L 44 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og forskellige andre love.

(National planlægningskompetence for digitalisering og data i sundhedsvæsnet, nye regler for fælles digital infrastruktur, ændringer som følge af lov om Digital Sundhed Danmark og Statens Serum Instituts infrastrukturer, databaser m.v.).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2025-26
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 09-10-2025

Fremsættelse: 09-10-2025

Skriftlig fremsættelse (9. oktober 2025)

20251_l44_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (9. oktober 2025)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og forskellige andre love (National planlægningskompetence for digitalisering og data i sundhedsvæsenet, nye regler for fælles digital infrastruktur, ændringer som følge af lov om Digital Sundhed Danmark og Statens Serum Instituts infrastrukturer, databaser m.v.)

(Lovforslag nr. L 44)

Med dette lovforslag tager vi et vigtigt skridt i udmøntningen af Aftale om Sundhedsreform 2024 (sundhedsreformaftalen), som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået den 15. november 2024.

Lovforslaget er en del af den anden lovpakke, som sammen med hhv. forslag til lov om Digital Sundhed Danmark samt lov om ændring af sundhedsloven og forskellige andre love (Flytning af opgaver fra kommuner til regioner, hjemmel vedrørende kvalitetsstandarder, etablering af sundheds- og omsorgspladser, national sundhedsplan, nærsundhedsplaner, bortfald af øvrige regionale opgaver m.v.) udgør et bidrag til at realisere reformen.

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny sundhedsreform og udgør en central del af det samlede reformspor, som skal styrke sammenhæng i sundhedsvæsenet på tværs af sektorer og bringe sundhedsvæsenet tættere på den enkelte borger. Lovforslagets formål er dermed at indfri ambitionerne om fx at tilbyde bedre og mere sammenhængende kronikerforløb, mere hjemmebehandling og lige adgang til sundhedsvæsenet på tværs af landet.

En sammenhængende it- og datainfrastruktur udgør fundamentet i et sammenhængende, innovativt og borgernært sundhedsvæsen. Forslaget styrker den nationale planlægningskompetence, i det indenrigs- og sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte nationale krav til digitale løsninger, it-standarder og datasikkerhed. Dette skal sikre, at både offentlige og private aktører arbejder i samme retning på tværs af sektorer inden for sundhedsvæsenet.

Planlægningskompetencen skal endvidere sikre hurtigere udbredelse af digitale løsninger, bedre udnyttelse af ressourcer og ensartede behandlingstilbud på tværs af landet, så din bopæl ikke afgør din behandling. Derudover er det med til at understøtte et digitaliseret og dataunderstøttet sundhedsvæsen, hvor flere borgere kan behandles i eget hjem.

Med forslaget indføres nye regler om fælles digital infrastruktur til at ensrette og forenkle regler inden for datadeling i sundhedsvæsenet. Det letter administrative byrder for medarbejdere og understøtter et mere sammenhængende forløb for borgere. Samtidig bidrager en mere smidig infrastruktur til et stærkere fundament for, at sundhedsdata kan anvendes til forskning og innovation.

Forslaget konsekvensretter sundhedsloven og en række andre love, som følge af lovforslaget om Digital Sundhed Danmark, så Digital Sundhed Danmark fremgår som ansvarlig myndighed for de opgaver, som overgår til Digital Sundhed Danmark ved etableringen.

Endelig præciserer lovforslaget Statens Serum Instituts rolle som national driftsoperatør af sundhedsdata, og fastsætter tydelige regler for deres ansvar og opgaver.

Lovforslaget har været sendt i offentlig høring, hvor der blev modtaget bidrag fra en bred kreds af myndigheder og organisationer, herunder Danske Regioner, KL, Praktiserende Lægers Organisation, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Patienter og Dansk Erhverv. Høringen har ikke givet anledning til principielle ændringer, men har ført til flere præciseringer og justeringer primært at lovteknisk karakter. Det vidner om, at lovforslaget hviler på et solidt fagligt og politisk grundlag, og høringssvarene viser, at der er en generel opbakning til retningen i reformen.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.