L 46 Forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd.

(Implementering af dele af direktiv om krav til medlemsstaternes budgetmæssige rammer vedrørende uafhængige finanspolitiske institutioner).

Af: Økonomiminister Stephanie Lose
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2025-26
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 21-10-2025

Fremsættelse: 21-10-2025

Skriftlig fremsættelse (21. oktober 2025)

20251_l46_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (21. oktober 2025)

Økonomiministeren (Stephanie Lose):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd (Implementering af dele af direktiv om krav til medlemsstaternes budgetmæssige rammer vedrørende uafhængige finanspolitiske institutioner)

(Lovforslag nr. L 46)

Lovforslaget har til formål at gennemføre dele af Rådets direktiv (EU) 2024/1265 af 29. april 2024 om ændring af direktiv 2011/85/EU om krav til medlemsstaternes budgetmæssige rammer (herefter "ændringsdirektivet") i dansk ret.

Ændringsdirektivet indgår i EU's reform af de finanspolitiske regler (Stabilitets- og Vækstpagten), der trådte i kraft den 30. april 2024. Reformen skal fremme sunde og holdbare offentlige finanser i alle EU-lande, og et centralt element er at styrke de uafhængige finanspolitiske institutioner.

I Danmark har De Økonomiske Råds formandskab rollen som uafhængig finanspolitisk institution. Det er vigtigt for regeringen, at formandskabet varetager denne rolle, samtidig med at det sker inden for rammerne af den solide og anerkendte institution, som De Økonomiske Råd udgør. Lovforslaget er på den baggrund som udgangspunkt udtryk for en direktivnær implementering.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra 25. juni 2025 til den 21. august 2025 været sendt i høring hos forskellige myndigheder og organisationer m.v.

Det foreslås, at formandskabet i kraft af rollen som uafhængig finanspolitisk institution eksplicit får til opgave at vurdere de makroøkonomiske prognoser, der ligger til grund for finanspolitikken, overvåge overholdelsen af de finanspolitiske regler og vurdere, om de nationale budgetmæssige rammer er effektive. Formandskabet skal have kapacitet til at offentliggøre sine vurderinger, som finansministeren og i nogle tilfælde økonomiministeren responderer offentligt på efter et "følg-eller-forklar"-princip. Medlemmerne af formandskabet skal være uafhængige og nationaløkonomisk kyndige, herunder med kompetencer inden for makroøkonomi, offentlige finanser eller budgetmæssig forvaltning. Det foreslås endvidere, at formandskabets opgaver som uafhængig finanspolitisk institution skal underlægges en regelmæssig ekstern evaluering.

Endelig foreslås der som en del af lovforslaget, at ministeren for grøn trepart fremover indstiller ét medlem til Det Miljøøkonomiske Råd, mens det medlem, der hidtil er blevet indstillet af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, udgår. Det følger af, at ressortområder med relevans for samspillet mellem miljø og økonomi er overført fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til Ministeriet for Grøn Trepart.

Implementeringsfristen for ændringsdirektivet er den 31. december 2025. Regeringen ønsker, at lovforslaget vedtages inden da, så man fra dansk side kan overholde de EU-retlige forpligtelser. Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 31. december 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.