Skriftlig fremsættelse (9. oktober
2025)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven og forskellige andre love (National
planlægningskompetence for digitalisering og data i
sundhedsvæsenet, nye regler for fælles digital
infrastruktur, ændringer som følge af lov om Digital
Sundhed Danmark og Statens Serum Instituts infrastrukturer,
databaser m.v.)
(Lovforslag nr. L 44)
Med dette lovforslag tager vi et vigtigt
skridt i udmøntningen af Aftale om Sundhedsreform 2024
(sundhedsreformaftalen), som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået
den 15. november 2024.
Lovforslaget er en del af den anden
lovpakke, som sammen med hhv. forslag til lov om Digital Sundhed
Danmark samt lov om ændring af sundhedsloven og forskellige
andre love (Flytning af opgaver fra kommuner til regioner, hjemmel
vedrørende kvalitetsstandarder, etablering af sundheds- og
omsorgspladser, national sundhedsplan, nærsundhedsplaner,
bortfald af øvrige regionale opgaver m.v.) udgør et
bidrag til at realisere reformen.
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
sundhedsreform og udgør en central del af det samlede
reformspor, som skal styrke sammenhæng i
sundhedsvæsenet på tværs af sektorer og bringe
sundhedsvæsenet tættere på den enkelte borger.
Lovforslagets formål er dermed at indfri ambitionerne om fx
at tilbyde bedre og mere sammenhængende
kronikerforløb, mere hjemmebehandling og lige adgang til
sundhedsvæsenet på tværs af landet.
En sammenhængende it- og
datainfrastruktur udgør fundamentet i et
sammenhængende, innovativt og borgernært
sundhedsvæsen. Forslaget styrker den nationale
planlægningskompetence, i det indenrigs- og
sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte
nationale krav til digitale løsninger, it-standarder og
datasikkerhed. Dette skal sikre, at både offentlige og
private aktører arbejder i samme retning på
tværs af sektorer inden for sundhedsvæsenet.
Planlægningskompetencen skal
endvidere sikre hurtigere udbredelse af digitale løsninger,
bedre udnyttelse af ressourcer og ensartede behandlingstilbud
på tværs af landet, så din bopæl ikke
afgør din behandling. Derudover er det med til at
understøtte et digitaliseret og dataunderstøttet
sundhedsvæsen, hvor flere borgere kan behandles i eget
hjem.
Med forslaget indføres nye regler om
fælles digital infrastruktur til at ensrette og forenkle
regler inden for datadeling i sundhedsvæsenet. Det letter
administrative byrder for medarbejdere og understøtter et
mere sammenhængende forløb for borgere. Samtidig
bidrager en mere smidig infrastruktur til et stærkere
fundament for, at sundhedsdata kan anvendes til forskning og
innovation.
Forslaget konsekvensretter sundhedsloven og
en række andre love, som følge af lovforslaget om
Digital Sundhed Danmark, så Digital Sundhed Danmark
fremgår som ansvarlig myndighed for de opgaver, som
overgår til Digital Sundhed Danmark ved etableringen.
Endelig præciserer lovforslaget
Statens Serum Instituts rolle som national driftsoperatør af
sundhedsdata, og fastsætter tydelige regler for deres ansvar
og opgaver.
Lovforslaget har været sendt i
offentlig høring, hvor der blev modtaget bidrag fra en bred
kreds af myndigheder og organisationer, herunder Danske Regioner,
KL, Praktiserende Lægers Organisation, Dansk Industri, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Patienter og Dansk Erhverv.
Høringen har ikke givet anledning til principielle
ændringer, men har ført til flere præciseringer
og justeringer primært at lovteknisk karakter. Det vidner om,
at lovforslaget hviler på et solidt fagligt og politisk
grundlag, og høringssvarene viser, at der er en generel
opbakning til retningen i reformen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.