Jeg vil sige tak for ministerens opremsning af de forskellige muligheder, man har for at kunne få hjælp i folkeskolen, hvis man har nogle særlige behov. Men det var nu ikke helt det, mit spørgsmål gik på. Det gik på nogle diagnoser som f.eks. infantil autisme. Infantil autisme er en ret vidtgående diagnostisk tilstand, som går væsentligt ud over funktionsevnen, og som ikke betyder, at man vokser sig ud af sit handicap. Hvis jeg skal sammenligne det med noget, som ministeren tit har talt om, er det ordblindhed. Der ved ministeren også, at ordblindhed ikke er noget, der forsvinder, så det vil være noget, man altid vil have behov for hjælp til, hver gang man skal i uddannelse, uanset om det er grundskole, ungdomsuddannelse eller efteruddannelse, eller hvad søren det er, vi snakker om. På samme måde er der også nogle funktionsnedsættelser, nogle diagnoser, som betyder, at man har et varigt støttebehov.
Derfor synes jeg, det er dybt problematisk, at vi kan se gang på gang – ikke i få tilfælde, men gang på gang – at børn sendes i skole uden den fornødne støtte, som man faktisk har vurderet var nødvendig, da de var i børnehavealderen. Det er derfor, jeg spørger ministeren, for ministeren, børneministeren, må være den ansvarlige på det her område og stille sig på de her børns side og sige: Næh, det kan ikke passe, at man kan sidde ude i den lokale kommune, ja, sågar ude på den lokale skole, og så sige, at man i dag ikke vurderer, at et barn med infantil autisme eller en anden diagnose gør sig værdig til nogen form for støtte eller hjælp i folkeskolen. Der må være nogle krav om faglighed og kvalitet i de beslutninger, der træffes om børns behov i skolerne.
Et eksempel er også fra Randers Kommune, hvor man har taget en budgetbeslutning, og hvor man valgte at sende et meget, meget ramt barn, der havde fået massiv støtte i børnehaven, i skole uden nogen former for støtte på trods af en infantil autisme-diagnose .
Kan ministeren ikke godt se, at der er behov for, at vi får strammet op på praksis og stiller os tidligere og stærkere på børnenes side, så de får den hjælp, som ministeren opremsede at man faktisk kunne få?