Fremsat den 9. oktober 2025 af Ældreministeren (Mette Kierkgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af ældreloven
(Videreførelse af ordning om
plejevederlag ved pasning af døende på
Færøerne og i Grønland)
§ 1
I ældreloven, jf. lov nr. 1651 af 30.
december 2024, som ændret ved § 49 i lov nr. 469 af 14.
maj 2025, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. Ældreministeren
fastsætter regler om, at plejevederlag efter §§
23-26 kan medtages under midlertidige ophold på
Færøerne og i Grønland, og om betingelserne
herfor.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Pasning af døende på
Færøerne og i Grønland | 3.1. | Gældende ret | 3.2. | Ældreministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Det foreslås, at retten til plejevederlag til personer,
der passer en nærtstående, som ønsker at
dø i eget hjem på Færøerne eller i
Grønland, videreføres i ældreloven.
Lovforslaget viderefører den gældende ordning om
ret til plejevederlag ved pasning af døende på
Færøerne og i Grønland. Ordningen har tidligere
været reguleret i en bekendtgørelse efter lov om
social service. I dag reguleres ordningen i en
bekendtgørelse, der er udstedt i medfør af aktstykke
nr. 287 af 26. juni 2025. Ændringen medfører ikke en
ændring af borgernes retstilstand.
2. Baggrund
Af regeringsgrundlaget 2022, Ansvar for Danmark, fremgår
det bl.a., at regeringen (Moderaterne, Socialdemokratiet og
Venstre) ønsker at fortsætte arbejdet med at
løse grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
i samarbejde med Færøernes landsstyre og
Grønlands Naalakkersuisut, herunder undersøge og i
givet fald arbejde for at løse spørgsmålet om
orlov for færinger og grønlændere i Danmark, der
ønsker at passe en nærtstående døende
på Færøerne eller i Grønland, samt
tilsvarende for danskere med ophold på Færøerne
eller i Grønland. Der henvises til Regeringsgrundlag 2022,
side 54.
Den 18. april 2024 indgik regeringen, Danmarksdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre en aftale om en reform på
ældreområdet. Aftalen blev udmøntet i tre
selvstændige hovedlove, herunder bl.a. ældreloven og et
følgelovforslag med en række konsekvensrettelser i lov
om social service m.v. som følge af bl.a.
ældreloven.
Lovforslaget viderefører ordningen om ret til
plejevederlag ved pasning af døende på
Færøerne og i Grønland. Ordningen har fra den
13. juni 2023 og frem til den 1. juli 2025, hvor ældreloven
trådte i kraft, været reguleret i en
bekendtgørelse udstedt i medfør af lov om social
service. Der henvises til bekendtgørelse nr. 441 af 3. maj
2024 om ydelser efter lov om social service og barnets lov under
midlertidige ophold i udlandet.
Den 1. juli 2025 ophørte kapitel 23 om pasning af
døende i lov om social service. Bestemmelserne er
videreført i kapitel 6 i ældreloven.
Gældende fra den 1. juli 2025 er ordningen om ret til
plejevederlag ved pasning af døende på
Færøerne og i Grønland reguleret i
bekendtgørelse nr. 935 af 17. juni 2025, der er udstedt i
medfør af aktstykke nr. 287 af 26. juni 2025.
Ældreministeriet finder det hensigtsmæssigt, at
ordningen fremover reguleres i ældreloven og bestemmelser
udstedt i medfør heraf.
3. Plejevederlag ved pasning af døende på
Færøerne og i Grønland
3.1. Gældende ret
Plejevederlag ved pasning af døende reguleres i
ældrelovens kapitel 6 (§§ 23-26).
Efter § 23, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen efter
ansøgning yde plejevederlag som nævnt i § 24 til
en person, der passer en nærtstående, der ønsker
at dø i eget hjem. Det er en betingelse for at yde
plejevederlag, at hospitalsbehandling efter en lægelig
vurdering må anses for udsigtsløs, og at den
nærtståendes tilstand ikke i øvrigt
nødvendiggør indlæggelse eller forbliven
på sygehus eller ophold på plejehjem, i plejebolig
el.lign. Det er endvidere en betingelse, at den
nærtstående er indforstået med etableringen af
plejeforholdet.
Det forudsættes i bemærkningerne til § 23. stk.
1, at der er tale om terminal pleje i en afgrænset periode,
jf. Folketingstidende 2024-25, tillæg A, L 89 som fremsat,
side 79.
Det følger af § 23, stk. 2, at en arbejdsgiver, der
yder løn til en ansat under dennes fravær fra arbejdet
i forbindelse med pasning af en nærtstående efter stk.
1, således at den ansatte ikke har en tabt
arbejdsindtægt, er berettiget til at få udbetalt det
beløb, som den ansatte ellers ville være berettiget
til i plejevederlag efter stk. 1.
Efter § 24, stk. 1, udgør plejevederlag efter §
23 1,5 gange det dagpengebeløb, som modtageren i
tilfælde af egen sygdom ville have ret til efter lov om
sygedagpenge, jf. dog stk. 2. Selvstændige erhvervsdrivende,
der ikke er tilmeldt den frivillige forsikring, eller som i henhold
til den frivillige forsikring har ret til dagpenge fra tredje
fraværsdag, kan få udbetalt plejevederlag fra
første fraværsdag. Plejevederlaget kan ikke overstige
den hidtidige indtægt, jf. § 47 i lov om
sygedagpenge.
Det følger af § 24, stk. 2, at personer, som ikke er
berettiget til plejevederlag efter stk. 1, får udbetalt
17.633 kr. (2024-niveau) månedligt i plejevederlag.
Beløbet reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det
beløb, der fremkommer efter regulering, afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang pr. 1. januar 2026. Personer, som er berettiget
til plejevederlag efter stk. 1, kan vælge i stedet at
få udbetalt et plejevederlag som anført i 1. pkt.
Plejevederlaget kan i dette tilfælde ikke udbetales sammen
med en anden offentlig forsørgelsesydelse. Deles flere
personer om plejeopgaven, nedsættes beløbet svarende
til den pågældendes forholdsmæssige andel af
plejeopgaven.
Deles flere personer om plejeopgaven, kan det samlede
plejevederlag ikke overstige 1,5 gange det maksimale
sygedagpengebeløb efter § 50, stk. 1, i lov om
sygedagpenge, jf. § 24, stk. 3.
I ganske særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen
beslutte at yde plejevederlag med et højere beløb end
anført i stk. 1-3, jf. § 24, stk. 4.
Efter § 25, stk. 1, ophører retten til plejevederlag
ved plejeforholdets afslutning. Ved den nærtståendes
død bevares retten til plejevederlag i indtil 14 dage efter
dødsfaldet. Den nærtståendes indlæggelse
af kortere varighed på sygehus el.lign. medfører ikke
i sig selv bortfald af plejevederlag.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om
ophør af retten til plejevederlag, hvis pleje i hjemmet ikke
fortsat kan anses for hensigtsmæssig, jf. § 25, stk.
2.
Det fremgår af bemærkningerne til § 25, stk. 2,
at det forhold, at den døendes situation tilsyneladende er
stabiliseret (pågældende bliver ikke dårligere),
eller at tilstanden har strakt sig væsentligt ud over det
oprindeligt forventede tidsrum, ikke i sig selv vil kunne begrunde,
at plejevederlaget bringes til ophør. Det afgørende
vil i den forbindelse være vurderingen af, hvorvidt det
fortsat efter en lægelig bedømmelse gælder, at
prognosen er kort levetid (oftest 2-6 måneder), jf.
Folketingstidende 2024-25, tillæg A, L 89 som fremsat, side
81.
Det følger af § 26, at kommunalbestyrelsen kan
dække udgiften til sygeplejeartikler m.v., såfremt
udgiften ikke dækkes på anden vis, når 1) en
person i forbindelse med et etableret plejeforhold, jf. § 23,
passer en nærtstående, der ønsker at dø i
eget hjem, 2) kommunen varetager plejen helt eller delvis, 3)
kommunalbestyrelsen yder tilskud efter § 95 i lov om social
service eller 4) et hospice varetager plejen.
Det følger af § 2, stk. 2, i lov om social service,
at social- og boligministeren fastsætter regler om, hvilke
ydelser efter denne lov der kan medtages under midlertidige ophold
i udlandet, og om betingelserne herfor.
Ældreloven indeholder ikke en tilsvarende bemyndigelse til
at fastsætte regler om, hvilke ydelser efter loven, der kan
medtages under midlertidige ophold i udlandet, herunder
Grønland og Færøerne.
Det følger af § 1, stk. 1 i bekendtgørelse
nr. 935 af 17. juni 2025 om døende på
Færøerne og i Grønland, der er udstedt med
hjemmel i aktstykke nr. 287 af 26. juni 2025, at en person, der
passer en nærtstående, der ønsker at dø i
eget hjem, og hvor den døende er bosiddende på
Færøerne eller i Grønland, har ret til
plejevederlag efter §§ 23-26 i ældreloven.
Efter stk. 2, er det et krav for ret til plejevederlag efter
stk. 1, at modtageren inden udrejsen opfylder betingelserne i
§§ 23-26 i ældreloven, samt at kommunen
løbende kan holdes orienteret om, at opholdet sker, uden at
de almindelige regler for hjælpen tilsidesættes, jf.
§ 11 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
3.2. Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I perioden fra den 1. juli 2023 og frem til den 1. juli 2025 har
personer, der passer en nærtstående, som ønsker
at dø i eget hjem, og hvor den døende er bosiddende
på Færøerne eller i Grønland, haft ret
til plejevederlag efter § 119 i lov om social service.
Som en konsekvens af udmøntningen af den politiske aftale
om ældrereformen i 2024, er en række ydelser på
ældreområdet blevet flyttet fra lov om social service
til ældreloven. Det gælder bl.a. reglerne om
plejevederlag, der er et vederlag, som kommuner kan udbetale til
individer, der passer en nærtstående, som ønsker
at dø i eget hjem.
Ældreloven indeholder imidlertid ikke en bemyndigelse, der
svarer til § 2, stk. 2, i lov om social service, hvorefter der
kan fastsættes regler om, hvilke ydelser efter loven, der kan
medtages under midlertidige ophold i udlandet, herunder
Grønland og Færøerne.
Gældende fra den 1. juli 2025 er ordningen om ret til
plejevederlag ved pasning af døende på
Færøerne og i Grønland derfor reguleret i
bekendtgørelse nr. 935 af 17. juni 2025, der er udstedt i
medfør af aktstykke nr. 287 af 26. juni 2025.
Ældreministeriet finder det hensigtsmæssigt, at
ordningen fremover reguleres i ældreloven og bestemmelser
udstedt i medfør heraf. Det bemærkes hertil, at den
gældende ordning er af midlertidig karakter, fordi
bekendtgørelsen er udstedt i medfør af en
tekstanmærkning, som optages på lov om
tillægsbevilling for 2025.
Med lovforslaget videreføres de gældende regler med
henblik på at sikre, at personer, der passer en
nærtstående, som ønsker at dø i eget
hjem, og hvor den døende er bosiddende på
Færøerne eller i Grønland, har ret til
plejevederlag efter ældreloven.
Det foreslås, at ældreministeren fastsætter
regler om, at plejevederlag efter §§ 23-26 kan medtages
under midlertidige ophold på Færøerne og i
Grønland, og om betingelserne herfor.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
ældreministeren fastsætter regler om, at en person, der
passer en nærtstående, som ønsker at dø i
eget hjem, og hvor den døende er bosiddende på
Færøerne eller i Grønland, har ret til
plejevederlag efter §§ 23-26 i ældreloven.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre,
at ældreministeren fastsætter regler om betingelserne
for modtagelse af plejevederlag.
Det er hensigten at udmønte bemyndigelsen i en
bekendtgørelse, der erstatter den gældende
bekendtgørelse nr. 935 af 17. juni 2025, der er udstedt i
medfør af aktstykke nr. 287 af 26. juni 2025.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på
den gældende retstilstand.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ordningen om ret til plejevederlag for pårørende
bosat i Danmark, der passer en nærtstående
døende på Færøerne og i Grønland,
blev DUT-forhandlet i 2023. Der er tale om en videreførelse
af gældende regler, og ændringen i hjemmelsgrundlaget
fra den 1. januar 2026 og frem medfører derfor ikke
økonomiske- og implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne,
idet der er tale om videreførelse af gældende
regler.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juli 2025 til
den 18. august 2025 (49 dage) været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Dansk Erhverv, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer,
Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, De sammenvirkende
Menighedsplejere, Den Danske Dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, Domstolsstyrelsen, EGV, Ergoterapeutforeningen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Faglige Seniorer, FOA,
Institut for Menneskerettigheder, KA Pleje, KL, Kommunale
Velfærdschefer, Kost & Ernæringsforbundet,
Lægeforeningen, Nationalt Videnscenter for Demens, OK-Fonden,
PLO, Røde Kors, Selveje Danmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, SUFO (Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende
og forebyggende hjemmebesøg), VIVE og Ældre Sagen.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den 1. juli 2025 ophørte kapitel 23 om pasning af
døende i lov om social service, og plejevederlag ved pasning
af døende reguleres i dag i ældrelovens kapitel 6.
Efter § 23, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen efter
ansøgning yde plejevederlag til en person, der passer en
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem.
Det forudsættes i bemærkningerne til § 23. stk.
1, at der er tale om terminal pleje i en afgrænset periode,
jf. Folketingstidende 2024-25, tillæg A, L 89 som fremsat,
side 79.
Det følger af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 935 om døende på Færøerne og i
Grønland af 17. juni 2025, som er udstedt i medfør af
aktstykke nr. 287 af 26. juni 2025, at en person, der passer en
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, og hvor den døende er bosiddende på
Færøerne eller i Grønland, har ret til
plejevederlag efter §§ 23-26 i ældreloven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 3.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås at indsætte et nyt § 2, stk.
5, hvorefter ældreministeren fastsætter regler
om, at plejevederlag efter §§ 23-26 kan medtages under
midlertidige ophold på Færøerne og i
Grønland, og om betingelserne herfor.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
ældreministeren fastsætter regler om, at en person, der
passer en nærtstående, som ønsker at dø i
eget hjem, og hvor den døende er bosiddende på
Færøerne eller i Grønland, har ret til
plejevederlag efter §§ 23-26 i ældreloven.
Med "midlertidige ophold" menes, at der er tale om herboende
personer, der rejser til Færøerne eller
Grønland med henblik på at passe en
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, og hvor den døende er bosiddende på
Færøerne eller i Grønland. Det bemærkes
hertil, at den typiske længde på et plejeforløb
er 2-6 måneder, jf. Folketingstidende 2024-25, tillæg
A, L 89 som fremsat, side 81. Der henvises endvidere til
ældrelovens § 25, stk. 1-2, om plejevederlagets
ophør.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre,
at ældreministeren fastsætter regler om betingelserne
for retten til plejevederlag efter §§ 23-26 i
ældreloven ved midlertidige ophold på
Færøerne og i Grønland.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil skulle udmøntes i
en bekendtgørelse, der viderefører de gældende
regler som fastsat i bekendtgørelse nr. 935 af 17. juni
2025.
Det vil være et krav for ret til plejevederlag, at
modtageren inden udrejsen opfylder betingelserne i §§
23-26 i ældreloven, samt at kommunen løbende kan
holdes orienteret om, at opholdet sker, uden at de almindelige
regler for hjælpen tilsidesættes, jf. § 11 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Det er endvidere hensigten, at bekendtgørelsen vil skulle
indeholde en overgangsbestemmelse, der sikrer, at afgørelser
om plejevederlag til personer, der passer en
nærtstående, som ønsker at dø i eget
hjem, og hvor den døende er bosiddende på
Færøerne eller i Grønland, der er truffet
før den 1. januar 2026, fortsat vil være
gældende, medmindre plejevederlaget er ophørt
før dette tidspunkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2026.
Det er fastsat i ældrelovens § 48, at loven ikke
finder anvendelse for Færøerne og Grønland. De
foreslåede ændringer vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, fordi hovedloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 I ældreloven, jf. lov nr. 1651 af
30. december 2024, som ændret ved § 49 i lov nr. 469 af
14. maj 2025, foretages følgende ændring: | § 2. Loven
finder anvendelse for personer, som opholder sig lovligt her i
landet, og som har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a
i lov om social pension, og har behov for pleje og omsorg til
varetagelsen af den daglige livsførelse på grund af
nedsat funktionsevne, der er opstået i forbindelse med
personens aldring, jf. dog stk. 2 og 4 og §§ 4, 6, 8, 16,
23-26, 34-37 og 44. Stk. 2. Loven
finder også anvendelse for ældre personer, som opholder
sig lovligt her i landet, og som ikke har nået
folkepensionsalderen, når det efter en samlet vurdering af
personens livssituation vurderes, at behovet for pleje og omsorg
til varetagelsen af den daglige livsførelse svarer til det
behov, som ældre personer, der har nået
folkepensionsalderen, kan have, jf. stk. 1. Stk. 3.
Vurderingen af, om en person er omfattet af stk. 1 eller 2,
foretages af kommunalbestyrelsen i personens handlekommune, jf.
§§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. Stk. 4. Loven
finder ikke anvendelse for personer, der er omfattet af
§§ 95 eller 96 i lov om social service. | | | 1. I § 2 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Ældreministeren fastsætter regler om, at plejevederlag
efter §§ 23-26 kan medtages under midlertidige ophold
på Færøerne og i Grønland, og om
betingelserne herfor.« |
|