Fremsat den 9. oktober 2025 af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)
Forslag
til
Lov om produktionsrabat til film- og
serieproduktion
Formål
§ 1.
Formålet med denne lov er at etablere en
produktionsrabatordning, hvor der ydes tilskud til film- og
serieproduktion i Danmark med henblik på at fremme dansk
kultur.
Tilskud til film- og
serieproduktion
§ 2.
Kulturministeren kan yde tilskud til film- og serieproduktion i
Danmark.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler om tildeling af
tilskud, herunder om ansøgerkreds, ansøgningsform og
-indhold, tilskudsniveauer, tidsfrister, betingelser for at
opnå tilskud, vilkår for tilskud, beregningsgrundlag,
udbetaling af tilskud og forudbetaling af tilskud.
§ 3.
Kulturministeren kan fastsætte regler om opdeling af
bevillingen til produktionsrabatordningen i underpuljer og
overførsel af bevillingen mellem underpuljerne.
Afrapportering og kontrol
§ 4.
Kulturministeren kan fastsætte regler om afrapportering,
regnskabsaflæggelse og revision samt tilsyn og kontrol i
forhold til tilsagn om tilskud, herunder om dokumentation og krav
til erklæringer.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at tilskud kan
tilbageholdes, modregnes, bortfalde eller kræves
tilbagebetalt.
Digital kommunikation og automatiseret
sagsbehandling
§ 5.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov eller af
regler udstedt i medfør af denne lov, skal foregå
digitalt.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater samt digital signatur.
§ 6.
Afgørelser efter denne lov eller efter regler udstedt i
medfør af denne lov kan træffes ved hjælp af
automatiseret sagsbehandling.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
automatiseret sagsbehandling.
§ 7.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der kan udstedes
afgørelser og andre dokumenter efter denne lov eller efter
regler udstedt i medfør af denne lov uden underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter
sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig
underskrift.
Delegation og klageadgang
§ 8.
Kulturministeren kan bemyndige en institution under ministeriet til
at udøve beføjelser efter § 2, stk. 1, eller
efter regler udstedt i medfør af denne lov.
§ 9.
Afgørelser efter denne lov eller efter regler udstedt i
medfør af denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Ikrafttræden
§
10. Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Territorialbestemmelse
§
11. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Etablering af en
produktionsrabatordning | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Andre landes ordninger | | | 2.1.3. | Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Rammer for tildeling af tilskud fra
ordningen | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Forholdet til databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 4.1. | Økonomiske konsekvenser | | 4.2. | Implementeringskonsekvenser | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og
baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre har den 10. juni 2025
indgået aftale om produktionsrabatordning til film- og
serieproduktion, Danmark som kraftcenter: En
ny guldalder for film- og serieproduktion.
Formålet med lovforslaget er at etablere et
hjemmelsgrundlag for en dansk produktionsrabatordning, der skal
have til formål at fremme dansk kultur ved at yde tilskud til
produktion af spillefilm, fiktionsserier, dokumentarfilm og -serier
samt animationsfilm og -serier i Danmark. Produktionsrabatordningen
indføres derfor ved forslag til en ny hovedlov om
produktionsrabat til film- og serieproduktion.
Produktionsrabatordningen vil blive etableret ud fra en ambition
om at fremme produktion af film og serier i Danmark, og ordningen
vil have til formål dels at fastholde flere større
film- og serieproduktioner i Danmark og dels tiltrække
internationale film- og serieproduktioner til Danmark.
Produktionsrabatordningen vil skulle styrke Danmarks
konkurrenceevne i en global industri, hvor film og serier i
stigende grad bruges som redskaber til at formidle og forme
nationale identiteter. Samtidig vil ordningen skulle
understøtte den danske kultur og filmbranche og skabe
grundlaget for dens økonomiske vækst.
Med ordningen vil animationsområdet blive prioriteret
særskilt, da aftalepartierne ønsker at
understøtte den styrkeposition, som den danske
animationsbranche har, hvor flere værker har været
nomineret til internationalt anerkendte filmfestivaler.
Den danske film- og serieproduktion har de seneste par år
befundet sig i en finansieringskrise bl.a. affødt af
stigende omkostninger og konflikt om rettigheder til indhold
på streamingtjenester.
En dansk produktionsrabatordning vil bl.a. have til formål
at styrke fundamentet for, at kreative danske kompetencer og
produktionskapacitet kommer i spil til gavn for den danske film- og
seriebranche, samt at dansk kultur og historiefortælling
bevares og udvikles.
Intentionen med at etablere en dansk produktionsrabatordning er
at gøre Danmark til et attraktivt film- og
serieproduktionsland, der vil kunne konkurrere på lige
vilkår med andre lande i at tiltrække og fastholde
film- og serieproduktion.
Regeringen har derfor besluttet, at der med finanslovsforslaget
for 2026 fremadrettet vil blive afsat 125 mio. kr. (2025-niveau)
årligt til finansiering af en produktionsrabatordning, der
vil skulle udmøntes på baggrund af den
ovennævnte politiske aftale om produktionsrabatordningen.
Med et hjemmelsgrundlag til en produktionsrabatordning i egen
hovedlov inden for Kulturministeriets ressort, understøttes
formålet med produktionsrabatordningen som
kulturstøtteordning, som vil skulle bidrage til, at der via
ordningen ydes tilskud til produktion, herunder formidling af dansk
kultur samt at understøtte bedre rammevilkår for den
danske produktionsbranche.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Etablering af en
produktionsrabatordning
2.1.1. Gældende ret
Der findes ikke i dag national lovgivning om produktionsrabatter
til film- og serieproduktion i Danmark. En produktionsrabat vil
indebære støtte til produktion af film- og serier
under produktionsrabatordningen. Omkostninger, der under
produktionsrabatordningen vil være støtteberettigede,
er bl.a. produktionsstøtte, dvs. de samlede
produktionsomkostninger ved værket samt
forproduktionsstøtte, dvs. omkostningerne ved
manuskriptskrivning og udvikling af værket. Der findes andre
lignende typer af tilskud på Kulturministeriets område,
bl.a. tilskud ydet efter filmloven.
2.1.2. Andre landes ordninger
I en længere årrække har flere og flere lande
i Europa og globalt indført incitamentsordninger med henblik
på at kunne udstede produktionsrabatter til film og serier,
som er produceret i det pågældende land. Danmark er
således det sidste land i EU til at etablere en
produktionsrabatordning til film- og serieproduktion. En dansk
produktionsrabatordning spiller derfor en vigtig rolle i at
få Danmark op på samme niveau som resten af EU, for
så vidt angår produktionsrabatternes medvirken til
finansieringen af film- og serieproduktioner, med henblik på
at tiltrække film- og serieproduktioner til Danmark og
fastholde større produktioner i landet.
Tabel 1 nedenfor viser en oversigt over udvalgte lande, der har
en incitamentsordning, og som på mange måder er
sammenlignelige med Danmark i forhold til deres
kulturstøtteordninger. I tabellen redegøres for,
hvilken type ordning der er tale om, støtteintensitet og
budget.
Tabel 1
EU-lande med etableret incitamentsordning til
film- og serieproduktion
Land | Type
ordning | Støtteintensitet
(i pct.) | Budget | Finland | Rabat | 25 | 10 mio. EUR (i 2025) | Island | Rabat | 25-35 | Intet øvre budget | Nederlandene | Rabat | 35 | 19,5 mio. EUR (i 2025) | Sverige | Rabat | 25 | 100 mio. SEK (i 2024) | Tyskland | Rabat | Flere ordninger mellem 20-25 | Flere ordninger, samlet 133,33 mio. EUR (i
2024) | Østrig | Rabat | 30 | Intet øvre budget | Norge | Rabat | 25 | 130 mio. (i 2025) |
|
Anm: Kilde: Finland: Business Finland, Island: Film in Iceland,
Nederlandene: Nederlands Filmfonds, Sverige: Tillväxtverket,
Tyskland: "Best Practice In Screen Sector Developement", Olsberg,
SPI i samarbejde med Association of Film Commissioners
International, September 2024 (Olsberg), Østrig: Fisa plus
og Olsberg, Norge: Norsk filminstitutt. Alle hjemmesider er
besøgt den 25. juni 2025. Der tages forbehold for, at
ovenstående udgør et øjebliksbillede.
2.1.3. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der findes i andre lande produktionsrabatordninger, som er
udformet som incitamentsordninger, der har til formål at
tiltrække produktion af film og serier til det
pågældende land ved at reducere omkostningerne
forbundet med film- og serieproduktion i det pågældende
land.
Incitamentsordningerne kan indrettes på forskellige
måder, eksempelvis som refusionsordninger, hvor en del af
produktionsomkostningerne tilbagebetales på baggrund af
realiserede omkostninger eller forudbetales på baggrund af
estimerede budgetter eller som et skattefradrag i det
pågældende land, hvor produktionen optages m.v.
Ordningerne eksisterer i alle EU-lande på nær
Danmark samt i en lang række lande på globalt plan. I
en del af disse lande har incitamentsordningerne eksisteret i en
længere årrække, og incitamentsordningerne
udgør i stigende grad en væsentlig del af
finansieringen af film- og serieproduktion.
Det er Kulturministeriets vurdering, at de nævnte lande i
tabel 1 ovenfor er et godt sammenligningsgrundlag i forhold til
etableringen af en dansk produktionsrabatordning.
Med afsæt i aftalen om produktionsrabatordning til film-
og serieproduktion af 10. juni 2025 foreslås det, at der
etableres en produktionsrabatordning.
Formålet med forslaget til lov om produktionsrabat til
film- og serieproduktion er at etablere et hjemmelsgrundlag, som
gør det muligt at tildele produktionsrabatter til film- og
serieproduktion i Danmark. Produktionsrabatordningen
indføres derfor ved forslag til en ny hovedlov.
Det foreslås, at kulturministeren i medfør af loven
vil kunne fastsætte regler om tilskud til film- og
serieproduktion i Danmark.
Det forventes, at der i bekendtgørelse fastsættes
regler om, at den danske produktionsrabatordning etableres som en
ordning, der både består af forudbetaling og refusion.
Dvs., at ansøger indgiver ansøgning om tilskud fra
ordningen sammen med et estimeret totalbudget for produktionen og
på baggrund af modtaget tilsagn om tilskud får
forudbetalt en procentdel af tilskuddet. Efter endt produktion
indsender tilskudsmodtager endeligt regnskab over de realiserede
produktionsomkostninger forbundet med film- og serieproduktion i
Danmark og får herefter den resterende procentdel af
tilskuddet udbetalt. På den måde bliver en del af de
afholdte omkostninger refunderet.
Der lægges med lovforslaget op til, at kulturministeren
bemyndiges til at kunne fastsætte regler i
bekendtgørelse om tilskud til film- og serieproduktion,
afrapportering og kontrol, digital kommunikation og automatiseret
sagsbehandling samt delegation og klageadgang.
2.2. Rammer for
tildeling af tilskud fra ordningen
2.2.1. Gældende ret
Der findes ikke i dag national lovgivning om administration af
produktionsrabatordningen.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
I aftalen om produktionsrabatordning til film- og
serieproduktion af 10. juni 2025 fastsættes rammerne for,
hvordan tildeling af midler fra ordningen skal ske.
Regeringen har i tillæg hertil besluttet, at der med
finanslovsforslaget for 2026 skal afsættes 125 mio. kr.
(2025-niveau) årligt fra 2026 til finansiering af en
produktionsrabatordning.
Med afsæt i aftalen om produktionsrabatordning til film-
og serieproduktion af 10. juni 2025 foreslås det, at der
etableres en produktionsrabatordning, som vil have som overordnet
formål at fremme dansk kultur ved at yde tilskud til film- og
serieproduktion i Danmark.
Da der med produktionsrabatordningen vil være tale om en
ny ordning, lægges der op til, at kulturministeren med
lovforslaget bemyndiges til at fastsætte regler i
bekendtgørelse.
Det foreslås dermed, at kulturministeren kan
fastsætte regler for tildeling af tilskud til film- og
serieproduktion i Danmark, herunder betingelser for at opnå
tilskud, som bl.a. vil kunne fastsættes i en produktions- og
kulturtest. Produktions- og kulturtesten skal ved hjælp af et
pointgivende system rangere værker ud fra kulturelle- og
produktionsmæssige forhold. F.eks. kan der opnås point
for, hvor mange optagedage en produktion har i Danmark, at have
skuespillere og filmarbejdere fra Danmark eller et EØS-land
med i sin produktion samt andelen af produktionsbudgettet, der
forbruges i Danmark.
Det forventes, at der i bekendtgørelse fastsættes
regler om betingelser for tilskud, herunder minimumskrav til
produktionernes totalbudget og minimumskrav til, hvor mange
støtteberettigede omkostninger en produktion skal have for
at kunne ansøge om tilskud fra ordningen. Dette vil skulle
sikre, at tilskud går til produktioner, som har lagt en
væsentlig andel af deres budget i Danmark. Kravene vil
være individuelle for henholdsvis spillefilm, fiktionsserier
og dokumentarer pga. deres forskellighed som værkstyper.
Produktionsrabatordningen har også et mål om at
tiltrække kapital fra udlandet til danske produktioner. Det
forventes yderligere, at det i bekendtgørelse stilles som
krav, at den enkelte produktion vil skulle have en
finansieringsoversigt, som indebærer, at en andel af
produktionens totalbudget kommer fra en udenlandsk
finansieringskilde. Derudover forventes, at der i
bekendtgørelse stilles krav om, at en andel af
finansieringen til produktionens totalbudget vil skulle være
bekræftet på det tidspunkt, hvor der ansøges om
tilskud fra ordningen. Dette vil være med henblik på at
sikre, at de produktioner, som modtager tilskud, kan
realiseres.
Dertil forventes at der i bekendtgørelse indføres
et krav om, at hovedproducenten for den enkelte produktion som
minimum vil skulle have produceret en film, serie, dokumentar eller
animationsproduktion med bred distribution, for at kunne
ansøge om tilskud fra ordningen. Hensynet bag kravet er, at
tilskud bliver målrettet produktioner med erfarne
producenter.
Det forventes endvidere, at udvælgelsen af de
produktioner, som vil kunne ansøge om tilskud fra ordningen,
vil blive baseret på objektive kriterier, bl.a. med en
produktions- og kulturtest, som nævnt ovenfor. I
udvælgelsesprocessen vil der bl.a. blive lagt vægt
på produktioner med mange optagedage i Danmark, hvor stor en
andel af produktionsbudgettet, der forbruges i Danmark, og om der
er gjort brug af den stærke danske filmbranche og
talentmasse.
Endelig forventes det, at der i bekendtgørelse
fastsættes et loft for tilskud til den enkelte produktion for
at undgå, at få, større produktioner
tømmer puljen.
Det forventes, at Slots- og Kulturstyrelsen skal administrere
tildeling af tilskud, jf. den foreslåede § 8, stk.
1.
3. Forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Ved administration af produktionsrabatordningen vil der som
udgangspunkt indgå behandling af oplysninger
vedrørende juridiske personer, der ikke er omfattet af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Det kan dog
ikke udelukkes, at der som led i administrationen kan ske
behandling af oplysninger vedrørende fysiske personer.
Lovforslaget indebærer, at data vil kunne opbevares i
forbindelse med den digitale kommunikation og automatiserede
sagsbehandling, jf. lovforslagets §§ 5 og 6. Det kan
bl.a. være i forbindelse med modtagne ansøgninger,
hvoraf almindelige personoplysninger i form af oplysninger om
f.eks. navn og adresse vil kunne indgå.
Behandling og opbevaring af personoplysninger vil alene ske med
henblik på at opfylde lovens formål, og vil ske inden
for rammerne af databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven.
Dertil foreslås i lovforslagets § 6, at
afgørelser efter denne lov eller efter regler udstedt i
medfør af denne lov kan træffes ved hjælp af
automatiseret sagsbehandling, og at kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om automatiseret
sagsbehandling. Det følger bl.a. af
databeskyttelsesforordningens artikel 22, stk. 1, at den
registrerede har ret til ikke at være genstand for en
afgørelse, der alene er baseret på automatisk
behandling. Afgørelser truffet i medfør af
lovforslaget kan være omfattet af
databeskyttelsesforordningens artikel 22, stk. 1. Det vurderes dog,
at afgørelser efter lovforslaget er omfattet af undtagelsen
i databeskyttelsesforordningens artikel 22, stk. 2, litra b,
hvorefter databeskyttelsesforordningens artikel 22, stk. 1, ikke
finder anvendelse.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser
Regeringen har besluttet, at der med forslaget til finansloven
for 2026 skal fastsættes et statsligt tilskud til
produktionsrabatordningen på 125 mio. kr. (2025-niveau)
årligt fra 2026 og frem.
Administration af ordningen vil ske inden for Kulturministeriets
eksisterende økonomiske ramme.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
for kommuner eller regioner.
4.2. Implementeringskonsekvenser
Lovforslaget vil have implementeringskonsekvenser i form af
administrative, it-relaterede omstillingskonsekvenser og
driftskonsekvenser for Slots- og Kulturstyrelsen, som forventes at
skulle administrere produktionsrabatordningen, i og med, at der vil
blive behov for tilpasning af eksisterende it-systemer, som
forventes at ville udgøre mellem 100.000-500.000 kr.
Administration af en produktionsrabatordning vil blive afholdt
inden for Kulturministeriets eksisterende ramme. Udgifterne til
drift og administration vil udgøre op til 2,5 mio. kr.,
herunder 3 årsværk fra 2026 og frem.
Lovforslaget giver hjemmel til digital kommunikation og
automatiseret sagsbehandling. Slots- og Kulturstyrelsen, som
forventes at skulle administrere ordningen, har erfaring med
digital kommunikation og automatiseret sagsbehandling i forbindelse
med tilskudsadministration af andre ordninger, hvorfor det
vurderes, at tilskudsadministrationen ikke vil medføre
ændrede sagsgange.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser
for kommuner og regioner.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Særligt kan princip 2 om digital kommunikation
fremhæves, da lovforslaget vil medføre, at der
indføres hjemmel til, at kulturministeren kan
fastsætte regler om digital kommunikation, herunder at
ansøgning om tilskud skal ske digitalt.
Princip 3 kan ligeledes fremhæves, da lovforslaget vil
medføre, at der indføres hjemmel til, at
kulturministeren kan fastsætte regler, der muliggør
automatisk sagsbehandling.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at have positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, idet produktionsrabat er et
tilskud, der vil kunne ydes til produktioner, der vælger at
producere deres film og serier i Danmark.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR)
bemærker, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af
bekendtgørelser, som indebærer administrative
konsekvenser for erhvervslivet i forhold til
informationsforpligtelser ved ansøgning under
produktionsrabatordningen. Ansøgere vil forventeligt skulle
udarbejde og indsende dokumentation i forhold til budget for
produktionen, revisorpåtegning og dokumentation for
finansiering af produktionen. Hertil vil der kunne forventes mindre
omkostninger til revisorbistand.
De nærmere rammer for administrationen af ordningen vil
blive fastsat ved bekendtgørelse.
Det er endnu ukendt, hvor mange der vil ansøge om tilskud
under ordningen, og antallet vil forventeligt variere for hvert
år.
OBR bemærker på baggrund af ovenstående
informationer, at det på nuværende tidspunkt ikke er
muligt at lave en endelig vurdering af de administrative
konsekvenser for erhvervslivet, herunder om disse vil kunne
overstige bagatelgrænsen på 4 mio. kr. for det samlede
erhvervsliv. De administrative konsekvenser vil blive vurderet
endeligt, når bemyndigelsesbestemmelserne fra lovforslaget
vil blive udmøntet på
bekendtgørelsesniveau.
Lovforslaget har negative administrative konsekvenser for
erhvervslivet, da det indeholder en bestemmelse om at afskære
klageadgang samt hjemmel til, at kulturministeren kan
fastsætte regler om automatiseret sagsbehandling. Da
ordningen vil basere sig på objektive kriterier, bl.a. en
produktions- og kulturtest, vurderes dette ikke problematisk.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget vurderes at indebære statsstøtte og
skal administreres i overensstemmelse med de EU-retlige
statsstøtteregler. Ordningen vurderes at kunne rummes inden
for artikel 54 i Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17.
juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med
det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 med
senere ændringer.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juli 2025 til
den 21. august 2025 (51 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Animation Denmark, Animationssammenslutningen, Arena Film ApS,
Brancheklubben for Film og Mediekomponister, Den Danske Filmskole,
Den Danske Scenekunstskole, Dansk Erhverv, Dansk Filmfotograf
Forbund, Dansk Filmklipperselskab, Dansk Industri, Dansk
Skuespillerforbund, Danske Biografer, Danske Dramatikere, Danske
Filminstruktører, Danske Scenografer, DR Egmont, FAF (Film-
og tv-arbejderforeningen), Filmgear, Film- og medievidenskab,
Københavns Universitet, Film- og produktionsuddannelsen
(NEXT København og Media College Denmark, Viborg),
Folketinget, Motion Picture Association EMEA, Nordisk Film,
Producentforeningen, SMV Danmark, Super16, Super8, The Animation
Workshop, TV 2 DANMARK A/S, Vision Denmark, Windelin-Consulting,
YAKYAK Productions og 18Frames.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der er på forslag til finansloven
for 2026 fastsat et statsligt tilskud til produktionsrabatordning
til film- og serieproduktion på 125 mio. kr. (2025-niveau)
årligt i 2026 og frem. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget indebærer tilpasning af
eksisterende it-systemer, som forventes at ville udgøre
mellem 100.000-500.000 kr. for Slots- og Kulturstyrelsen, der
administrerer ordningen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget forventes at have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet
produktionsrabat er et tilskud, der vil kunne ydes til
produktioner, der vælger at producere deres film og serier i
Danmark. | Lovforslaget kan medføre mindre
omkostninger til revisorbistand for tilskudsmodtagere. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Lovforslaget giver hjemmel til udstedelse
af bekendtgørelser, som indebærer administrative
konsekvenser for erhvervslivet i forhold til
informationsforpligtelser ved ansøgning under
produktionsrabatordningen. Lovforslaget indeholder endvidere en
bestemmelse om at afskære klageadgang samt hjemmel til, at
kulturministeren kan fastsætte regler om automatiseret
sagsbehandling. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indebærer
statsstøtte. Lovforslaget indeholder derudover ingen
EU-retlige aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Der findes ikke i dag national lovgivning om produktionsrabatter
til film- og serieproduktion.
Det foreslås i § 1, at
formålet med lovforslaget om produktionsrabat til film- og
serieproduktion er at etablere en produktionsrabatordning, hvor der
ydes tilskud til film- og serieproduktion i Danmark med henblik
på at fremme dansk kultur. Ved film- og serieproduktion
forstås produktion af spillefilm, fiktionsserier,
dokumentarfilm og -serier, animationsfilm og -serier.
Ved produktion i Danmark forstås film- og serier, der er
produceret i Danmark.
En produktionsrabat vil indebære støtte til
produktion af film- og serier under produktionsrabatordningen.
Omkostninger, der under produktionsrabatordningen vil være
støtteberettigede, er bl.a. produktionsstøtte, dvs.
de samlede produktionsomkostninger ved værket samt
forproduktionsstøtte, dvs. omkostningerne ved
manuskriptskrivning og udvikling af værket. Der findes andre
lignende typer af tilskud på Kulturministeriets område,
bl.a. tilskud ydet efter filmloven.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at kulturministeren kan yde tilskud til film- og
serieproduktion i Danmark.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
kulturministeren vil kunne meddele tilsagn om tilskud til
produktion af spillefilm, fiktionsserier, dokumentarfilm- og
serier, animationsfilm- og serier i Danmark.
Ved produktion i Danmark forstås film- og serier, der er
produceret i Danmark.
Det foreslås i § 2, stk.
2, at kulturministeren kan fastsætte regler om
tildeling af tilskud, herunder om ansøgerkreds,
ansøgningsform, og -indhold, tilskudsniveauer, tidsfrister,
betingelser for at opnå tilskud, vilkår for tilskud,
beregningsgrundlag, udbetaling af tilskud og forudbetaling af
tilskud.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
kulturministeren vil kunne fastsætte regler i
bekendtgørelse om tildeling af tilskud efter loven.
Det vil være hensigten, at der i bekendtgørelse
fastsættes regler om ansøgerkreds, hvordan
ansøgningens form skal være, og hvilke oplysninger og
dokumentation en ansøgning skal indeholde. Der vil
også blive fastsat regler om, at ansøger skal
fremsende et totalbudget for den film- eller serieproduktion, der
ansøges om tilskud til, og øvrige oplysninger samt
dokumentation til brug for vurderingen af ansøgningen om
tilskud, der skal godkendes af tilskudsyder, som betingelse for
udbetaling af tilskud. Det vil endvidere være hensigten med
bestemmelsen, at kulturministeren i bekendtgørelse vil kunne
stille krav om, at ansøgere af produktionsrabatordningen
skal erklære rigtigheden af oplysninger i ansøgning om
tilskud fra produktionsrabatordningen, herunder opgørelsen
over de støtteberettigede omkostninger til produktion af
film og serier.
Det vil også være hensigten, at der i
bekendtgørelse fastsættes regler om tilskudsniveauer
for den samlede pulje til produktionsrabat og for underpuljerne,
jf. den foreslåede § 3.
Det vil også være hensigten, at der i
bekendtgørelse fastsættes regler om et loft for
tilskud til den enkelte produktion.
Det vil være hensigten, at der i bekendtgørelse
fastsættes regler om tidsfrister. Det kan eksempelvis
være frister for tilsagnets gyldighed eller frister for
afrapportering.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre,
at kulturministeren ved bekendtgørelse vil kunne
fastsætte regler om betingelser for at opnå tilskud,
bl.a. ved en produktions- og kulturtest, vilkår for tilskud,
beregningsgrundlag, udbetaling af tilskud og forudbetaling af
tilskud, herunder betingelser for forudbetaling af tilskud.
Betingelser for at opnå tilskud vil bl.a. også kunne
udgøre krav til udenlandsk medfinansiering og
bekræftet finansiering samt minimumskrav til
størrelsen af de støtteberettigede omkostninger, der
ansøges om tilskud til, og totalbudget for den produktion,
der ansøges om tilskud til. Der vil også blive fastsat
regler i bekendtgørelse om prioritering af
ansøgningerne, herunder i de tilfælde, hvor det i en
ansøgningsrunde ikke er muligt at imødekomme alle de
ansøgninger, som opfylder tilskudsbetingelserne.
Produktions- og kulturtesten skal ved hjælp af et
pointgivende system rangere værker ud fra kulturelle- og
produktionsmæssige forhold. F.eks. kan der opnås point
for, hvor mange optagedage en produktion har i Danmark, at have
skuespillere og filmarbejdere fra Danmark eller et EØS-land
med i sin produktion samt andelen af produktionsbudgettet, der
forbruges i Danmark.
Det er også hensigten, at der efter den foreslåede
bestemmelse vil kunne fastsættes regler om vilkår for
tilskud. Eksempelvis vilkår om, at tilskudsmodtager skal
oplyse om væsentlige ændringer i den produktion, som
der er givet tilskud til. Væsentlige ændringer kan
bl.a. være ændringer i budgettet for film- eller
serieproduktionen, der er modtaget tilskud til, eller
ændringer i tilskudsmodtagers forhold, f.eks. ændringer
vedrørende antallet af optagedage i Danmark eller
produktionsbudget forbrugt i Danmark.
Det vil være hensigten, at der i bekendtgørelse
fastsættes regler om beregningsgrundlaget for tilskud fra
produktionsrabatordningen, som bl.a. vil kunne ydes som refusion af
en andel af de omkostninger, der er forbundet med film- og
serieproduktion i Danmark, og som afholdes i Danmark.
Beregningsgrundlaget for tilskud vil kunne baseres på
støtteberettigede omkostninger, der ansøges om
tilskud på baggrund af. Der vil også blive fastsat
regler om, hvor mange procent af de støtteberettigede
omkostninger der ville kunne refunderes til ansøger.
Det vil være hensigten, at der i bekendtgørelse
fastsættes regler om, at der kan ske hel eller delvis
forudbetaling af tilskud. Dette skal ses i lyset af, at
forudbetaling ofte kan være afgørende for, at en
produktion kan gennemføres, idet tilskudsmodtager ofte ikke
vil have mulighed for at finansiere indsatsen midlertidigt, og at
det vil være vanskeligt at fastlægge en præcis og
realistisk udbetalingsplan i forbindelse med en ansøgning om
tilskud, projektbeskrivelse eller lignende. Det vil være
hensigten, at produktionsrabatordningen etableres som en ordning,
der både består af forudbetaling og en refusion. Dvs.,
at ansøger indgiver ansøgning om tilskud fra
ordningen sammen med et estimeret totalbudget for produktionen og
på baggrund af modtaget tilsagn om tilskud får
forudbetalt en procentdel af tilskuddet. Efter endt produktion
indsender tilskudsmodtager endeligt regnskab over de realiserede
produktionsomkostninger forbundet med film- og serieproduktion i
Danmark og får herefter den resterende procentdel af
tilskuddet udbetalt. På den måde bliver en del af de
afholdte omkostninger refunderet.
Reglerne for tildeling vil ligeledes skulle sikre overholdelse
af de EU-retlige krav for tildeling af statsstøtte.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at
kulturministeren kan fastsætte regler om opdeling af
bevillingen til produktionsrabatordningen i underpuljer og
overførsel af bevillingen mellem underpuljerne.
Med den foreslåede bestemmelse vil kulturministeren kunne
fastsætte regler i bekendtgørelse om opdeling af
bevillingen til produktionsrabatordningen i underpuljer. Det er
hensigten, at produktionsrabatordningen inddeles i en underpulje
til produktion af film, fiktionsserier og dokumentar, og en
underpulje til animationsproduktion.
Med den foreslåede bestemmelse vil kulturministeren kunne
fastsætte regler i bekendtgørelse om, at i de
tilfælde, hvor der f.eks. ikke er nok tilskudsmodtagere til
at få fuldt afløb for én af underpuljerne i en
ansøgningsrunde, hvor en tilskudsmodtager skal tilbagebetale
tilskud, eller hvor tilskud annulleres, vil midlerne kunne flyttes
mellem underpuljerne med henblik på at sikre fuldt
afløb i den pågældende
ansøgningsrunde.
Formålet med bestemmelsen vil være, at der sikres
fuldt afløb for bevillingen til produktionsrabatordningen,
som forventes afsat med 125 mio. kr. (2025-niveau) årligt
på finanslovsforslaget fra 2026.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.
Til §
4
Det foreslås i § 4, stk.
1, at kulturministeren kan fastsætte regler om
afrapportering, regnskabsaflæggelse og revision samt tilsyn
og kontrol i forhold til tilsagn om tilskud, herunder om
dokumentation og krav til erklæringer.
Med den foreslåede bestemmelse vil kulturministeren bl.a.
kunne fastsætte regler i bekendtgørelse om, at
tilskudsmodtager skal indsende dokumentation til brug for delvis
forudbetaling af tilskud under produktionsrabatordningen samt
dokumentation for udbetaling af den resterende del af
tilskuddet.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelse
fastsættes regler om krav til standarder og indhold af
revisorerklæringer.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelse
fastsættes regler om krav til, at revisionen skal
gennemføres af en godkendt revisor, dvs. en registreret
eller statsautoriseret revisor, og at revisionen skal
udføres i overensstemmelse med internationale standarder om
revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark,
samt standarderne for offentlig revision (SOR). Standarderne for
offentlig revision præciserer de særlige krav til en
revision af et regnskab, der følger af god offentlig
revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i §
3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
(lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012). Dette vil
indebære, at revisor gennemfører juridisk-kritisk
revision og forvaltningsrevision som led i revisionen.
Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere blive udnyttet
til i bekendtgørelse at fastsætte regler om
tilskudsmodtagers frist for indsendelse af materiale til brug for
afrapportering og revideret regnskab.
Det forventes også, at der i bekendtgørelse
fastsættes regler om, at tilskudsyder kan indhente
oplysninger, som er nødvendige for at føre tilsyn og
kontrol med bl.a., at de udbetalte tilskud under
produktionsrabatordningen anvendes i overensstemmelse med
vilkårene for tilskuddet.
Det foreslås i §
4, stk. 2, at
kulturministeren kan fastsætte regler om, at tilskud kan
tilbageholdes, modregnes, bortfalde eller kræves
tilbagebetalt.
Tilskud vil eksempelvis kunne tilbageholdes, modregnes,
bortfalde eller kræves tilbagebetalt i tilfælde, hvor
tilskudsmodtager ikke opfylder betingelserne for tilskuddet,
herunder betingelser som følger af de EU-retlige
statsstøtteregler, hvor ansøger eller
tilskudsmodtager har afgivet urigtige oplysninger eller fortiet
oplysninger, eller hvor tilskudsmodtager begæres konkurs,
eller der i øvrigt er fare for at tilskudsmodtagers
virksomhed må indstilles. Det bemærkes i den
forbindelse, at der ikke må gives tilsagn om tilskud til
støtte til kriseramte virksomheder, jf. artikel 2, nr. 18 i
Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om
visse kategorier af støttes forenelighed med det indre
marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 med senere
ændringer.
Med bestemmelsen vil kulturministeren kunne fastsætte
regler i bekendtgørelse om, at tilskud kan tilbageholdes,
modregnes, eller bortfalde helt eller delvist, og at et allerede
udbetalt tilskud kan kræves tilbagebetalt. Med bestemmelsen
vil kulturministeren også kunne fastsætte regler i
bekendtgørelse om, at et tilskud, som kræves
tilbagebetalt, kan pålægges renter.
Eksempler på, hvornår tilskud kan tilbageholdes,
modregnes, bortfalde eller kræves tilbagebetalt kan bl.a.
vedrøre situationer, hvor betingelser for et tilskud ikke er
opfyldt, herunder at tilskudsmodtager ikke har gennemført
produktionen som forudsat i ansøgningen, at produktionen
ikke er igangsat inden for tilsagnets gyldighedsperiode, eller at
der har været afholdt væsentligt lavere udgifter end
det forudsatte i ansøgningen. Det kan også være
i tilfælde hvor tilskudsmodtagers film- eller serieproduktion
viser sig at afvige væsentligt fra, hvad der er givet tilsagn
til, for eksempel, hvis tilskudsmodtager i ansøgningen har
angivet, at produktionen vil have et vist antal optagedage i
Danmark og fået tilsagn om tilskud på baggrund af
dette, men at det senere viser sig, at tilskudsmodtager har haft
væsentligt færre optagedage i Danmark end det i
ansøgningen angivne.
Eksempler på, hvornår tilskud kan tilbageholdes,
modregnes, bortfalde eller kræves tilbagebetalt kan ligeledes
vedrøre situationer, hvor tilskudsmodtager har afgivet
urigtige oplysninger eller fortiet oplysninger i forbindelse med
ansøgningen. Det kan bl.a. være tilfælde, hvor
projektets faktiske omfang, varighed eller økonomiske
forhold afviger væsentligt fra det, der er oplyst i
ansøgningen, eller hvor ansøger eller
tilskudsmodtager har undladt at informere om væsentlige
forudsætninger for projektets gennemførelse, som har
betydning for, hvorvidt tilskudsbetingelserne er opfyldt.
Det vil bero på en konkret vurdering i det enkelte
tilfælde, hvorvidt tilskud kan tilbageholdes, modregnes,
bortfalde eller kan kræves tilbagebetalt.
Til §
5
Det foreslås i § 5, stk.
1, at kulturministeren kan fastsætte regler, om at
skriftlig kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov
eller af regler udstedt i medfør af denne lov, skal
foregå digitalt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
kulturministeren kan fastsætte regler i bekendtgørelse
om, at skriftlig kommunikation vil skulle foregå digitalt.
Ansøgninger, der ikke indgives digitalt, vil blive afvist,
medmindre ansøger har anmodet om og modtaget dispensation
fra kravet om, at skriftlig kommunikation vil skulle foregå
digitalt.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive
udmøntet i bekendtgørelse, hvor der bl.a.
fastsættes regler om, at ansøgninger og afrapportering
om tilskud til produktionsrabatordningen skal indsendes
digitalt.
Formålet med bestemmelsen vil være, at der ved
regler i bekendtgørelse vil kunne sikres effektiv
kommunikation mellem ansøgere/tilskudsmodtagere og
tilskudsyder samt kunne sikres effektive arbejdsgange hos
både ansøgere/tilskudsmodtagere og tilskudsyder.
Det foreslås i § 5, stk.
2, at kulturministeren kan fastsætte regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater samt digital signatur.
Med den foreslåede bestemmelse vil der i
bekendtgørelse kunne fastsættes regler om, at f.eks.
indsendelse af ansøgning- og afrapportering om tilskud fra
produktionsrabatordningen samt udbetaling af tilskud fra
produktionsrabatordningen skal ske via bestemte it-systemer,
særlige digitale formater samt digital signatur.
Tilskudsyder vil skulle anvise, hvilket it-system m.v. der skal
anvendes ved eksempelvis ansøgning. Skulle en
ansøger/tilskudsmodtager undlade at anvende det it-system,
som tilskudsyder har anvist, kan dette efter omstændighederne
føre til, at en indberetning, oplysning eller anden
kommunikation, ikke anses for at være kommet frem.
Det forventes, at der fastsættes regler i
bekendtgørelse om fritagelse for pligten til at anvende
bestemte it-systemer, særlige digitale formater samt digital
signatur el.lign. Fritagelsesmuligheden tænkes bl.a. anvendt,
hvor det er påkrævet at anvende en dansk digital
signatur, men der er tale om en ansøger/tilskudsmodtager med
hjemsted i udlandet, som ikke kan få en dansk digital
signatur.
Anvendelsen af bemyndigelsen skal ske i overensstemmelse med de
til enhver tid gældende regler om den danske nationale
eID-løsning og den fællesoffentlige digitale
infrastruktur.
Begrebet særlige digitale formater skal understrege, at
der vil kunne fastsættes regler om, at tilskudsyder vil kunne
stille krav om, at ansøger eller tilskudsmodtager skal
stille data til rådighed i en standardiseret form. Det kan
eksempelvis kræves, at f.eks. data eller dokumenter skal
oversendes eller uploades i gængse dataformater for tekst,
tal/regneark eller billeder m.v., uanset at dette kan
påføre ansøger eller tilskudsmodtager en mindre
udgift til anskaffelse af programmer.
Samtidig vil bestemmelsen indebære, at der vil kunne
fastsættes regler om skriftlige meddelelser m.v., der sendes
på den foreskrevne digitale måde, vil kunne anses for
at være kommet frem til adressaten på det tidspunkt,
hvor meddelelsen m.v. er tilgængelig digitalt for adressaten.
Det vil sige med samme retsvirkninger som fysisk post, der anses
for at være kommet frem, når den pågældende
meddelelse m.v. er lagt i adressatens fysiske postkasse. En
meddelelse der først er tilgængelig efter kl. 24.00,
anses først for modtaget den dag, meddelelsen er
tilgængelig.
Hvis oplysningerne m.v. sendes på anden måde end den
foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr. brev,
følger det af den almindelige vejledningspligt i
forvaltningslovens § 7, at der må vejledes om reglerne
på området, herunder om pligten til at kommunikere
på den foreskrevne digitale måde.
Der vil kunne fastsættes regler om, at visse meddelelser,
herunder afgørelser, kan sendes til den
pågældendes digitale postkasse med de retsvirkninger
der følger af lov om Offentlig Digital Post.
Til §
6
Det foreslås i § 6, stk.
1, at afgørelser efter denne lov eller efter regler
udstedt i medfør af denne lov kan træffes ved
hjælp af automatiseret sagsbehandling.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den
kompetente myndighed vil kunne benytte sig af automatiseret
sagsbehandling i afgørelsessager, såfremt
afgørelsen træffes efter denne lov eller efter regler
udstedt i medfør af denne lov.
Formuleringen automatiseret sagsbehandling vil omfatte alle
situationer, hvor en forvaltningsretlig afgørelse eller
anden væsentlig beslutning vil blive udformet og fremsendt,
uden at en fysisk person er sagsbehandler. Formuleringen vil
omfatte maskinelle sagsbehandlingsskridt på baggrund af faste
og entydige kriterier såvel som uden sådanne kriterier.
Bestemmelsen vil således favne meget bredt og omfatte alle
situationer, som vil kunne tages i anvendelse, i takt med at den
teknologiske udvikling skaber mulighed herfor.
Det foreslås i § 6, stk.
2, at kulturministeren kan fastsætte nærmere
regler om automatiseret sagsbehandling.
Med den foreslåede bestemmelse vil der tillige kunne
fastsættes regler i bekendtgørelse om, at
sagsbehandlingsskridt kan udføres af et system uden
menneskelig involvering, men ved hjælp af it-løsninger
til at generere afgørelser eller kommunikation.
Ved bestemmelsens anvendelse tilstræbes løsninger,
der letter de administrative arbejdsgange for tilskudsyders
administration af tilskud i henhold til produktionsrabatordningen.
Regeludstedelse herom kan efter omstændighederne være
hensigtsmæssig for at sikre en korrekt og transparent
anvendelse af automatiseringsværktøjer ved
administration af produktionsrabatordningen. Desuden kan et
egentligt krav om regulering af bestemte automatiseringsprocesser
følge af de til enhver tid værende dataretlige regler
og standarder eller forvaltningsretlige krav, hvorfor det er
nødvendigt med særskilt bemyndigelse hertil.
Til §
7
Det følger af forvaltningslovens § 32 b, stk. 1, at
de dokumenter, der udgår fra en myndighed til borgere,
virksomheder, mv., i en sag, hvor der er eller vil blive truffet
afgørelse, skal være forsynet med en personlig
underskrift eller være udformet på en måde, der i
øvrigt sikrer en entydig identifikation af den, som er
afsender af dokumentet, og at dokumentet er endeligt.
Det foreslås i § 7, at
kulturministeren kan fastsætte regler om, at der kan udstedes
afgørelser og andre dokumenter efter denne lov eller efter
regler udstedt i medfør af denne lov uden underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter
sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig
underskrift.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at kulturministeren
vil kunne fastsætte regler i bekendtgørelse om, at
den, der administrerer eller tildeler tilskud i form af
produktionsrabat, kan udstede afgørelser og andre dokumenter
efter loven eller regler udstedt i medfør af loven ved brug
af digitale ID, såsom digital signatur, eBoks eller lignende,
og at sådanne afgørelser og dokumenter vil kunne
sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig
underskrift.
Til §
8
Det foreslås i § 8, at
kulturministeren kan bemyndige en institution under ministeriet til
at udøve beføjelser efter § 2, stk. 1, eller
efter regler udstedt i medfør af denne lov.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
kulturministeren vil kunne bemyndige underliggende myndigheder til
at udøve beføjelser efter den foreslåede §
2, stk. 1, eller efter regler udstedt i medfør af denne
lov.
Det forventes, at Slots- og Kulturstyrelsen vil skulle
administrere produktionsrabatordningen.
Til §
9
Det foreslås i § 9, at
afgørelser truffet efter denne lov eller efter regler
udstedt i medfør af denne lov ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
afgørelser truffet efter denne foreslåede lov, dvs.
afgørelser efter den foreslåede § 2, stk. 1,
herunder afgørelser om tilsagn om tilskud eller
afgørelser truffet efter regler, der vil kunne
fastsættes i medfør af loven, ikke vil kunne
indbringes for anden administrativ myndighed. Den foreslåede
bestemmelse vil således indebære, at den administrative
klageadgang afskæres.
Det forventes, at Slots- og Kulturstyrelsen vil skulle
administrere produktionsrabatordningen. Slots- og Kulturstyrelsen
besidder i høj grad specialiseret fagviden i forhold til at
behandle tilskudssager om produktionsrabat. Kulturministeriet
besidder ikke samme specialiserede fagviden. Kulturministeriet
vurderer derfor, at ministeriet som rekursmyndighed i praksis ikke
ville have forudsætningerne for at tage kvalificeret stilling
til klagesager vedrørende tilskud fra
produktionsrabatordningen.
Til §
10
Det foreslås i § 10, at
loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Til §
11
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at loven
ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.