Fremsat den 9. oktober 2025 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(Indførelse af lovhjemmel til
anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på
Træningsskolen)
§ 1
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 144 af 14. februar 2024, som
ændret ved lov nr. 1661 af 30. december 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 26 indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Træningsskolen fastsætter ordens- og
samværsregler for deltagerne, herunder om i hvilke
tilfælde manglende iagttagelse heraf kan medføre
udskrivning, midlertidig bortvisning, overgang til andet
uddannelsesforløb og midlertidig fortabelse af
elevstøtte. Træningsskolen kan herunder
fastsætte regler om, at skolen kan gennemføre uanmeldt
værelseseftersyn over for en deltager, der bor på
skolens kostafdeling, i tilfælde, hvor skolen har kendskab
til eller begrundet mistanke om, at der foregår aktiviteter,
som er i strid med ordens- og samværsreglerne, og at skolen
kan iværksætte sanktioner over for en deltager, der
modsætter sig et sådant
værelseseftersyn.«
»Stk. 4.
Er Træningsskolens deltagere berettigede til
elevstøtte, og udbetales denne af Træningsskolen efter
regler udstedt i medfør af § 27, stk. 5, kan
Træningsskolen bestemme, at indtil 10 pct. af
elevstøtten først kommer til udbetaling, når
eleven afslutter eller afbryder uddannelsen, eller når
Træningsskolen i øvrigt finder det
formålstjenligt.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2026.
Stk. 2. Regler udstedt i
medfør af § 26, stk. 3, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v, jf. lovbekendtgørelse nr. 144
af 14. februar 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af regler udstedt i medfør af §
26, stk. 5, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. denne lovs
§ 1, nr. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU) er
særligt tilrettelagte arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., hvor hovedvægten er lagt
på praktisk læring under arbejdspladslignende
vilkår, dvs. opgaveløsning i form af produktion og
afsætning af varer og tjenesteydelser på
markedsbetingede vilkår. Målgruppen for
Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser er unge i alderen
18-30 år, som har særlige tilpasningsvanskeligheder og
savner reel tilknytning til arbejdsmarkedet, og som har behov for
en joborienteret uddannelse under arbejdspladslignende vilkår
og for arbejdstræning, og som endvidere har behov for social
stabilitet og social handledygtighed.
Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser udbydes af
Træningsskolen, der er organiseret som en institution med
afdelinger (TAMU-centre) forskellige steder i landet.
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. indeholder ingen regel om,
at Træningsskolen kan eller skal fastsætte ordens- og
samværsregler for deltagerne. Træningsskolen har derfor
været henvist til med hjemmel i anstaltsforholdet at
håndhæve ordens- og samværsregler for eleverne.
Som led i sin tilsynsvaretagelse er Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet blevet bekendt med Træningsskolens anvendelse af
enkelte pædagogiske redskaber, som efter styrelsens
opfattelse savner den fornødne hjemmel, idet det i lyset af
den almindelige retsudvikling - hvor anstaltsforholdet spiller en
stadig mindre rolle, og hvor mere vidtgående foranstaltninger
bør have en klar hjemmel - må lægges til grund,
at anstaltsforholdet næppe med den fornødne klarhed
hjemler anvendelsen af de pågældende pædagogiske
redskaber. Træningsskolen har derfor siden april 2025
afstået fra at benytte følgende pædagogiske
redskaber:
1) Mulighed for som
led i håndhævelsen af skolens ordensregler at bruge en
række forholdsvis vidtgående sanktioner som f.eks.
overgang til andet uddannelsesforløb og midlertidig
hjemsendelse uden elevstøtte.
2) Mulighed for at
benytte sanktioner over for en døgnelev, der modsætter
sig uanmeldt værelsesgennemgang i tilfælde, hvor der er
mistanke om, at vedkommende på værelset opbevarer
f.eks. euforiserende stoffer.
3) Mulighed for at
bestemme, at en andel af elevstøtten først kommer til
udbetaling, når deltageren afslutter eller afbryder
uddannelsen, eller når Træningsskolen i øvrigt
finder det formålstjenligt.
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe den
fornødne hjemmel til, at Træningsskolen kan genoptage
sin hidtidige pædagogiske praksis i relevante
tilfælde.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 26, stk. 1 og 2, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. , at Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser er særligt tilrettelagte og
praktisk orienterede arbejdsmarkedsuddannelser for unge, som er
fyldt 18 år, men endnu ikke er fyldt 31 år, og at
enkeltfag, der er optaget i fælles kompetencebeskrivelser, og
erhvervspraktik kan indgå i uddannelserne.
Ifølge § 26, stk. 3, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. fastsætter børne- og
undervisningsministeren efter udtalelse fra Rådet for Voksen-
og Efteruddannelse nærmere regler om mål, rammer,
indhold, opbygning, beskrivelsesform, bevis og erhvervspraktik m.v.
for uddannelsesplaner på Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser.
Det fremgår endvidere af § 27, stk. 3 og 4, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
det tilskud, som staten yder Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser efter § 27, stk. 1, samt at
børne- og undervisningsministeren efter forhandling med
finansministeren kan fastsætte regler om, at deltagere i
Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser har ret til
elevstøtte m.m. og tilskud til dækning af udgifter til
befordring, kost og logi ved deltagelse i uddannelserne, og
fastsætter nærmere regler om administration, revision,
beregning og udbetaling af elevstøtte m.m. og tilskud.
De nævnte bemyndigelsesbestemmelser er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1133 af 15. december 2003 om
Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser.
Af bekendtgørelsens § 1 fremgår det, at
Træningsskolen har til formål gennem en
konsekvenspædagogisk metode og under arbejdspladslignende
vilkår at give deltagerne kompetence med henblik på at
fremme deltagernes muligheder for at opnå
beskæftigelse, at sikre den enkelte en fastere tilknytning
til arbejdsmarkedet og at sikre den enkelte mulighed for en videre
uddannelse.
Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser afholdes
på Træningsskolens afdelinger og gennemføres for
dagelever og døgnelever, jf. bekendtgørelsens §
2, stk. 2. En døgnelev har ret til kost og logi, og en
dagelev har ret til kost, jf. bekendtgørelsens § 15,
stk. 1 og 2.
Træningsskolernes arbejdsmarkedsuddannelser er
særlig tilrettelagte og joborienterede
arbejdsmarkedsuddannelser for unge; de er trinvist opbygget og
individuelt tilrettelagt, og de gennemføres under
arbejdspladslignende forhold med udgangspunkt i praktisk arbejde og
opgaveløsning i form af produktion og afsætning af
varer og tjenesteydelser, jf. bekendtgørelsens §§
4, stk. 1, og 5.
Det følger af bekendtgørelsens § 10, stk. 1,
at det er personer med særlige tilpasningsvanskeligheder og
uden reel tilknytning til arbejdsmarkedet, som har behov for en
joborienteret uddannelse under arbejdspladslignende vilkår og
arbejdstræning, samt behov for social stabilitet og social
handledygtighed, der har adgang til Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser. Der er løbende optag, og
afgørelse om, hvorvidt en person skal have adgang,
træffes af Træningsskolen, jf. bekendtgørelsens
§ 10, stk. 2 og 3.
Dagelever har ret til en ugentlig elevstøtte, der svarer
til det højeste ugentlige dagpengebeløb, og
døgnelever har ret til en ugentlig elevstøtte, der
svarer til 80 procent af det højeste ugentlige
dagpengebeløb, jf. bekendtgørelsens § 11, stk. 1
og § 12, stk. 1. 10 pct. af elevstøtten betragtes som
en arbejdsbonus og opnås kun, hvis Træningsskolens
regler om undervisningstid og arbejdstid er overholdt, jf.
bekendtgørelsens § 11, stk. 2, og § 12, stk.
2.
Elevstøtten administreres og udbetales af
Træningsskolen, jf. bekendtgørelsens § 14.
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. indeholder ingen regel om,
at Træningsskolen kan eller skal fastsætte ordens- og
samværsregler for deltagerne. Træningsskolen har derfor
været henvist til med hjemmel i anstaltsforholdet at
håndhæve ordens- og samværsregler for
eleverne.
Det er almindeligt antaget, at der - hvor der ikke er etableret
anden, udtrykkelig hjemmel - med hjemmel i anstaltsforholdet kan
fastsættes bl.a. ordens- og samværsregler, idet
retsudviklingen dog har bevæget sig i retning af, at alene
ordens- og samværsregler af mindre vidtgående art kan
fastsættes med hjemmel heri. Som eksempel på ordens- og
adfærdsregler, der efter Børne- og
Undervisningsministeriets opfattelse må antages at kunne
fastsættes med hjemmel i anstaltsforholdet, kan nævnes
regler om, i hvilken udstrækning rygning og alkoholindtagelse
tolereres, regler om, hvornår der skal være nattero
på kostafdelinger, regler om forventninger til punktlighed og
korrekt, hensynsfuld optræden samt regler om
døgnelevers pligt til at holde værelserne ryddelige og
rengjorte og tåle fast tilbagevendende, forudanmeldt tilsyn
hermed. Det må ligeledes antages, at der i anstaltsforholdet
er hjemmel til at knytte passende sanktioner til manglende
efterlevelse af de ordens- og samværsregler af den
nævnte art, som måtte blive tilsidesat af eleverne, i
den udstrækning sanktionerne er udtryk for og administreres i
overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige principper
om saglighed og proportionalitet. Eksempelvis vil det som
udgangspunkt næppe være i overensstemmelse med
anstaltsforholdet at afmelde en elev for manglende efterlevelse af
ordens- og samværsreglerne, medmindre der er tale om grov
eller gentagen tilsidesættelse.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Som led i sin tilsynsvaretagelse har Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet afdækket, at enkelte af de pædagogiske
redskaber, som Træningsskolen betjener sig af, ikke har
hjemmel i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., og endvidere
fundet, at anstaltsforholdet næppe heller med den
fornødne klarhed hjemler de pågældende
pædagogiske redskaber. Træningsskolen har derfor siden
april 2025 afstået fra at benytte følgende
pædagogiske redskaber:
1) Mulighed for som
led i håndhævelsen af skolens ordensregler at bruge en
række forholdsvis vidtgående sanktioner som f.eks.
overgang til andet uddannelsesforløb og midlertidig
hjemsendelse uden elevstøtte.
2) Mulighed for at
benytte sanktioner over for en døgnelev, der modsætter
sig uanmeldt værelsesgennemgang i tilfælde, hvor der er
mistanke om, at vedkommende på værelset opbevarer
f.eks. euforiserende stoffer.
3) Mulighed for -
med henblik på at sikre eleven en vis opsparing til f.eks.
gældsafvikling eller betaling af kørekort eller
indskud til en bolig - at bestemme, at indtil 10 pct. af
elevstøtten først kommer til udbetaling, når
eleven afslutter eller afbryder uddannelsen, eller når
Træningsskolen i øvrigt finder det
formålstjenligt.
Da Træningsskolens målgruppe er personer, der har
særlige tilpasningsvanskeligheder og savner reel tilknytning
til arbejdsmarkedet og derfor har behov for en joborienteret
uddannelse under arbejdspladslignende vilkår og
arbejdstræning samt behov for social stabilitet og social
handledygtighed, findes det mest formålstjenligt, at
Træningsskolen får mulighed for at benytte en bred
vifte af pædagogiske virkemidler til at opfylde uddannelsens
formål.
Det foreslås derfor, at der etableres lovhjemmel til, at
Træningsskolen kan genoptage sin hidtidige pædagogiske
praksis i relevante tilfælde.
Dette indebærer, at det foreslås, at
Træningsskolen skal fastsætte ordens- og
samværsregler for deltagerne, herunder om i hvilke
tilfælde manglende iagttagelse heraf kan medføre
udskrivning, midlertidig bortvisning, overgang til andet
uddannelsesforløb og midlertidig fortabelse af
elevstøtte, og at Træningsskolen herunder skal kunne
fastsætte regler om, at skolen kan gennemføre uanmeldt
værelseseftersyn over for en deltager, der bor på
skolens kostafdeling, i tilfælde, hvor skolen har kendskab
til eller begrundet mistanke om, at der foregår aktiviteter,
som er i strid med ordens- og samværsreglerne, og at skolen
kan iværksætte sanktioner over for en deltager, der
modsætter sig et sådant værelseseftersyn.
Indførelse af en lovfæstet pligt for skolen til at
fastsætte ordens- og samværsregler for deltagerne vil
indebære, at sådanne regler fremover vil hvile på
en udtrykkelig lovhjemmel og ikke på anstaltsforholdet.
Det foreslås endvidere, at Træningsskolen skal have
mulighed for - med henblik på at sikre deltageren en vis
opsparing til f.eks. gældsafvikling eller betaling af
kørekort eller indskud til en bolig - at bestemme, at indtil
10 pct. af elevstøtten først kommer til udbetaling,
når eleven afslutter eller afbryder uddannelsen, eller
når Træningsskolen i øvrigt finder det
formålstjenligt.
Baggrunden herfor er, at en del af Træningsskolernes
elever erfaringsmæssigt kan have vanskeligheder med at
bestyre deres privatøkonomi. Det kan f.eks. skyldes
gæld, misbrugsproblemer eller en impulsstyret
livsførelse, og de pågældende kan derfor have
særligt behov for støtte til at træffe
fornuftige, langsigtede økonomiske dispositioner som
eksempelvis at afdrage gæld eller spare sammen til et
kørekort eller en bolig.
Under hensyn hertil har Træningsskolen hidtil praktiseret
en ordning rettet mod deltagere med problemer af den beskrevne art,
hvorefter der hver 14. dag fra deltagerens elevstøtte
trækkes et beløb, som for hver enkelt deltagers
vedkommende indsættes på en særskilt konto under
skolens egen bankkonto, som deltageren ikke selv kan tilgå.
Ordningen har været forvaltet således, at deltageren
løbende har kunnet følge med i opsparingen og har
kunnet få det til enhver tid opsparede beløb udbetalt,
i den udstrækning dette tjente et fremtidsperspektiv; men der
har omvendt været eksempler på, at udbetaling er blevet
nægtet under henvisning til, at det ønskede
formål hermed har været anset som
perspektivløst.
Den beskrevne praksis har ikke udtrykkelig hjemmel i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og da der er tale om en
foranstaltning af ganske vidtgående karakter, bør den
i lyset af den almindelige retsudvikling, hvor anstaltsforholdet
spiller en stadig mindre rolle, hvile på en klarere hjemmel
end anstaltsforholdet.
Det foreslås derfor, at der etableres en ordning, som
giver mulighed for at varetage samme formål som den gamle
praksis, om end på en lidt anden måde, da der ikke - i
modsætning til, hvad den hidtidige ordning har kunnet give
anledning til - bør kunne opstå tvivl om, hvilke
midler der på et givent tidspunkt er deltagerens, og hvilke
der ikke er det. Den foreslåede ordning går ud
på, at skolen skal kunne bestemme, at indtil 10 pct. af den
elevstøtte, som deltagerne løbende optjener,
først forfalder til udbetaling, når deltageren
afslutter eller afbryder sin uddannelse, eller når skolen
træffer afgørelse herom, fordi det konkret
skønnes formålstjenligt. Hvis deltageren eksempelvis
har fundet en bolig og beder om at få frigjort opsparede
midler til udbetalingen, eller hvis vedkommende undervejs i sit
uddannelsesforløb viser tegn på at kunne forvalte sine
pengesager kyndigt og ansvarligt på egen hånd, vil det
normalt betragtes som formålstjenligt at bringe optjente
midler til udbetaling og i sidstnævnte tilfælde at
bringe optjente midler til hel eller delvis udbetaling og
nedsætte den andel af støtten, der fremover optjenes
med henblik på senere udbetaling, til mindre end 10 pct.,
evt. til 0.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8 Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. maj 2025 til
den 19. juni 2025 (32 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) -
Lederforening, Børne- og kulturchefforeningen, Danmarks
Evalueringsinstitut - EVA, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Det
Kriminalpræventive Råd, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark FOA,),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, KL, Kommunale
Velfærdschefer, Kriminalforsorgen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse
(VEU-rådet), SMVdanmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, Uddannelsesforbundet og Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening.
| | | | | 10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 26, stk. 1 og 2, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser er særligt tilrettelagte og
praktisk orienterede arbejdsmarkedsuddannelser for unge, som er
fyldt 18 år, men endnu ikke er fyldt 31 år, og at
enkeltfag, der er optaget i fælles kompetencebeskrivelser, og
erhvervspraktik kan indgå i uddannelserne.
Ifølge § 26, stk. 3, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. fastsætter børne- og
undervisningsministeren efter udtalelse fra Rådet for Voksen-
og Efteruddannelse nærmere regler om mål, rammer,
indhold, opbygning, beskrivelsesform, bevis og erhvervspraktik m.v.
for uddannelsesplaner på Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser.
Det fremgår endvidere af § 27, stk. 3 og 4, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
det tilskud, som staten yder Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser efter § 27, stk. 1, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., samt at børne- og
undervisningsministeren efter forhandling med finansministeren kan
fastsætte regler om, at deltagere i Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser har ret til elevstøtte m.m. og
tilskud til dækning af udgifter til befordring, kost og logi
ved deltagelse i uddannelserne, og fastsætter nærmere
regler om administration, revision, beregning og udbetaling af
elevstøtte m.m. og tilskud.
De nævnte bemyndigelsesbestemmelser er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1133 af 15. december 2003 om
Træningsskolernes arbejdsmarkedsuddannelser.
Af bekendtgørelsens § 1 fremgår det, at
Træningsskolen har til formål gennem en
konsekvenspædagogisk metode og under arbejdspladslignende
vilkår at give deltagerne kompetence med henblik på at
fremme deltagernes muligheder for at opnå
beskæftigelse, at sikre den enkelte en fastere tilknytning
til arbejdsmarkedet og at sikre den enkelte mulighed for en videre
uddannelse.
Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser afholdes
på Træningsskolens afdelinger (TAMU-centre) og
gennemføres for dagelever og døgnelever, jf.
bekendtgørelsens § 2, stk. 2. En døgnelev har
ret til kost og logi, og en dagelev har ret til kost, jf.
bekendtgørelsens § 10, stk. 1 og 2.
Træningsskolernes arbejdsmarkedsuddannelser er
særlig tilrettelagte og joborienterede
arbejdsmarkedsuddannelser for unge; de er trinvist opbygget og
individuelt tilrettelagt, og de gennemføres under
arbejdspladslignende forhold med udgangspunkt i praktisk arbejde og
opgaveløsning i form af produktion og afsætning af
varer og tjenesteydelser, jf. bekendtgørelsens §§
4, stk. 1, og 5.
Det følger af bekendtgørelsens § 10, stk. 1,
at det er personer med særlige tilpasningsvanskeligheder og
uden reel tilknytning til arbejdsmarkedet, som har behov for en
joborienteret uddannelse under arbejdspladslignende vilkår og
arbejdstræning, samt behov for social stabilitet og social
handledygtighed, der har adgang til Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser. Der er løbende optag, og
afgørelse om, hvorvidt en person skal have adgang,
træffes af Træningsskolen, jf. bekendtgørelsens
§ 10, stk. 2 og 3.
Dagelever har ret til en ugentlig elevstøtte, der svarer
til det højeste ugentlige dagpengebeløb, og
døgnelever har ret til en ugentlig elevstøtte, der
svarer til 80 procent af det højeste ugentlige
dagpengebeløb, jf. bekendtgørelsens §§ 11,
stk. 1 og 12, stk. 1. 15 pct. af elevstøtten betragtes som
en arbejdsbonus og opnås kun, hvis Træningsskolens
regler om undervisningstid og arbejdstid er overholdt, jf.
bekendtgørelsens §§ 11, stk. 2, og 12, stk. 2.
Elevstøtten administreres og udbetales af
Træningsskolen, jf. bekendtgørelsens § 14.
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. indeholder ingen regel om,
at Træningsskolen kan eller skal fastsætte ordens- og
samværsregler for deltagerne. Træningsskolen har derfor
været henvist til med hjemmel i anstaltsforholdet at
håndhæve ordens- og samværsregler for
eleverne.
Som eksempler på ordens- og adfærdsregler, der efter
Børne- og Undervisningsministeriets opfattelse må
antages at kunne fastsættes med hjemmel i anstaltsforholdet,
kan nævnes regler om, i hvilken udstrækning rygning og
alkoholindtagelse tolereres, regler om, hvornår der skal
være nattero på kostafdelinger, regler om forventninger
til punktlighed og korrekt, hensynsfuld optræden samt regler
om døgnelevers pligt til at holde værelserne ryddelige
og rengjorte og tåle fast tilbagevendende, forudanmeldt
tilsyn hermed. Det må ligeledes antages, at der i
anstaltsforholdet er hjemmel til at knytte passende sanktioner til
manglende efterlevelse af de ordens- og samværsregler af den
nævnte art, som måtte blive tilsidesat af eleverne, i
den udstrækning sanktionerne er udtryk for og administreres i
overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige principper
om saglighed og proportionalitet. Eksempelvis vil det som
udgangspunkt næppe være i overensstemmelse med
anstaltsforholdet at afmelde en elev for manglende efterlevelse af
ordens- og samværsreglerne, medmindre der er tale om grov
eller gentagen tilsidesættelse. Mere vidtgående
foranstaltninger bør i lyset af den almindelige
retsudvikling, hvor anstaltsforholdet spiller en stadig mindre
rolle, hvile på en klar hjemmel.
Det foreslås i § 26, stk. 3, 1.
pkt., at Træningsskolen fastsætter ordens- og
samværsregler for eleverne, herunder om i hvilke
tilfælde manglende iagttagelse heraf kan medføre
udskrivning, midlertidig bortvisning, overgang til andet
uddannelsesforløb og midlertidig fortabelse af
elevstøtte.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
Træningsskolen får pligt til at fastsætte ordens-
og samværsregler for deltagerne. Herved forstås regler
om blandt andet god orden og adfærd samt andre regler, som
skolen finder hensigtsmæssige, samt regler om de sanktioner,
skolen vil møde overtrædelse af ordens- og
samværsreglerne med. Lokale hensyn vil skulle tages i
betragtning ved fastsættelsen af ordens- og
samværsreglerne.
Træningsskolen vil herunder skulle fastsætte regler
om, i hvilken udstrækning udskrivning, midlertidig
bortvisning, overgang til andet uddannelsesforløb og
midlertidig fortabelse af elevstøtte skal kunne finde
anvendelse. De nævnte eksempler er fremhævet i den
foreslåede bestemmelse til tydeliggørelse af,
hjemmelen også indbefatter en adgang til at indføre
sådanne mere vidtgående foranstaltninger.
Det forudsættes, at skolen ved fastsættelsen af de
nævnte regler og i sin forvaltning af dem iagttager de
almindelige forvaltningsretlige principper om saglighed og
proportionalitet, og at vidtgående sanktioner som eksempelvis
udskrivning, midlertidig bortvisning, overgang til andet
uddannelsesforløb og midlertidig fortabelse af
elevstøtte således ikke bringes i anvendelse, hvis den
tilsigtede adfærdskorrigerende virkning kan opnås ved
mindre indgribende foranstaltninger. Ligeledes forudsættes
det, at reglerne i overensstemmelse med skolens
konsekvenspædagogiske sigte udformes på en sådan
måde, at konsekvenserne af en mulig tilsidesættelse
fremstår klare og forudberegnelige for deltagerne.
Indførelse af en lovfæstet pligt for skolen til at
fastsætte ordens- og samværsregler for deltagerne vil
indebære, at sådanne regler fremover vil hvile på
en udtrykkelig lovhjemmel og dermed ikke længere have hjemmel
i anstaltsforholdet.
Endvidere foreslås det i § 26,
stk. 3, 2. pkt., at Træningsskolen herunder kan
fastsætte regler om, at skolen kan gennemføre uanmeldt
værelseseftersyn over for en deltager, der bor på
skolens kostafdeling, i tilfælde, hvor skolen har kendskab
til eller begrundet mistanke om, at der foregår aktiviteter,
som er i strid med ordens- og samværsreglerne, og at skolen
kan iværksætte sanktioner over for en deltager, der
modsætter sig et sådant værelseseftersyn.
Træningsskolen har hidtil praktiseret, at elevernes manglende
medvirken til skolens uanmeldte værelsesgennemgang i
tilfælde af mistanke om euforiserende stoffer el.lign.
på værelset kunne mødes med en sanktion.
Mere vidtgående foranstaltninger bør imidlertid i
lyset af den almindelige retsudvikling, hvor anstaltsforholdet
spiller en stadig mindre rolle, have klar hjemmel, og med den
foreslåede bestemmelse tydeliggøres det, at hjemmelen
i den foreslåede bestemmelse i § 26, stk. 3, 1. pkt.,
også indbefatter en adgang til at foretage uanmeldt
værelseseftersyn i sådanne tilfælde og
fastsætte sanktioner af den omhandlede art.
Det foreslås således præciseret, at skolen
skal kunne iværksætte sanktioner over for en deltager,
der bor på skolens kostafdeling og modsætter sig
uanmeldt værelseseftersyn i tilfælde, hvor skolen har
kendskab til eller begrundet mistanke om, at der foregår
aktiviteter, som er i strid med ordensreglerne. F.eks. vil den
foreslåede bestemmelse være relevant i tilfælde,
hvor skolen har kendskab til eller mistanke om, at der på
værelset befinder sig personer eller opbevares genstande,
f.eks. alkohol eller euforiserende stoffer, som ifølge
ordensreglerne ikke må være der.
Retssikkerhedslovens regler om tvangsindgreb finder
anvendelse.
Det foreslås i § 26, stk.
4, at hvis Træningsskolens deltagere er berettigede
til elevstøtte og denne udbetales af Træningsskolen
efter regler udstedt i medfør af § 27, stk. 5, kan
Træningsskolen bestemme, at indtil 10 pct. af
elevstøtten først kommer til udbetaling, når
eleven afslutter eller afbryder uddannelsen, eller når
Træningsskolen i øvrigt finder det
formålstjenligt.
Den foreslåede bestemmelse har sigte på det forhold,
at en del af Træningsskolernes elever erfaringsmæssigt
kan have vanskeligheder med at bestyre deres privatøkonomi.
Det kan f.eks. skyldes gæld, misbrugsproblemer eller en
impulsstyret livsførelse, og de pågældende kan
derfor have særligt behov for støtte til at
træffe fornuftige, langsigtede økonomiske
dispositioner som eksempelvis at afdrage gæld eller spare
sammen til et kørekort eller en bolig.
Skolen vil, i den udstrækning den bestemmer sig for at
benytte adgangen til at etablere en ordning som den omhandlede,
have valgfrihed med hensyn til, om ordningen i udgangspunktet skal
gælde for alle deltagere med mulighed for konkret undtagelse
i de tilfælde, hvor en deltager viser økonomisk
forståelse, modenhed og overblik eller en sum skal
frigøres til et relevant formål (kørekort,
indskud til bolig, gældsafdragelse el.lign.), eller om
ordningen som udgangspunkt ikke skal gælde og alene bringes i
anvendelse over for deltagere, om hvem det positivt må
lægges til grund, at de savner personlige
forudsætninger for at forvalte deres midler på
betryggende måde.
En deltager, som er omfattet af ordningen, vil også kunne
få udbetalt en del af det optjente beløb, der ellers
først skulle være kommet til udbetaling ved
uddannelsens afbrydelse eller afslutning. Hvis deltageren
eksempelvis sparer sammen til både et kørekort og et
indskud til en bolig, kan det være relevant at lade andele af
beløbet komme til udbetaling på forskellige
tidspunkter.
Ligeledes ligger det i ordningens udformning, at det vil
være muligt generelt eller konkret at operere med en lavere
andel af elevstøtten end de foreslåede maksimale 10
pct.
Som illustrativt eksempel kan tænkes følgende:
En deltager, der tidligere i livet har fået tatoveret
anstødelige motiver på ansigt og hænder,
ønsker at få tatoveringerne fjernet, når
deltageren får råd, eftersom de kan stå i vejen
for ønsket om at opnå beskæftigelse. Deltagerens
relativt begrænsede forståelse af
pengespørgsmål tilsiger, at en del af deltagerens
elevstøtte først kommer til udbetaling senere,
sådan som den foreslåede bestemmelse giver mulighed
for. Samtidig vurderer skolen imidlertid, at deltagerens
almindelige håndtering af pengesager ikke giver anledning til
større bekymring, end at det må række at lade
blot 5 pct. af elevstøtten komme til udbetaling, når
uddannelsen afsluttes eller afbrydes eller det i øvrigt
findes formålstjenligt. I den konkrete situation vil skolen
herefter af de opsparede kunne frigøre et beløb, der
svarer til prisen for den ønskede fjernelse af
tatoveringerne, men lade resten af det opsparede beløb blive
stående og lade opsparingsordningen fortsætte, indtil
deltageren afslutter eller afbryder sin uddannelse, eller der
på ny indtræder en tilstand, hvor det konkret må
skønnes formålstjenligt, at de opsparede midler kommer
helt eller delvis til udbetaling.
Det vil under alle omstændigheder være et krav, at
ordningen administreres inden for rammerne af almindelige
forvaltningsretlige principper, herunder
proportionalitetsprincippet, lighedsgrundsætningen og
grundsætningen om saglig forvaltning. I konsekvens heraf
forudsættes den foreslåede ordning ikke anvendt eller i
det mindste kun anvendt i begrænset udstrækning, hvis
der er udsigt til, at deltageren kan træffe betryggende
aftale om en opsparing med sit eget pengeinstitut.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås § 2, stk. 2,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Det følger af § 39 i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at lovforslaget ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
De foreslåede ændringer vil således heller
ikke gælde for Færøerne og Grønland eller
kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Det foreslås i § 2, stk.
2, at regler udstedt i medfør af § 26, stk. 3, i
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 144 af 14. februar 2024, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler udstedt i
medfør af § 26, stk. 5, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. denne lovs § 1, nr. 1.
Bekendtgørelse nr. 1133 af 15. december 2003 om
Træningsskolernes arbejdsmarkedsuddannelser forbliver
således i kraft fra den 1. januar 2026, indtil den
ophæves eller afløses af regler udstedt i
medfør af § 26, stk. 5, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. denne lovs § 1, nr. 1.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 144 af 14. februar 2024, som
ændret ved lov nr. 1661 af 30. december 2024, foretages
følgende ændringer: | § 26.
Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser er særligt
tilrettelagte og praktisk orienterede arbejdsmarkedsuddannelser for
unge, som er fyldt 18 år, men endnu ikke er fyldt 31
år. Stk. 2. Enkeltfag, der er
optaget i fælles kompetencebeskrivelser, og erhvervspraktik
kan indgå i uddannelserne. | | | | | 1. I § 26 indsættes efter stk. 2 som
nye stykker: »Stk.
3. Træningsskolen fastsætter ordens- og
samværsregler for deltagerne, herunder om i hvilke
tilfælde manglende iagttagelse heraf kan medføre
udskrivning, midlertidig bortvisning, overgang til andet
uddannelsesforløb og midlertidig fortabelse af
elevstøtte. Træningsskolen kan herunder
fastsætte regler om, at skolen kan gennemføre uanmeldt
værelseseftersyn over for en deltager, der bor på
skolens kostafdeling, i tilfælde, hvor skolen har kendskab
til eller begrundet mistanke om, at der foregår aktiviteter,
som er i strid med ordens- og samværsreglerne, og at skolen
kan iværksætte sanktioner over for en deltager, der
modsætter sig et sådant værelseseftersyn. Stk. 4. Er
Træningsskolens deltagere berettigede til elevstøtte,
og udbetales denne af Træningsskolen efter regler udstedt i
medfør af § 27, stk. 5, kan Træningsskolen
bestemme, at indtil 10 pct. af elevstøtten først
kommer til udbetaling, når eleven afslutter eller afbryder
uddannelsen, eller når Træningsskolen i øvrigt
finder det formålstjenligt.« | Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter
udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse
nærmere regler om mål, rammer, indhold, opbygning,
beskrivelsesform, bevis og erhvervspraktik m.v. for
uddannelsesplaner på Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 5. |
|