Fremsat den 9. oktober 2025 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov
om biblioteksafgift
(Ændring af betegnelsen
pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og
ophævelse af bemyndigelse)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 5. september 2025, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 19, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »pædagogisk læringscenter«
til: »skolebibliotek«.
2. § 19,
stk. 2, 2. og 3. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes:
»Skolebiblioteket stiller
undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning,
herunder fysiske bøger til brug i undervisningen og til
elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf.
Skolebiblioteket understøtter elevernes læsning,
udvikler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter
for eleverne og vejleder om kulturtilbud og litteratur.
Skolebiblioteket understøtter desuden skoleudvikling og det
undervisende personales planlægning, gennemførelse og
evaluering af undervisningen. Skolebiblioteket samarbejder med
folkebiblioteket.«
3. I
§ 19, stk. 3, ændres
»det pædagogiske læringscenter« til:
»skolebiblioteket«.
4. § 19,
stk. 5, ophæves.
§ 2
I lov om biblioteksafgift, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1175 af 17. december 2002, som
ændret ved lov nr. 676 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 2, og § 5, stk. 1, ændres
»folkeskolens pædagogiske læringscentre«
til: »skolebiblioteker«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det at ændre betegnelsen
pædagogisk læringscenter til skolebibliotek.
Formålet med forslaget er at gøre betegnelsen for
folkeskolens pædagogiske læringscentre mere intuitiv og
forståelig for både elever og forældre og andre.
Ved at bruge betegnelsen »skolebibliotek« understreges
det samtidig, at understøttelse af læsning i fysiske
bøger er en central opgave for skolebiblioteket, hvilket med
forslaget også tydeliggøres direkte i lovteksten og
bemærkningerne hertil. Ændringen af betegnelsen vil
ikke medføre nogen indholdsmæssige ændringer i
forhold til den funktion og de opgaver, der varetages af det
pædagogiske læringscenter i dag.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om regelsanering. Det
foreslås således, at børne- og
undervisningsministerens bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om folkeskolens pædagogiske
læringscentres formål og funktion ophæves. Det
vil betyde, at bekendtgørelse nr. 271 af 28. februar 2022 om
folkeskolens pædagogiske læringscentre, som er udstedt
i medfør af denne bemyndigelse, bortfalder.
Samtidig foreslås det, at hovedparten af de regler, der
fremgår af den nævnte bekendtgørelse skrives ind
i folkeskoleloven med henblik på at samle bestemmelserne om
skolebibliotekets funktion og opgaver i loven. Der foreslås
herved også en forenkling af de regler, som skrives ind i
loven, og at de regler i bekendtgørelsen, der er uden et
egentligt juridisk indhold, udgår. Forslaget vil
således tydeliggøre rammerne for det rum til lokal
udmøntning i de enkelte kommuner og skoler, der er efter
gældende ret.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af betegnelsen pædagogisk
læringscenter til skolebibliotek
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2, at der
ved hver skole oprettes et pædagogisk læringscenter.
Det pædagogiske læringscenter samarbejder med
folkebiblioteket og stiller undervisningsmidler til rådighed
for skolens undervisning, herunder også bøger til
elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 150 som fremsat, side
13, at undervisningsmidler skal forstås bredt som
lærermidler og læringsressourcer.
Betegnelsen pædagogisk læringscenter blev
indført ved en lovændring til folkeskoleloven i 2014.
Forud herfor havde betegnelsen været skolebibliotek som et
pædagogisk servicecenter. Af forarbejderne til
lovændringen i 2014, jf. Folketingstidende 2013-14,
tillæg A, L 150 som fremsat, side 13-14 og 21, fremgår
det, at skolebibliotekerne før lovændringen fungerede
som pædagogisk servicecenter ved at stille
undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning,
herunder bøger til elevernes fritidslæsning og ved at
yde vejledning i brugen heraf. Det fremgår videre, at
forslaget om at ændre betegnelsen for skolebibliotekerne til
pædagogisk læringscenter afspejler et bredt
ønske blandt interessenterne om at gøre beskrivelsen
af skolebiblioteket mere tidssvarende. Endvidere fremgår det,
at funktionen som pædagogisk læringscenter overordnet
betyder, at det pædagogiske læringscenter skal
understøtte lærernes, pædagogernes og elevernes
arbejde med at leve op til Fælles Mål, og at det
pædagogiske læringscenter fremover skulle varetage en
række funktioner, som var nye i forhold til de hidtidige
funktioner, herunder bl.a. medvirke til planlægning,
gennemførelse og evaluering af undervisning inden for
udvalgte områder.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Baggrunden for forslaget om at erstatte »pædagogisk
læringscenter« med »skolebibliotek« er et
ønske om at gøre betegnelsen for folkeskolens
pædagogiske læringscentre mere intuitiv og
forståelig for både elever og forældre og andre.
Ved at bruge betegnelsen »skolebibliotek« understreges
det samtidig, at understøttelse af læsning i fysiske
bøger er en central opgave for skolebiblioteket.
Det foreslås således, at betegnelsen for
pædagogisk læringscenter ændres til
skolebibliotek. Ændringen af betegnelsen vil ikke
medføre indholdsmæssige ændringer i forhold til
den funktion og de opgaver, der varetages af det pædagogiske
læringscenter i dag. Der vil således hverken være
tale om en indskrænkning eller udvidelse af det
pædagogiske læringscenters funktion og opgaver.
Funktionen som skolebibliotek vil fortsat overordnet betyde, at
skolebiblioteket skal understøtte lærernes,
pædagogernes og elevernes arbejde med at leve op til de
fastsatte Fælles Mål, der erstattes af folkeskolens
fagplaner fra skoleåret 2027/28. Skolebiblioteket vil skulle
varetage de hidtidige opgaver, som er blevet varetaget af det
pædagogiske læringscenter, jf. nærmere herom pkt.
2.2.2.
2.2. Ophævelse af bemyndigelse til fastsættelse
af nærmere regler om de pædagogiske
læringscentres formål og funktion
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2, 1.
pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 5. september 2025,
at der ved hver skole oprettes et pædagogisk
læringscenter. For nærmere om de pædagogiske
læringscentre henvises der til pkt. 2.1.1.
Børne- og undervisningsministeren kan i henhold til
folkeskolelovens § 19, stk. 5, fastsætte nærmere
regler om de pædagogiske læringscentres formål og
funktion.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 150 som fremsat, side
21, at det pædagogiske læringscenter fremover skal
varetage en række funktioner, som er nye i forhold til de
hidtidige funktioner, herunder bl.a. medvirke til
planlægning, gennemførelse og evaluering af
undervisning inden for udvalgte områder.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at der i
bekendtgørelsen bl.a. vil blive fastsat mere tidssvarende
regler om, hvilke funktioner der skal varetages af det
pædagogiske læringscenter, samt hvilke opgaver der kan
varetages af læringscentret eller alternativt kan
løses andre steder på skolen. Det er hensigten, at der
bl.a. vil blive fastsat regler om, at skolens leder skal sikre, at
det pædagogiske læringscenter skaber overblik over og
formidler tilgængelige læringsressourcer, samt
understøtter planlægning, gennemførelse og
evaluering af den fagopdelte undervisning, den
understøttende undervisning og andre pædagogiske
aktiviteter i skole og skolefritidsordning. Det er ligeledes
hensigten, at reglerne skal give skolens leder mulighed for inden
for rammerne af lovgivningen og hhv. kommunalbestyrelsens
beslutninger og skolebestyrelsens principper at træffe
beslutning om, at læringscentret skal understøtte
organisering og tilrettelæggelse af en længere og mere
varieret skoledag, samt understøtte samarbejdet med
idræts-, kultur- og foreningslivet. Der henvises herved til
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 150 som fremsat, side
21.
Bemyndigelsen i folkeskolelovens § 19, stk. 5, er senest
blevet udmøntet ved bekendtgørelse nr. 271 af 28.
februar 2022 om folkeskolens pædagogiske
læringscentre.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 271 af 28. februar 2022 om folkeskolens pædagogiske
læringscentre, at det pædagogiske læringscenter
udgøres af skolens vejledere og ressourcepersoner, som i
samarbejde med skolens ledelse og lærere arbejder for at
fremme alle elevers faglige og alsidige udvikling og trivsel ved at
understøtte, inspirere og udvikle lærernes og
pædagogernes didaktiske og pædagogiske praksis og
udvikle undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 2,
at det pædagogiske læringscenter i samarbejde med
ledelsen skal
1) igangsætte, understøtte og evaluere skolens
strategiske og organisatoriske arbejde med pædagogisk
praksis, undervisningskvalitet og undervisningsmiljø samt
understøtte skoleudviklingsindsatser,
2) samle og koordinere skolens vejledningskompetencer med
henblik på at understøtte lærere og
pædagogers arbejde med elevernes læreprocesser og
læringsudbytte i alle fagblokke,
3) sætte forskningsbaseret viden om undervisning og
læring i spil på skolen og
4) vejlede om kulturtilbud, litteratur og læsning,
herunder også bøger til elevernes
fritidslæsning.
Det følger af bekendtgørelsens § 2, at det
pædagogiske læringscenter varetager følgende
opgaver:
1) Skaber overblik over og vejleder i valget og brugen af
tilgængelige analoge og digitale undervisningsmidler.
2) Understøtter på baggrund af Fælles
Mål lærere og pædagogers planlægning,
gennemførelse og evaluering af undervisningen med
opmærksomhed på a) aktuelle indsatsområder
på skolen, b) inddragelse af data og evalueringsresultater,
c) folkeskolens tværgående temaer og d) samarbejdet med
eksterne parter, herunder folkebiblioteket.
3) Udvikler og understøtter undervisningsrelaterede
aktiviteter for eleverne med fokus på at udvikle
arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og
virkelyst jf. folkeskolens formål.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) har et
generelt fokus på regelsanering og regelforenkling. Der er i
dag udstedt et betydeligt antal bekendtgørelser på
folkeskoleområdet, og der er behov for løbende
opmærksomhed på at sikre gennemskuelighed og overblik
over lovgivningen for kommuner og skoler og at skabe gode rammer
for skolernes arbejde, herunder at skabe og tydeliggøre
frirum for lokal udmøntning.
Det findes derfor hensigtsmæssig at samle reglerne om det
kommende skolebiblioteks formål og funktion, som i dag er
fastsat både direkte i folkeskoleloven og
bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske
læringscentre, så reglerne alene fremgår af
folkeskolelovens § 19, stk. 2. Dermed vil der fremover
være én bekendtgørelse mindre, som kommuner og
skoler skal orientere sig i og følge på
området.
Det foreslås på den baggrund, at bemyndigelsen i
§ 19, stk. 5, i folkeskoleloven ophæves.
Det foreslåede vil indebære, at børne- og
undervisningsministeren ikke længere i henhold til
folkeskoleloven bemyndiges til at kunne fastsætte
nærmere regler om de pædagogiske læringscentres
formål og funktion. Det vil betyde, at den gældende
bekendtgørelse nr. 271 af 28. februar 2022 om folkeskolens
pædagogiske læringscentre, som er udstedt i
medfør af denne bemyndigelse, bortfalder.
Samtidig foreslås det, at hovedparten af de regler, der
fremgår af den nævnte bekendtgørelse, skrives
ind i folkeskoleloven med henblik på at samle bestemmelserne
om skolebibliotekets funktion og opgaver i loven. Der
foreslås herved også en forenkling af de regler, som
skrives ind i loven, og at de regler i bekendtgørelsen, der
er uden et egentligt juridisk indhold, udgår. Forslaget vil
således tydeliggøre rammerne for det rum til lokal
udmøntning i de enkelte kommuner og skoler, der er efter
gældende ret. Bekendtgørelsen gengiver i dag en
række detaljerede forventninger til det pædagogiske
læringscenters opgavevaretagelse, som med lovforslaget
saneres og forenkles for at tydeliggøre rammerne for det det
rum til lokal udmøntning, der er efter gældende ret.
Der er lagt vægt på at skrive det centrale i det
pædagogiske læringscenters - og fremover
skolebibliotekets - funktion og opgavevaretagelse direkte ind i
folkeskoleloven, og den foreslåede sanering ændrer ikke
på, at skolebiblioteket vil skulle understøtte
lærernes, pædagogernes og elevernes arbejde med at leve
op til de fastsatte Fælles Mål, der erstattes af
folkeskolens fagplaner fra skoleåret 2027/28.
Det bemærkes, at som opfølgning på
ikrafttrædelsen af ovenstående ændringer vil
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Børne- og
Undervisningsministeriet foretage de fornødne
konsekvensændringer i den eksisterende vejledning om
folkeskolens pædagogiske læringscentre fra 2023 som
følge af navneændringen og bekendtgørelsens
bortfald.
For nærmere om ophævelsen af bemyndigelse til
fastsættelse af nærmere regler om de pædagogiske
læringscentres formål og funktion henvises til
lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for stat, kommuner og
regioner.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning været overvejet.
Princip 1 om enkle og klare regler er understøttet af
lovforslaget, idet der med forslaget om at ændre betegnelsen
pædagogisk læringscenter til skolebibliotek
indføres en ny betegnelse for folkeskolens pædagogiske
læringscentre, der er mere intuitiv og forståelig for
både elever og forældre og andre. Med forslaget om at
afskaffe bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske
læringscentre og forenkle de regler, som skrives ind i loven,
indføres der samtidig tiltag for at sikre regelsanering og
regelforenkling på området, hvilket tillige
understøtter efterlevelsen af princip 1.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at de
øvrige principper for digitaliseringsklar lovgivning ikke er
relevante for dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. maj 2025 til
den 11. juni 2025 (31 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ADHD-Foreningen, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Ankestyrelsen, AOF Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, Arkitektskolen i Aarhus, Astra - Center for
Læring i Natur, Teknik og Sundhed, Autismeforeningen,
Beskæftigelsesrådet, Biblioteksafgiftsnævnet,
Bibliotekschefforeningen, Blik- og Rørarbejderforbundet,
Brancheforeningen for Undervisningsmidler, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) - Lederforening,
Børnenes Bureau, Børne- og kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), Center for Undervisningsmidler, CEPOS,
Daghøjskoleforeningen, Daginstitutionernes
Lands-Organisation (DLO), Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Evalueringsinstitut - EVA, Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler &
gymnasier, Danmarks Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk El-forbund, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Forfatterforening, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, DM,
Dansk Metal, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Dansk Skoleidræt, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Advokater, Danske A-kasser, Danske Dagbehandlingstilbuds
Netværk, Danske Døves Landsforbund, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker, Danske Forlag,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske HF og VUC -
Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Musik- og
Kulturskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner,
Danske Revisorer, Danske seniorer, Danske Skoleelever, Danske
Skønlitterære Forfattere, Danske SOSU-skoler, Danske
SOSU-skoler -Bestyrelserne, Danske Undervisningsforlag, Danske
Universiteter, DBC DIGITAL A/S, De Anbragtes Vilkår, De
Danske Sprogcentre, DEA, Den Danske Filmskole, Den Danske
Scenekunstskole, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det
Digitale Folkebibliotek, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kgl.
Bibliotek, Det Kgl. Bibliotek - att. Det Kgl. Biblioteks
Nota-service, Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler,
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Det
Kriminalpræventive Råd, Det Nationale
Integrationsråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Digitaliseringsstyrelsen, DJØF,
Efterskoleforeningen, Ejendom Danmark, Engineer the Future,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Erhvervsskolelederne,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles
Forbund, FGU Danmark, Finans Danmark, Finansforbundet,
Finanstilsynet, Firmaidrætten, FOA, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fora, Foreningen
af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge
(FADD), Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoler
i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Ledere
ved Danskuddannelser, Foreningen af Private Udbydere (FPU),
Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler,
Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension,
Forældrenes Landsorganisation (FOLA), Frie Skolers
Lærerforening, Friskolerne, FSR - danske revisorer,
Fødevareforbundet NFF, Gentofte Børnevenner,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, HORESTA,
HvorErDerEnVoksen, Industriens Fond, Insero, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Klagenævnet for
Specialundervisning, Kommunale Velfærdschefer, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Kriminalforsorgen, Kristlig
Fagbevægelse (Krifa), LandboUngdom, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område,
Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for førtidspensionister,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen
Livsværk, Landsforeningen Skole og Bøger,
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD),
Landsorganisationen for sociale tilbud (LOS), Landssammenslutningen
af Handelsskoleelever, Landssammenslutningen af Foreninger for
Selvstændige Børnepassere, Landssamråd for
PPR-chefer, Lederne, Ledersamrådet for STU og VSU i Danmark,
Lev Uden Vold, Lilleskolerne, LOF, Lærernes
Centralorganisation, Lær for Livet, Læsekonsulenternes
Landsforening, Læse- og Matematikvejlederforeningen,
Manderådet, Medierådet for Børn og Unge,
Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU,
Nationalt Center for kompetenceudvikling, Nationalt videncenter for
læremidler, Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre
Læsevanskeligheder, Naturvidenskabernes Hus, Netværket
for kostafdelinger, OpenDenmark, Operation Dagsværk,
Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening,
Pædagogisk LæringsCenterForening, Red Barnet,
Rektorkollegiet for de Martime Uddannelser, Rigsarkivet,
Rigsrevisionen, ROAL - Samrådet for Ordblindhed og andre
Læsevanskeligheder, Rytmisk Musikkonservatorium, Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU),
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Socialt Udsatte,
Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-rådet),
Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Sammenslutningen af
Unge Med Handicap, Samrådet af Specialskoleledere,
Sekretariatet for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser,
Selveje Danmark, Selvejende og private institutioners forening
(Spifo), Sjældne Diagnoser, Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, SMVdanmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, Studievalg Danmark, Syddansk Musikkonservatorium,
TABUKA - Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte,
TAT-Kredsen, TEKNIQ, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF),
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening, Universe og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2, 1.
pkt., at der ved hver skole oprettes et pædagogisk
læringscenter.
Det foreslås i § 19, stk. 2, 1.
pkt., at ændre »pædagogisk
læringscenter« til »skolebibliotek«.
Det foreslåede vil indebære, at funktionen
pædagogisk læringscenter vil ændre betegnelse til
skolebibliotek i folkeskolelovens § 19, stk. 2, 1. pkt.
Funktionen som skolebibliotek vil således fortsat
overordnet være at understøtte lærernes,
pædagogernes og elevernes arbejde med at leve op til de
fastsatte Fælles Mål (der erstattes af folkeskolens
fagplaner fra skoleåret 2027/28). Skolebiblioteket vil
herunder skulle varetage samme funktion og opgaver, som varetages
af det pædagogiske læringscenter i dag. Forslaget vil
ikke indebære indholdsmæssige ændringer ud over
den foreslåede betegnelse skolebibliotek. Der vil
således hverken være tale om en indskrænkning
eller udvidelse det pædagogiske læringscenters funktion
og opgavevaretagelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger samt til lovforslagets § 1, nr.
2, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2, 2.
pkt., at det pædagogiske læringscenter samarbejder med
folkebiblioteket. Efter bestemmelsens 3. pkt. stiller
læringscentret undervisningsmidler til rådighed for
skolens undervisning, herunder også bøger til
elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen
heraf.
Børne- og undervisningsministeren er i medfør af
folkeskolelovens § 19, stk. 5, bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om de pædagogiske
læringscentres formål og funktion. Denne bemyndigelse
er udnyttet ved udstedelse af bekendtgørelse nr. 271 af 28.
februar 2022 om folkeskolens pædagogiske læringscentre.
I bekendtgørelsen er der fastsat nærmere regler om de
pædagogiske læringscentres formål og opgaver, som
uddyber bestemmelsen i folkeskolelovens § 19, stk. 2, 3.
pkt.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 1,
at det pædagogiske læringscenter udgøres af
skolens vejledere og ressourcepersoner, som i samarbejde med
skolens ledelse og lærere arbejder for at fremme alle elevers
faglige og alsidige udvikling og trivsel ved at understøtte,
inspirere og udvikle lærernes og pædagogernes
didaktiske og pædagogiske praksis og udvikle
undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 2,
at det pædagogiske læringscenter i samarbejde med
ledelsen skal
1) igangsætte, understøtte og evaluere skolens
strategiske og organisatoriske arbejde med pædagogisk
praksis, undervisningskvalitet og undervisningsmiljø samt
understøtte skoleudviklingsindsatser,
2) samle og koordinere skolens vejledningskompetencer med
henblik på at understøtte lærere og
pædagogers arbejde med elevernes læreprocesser og
læringsudbytte i alle fagblokke,
3) sætte forskningsbaseret viden om undervisning og
læring i spil på skolen og
4) vejlede om kulturtilbud, litteratur og læsning,
herunder også bøger til elevernes
fritidslæsning.
Det er fastsat i bekendtgørelsens § 2, at det
pædagogiske læringscenter varetager følgende
opgaver:
1) Skaber overblik over og vejleder i valget og brugen af
tilgængelige analoge og digitale undervisningsmidler.
2) Understøtter på baggrund af Fælles
Mål lærere og pædagogers planlægning,
gennemførelse og evaluering af undervisningen med
opmærksomhed på a) aktuelle indsatsområder
på skolen, b) inddragelse af data og evalueringsresultater,
c) folkeskolens tværgående temaer og d) samarbejdet med
eksterne parter, herunder folkebiblioteket.
3) Udvikler og understøtter undervisningsrelaterede
aktiviteter for eleverne med fokus på at udvikle
arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og
virkelyst jf. folkeskolens formål.
Det foreslås, at § 19,
stk. 2, 2. og 3. pkt.,
ophæves, og at der i stedet indsættes fire nye
punktummer.
Som nyt 2. pkt. foreslås det,
at skolebiblioteket stiller undervisningsmidler til rådighed
for skolens undervisning, herunder fysiske bøger til brug i
undervisningen og til elevernes fritidslæsning, og yder
vejledning i brugen heraf.
Det foreslåede vil indebære, at skolebiblioteket
skal stille undervisningsmidler til rådighed for skolens
undervisning, herunder fysiske bøger til brug i
undervisningen og til elevernes fritidslæsning, og yde
vejledning i brugen heraf.
Det foreslåede er således en videreførelse af
den gældende folkeskolelovs § 19, stk. 2, 3. pkt., med
en sproglig tydeliggørelse af, at skolebibliotekets opgave
med at stille undervisningsmidler til rådighed for skolens
undervisning indbefatter at stille fysiske bøger til
rådighed til brug i undervisningen og til elevernes
fritidslæsning og yde vejledning i brugen heraf. Dette er en
videreførelse af gældende ret. Skolebiblioteket vil
som hidtil evt. kunne stille fysiske bøger til
rådighed via samarbejdet med folkebiblioteket, ligesom
skolebiblioteket og folkebiblioteket kan supplere hinanden. Den
foreslåede tydeliggørelse vil således ikke
medføre nogen indholdsmæssige ændringer af
gældende ret.
Skolebibliotekets vejledningsopgave i forbindelse med brugen af
undervisningsmidler vil som hidtil indebære, at
skolebiblioteket skaber overblik over og vejleder i valget og
brugen af tilgængelige analoge og digitale
undervisningsmidler. Undervisningsmidler skal som hidtil
forstås bredt som læremidler og
læringsressourcer.
Som nyt 3. pkt. foreslås det,
at skolebiblioteket understøtter elevernes læsning,
udvikler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter
for eleverne og vejleder om kulturtilbud og litteratur.
Det foreslåede vil indebære, at skolebiblioteket vil
skulle understøtte elevernes læsning, udvikle og
understøtte undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne
og vejlede om kulturtilbud og litteratur.
Den foreslåede affattelse af § 19, stk. 2, 3. pkt.,
vil indledningsvist tydeliggøre, at understøttelse af
elevernes læsning er en central opgave for skolebiblioteket.
Det skyldes, at skolebiblioteket skal understøtte
lærernes, pædagogernes og elevernes arbejde med at leve
op til Fælles Mål, hvorefter læsning er et
mål på alle klassetrin. Skolebiblioteket vil endvidere
skulle udvikle og understøtte undervisningsrelaterede
aktiviteter for eleverne og vejlede om kulturtilbud og litteratur.
Den foreslåede affattelse af § 19, stk. 2, 3. pkt., er
således en videreførelse af gældende ret og vil
ikke medføre nogen indholdsmæssige ændringer af
gældende ret.
Som nyt 4. pkt. foreslås det,
at skolebiblioteket desuden understøtter skoleudvikling og
det undervisende personales planlægning, gennemførelse
og evaluering af undervisningen.
Det foreslåede vil medføre, at skolebiblioteket som
hidtil vil skulle understøtte skoleudvikling og det
undervisende personales planlægning, gennemførelse og
evaluering af undervisningen.
En af måderne, hvorpå skoleudvikling kan
understøttes, er via igangsættelse,
understøttelse og evaluering af skolens strategiske og
organisatoriske arbejde med pædagogisk praksis,
undervisningskvalitet og undervisningsmiljø samt
understøttelse af skoleudviklingsindsatser. Det kan
også være via at der sættes forskningsbaseret
viden om undervisning og læring i spil på skolen.
Understøttelse af det undervisende personales
planlægning, gennemførelse og evaluering af
undervisningen vil som hidtil skulle ske på baggrund af
Fælles Mål (der erstattes af folkeskolens fagplaner fra
skoleåret 2027/28). Opgaven vil som hidtil indbefatte, at
skolebiblioteket vil skulle medvirke til at understøtte og
udvikle det undervisende personales didaktiske og pædagogiske
praksis. Det indbefatter også, at skolebiblioteket skal samle
og koordinere skolens vejledningskompetencer med henblik på
at understøtte det undervisende personales arbejde med
elevernes læreprocesser og læringsudbytte i alle
fagblokke.
Det foreslåede 4. pkt. er således en
videreførelse af gældende ret og vil ikke
medføre nogen indholdsmæssige ændringer af
gældende ret.
Som nyt 5. pkt. foreslås det,
at skolebiblioteket samarbejder med folkebiblioteket.
Det foreslåede viderefører den gældende
formulering i folkeskolelovens § 19, stk. 2, 2. pkt., om, at
det pædagogiske læringscenter samarbejder med
folkebiblioteket.
Det foreslåede vil indebære, at skolebiblioteket som
hidtil indgår i et generelt samarbejde med folkebiblioteket
om de opgaver, som skolebiblioteket skal varetage.
Som følge af at hovedparten af de regler, der er fastsat
i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i folkeskolelovens
§ 19, stk. 5, indskrives i folkeskoleloven, foreslås
bemyndigelsen samtidig ophævet, jf. lovforslagets § 1,
nr. 4, og bemærkningerne hertil. Som det fremgår heraf
foreslås der herved også en forenkling af de regler,
som skrives ind i loven, og at de regler i bekendtgørelsen,
der er uden et egentligt juridisk indhold, udgår. Det
gælder bekendtgørelsens detaljerede forventninger til
den konkrete opgavevaretagelse, eksempelvis at opgaven med at
understøtte lærere og pædagogers
planlægning, gennemførelse og evaluering af
undervisningen skal ske »med opmærksomhed på a)
aktuelle indsatsområder på skolen, b) inddragelse af
data- og evalueringsresultater, c) folkeskolens
tværgående temaer og d) samarbejdet med eksterne
parter, herunder folkebiblioteket«. Endvidere er der i
bekendtgørelsen f.eks. gengivet lovtekst fra bestemmelsen om
det pædagogiske læringscenter, som er
overflødig, da det allerede fremgår af loven.
Forslaget vil således tydeliggøre rammerne for det rum
til lokal udmøntning i de enkelte kommuner og skoler, der er
efter gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 3, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal etableres et
integreret bibliotek bestående af det pædagogiske
læringscenter og et folkebibliotek.
Det foreslås i § 19, stk.
3, at ændre »det pædagogiske
læringscenter« til »skolebiblioteket«.
Den foreslåede ændring vil betyde, at
kommunalbestyrelsen fortsat kan beslutte, at der skal etableres et
integreret bibliotek bestående af skolebiblioteket og et
folkebibliotek.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med, at det
foreslås, at betegnelsen pædagogisk læringscenter
ændres til skolebibliotek i folkeskolelovens § 19, stk.
2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter folkeskolelovens § 19, stk. 5, kan børne- og
undervisningsministeren fastsætte nærmere regler om de
pædagogiske læringscentres formål og
funktion.
Det foreslås at ophæve §
19, stk. 5.
Den foreslåede ophævelse af § 19, stk. 5, vil
indebære, at børne- og undervisningsministeren ikke
længere vil være bemyndiget til at kunne
fastsætte nærmere regler om de pædagogiske
læringscentres formål og funktion.
Med hjemmel i den gældende § 19, stk. 5, i
folkeskoleloven er bekendtgørelse nr. 271 af 28. februar
2022 om folkeskolens pædagogiske læringscentre udstedt.
Denne bekendtgørelse bortfalder som følge af den
foreslåede ophævelse af bestemmelsen i § 19, stk.
5.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det at samle
reglerne om det kommende skolebiblioteks formål og funktion,
som i dag er fastsat både direkte i folkeskoleloven og i
bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske
læringscentre, så reglerne alene fremgår af
folkeskolelovens § 19, stk. 2. Der foreslås herved
også en forenkling af de regler, som skrives ind i loven, og
at de regler i bekendtgørelsen, der er uden et egentligt
juridisk indhold udgår.
Der henvises herved til bemærkningerne til § 1, nr.
2. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 4, stk. 2, i lov om
biblioteksafgift, at for udlånsenheder på folkeskolens
pædagogiske læringscentre udbetales der fuld afgift
efter § 4, stk. 1, for de første 15 eksemplarer pr.
titel pr. bibliotek og en tredjedel afgift for de øvrige
eksemplarer pr. titel pr. bibliotek.
Det fremgår endvidere af lovens § 5, stk. 1, at
fordelingen af biblioteksafgiften finder sted på grundlag af
indberetninger fra folkebiblioteker, folkebibliotekernes digitale
udlånstjenester, folkeskolens pædagogiske
læringscentre og Nota (nu Det Kgl. Biblioteks Nota-service) i
det omfang disse biblioteker har deres bogbestand registreret i
maskinlæsbar form og indberetningerne indeholder de
nødvendige data til beregning af afgiften.
Det foreslås i § 4, stk.
2, og § 5, stk. 1, at
»folkeskolens pædagogiske læringscentre«
ændres til »skolebiblioteker«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
betegnelsen folkeskolens pædagogiske læringscentre vil
ændre betegnelse til skolebiblioteker i § 4, stk. 2, og
§ 5, stk. 1, i lov om biblioteksafgift.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter det pædagogiske
læringscenter ændrer betegnelse til skolebibliotek i
folkeskoleloven, hvor skolebiblioteksfunktionen er nærmere
afgrænset i lovens § 19, stk. 2-4.
Der henvises herved til bemærkningerne til § 1, nr.
1. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2026.
Det følger af § 61 i lov om folkeskolen og § 13
i lov om biblioteksafgift, at disse love ikke gælder for
Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Dette lovforslag vil således heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland eller kunne sættes i
kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 5. september 2025, foretages
følgende ændringer: | §
19. --- | | | Stk. 2. Ved hver
skole oprettes et pædagogisk læringscenter. Det
pædagogiske læringscenter samarbejder med
folkebiblioteket. Det pædagogiske læringscenter stiller
undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning,
herunder også bøger til elevernes
fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf. | | 1. I § 19, stk. 2, 1. pkt., ændres
»pædagogisk læringscenter« til:
»skolebibliotek«. 2. § 19, stk. 2, 2. og 3. pkt., ophæves og i stedet
indsættes: »Skolebiblioteket stiller
undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning,
herunder fysiske bøger til brug i undervisningen og til
elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf.
Skolebiblioteket understøtter elevernes læsning,
udvikler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter
for eleverne og vejleder om kulturtilbud og litteratur.
Skolebiblioteket understøtter desuden skoleudvikling og det
undervisende personales planlægning, gennemførelse og
evaluering af undervisningen. Skolebiblioteket samarbejder med
folkebiblioteket.« | | | | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal etableres et
integreret bibliotek bestående af det pædagogiske
læringscenter og et folkebibliotek. Stk. 4.
--- | | 3. I § 19, stk. 3, ændres »det
pædagogiske læringscenter« til:
»skolebiblioteket«. | Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om de pædagogiske læringscentres
formål og funktion. | | 4. § 19, stk. 5, ophæves. | | | § 2 I lov om biblioteksafgift, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1175 af 17. december 2002, som
ændret ved lov nr. 676 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændring: | §
4. --- | | | Stk. 2. For
udlånsenheder på folkeskolens pædagogiske
læringscentre udbetales der fuld afgift efter stk. 1 for de
første 15 eksemplarer pr. titel pr. bibliotek og en
tredjedel afgift for de øvrige eksemplarer pr. titel pr.
bibliotek. Stk. 3.
--- | | 1. I § 4, stk. 2, og § 5, stk. 1, ændres
»folkeskolens pædagogiske læringscentre«
til: »skolebiblioteker«. | § 5.
Fordelingen af biblioteksafgiften finder sted på grundlag af
indberetninger fra folkebiblioteker, folkebibliotekernes digitale
udlånstjenester, folkeskolens pædagogiske
læringscentre og Nota, i det omfang disse biblioteker har
deres bogbestand registreret i maskinlæsbar form og
indberetningerne indeholder de nødvendige data til beregning
af afgiften. Stk. 2.
--- | | |
|