Fremsat den 8. oktober 2025 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi
(Statens afholdelse af Energinets
forundersøgelsesomkostninger vedrørende arealer til
havvindmølleparker)
§ 1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 6. september 2024, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 560 af 27. maj 2025,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 23, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes efter »ved forundersøgelserne«:
», jf. dog stk. 4«.
2. I
§ 23 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan helt eller delvist
afholde Energinets omkostninger ved forundersøgelser, som
gennemføres efter stk. 3.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget gennemfører en ændring i lov om
vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 6.
september 2024 (herefter VE-loven) som opfølgning på
den politiske aftale om udbudsrammerne for tre
havvindmølleparker mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti Enhedslisten, Radikale
Venstre og Alternativet af 19. maj 2025 (herefter "den politiske
aftale"). Med den politiske aftale udbydes der to
havvindmølleparker i Nordsøen, hhv. Nordsøen
Midt og Nordsøen Syd, og en havvindmøllepark ved
Hesselø.
Lovforslaget er en opfølgning på den politiske
aftale. Med lovforslaget foreslås det at skabe hjemmel i
VE-loven til, at klima-, energi-, og forsyningsministeren kan
afholde Energinets omkostninger ved forundersøgelser efter
VE-lovens § 23, stk. 3, vedrørende arealer, som er
reserveret til statslige udbud af arealer til
havvindmølleparker.
Det er med den politiske aftale besluttet, at staten skal
afholde Energinets forundersøgelsesomkostninger i
forbindelse med udbuddet af de tre havvindmølleparker.
Ved aktstykke nr. 268 tiltrådt den 19. juni 2025 har
Folketingets Finansudvalg givet klima-, energi- og
forsyningsministeren hjemmel til i finansåret 2025 at afholde
forundersøgelsesomkostninger for de tre
havvindmølleparker for i alt 731,5 mio. kr.
Der udestår omkostninger på anslået 25,6 mio.
kr., som staten ifølge den politiske aftale skal betale i
finansåret 2026. Disse omkostninger vil blive omfattet af den
foreslåede § 23, stk. 4.
Med lovforslaget foreslås VE-loven ændret for
fremadrettet at sikre, at klima-, energi- og forsyningsministeren
kan beslutte helt eller delvist at afholde Energinets omkostninger
ved forundersøgelser, som gennemføres efter §
23, stk. 3, i forbindelse med fremtidige udbud af arealer til
havvindmølleparker. Bestemmelsen vil betyde, at ministeren
fremover i forbindelse med de konkrete udbud kan beslutte, at
staten helt eller delvist skal afholde Energinets
forundersøgelsesomkostninger vedrørende de arealer,
som er omfattet af det pågældende udbud.
2. Statens
afholdelse af Energinets forundersøgelsesomkostninger
vedrørende arealer til havvindmølleparker
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 23, stk. 3 i VE-loven, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan bestemme, at Energinet i
nærmere angivet omfang gennemfører
forundersøgelser vedrørende arealer, som efter §
22, stk. 3, er reserveret til statslige udbud af
havvindmølleparker. Resultaterne af
forundersøgelserne gøres offentligt
tilgængelige. Hvis der gives etableringstilladelse efter
§ 25 til havvindmøller i det område,
forundersøgelserne vedrører, afholder modtageren af
etableringstilladelsen Energinets omkostninger ved
forundersøgelserne.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1392 af 27. december 2008
om fremme af vedvarende energi (VE-loven). Det fremgår af
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2008-2009, tillæg A, spalte 1577, at det efter de hidtil
gældende regler påhvilede vinderen af udbuddet at
udføre forundersøgelserne og afholde omkostningerne.
Det følger af § 23, stk. 3, at vinderen af udbuddet
på tilsvarende måde skal afholde Energinets
omkostninger ved forundersøgelserne. I den forbindelse
præciseredes adgangen for klima-, og energi- og
forsyningsministeren til at pålægge Energinet at
udføre forundersøgelserne i nærmere angivet
omfang. Endvidere blev det præciseret, at Energinet skal
stille resultaterne af undersøgelserne til rådighed
for deltagerne i udbuddet med henblik på at sikre et ensartet
konkurrencegrundlag.
Det fremgår af VE-lovens § 23, stk. 4, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om forhold omfattet af stk. 2 og 3. Ifølge
bemærkningerne til bestemmelsen vil der, hvis forholdene
taler for det, kunne fastsættes regler om, hvilke opgaver
vedrørende forundersøgelser, der skal udføres
af Energinet, jf. Folketingstidende 2008-2009, tillæg A,
spalte 1577.
2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Der er med den politiske aftale besluttet at udbyde tre
havvindmølleparker. Denne aftale indebærer bl.a., at
staten afholder Energinets forundersøgelsesomkostninger
vedrørende de havarealer, som udbydes.
Energinets forundersøgelser vedrører navnlig
geofysiske og geotekniske undersøgelser og visse
miljøundersøgelser med henblik på at
fastslå havarealets egnethed til opstilling af en
havvindmøllepark med tilhørende elkabler og
installationer.
Statens afholdelse af Energinets
forundersøgelsesomkostninger er en fravigelse af den
gældende § 23, stk. 3, i VE-loven, hvorefter det er
modtageren af etableringstilladelsen, som skal afholde Energinets
forundersøgelsesomkostninger.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at
det er hensigtsmæssigt, at der indføres en generel
hjemmel i VE-loven til, at klima-, energi- og forsyningsministeren
i forbindelse med kommende udbud af arealer til havvind vil kunne
beslutte, at staten helt eller delvist afholder Energinets
forundersøgelsesomkostninger. Herved får ministeren
mulighed for at beslutte, om forundersøgelsesomkostningerne
i forbindelse med et konkret udbud skal afholdes helt eller delvist
af staten eller modtageren af etableringstilladelsen.
Det foreslås derfor at indføre et nyt stk. 4, som
gør det muligt for klima-, energi- og forsyningsministeren
helt eller delvist at afholde Energinets omkostninger ved
forundersøgelser, som er gennemført efter § 23,
stk. 3.
Den foreslåede ordning vil medføre, at klima-,
energi- og forsyningsministeren helt eller delvist kan afholde de
forundersøgelsesomkostninger, som ifølge VE-lovens
§ 23, stk. 3, ellers skal afholdes af modtageren af
etableringstilladelsen, jf. § 25.
Den foreslåede § 23, stk. 4, er en undtagelse til den
nugældende ordning efter stk. 3. Det vil således som
udgangspunkt stadig være modtageren af
etableringstilladelsen, som skal afholde Energinets
forundersøgelsesomkostninger, medmindre andet er
nærmere bestemt i forbindelse med fastlæggelsen af de
konkrete udbudsvilkår.
Den foreslåede nye § 23, stk. 4, betyder
således, at klima-, energi- og forsyningsministeren i
forbindelse med et konkret udbud af arealer til havvind, som
undtagelse til VE-lovens § 23, stk. 3, vil kunne beslutte helt
eller delvist at afholde Energinets
forundersøgelsesomkostninger i stedet for modtageren af
etableringstilladelsen. Klima-, energi- og forsyningsministerens
beslutning herom vil skulle fremgå af udbudsmaterialet for
det konkrete udbud. Det forudsættes, at en eventuel
beslutning om at staten afholder omkostningerne til Energinets
forundersøgelser, vil blive drøftet med de relevante
aftale- eller forligspartier, forinden den bliver implementeret i
de konkrete udbudsmaterialer. Der forudsættes derfor, som
hidtidig, inddragelse af aftaleparterne i forbindelse med en
beslutning om statens afholdelse af Energinets
forundersøgelsesomkostninger. Desuden vil der, såfremt
det besluttes, at staten afholder omkostningerne til Energinets
forundersøgelsesomkostninger i forbindelse med fremtidige
udbud, fortsat skulle opnås bevillingshjemmel på
finansloven eller ved aktstykke.
Den foreslåede § 23, stk. 4, vil blive
udmøntet i overensstemmelse med
EU-statsstøttereglerne.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Statens betaling af forundersøgelsesomkostninger vurderes
indirekte at kunne medføre udgifter for staten, alt efter
hvilken model, der fremadrettet besluttes for de fremtidige udbudte
havvindmølleparker, dvs. om staten skal afholde
forundersøgelsesomkostningerne. De økonomiske
konsekvenser for staten kan derfor ikke kvalificeres
yderligere.
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regioner
og kommuner.
Lovforslaget forventes derfor ikke at have
implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ændring af VE-lovens § 23, stk. 3, vurderes ikke i
sig selv at medføre økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Såfremt det i fremtidige udbud besluttes, at
staten skal afholde Energinets forundersøgelsesomkostninger,
vil ændringen kunne medføre en positiv
økonomisk konsekvens for erhvervslivet, idet
forundersøgelsesomkostningerne efter gældende ret
betales af udbudsvinderen til det pågældende havareal,
når der udstedes etableringstilladelse. Det følger af
den politiske aftale, at staten skal afholde Energinets
forundersøgelsesomkostninger på anslået 26,5
mio. kr. i 2026 i forbindelse med udbuddet af tre
havvindmølleparker.
Lovforslaget pålægger ikke erhvervslivet
økonomiske byrder. Der vil kun være økonomiske
konsekvenser for de selskaber, som frivilligt vælger at
deltage i udbuddet. Der vurderes derfor ikke at være
omstillingsomkostninger eller løbende
efterlevelseskonsekvenser ved dette lovforslag.
Det vurderes ikke, at lovforslaget vil medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. maj til den
30. juni 2025 (33 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Akademikerne, Akademisk
Arkitektforening, Affald Plus, AffaldVarme Aarhus,
Aktiveenergiforbrugere, Aluminium Danmark, Ankenævnet
på Energiområdet, Andel, Antenneforeningen Vejen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ARI
(Affald- og ressourceindustrien under DI), Asfaltindustrien,
BAT-kartellet, Better Energy, Billund Vand A/S,
Biobrændselsforeningen, Biofos A/S, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Borger, Brancheforeningen Dansk
Luftfart, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Brancheforeningen
for Skov, Have og Park-Forretninger, Brancheforeningen for
Små- og Mellemstore Vindmøller, Brintbranchen,
Brunata, Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF),
Bopa Law, Business Danmark, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Bygningssagkyndige & Energikonsulenter, Bærebro A/S,
Byggeskadefonden, C4 - Carbon Capture Cluster Copenhagen,
Crossbridge Energy Fredericia, Center for Electric Power and Energy
(DTU), CEPOS, Cerius, Cevea, Center for Electric Power and Energy
(DTU), CTR, CO-industri, Concito, COWI, Copenhagen Infrastructure
Partners, Copenhagen Merchants, ADB(Association Dansk
Biobrændsel), DAKOFA, Dana Petroleum, DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), DANICA RESOURCES APS, Danske
halmleverandører, Danmarks Almene Boliger (BL), Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Frie Autocampere, Danmarks
Jordbrugsforskning, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibskredit, Danmarks Vindmølleforening, Danmarks Tekniske
Universitet (DTU), Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri,
Danske Bygningscenter, Dansk Center for Lys, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri,
Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk Methanolforening, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Producentansvarssystem, Dansk
Retursystem A/S, Dansk Shell A/S, Dansk Skovforening, Dansk
Solcelleforening, Dansk Solkraft, Dansk Standard, Dansk Told- og
Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta
Nævn, Danske Advokater, Danske Annoncører og
Markedsførere, Danske Arkitektvirksomheder DANSKE ARK,
Danske Commodities A/S, Danske Energiforbrugere (DENFO), Danske
Havne, Danske Maritime, Danske Mediedistributører, Danske
Regioner, Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og
Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, DCC Energi Naturgas, De
frie Energiselskaber, DELTA Dansk Elektronik, DENFO, Danske
Energiforbrugere, Rådet for grøn omstilling, DI,
DKCPC, Dommerfuldmægtigforeningen, Drivkraft Danmark, DTU -
Institut for Vindenergi, DTU - Myndighedsbetjening, EA
Energianalyse, E. ON Danmark A/S, EmballageIndustrien, Energi
Danmark, Energi Fyn, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet,
Energinet, Energisammenslutningen, Energi- og
Bygningsrådgivning A/S (EBAS), Energycluster, Energisystemer
ApS, Energitjenesten, Enyday, Equinor, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning (ES-DAA), EUROPEAN GREEN CITIES, European Energy,
Eurowind Energy A/S, Evida, Everfuel, EWE Energie AG, Fagligt
Fælles Forbund (3F), FDO, FH - Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finans og Leasing, Finansforbundet,
Finansrådet, Realkreditforeningen og Realkreditrådet -
FinansDanmark, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka, Forbrugerrådet
Tænk, Forenede Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af
Danske Skatteankenævn, Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske belysningsarmaturer (FA-BA),
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen Biogasbranchen, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen for Platformsøkonomi i
Danmark (FPD), Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Fors A/S, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen, Forsyningstilsynet, Fredericia
Spildevand A/S, Frederiksberg Forsyning, Frie Funktionærer,
FSE, FSR Danske revisorer, GAFSAM, Gazsystem, GRAKOM, Greenpeace,
GreenTech Advisor, Gentofte og Gladsaxe Fjernvarme, Green Power
Denmark , GTS (Godkendt Teknologisk service), Havarikommissionen
for Offshore Olie- og Gasaktiviteter, Havarikommissionen, Hess
Denmark ApS, HK-Kommunal, HK-Privat, HOFOR A/S, HOFOR
Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, HOFOR el og varme ,
HORESTA, SMV Danmark, H2 Energy Esbjerg, Hulgaard advokater, IBIS,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, Ineos Danmark,
Investering Danmark, IT-Branchen , Justitia, Kjærgaard A/S,
KlimaEnergi A/S, Kommunernes Landsforening, Kooperationen (Den
Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark),
Kraka, Kræftens Bekæmpelse, Københavns
Kulturcenter, Københavns Universitet, Landbrug &
Fødevarer, Landsbyggefonden, Landsforeningen af
Solcelleejere, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller,
Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, LCA Center,
Lederne Søfart, Ledernes Hovedorganisation, Lokale
Pengeinstitutter, Lundsby Biogas, MOE Rådgivende
ingeniører, Mellemfolkeligt Samvirke, Metalemballagegruppen,
Middelgrundens Vindmøllelaug, Mineralolie Brancheforeningen,
Mærsk Drilling, Maabjerg Energy Center - MEC, Nasdaq OMX
Copenhagen A/S, Nationalbanken, Nationalt Center for Miljø
og Energi, NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy, N1 A/S, NetVarme,
Niras, NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for Vedvarende
Energi, Nordisk Energirådgivning ApS, Noreco, Norlys, NRGi
Renewables A/S, Nærbutikkernes landsforening, Nævnenes
Hus, Olie Gas Danmark, Otto Kjær, Oxfam IBIS, Partnerskabet
for Bølgekraft, Planenergi, Plan og Projekt, Plesner
Advokatpartnerselskab, Plastindustrien, Procesindustrien, Radius
El-net A/S, Rambøll, Rejsearbejdere.dk,
Rejsearrangører i Danmark, Ren Energi Oplysning (REO),
Regstrup Natur og miljøforening, Restaurationsbranchen.dk,
Rådet for Bæredygtig Trafik, SEAS-NVE, SEGES,
Serviceforbundet, Siemens Gamesa, SKAD - Autoskade- og
Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark, SMVdanmark, Solar
Lightning Consultants ApS, Solaropti, Spirit Energy, Spyker Energy
ApS, SRF Skattefaglig Forening, Statens ByggeforskningsInstitut,
Syd Energi (SE), Synergi, Substain, TEKNIQ Arbejdsgiverne,
Teknologisk Institut, Total S. A., T-REGS, TREFOR/EWII,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi,
Vejle Spildevand, VELTEK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Verdens Skove, VEKS, VELTEK, Verdo Randers,
Vestforbrænding, Vestas Wind systems A/S, Vindenergi Danmark,
Vin og Spiritus Organisationen i Danmark,
Vindmølleindustrien, VisitDenmark, Neptune Energy Denmark
ApS, Wind Denmark, Wind Estate A/S, Wintershall Nordszee B. V., WWF
Verdensnaturfonden, Ældre Sagen, Økologisk
Landsforening, Ørsted, Aalborg Portland A/S, Aalborg
Energikoncern, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og
92-Gruppen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Bestemmelsen forventes i 2026 at blive
udnyttet til at afholde Energinets
forundersøgelsesomkostninger med anslået 25,6 mio.
kr., hvilket skønnes at medføre positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. De økonomiske konsekvenser mv. i
forbindelse med fremtidige udbud vil afhænge af det konkrete
udbud og kan derfor ikke vurderes på nuværende
tidspunkt. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ifølge den gældende § 23, stk. 3, i VE-loven
kan klima-, energi- og forsyningsministeren bestemme, at Energinet
i nærmere bestemt omfang gennemfører
forundersøgelser vedrørende arealer, som er
reserveret efter § 22, stk. 3, til statslige udbud af arealer
til havvindmølleparker. Resultaterne af
forundersøgelserne gøres offentligt
tilgængelige. Hvis der gives etableringstilladelse efter
VE-lovens § 25 til havvindmøller i det område,
forundersøgelserne vedrører, afholder modtageren af
etableringstilladelsen Energinets omkostninger ved
forundersøgelserne.
Det foreslås, at VE-lovens § 23,
stk. 3, 3. pkt., ændres, således at der efter
"ved forundersøgelserne" indsættes ", jf. dog stk.
4".
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den
foreslåede § 23, stk. 4, hvorefter klima-, energi- og
forsyningsministeren, som undtagelse til VE-lovens § 23, stk.
3, helt eller delvist kan afholde omkostningerne til Energinets
forundersøgelser. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Ifølge den gældende § 23, stk. 3, i VE-loven
kan klima-, energi- og forsyningsministeren bestemme, at Energinet
i nærmere bestemt omfang gennemfører
forundersøgelser vedrørende arealer, som er
reserveret efter § 22, stk. 3, til statslige udbud af
havvindmølleparker. Resultaterne af
forundersøgelserne gøres offentligt
tilgængelige. Hvis der gives etableringstilladelse efter
VE-lovens § 25 til havvindmøller i det område,
forundersøgelserne vedrører, afholder modtageren af
etableringstilladelsen Energinets omkostninger ved
forundersøgelserne.
I den politiske aftale er det aftalt at afholde udbud af tre
havvindmølleparker. Energinet foretager i perioden 2022-2026
forundersøgelser vedrørende de arealer, som
indgår i udbuddene i medfør af VE-lovens § 23,
stk. 3. Som led i den politiske aftale afholder staten Energinets
forundersøgelsesomkostninger vedrørende de udbudte
arealer. Der henvises til pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 4 i § 23, hvorefter klima-, energi-
og forsyningsministeren kan beslutte at afholde Energinets
omkostninger ved forundersøgelser, som gennemføres
efter § 23, stk. 3.
Efter den foreslåede § 23, stk. 4, vil klima-,
energi- og forsyningsministeren kunne beslutte at afholde
Energinets omkostninger ved forundersøgelser, som
gennemføres efter § 23, stk. 3. Ændringen vil
medføre, at ministeren fremover vil kunne beslutte, at
staten helt eller delvist skal afholde Energinets omkostninger ved
forundersøgelser af arealer, som er reserveret til statslige
udbud af arealer til havvindmølleparker.
Der er tale om en undtagelse til den gældende § 23,
stk. 3, hvorefter forundersøgelsesomkostningerne afholdes af
modtageren af etableringstilladelsen, jf. VE-lovens § 25.
Såfremt klima-, energi- og forsyningsministeren beslutter, at
staten helt eller delvist skal afholde Energinets
forundersøgelsesomkostninger vedrørende arealer, som
indgår i et konkret udbud, skal ministerens beslutning
fremgå af udbudsmaterialet for dette udbud. Det
forudsættes, at beslutning om at staten afholder
omkostningerne til Energinets forundersøgelser vil blive
drøftet med de relevante aftale- eller forligsparter,
forinden den bliver implementeret i de konkrete udbudsmaterialer.
Der forudsættes derfor, som hidtidig, inddragelse af
aftaleparterne i forbindelse med beslutningen herom. Desuden vil
der, såfremt det besluttes, at staten afholder omkostningerne
til Energinets forundersøgelsesomkostninger i forbindelse
med fremtidige udbud, fortsat skulle opnås bevillingshjemmel
på finansloven eller ved aktstykke.
Såfremt ministeren ikke træffer beslutning om
statens afholdelse af Energinets
forundersøgelsesomkostninger, vil det stadig være
modtageren af etableringstilladelsen, som skal afholde
omkostningerne, jf. VE-lovens § 23, stk. 3.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at
loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland, fordi VE-loven ikke er gældende for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft herfor, jf. VE-lovens § 77.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 6. september 2024, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 560 af 27. maj 2025,
foretages følgende ændringer: | | | | §
23. --- | | | Stk.
1-2… | | | Stk. 3. Hvis der
gives etableringstilladelse efter § 25 til
havvindmøller i det område, forundersøgelserne
vedrører, afholder modtageren af etableringstilladelsen
Energinets omkostninger ved forundersøgelserne.« | | I § 23, stk.
3, 3. pkt., indsættes efter »ved
forundersøgelserne«: », jf. dog stk.
4« | | | | | | I § 23
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: | | | »Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan helt eller delvist
afholde Energinets omkostninger ved forundersøgelser, som
gennemføres efter stk. 3.« | | | | §
23. --- | | | Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om forhold omfattet af stk. 2 og 3. | | Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | |
|