Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2025)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om foranstaltninger til
fremme af et brinttransmissionssystem fra Esbjerg til den
dansk-tyske landegrænse
(Lovforslag nr. L 6)
Lovforslaget indeholder ny regulering og
fremsættes med henblik på at implementere dele af den
politiske aftale Brintinfrastruktur til
Tyskland: Muliggørelse af Syvtallet af den 6. februar
2025 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre og Alternativet.
Formålet med lovforslaget er at
understøtte muligheden for en fremrykning og
robustgørelse af Energinets tidsplan for etablering af
brintinfrastruktur fra Esbjerg til den tyske grænse i 2030.
Det bemærkes, at såfremt lovforslaget vedtages, vil der
fortsat være tale om en meget stram tidsplan med betydelig
risiko for forsinkelse, som det fremgår af den politiske
aftale.
Lovforslaget indeholder bl.a. bestemmelser,
der skal give Energinet mulighed for at pålægge
byggelinjer, inden for hvilke der ikke uden Energinets tilladelse
kan opføres ny bebyggelse m.v. og bestemmelser, der
gør det muligt for berørte grundejere i visse
tilfælde at anmode om fremrykket overtagelse af arealer, der
berøres af projektet. Desuden indeholder lovforslaget en
ekspropriationshjemmel til brug for eventuelle tilfælde, hvor
Energinet har behov for at få rådighed over arealer
før vedtagelsen af anlægslov, f.eks. til
arkæologiske udgravninger eller tidlig etablering af
erstatningsnatur.
Derudover indeholder lovforslaget hjemmel
til, at Energinet kan foretage forundersøgelser, herunder
på arealer til afværgeforanstaltninger i form af f.eks.
erstatningsnatur. Klageadgange efter naturbeskyttelsesloven,
skovloven og museumsloven og regler udstedt i medfør heraf
afskæres ved lovforslaget for så vidt angår
afgørelser vedrørende projekteringen og etableringen
af brinttransmissionssystemet ligesom det foreslås, at de
kommunale tilsynsmyndigheder ikke fører tilsyn med
kommunalbestyrelsens afgørelser herom. Endvidere
foreslås det, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
beslutte at overtage andre myndigheders beføjelser efter
samme love og regler i enkeltsager vedrørende projektet
(call-in).
Lovforslaget vurderes at medføre
økonomiske konsekvenser for staten. Finansiering af
merudgifter i forbindelse med ressourcebehovet i Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet finansieres via interne omprioriteringer
under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets egen ramme.
Lovforslaget vil medføre meget
begrænsede økonomiske konsekvenser for det omfattede
erhvervsliv. De økonomiske og administrative konsekvenser
for Energinet vil afhænge af, hvorledes
værktøjerne i de enkelte bestemmelser vil blive brugt
i det videre arbejde med projektet. Tidligere overtagelse af
arealer forventes dertil at have positiv økonomisk
konsekvens for eventuelle berørte virksomheder.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2026. Lovforslaget er erhvervsrettet og
ønskes vedtaget senest 4 uger før den 1. januar
2026.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.