L 36 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.

(Indførelse af lovhjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på Træningsskolen).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2025-26
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 09-10-2025

Fremsættelse: 09-10-2025

Skriftlig fremsættelse (9. oktober 2025)

20251_l36_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (9. oktober 2025)

Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkeds-uddannelser m.v. (Indførelse af lovhjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på Træningsskolen)

(Lovforslag nr. L 36)

Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser er særligt tilrettelagte arbejdsmarkedsuddannelser. Målgruppen er unge i alderen 18-30 år, som har særlige tilpasningsvanskeligheder og savner reel tilknytning til arbejdsmarkedet. Som led i sin tilsynsvaretagelse har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet afdækket, at enkelte af de pædagogiske redskaber, som Træningsskolen betjener sig af, ikke har hjemmel i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., og endvidere fundet, at anstaltsforholdet næppe heller med den fornødne klarhed hjemler de pågældende pædagogiske redskaber. Træningsskolen har derfor siden april 2025 afstået fra at benytte en række pædagogiske redskaber.

Træningsskolen er således ophørt med som led i håndhævelsen af skolens ordensregler at gøre brug af en række forholdsvis vidtgående sanktioner som f.eks. overgang til andet uddannelsesforløb og midlertidig hjemsendelse uden elevstøtte. Ligeledes er Træningsskolen ophørt med at gennemføre uanmeldt værelsesgennemgang i tilfælde, hvor der er mistanke om, at en deltager på værelset har opbevaret f.eks. euforiserende stoffer, og med at møde elever, der har modsat sig et sådant værelseseftersyn, med sanktioner. Endelig er Træningsskolen ophørt med en tidligere praktiseret en ordning, hvor man - med henblik på at sikre eleven en vis opsparing til f.eks. gældsafvikling eller betaling af kørekort eller indskud til en bolig - har bestemt, at indtil 10 pct. af elevstøtten først har kunnet komme til udbetaling, når eleven har afsluttet eller afbrudt uddannelsen, eller når Træningsskolen i øvrigt har fundet det formålstjenligt.

Da Træningsskolens målgruppe er personer, der har særlige tilpasningsvanskeligheder og savner reel tilknytning til arbejdsmarkedet og derfor har behov for en joborienteret uddannelse under arbejdspladslignende vilkår og arbejdstræning samt behov for social stabilitet og social handledygtighed, findes det mest formålstjenligt, at Træningsskolen får mulighed for at benytte en bred vifte af pædagogiske virkemidler til at opfylde uddannelsens formål.

Det foreslås derfor, at der etableres den fornødne hjemmel til, at Træningsskolen kan genoptage sin hidtidige pædagogiske praksis i relevante tilfælde.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2026.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.