Skriftlig fremsættelse (9. oktober
2025)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsmarkeds-uddannelser m.v. (Indførelse af lovhjemmel
til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på
Træningsskolen)
(Lovforslag nr. L 36)
Træningsskolens
Arbejdsmarkedsuddannelser er særligt tilrettelagte
arbejdsmarkedsuddannelser. Målgruppen er unge i alderen 18-30
år, som har særlige tilpasningsvanskeligheder og savner
reel tilknytning til arbejdsmarkedet. Som led i sin
tilsynsvaretagelse har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
afdækket, at enkelte af de pædagogiske redskaber, som
Træningsskolen betjener sig af, ikke har hjemmel i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., og endvidere fundet, at
anstaltsforholdet næppe heller med den fornødne
klarhed hjemler de pågældende pædagogiske
redskaber. Træningsskolen har derfor siden april 2025
afstået fra at benytte en række pædagogiske
redskaber.
Træningsskolen er således
ophørt med som led i håndhævelsen af skolens
ordensregler at gøre brug af en række forholdsvis
vidtgående sanktioner som f.eks. overgang til andet
uddannelsesforløb og midlertidig hjemsendelse uden
elevstøtte. Ligeledes er Træningsskolen ophørt
med at gennemføre uanmeldt værelsesgennemgang i
tilfælde, hvor der er mistanke om, at en deltager på
værelset har opbevaret f.eks. euforiserende stoffer, og med
at møde elever, der har modsat sig et sådant
værelseseftersyn, med sanktioner. Endelig er
Træningsskolen ophørt med en tidligere praktiseret en
ordning, hvor man - med henblik på at sikre eleven en vis
opsparing til f.eks. gældsafvikling eller betaling af
kørekort eller indskud til en bolig - har bestemt, at indtil
10 pct. af elevstøtten først har kunnet komme til
udbetaling, når eleven har afsluttet eller afbrudt
uddannelsen, eller når Træningsskolen i øvrigt
har fundet det formålstjenligt.
Da Træningsskolens målgruppe er
personer, der har særlige tilpasningsvanskeligheder og savner
reel tilknytning til arbejdsmarkedet og derfor har behov for en
joborienteret uddannelse under arbejdspladslignende vilkår og
arbejdstræning samt behov for social stabilitet og social
handledygtighed, findes det mest formålstjenligt, at
Træningsskolen får mulighed for at benytte en bred
vifte af pædagogiske virkemidler til at opfylde uddannelsens
formål.
Det foreslås derfor, at der etableres
den fornødne hjemmel til, at Træningsskolen kan
genoptage sin hidtidige pædagogiske praksis i relevante
tilfælde.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2026.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.