Skriftlig fremsættelse (22. oktober
2025)
Ministeren for
digitalisering (Caroline Stage Olsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om den nationale digitale
identitetstegnebog
(Lovforslag nr. L 48)
Som følge af eIDAS2-forordningen
(Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2024/1183 af
11. april 2024 om ændring af forordning (EU) nr. 910/2014) er
alle EU-medlemslande forpligtet til at udvikle og stille en digital
identitetstegnebog til rådighed til borgere og virksomheder.
Det er hensigten med forordningen, at identitetstegnebogen i
fremtiden kan bruges som en identifikationsløsning på
tværs af EU, indeholde beviser og på sigt også
potentielt betalingsmuligheder m.v.
Som et trin frem mod efterlevelsen af
forordningen har regeringen igangsat udviklingen af en national
digital identitetstegnebog. Første trin af udviklingen af
den europæiske digitale identitetstegnebog sker således
ved etablering af den nationale digitale identitetstegnebog, som
reguleres ved lovforslaget.
Den trinvise indfasning skal sikre, at dele
af tegnebogen implementeres tidligere, end det ellers ville
være muligt med den europæiske digitale
identitetstegnebog, der reguleres fuldt ud af EU-forordningen.
Dette skal medvirke til, at tegnebogen
hurtigt kan skabe værdi og mindske risici, der kan være
forbundet med store og langvarige it-projekter. Derudover vil der i
første trin af implementeringen være etableret
it-systemer og komponenter, som forventes genbrugt og
videreudviklet frem mod implementering af den europæiske
digitale identitetstegnebog.
Lovforslaget har til formål at
regulere den nationale digitale identitetstegnebog. Den nationale
digitale identitetstegnebog består af tre tekniske
løsninger: tegnebogsapplikationen, bevisudstedelsesservicen
og modtagerpartregisteret.
Brugsscenarierne for den nationale digitale
identitetstegnebog er mangfoldige, men et fremtrædende
brugsscenarie i den første version er, at brugeren kan
verificere at være over eller under en given
aldersgrænse. Dette er relevant ved køb af
aldersbegrænsede produkter eller adgang til
aldersbegrænsede hjemmesider.
Den nationale digitale identitetstegnebog
bliver designet med privatlivsbeskyttelse af brugeren som en meget
høj prioritet. Lovforslaget understøtter blandt andet
dette ved ikke at indeholde
hjemmel til overvågning eller profilering af brugeren.
Lovforslaget regulerer, at
Digitaliseringsstyrelsen forpligtes til at tilrådighedsstille
den nationale digitale identitetstegnebog for brugere, myndigheder,
der vil udstede beviser, samt for modtagerparter. Anvendelsen af
den nationale digitale identitetstegnebog er frivillig for disse
aktører, men loven regulerer aktørernes rettigheder
og pligter, når de vælger at anvende den nationale
digitale identitetstegnebog.
Der er tale om et erhvervsrettet
lovforslag, og det foreslås, at loven skal træde i
kraft den 1. januar 2026.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.