§ 20-spørgsmål S 143 Om at Kolding Kommune ved at pålægge alle dagtilbud styrings- og datakonceptet »Læringsledelse« forbryder sig mod dagtilbudsaftalen.

Til: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Dato: 30-10-2025
Samling: 2025-26
Status: Anmeldt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 30-10-2025
Mundtlig besvarelse planlagt til 05-11-2025
Spørgsmålets ordlyd:
Hvad er ministerens holdning til, at Kolding Kommune ved at pålægge alle dagtilbud styrings- og datakonceptet »Læringsledelse« forbryder sig mod dagtilbudsaftalen fra 2017, hvoraf det fremgår, at staten og kommunerne som udgangspunkt ikke skal pålægge dagtilbuddene tiltag, som lokale læreplaner, mål eller koncepter, der rækker ud over den pædagogiske læreplan, og hvad vil ministeren gøre for at indskærpe, at kommuner skal stoppe med at pålægge koncepter?
Skriftlig begrundelse:
Følgende fremgår af dagstilbudsaftalen fra 2017: »Aftalepartierne betragter den pædagogiske læreplan som rammen for det pædagogiske arbejde i dagtilbuddene. Derfor skal staten og kommunerne som udgangspunkt ikke pålægge dagtilbuddene tiltag, som lokale læreplaner, mål eller koncepter, der rækker ud over den pædagogiske læreplan. Aftaleparterne lægger afgørende vægt på, at kommunerne skal have respekt for intentionen med den styrkede pædagogiske læreplan og ikke pålægger dagtilbuddene og det pædagogiske personale yderligere dokumentationskrav.«

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 30-10-2025
Modtaget: 30-10-2025
Omdelt: 30-10-2025

Hvad er ministerens holdning til, at Kolding Kommune ved at pålægge alle dagtilbud styrings- og datakonceptet »Læringsledelse« forbryder sig mod dagtilbudsaftalen fra 2017, hvoraf det fremgår, at staten og kommunerne som udgangspunkt ikke skal pålægge dagtilbuddene tiltag, som lokale læreplaner, mål eller koncepter, der rækker ud over den pædagogiske læreplan, og hvad vil ministeren gøre for at indskærpe, at kommuner skal stoppe med at pålægge koncepter?

Hvad er ministerens holdning til, at Kolding Kommune ved at pålægge alle dagtilbud styrings- og datakonceptet »Læringsledelse« forbryder sig mod dagtilbudsaftalen fra 2017, hvoraf det fremgår, at staten og kommunerne som udgangspunkt ikke skal pålægge dagtilbuddene tiltag, som lokale læreplaner, mål eller koncepter, der rækker ud over den pædagogiske læreplan, og hvad vil ministeren gøre for at indskærpe, at kommuner skal stoppe med at pålægge koncepter? (pdf-version)
Html-version