tildeler fripladser og stipendier til
udenlandske studerende. Stipendieordningen giver dermed
universiteterne mulighed for at styrke det internationale
studiemiljø på udvalgte uddannelser.
Fordelingen af Videnskabsministeriets stipendiemidler mellem
universiteterne udmåles dels efter universiteternes
størrelse målt ved bevillingen til heltidsuddannelse,
dels efter universiteternes internationale studiemiljø
målt ved antallet af udvekslingsstuderende.
Universiteterne har med ændringen af universitetsloven
fået hjemmel til at anvende opsparede midler fra udenlandske
betalingsstuderende til fripladser og stipendier.
3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at Undervisningsministeriets
stipendieordning ændres således, at ordningen
gøres mere fleksibel og bliver administreret af
institutionerne. Ordningen harmoniseres dermed med
Videnskabsministeriets ordning.
Ordningen foreslås fortsat at omfatte højt
kvalificerede udenlandske studerende med tidsbegrænset
opholdstilladelse meddelt med henblik på midlertidigt ophold
til uddannelse og med de samme undtagelser som efter den
gældende ordning. Der henvises til afsnit 2 og lovforslagets
§ 1, stk. 2-4, og bemærkningerne hertil.
Den gældende centralt fastsatte liste over uddannelser
med mulighed for friplads og økonomisk støtte
foreslås generelt afskaffet til fordel for
uddannelsesinstitutionernes mulighed for at styrke det
internationale studiemiljø på udvalgte områder.
Dog bevares en mulighed for, at ministeren kan fastsætte
regler om, til hvilke uddannelser der kan tildeles friplads og
stipendium, jf. lovforslagets § 1, stk. 5, og
bemærkningerne hertil.
Stipendieordningen foreslås at omfatte for tiden 21
institutioner: Otte professionshøjskoler, ti
erhvervsakademier, to ingeniørhøjskoler og medie- og
journalisthøjskolen, som hver skal forestå tildelingen
af friplads og stipendium til de studerende. Der henvises til
lovforslagets § 1, stk. 1, og bemærkningerne
hertil.
Den foreslåede ændring af stipendieordningen har
som konsekvens, at ordningens hidtidige hovedformål om at
tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft til Danmark
udvides til tillige at omfatte fokus på en styrkelse af
institutionernes internationale uddannelsesmiljøer. Ved
overgang af stipendieordningens administration fra CIRIUS' til
institutionernes egen administration styrkes institutionernes
selvstændighed og råderum. Erhvervsakademierne,
professionshøjskolerne, ingeniørhøjskolerne
samt medie- og journalisthøjskolen vil få flere
konkrete handlemuligheder i arbejdet med deres
internationaliseringsstrategi. På den baggrund foreslås
det, at der ikke længere skal kunne tildeles stipendier under
Undervisningsministeriets ordning til uddannelser, der udbydes
under universiteterne. Forslaget indebærer, at
Undervisningsministeriet fremover vil fordele midler til
uddannelsesinstitutioner inden for eget ressort, ligesom fordeling
af midler fra Videnskabsministeriets stipendieordning sker til
universiteterne. Beslutning om tildeling af friplads og stipendium
til studerende ved professionsbacheloruddannelser, som udbydes af
universiteterne, vil således overgå til
universiteterne.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
erhvervsakademierne, professionshøjskolerne,
ingeniørhøjskolerne og medie- og
journalisthøjskolen kan tildele fripladser og stipendier
fleksibelt i lighed med Videnskabsministeriets stipendieordning.
Det vil blive muligt at tildele hele eller delvise fripladser
sammen med fuldt eller delvist stipendium eller tildele hele eller
delvise fripladser uden stipendium, jf. lovforslagets § 1,
stk. 1, og bemærkningerne hertil. Dermed bliver der mulighed
for, at flere studerende kan få glæde af
ordningen.
Bestyrelsen på den enkelte uddannelsesinstitution skal
beslutte, efter hvilke kriterier institutionens midler til
fripladser og stipendier skal fordeles. Det kan eksempelvis
være udvalgte uddannelsesretninger/-miljøer, som
institutionen ønsker at styrke med ordningen.
Det bemærkes, at uddannelsesinstitutionerne vil kunne
anvende overskud optjent ved udenlandske betalingsstuderende til at
tildele yderligere fripladser og stipendier i henhold til den
foreslåede ordning.
Desuden indebærer lovforslaget, at muligheden for
centralt at udvælge, hvilke landes studerende der kan komme i
betragtning til friplads og støtte til dækning af
leveomkostninger, afskaffes.
Lovforslaget indebærer yderligere, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om administration af stipendieordningen. Der
ventes bl.a. fastsat regler om fordeling af fripladser og
stipendier mellem de relevante uddannelsesinstitutioner,
ansøgning om samt tildeling og udmåling af friplads og
stipendium, tilbagekaldelse af tilsagn om friplads og/eller
stipendium, afrapportering til Undervisningsministeriet om brug af
ordningen og institutionernes tilbagebetaling til ministeriet af
uforbrugte midler. Der kan henvises til lovforslagets § 2,
stk. 1, og bemærkningerne hertil.
Internationaliseringstaxametertilskud er et tilskud, som
institutionerne modtager ud over det almindelige
undervisningstaxametertilskud.
Internationaliseringstaxametertilskuddet skal motivere
institutionerne til at indgå udvekslingsaftaler med
udenlandske uddannelsesinstitutioner. Tilskuddet beregnes ud fra
institutionens aktuelle antal af danske studerende, der studerer i
udlandet, og udenlandske studerende, der studerer i Danmark, som
led i udvekslingsaftaler.
Ved at anvende disse objektive kriterier sikres det, at de
institutioner, som har en høj omsætning af
tilskudsberettiget uddannelsesaktivitet, også får en
forholdsmæssigt større andel af midler til fripladser
og stipendier. Kriterierne understøtter og supplerer
etableringen af gensidige udvekslingsaftaler. Kriterierne giver
også institutionerne et incitament til at arbejde
målrettet for at reducere frafald blandt udenlandske
studerende.
Endelig foreslås det, at institutionernes
afgørelser vedrørende stipendieordningen kan
indbringes for undervisningsministeren for så vidt
angår retlige spørgsmål, jf. lovforslagets
§ 3 og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
Såfremt tidspunktet for vedtagelsen af lovforslaget
betyder, at den nødvendige finanslovskonto ikke kan oprettes
på finansloven for 2010, vil bevillingen alligevel blive
overført til institutionerne. Den bevillingsmæssige
hjemmel hertil vil blive tilvejebragt på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2010. Bevillingen vil her blive
overført fra § 20.98.61. Stipendier til visse
udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser. Bevillingsoverførslen vil fra og med 2011 blive
udmøntet på forslag til finanslov for 2011 og
følgende finanslove.
5. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indebærer en administrativ forenkling for
staten, idet administrationen af ordningen overlades til
uddannelsesinstitutionerne. Fordelingen af stipendiemidlerne og
opfølgningen på institutionernes anvendelse af
stipendiemidlerne baseres på eksisterende styringsredskaber i
Undervisningsministeriets økonomiske styring af
uddannelsesinstitutionerne.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for kommuner
og regioner.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Danske Erhvervsskoler, Danske Regioner, Danske
Universiteter, Det Centrale Handicapråd, FUHU,
Ingeniørforbundet i Danmark, Ingeniørforeningen i
Danmark, Ingeniørhøjskolen i København,
Ingeniørhøjskolen i Århus, KL, LO,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Professionshøjskolernes Bestyrelsesforening, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser
og Rådet for Internationalisering af Uddannelserne.
11. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget indeholder en administrativ
forenkling for staten, idet administrationen af ordningen overlades
til uddannelsesinstitutionerne. | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Den foreslåede § 1, stk.
1, indebærer, at erhvervsakademier,
professionshøjskoler, ingeniørhøjskoler og
medie- og journalisthøjskolen kan tildele hele eller delvise
fripladser til visse udenlandske studerende, som dermed kan tage en
uddannelse eller en del af en uddannelse ved den
pågældende uddannelsesinstitution uden at betale fuld
studieafgift.
Uddannelsesinstitutionerne kan tildele de studerende, som har
fået hel eller delvis friplads, fuldt eller delvis stipendium
som tilskud til dækning af leveomkostninger under deres
uddannelsesophold i Danmark. Uddannelsesinstitutionen
fastsætter størrelsen af stipendiet.
Uddannelsesinstitutionen kan tildele den studerende friplads
uden samtidig at tildele fuldt eller delvist stipendium til
dækning af den studerendes leveomkostninger i Danmark. Det
forventes dog, at uddannelsesinstitutionerne kun undtagelsesvis
giver en udenlandsk studerende friplads uden samtidig at tildele
fuldt eller delvist stipendium til dækning af
leveomkostninger. Det skyldes, at omfattende erhvervsarbejde ved
siden af uddannelsen hindrer, at den studerende får det
størst mulige udbytte af undervisningen, og at udenlandske
studerende ifølge udlændingelovgivningen som
udgangspunkt kun må arbejde op til 15 timer ugentligt, jf.
§ 14 i bekendtgørelse nr. 904 af 4. juli 2007 om
meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 296 af 14. april
2009.
Uddannelsesinstitutionerne kan i henhold til den
foreslåede bestemmelse ikke tildele fuldt eller delvist
stipendium uden tillige at tildele hel eller delvis friplads.
Til stk. 2
Den foreslåede § 1, stk.
2, indebærer, at friplads og stipendium kun kan
tildeles højt kvalificerede udenlandske studerende.
Udvælgelsen af højt kvalificerede studerende vil som
hidtil være baseret på de kvalifikationer, der normalt
ligger til grund for vurdering af adgangsgivende eksamen især
på de fagområder, der indgår i den
pågældende uddannelse. Uddannelsesinstitutionerne
tildeler friplads og stipendium på baggrund af en vurdering
af den studerendes kvalifikationer og med udgangspunkt i
institutionens internationaliseringsstrategi.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at
ordningen alene omfatter udenlandske studerende, der er meddelt
tidsbegrænset opholdstilladelse med henblik på
midlertidigt ophold til uddannelse. Friplads og stipendium kan
tildeles i forbindelse med optagelse på
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
En udlænding, der er meddelt tidsbegrænset
opholdstilladelse på et andet grundlag, skal søge om
ny opholdstilladelse med henblik på uddannelse, hvis den
pågældende vil være stipendiestuderende i Danmark
i henhold til stipendieordningen.
Bestemmelsen viderefører den gældende
retstilstand.
Til stk. 3
Den foreslåede § 1, stk.
3, fastsætter, at stipendieordningen ikke omfatter
udenlandske studerende, som er omfattet af en udvekslingsaftale
mellem den danske uddannelsesinstitution og en
uddannelsesinstitution i udlandet. Det skyldes, at
udvekslingsstuderende ikke betaler studieafgift ved studieophold i
Danmark.
Bestemmelsen fastsætter endvidere, at stipendieordningen
ikke omfatter udenlandske studerende, som har krav på
ligestilling med danske statsborgere efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har
indgået. Det skyldes, at sådanne studerende har adgang
til uddannelse i Danmark uden betaling af studieafgift.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter endelig, at
stipendieordningen ikke omfatter udenlandske studerende, som
på tidspunktet for optagelse på uddannelsen er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som medfølgende barn af en udlænding, der er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, og som
er statsborger i et land, der ikke er tilsluttet Den
Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen Det
gælder, uanset om de pågældende
efterfølgende måtte opnå opholdstilladelse med
henblik på midlertidigt ophold til uddannelse. Det skyldes,
at denne persongruppe også efter opnåelse af et nyt
opholdsgrundlag er fritaget for betalingskravet ved
videregående uddannelser i medfør af lov nr. 590 af
26. juni 2009 om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (Fritagelse for
betalingskravet på videregående uddannelser for
børn af visse udenlandske arbejdstagere i Danmark).
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende
retstilstand.
Til stk. 4
Den foreslåede § 1, stk.
4, fastslår, at udenlandske studerende ikke kan
tildeles stipendium efter denne lov, hvis de er berettiget til
stipendium efter reglerne i lov om statens
uddannelsesstøtte. Bestemmelsen har ingen betydning for den
studerendes mulighed for at blive tildelt friplads efter
stipendieordningen. Det forventes kun helt undtagelsesvis at
forekomme, at udenlandske studerende vil have adgang til friplads
efter stipendieordningen og samtidig være berettiget til
stipendium efter lov om statens uddannelsesstøtte.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende
retstilstand.
Til stk. 5
Ifølge den foreslåede §
1, stk. 5, kan undervisningsministeren fastsætte
regler om, til hvilke uddannelser der kan tildeles friplads og
stipendium. Bemyndigelsen forventes anvendt, hvis institutionernes
tildelingsmønstre ikke i tilstrækkelig grad
understøtter de internationale miljøer på
centrale uddannelsesområder, eller hvis arbejdsmarkedets
kompetencebehov begrunder nærmere regler.
Til § 2
Til stk. 1
Ifølge den gældende lov om stipendier til visse
udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser er undervisningsministeren bemyndiget til at
fastsætte de nærmere regler om administration af
stipendieordningen.
Lovforslagets § 2, stk. 1, er
en videreførelse af denne bemyndigelse dog med det
forbehold, at beslutningen om tildeling af fripladser og stipendier
med lovforslaget foreslås at overgå til den enkelte
institution, jf. den foreslåede § 1, stk. 1.
I henhold til den foreslåede bemyndigelse i § 2, stk. 1, nr. 1, forventes den
nærmere fordeling af midler til fripladser og stipendier
mellem erhvervsakademier og professionshøjskoler fastsat
efter følgende objektive kriterier:
1) Institutionernes
størrelse målt ved institutionernes
forholdsmæssige andel af udbetalte
undervisningstaxametertilskud.
2) Udbetalte
internationaliseringstaxametertilskud.
3) Den faktiske
studieaktivitet for udenlandske betalingsstuderende og udenlandske
stipendiestuderende ved uddannelsesinstitutionen.
Det forventes, at omfanget af institutionens
undervisningstaxametertilskud vil udgøre det
væsentligste kriterium i den konkrete udmåling. Der
henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.
Det foreslås i § 2, stk. 1,
nr. 2, at undervisningsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om ansøgning om samt
tildeling og udmåling af friplads og stipendium. Det
forventes fastsat i medfør af bestemmelsen, at
ansøgning om friplads og stipendium indsendes til
uddannelsesinstitutionen, som tildeler fripladser og stipendier
på baggrund af institutionens internationaliseringsstrategi.
Det forventes videre fastsat, at institutionen foretager
udmåling af stipendier til udenlandske studerende, dog
således at et stipendium maksimalt kan svare til den i lov om
statens uddannelsesstøtte gældende sats for statens
uddannelsesstøtte for udeboende studerende ved
videregående uddannelser samt studielån.
Endvidere forventes der i medfør af bestemmelsen
fastsat regler om tilbagekaldelse af tilsagn om friplads og
stipendium og studerendes tilbagebetaling af for meget udbetalt
stipendium, jf. de foreslåede § 2,
stk. 1, nr. 3 og 4. Reglerne forventes at afspejle den
måde, hvorpå den gældende stipendieordning
administreres. Efter den gældende stipendieordning er det
uddannelsesinstitutionen, der typisk tilbagekalder tilsagn om
friplads og stipendium og opkræver for meget udbetalt
støtte til dækning af leveomkostninger.
I henhold til den foreslåede §
2, stk. 1, nr. 5, forventes fastsat nærmere regler om
uddannelsesinstitutionernes afrapportering til
Undervisningsministeriet om tildelte fripladser og stipendier, og
at uddannelsesinstitutionerne skal redegøre for, hvordan
stipendiemidlerne er forbrugt i den almindelige årlige
økonomiske afrapportering til
Undervisningsministeriet.
I henhold til den foreslåede §
2, stk. 1, nr. 6, forventes fastsat nærmere regler om
administrationen af stipendieordningen i de tilfælde, hvor
uddannelsesinstitutionerne ikke har anvendt alle de udbetalte
stipendiemidler. Undervisningsministeriet vil i sådanne
tilfælde kræve midlerne tilbagebetalt eller
videreført til det kommende budgetår.
Til stk. 2
Med den foreslåede § 2, stk.
2, præciseres det, at det fastsættes på
finansloven, hvor mange midler der afsættes til fordeling
mellem erhvervsakademierne, professionshøjskolerne,
ingeniørhøjskolerne og medie- og
journalisthøjskolen til friplads og stipendier. Den samlede
ramme forventes fordelt mellem institutionerne efter en
fordelingsnøgle, der bygger på objektive kriterier,
jf. bemærkningerne til den foreslåede § 2, stk. 1,
nr. 1, hvorefter der forventes fastsat nærmere regler om
fordelingen af midler til friplads og stipendium.
Til § 3
Den foreslåede § 3
indebærer, at de afgørelser, som
uddannelsesinstitutionerne træffer efter reglerne i loven kan
indbringes for undervisningsministeren, når klagen
vedrører retlige spørgsmål. Retlige klager
defineres som klager, der afgøres ud fra en juridisk
vurdering. Klager af denne type kan vedrøre
spørgsmål om, hvorvidt institutionen har fulgt
reglerne i denne lov eller regler fastsat i medfør af loven,
regler i forvaltningsloven samt forvaltningsretlige principper.
Klager over afgørelser, der er truffet på grundlag af
et uddannelsesfagligt skøn, og klager over afslag på
friplads og stipendium, der er sagligt begrundet i en prioritering
af stipendieansøgere i overensstemmelse med institutionens
internationaliseringsstrategi, vil ikke vedrøre retlige
spørgsmål.
Til § 4
Loven foreslås at træde i kraft den 1. februar
2010. Ikrafttrædelsestidspunktet er valgt af hensyn til, at
institutionerne kan tilrettelægge deres varetagelse af
stipendieordningen, således at den nye stipendieordning kan
gælde for udenlandske studerende, der søger friplads
og stipendium til uddannelser, der påbegyndes i sommeren
2010.
Den foreslåede ændring af stipendieordningen
ændrer ikke på beslutninger om tildeling af stipendier,
friplads og delvis dækning af leveomkostningerne, som CIRIUS
har truffet inden den 1. februar 2010, men administrationen af de
tildelte stipendier overgår fra den 1. februar 2010 til
erhvervsakademierne, professionshøjskolerne,
ingeniørhøjskolerne samt medie- og
journalisthøjskolen. Administrationen af de stipendier, der
er tildelt før den 1. februar 2010, vil således ske
efter bestemmelserne i lovforslaget. Ved eventuelt udløb af
sådanne tildelte stipendier undervejs i et
uddannelsesforløb vil ansøgning om forlængelse
eller tildeling på ny ske efter den med lovforslaget
foreslåede ordning.
Den foreslåede § 4, stk.
3, indebærer, at udenlandske studerende ved
universiteterne, som er omfattet af Undervisningsministeriets
gældende stipendieordning, fordi de studerer på en
uddannelse på Undervisningsministeriets område, som er
udbudt af et universitet, fortsat vil være omfattet af den
gældende lov nr. 333 af 18. maj 2005 om stipendier til visse
udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser. Det vil for denne gruppe således fortsat
være CIRIUS, der administrerer stipendier, som er tildelt
før den 1. februar 2010. Ved eventuelt udløb af
sådanne tildelte stipendier undervejs i et
uddannelsesforløb vil ansøgning om forlængelse
eller tildeling på ny ske efter den med lovforslaget
foreslåede ordning.
Til § 5
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.