Fremsat den 8. oktober 2025 af beskæftigelsesministeren Kaare Dybvad Bek
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring
(Lempelse af anmeldepligten for
arbejdsulykker, tydeliggørelse af Sikkerhedsstyrelsens
tilsyn med autorisationsordningen på asbestområdet
m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1108 af 15. september 2025, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres
»og Europa-Parlamentets« til:
»Europa-Parlamentets«, og efter »side 5«
indsættes: », og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/148/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at
være udsat for asbest, EU-Tidende 2009, nr. L 330, side 28,
som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november 2023 om ændring af
direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne
ved under arbejdet at være udsat for asbest, EU-Tidende, L af
30. november 2023«.
2. I
§ 49 l indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af stk.
1.«
3.
Efter § 49 q indsættes i kapitel 8
a:
»§ 49 q.
Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af regler
fastsat af erhvervsministeren i medfør af dette
kapitel.«
4. I
§ 81 a, stk. 1, nr. 5,
ændres »Finanssektorens Arbejdsgiverforening«
til: »Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P
Arbejdsgiver«.
§ 2
I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 919 af 25. juni 2024, som ændret
ved lov nr. 502 af 20. maj 2025, lov nr. 703 af 20. juni 2025 og
lov nr. 712 af 20. juni 2025, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 31, stk. 1, indsættes
efter »har medført«: »mindst 3
dages«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 21. december 2025, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 2,
træder i kraft den 1. juli 2026.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
ønsker, at reglerne på arbejdsskadeområdet er
enkle og tidssvarende, og at reglerne til opfølgning
på indtrufne arbejdsulykker understøtter effektiv
administration både i den offentlige forvaltning og hos
virksomhederne. Regeringen ønsker derfor at forenkle
anmeldeprocedurerne for arbejdsulykker, så arbejdsgiverne
fremover ikke skal anmelde arbejdsulykker, der kun har
begrænsede følger. Regeringen foreslår derfor at
lempe anmeldereglerne, så en arbejdsulykke, der udelukkende
anmeldes på baggrund af fravær
(fraværskriteriet), kun skal anmeldes, såfremt
arbejdsulykken har medført mindst 3 dages fravær fra
tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen,
i stedet for ved blot én dags fravær, som efter de
nugældende regler. Fraværskriteriet gælder
både efter arbejdsmiljøloven og
arbejdsskadesikringsloven, hvorfor lempelsen ønskes
gennemført på begge områder. Forslaget har til
formål at lempe anmeldepligten for arbejdsulykker efter
arbejdsskadesikringsloven. En tilsvarende ændring på
arbejdsmiljøområdet kan derimod gennemføres
alene ved en ændring af bekendtgørelse nr. 799 fra
2022 om anmeldelse af arbejdsulykker m.v. til Arbejdstilsynet, der
er udstedt i medfør af arbejdsmiljøloven.
Formålet med lovforslaget er desuden at tydeliggøre
Sikkerhedsstyrelsens tilsynsforpligtelser i forhold til
autorisationsordningen for nedrivning af asbest, så
forpligtelserne fremgår direkte af loven. Samtidig
foreslås det at tilføje en reference til
asbestdirektivet i fodnoten til arbejdsmiljølovens titel.
Tilføjelsen har til formål at opfylde direktivets krav
om, at love, der gennemfører direktivet, skal ledsages af en
henvisning til direktivet.
Endelig foreslås det at foretage ændringer af
ordensmæssig karakter som følge af nedlæggelsen
af Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), således at
Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P Arbejdsgiver indgår
som medlem af Arbejdsmiljøklagenævnet i stedet for
FA.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Lempelse af
anmeldepligten for arbejdsulykker
2.1.1. Gældende ret
Ifølge arbejdsskadesikringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 919 af 25. juni 2024, som ændret
ved lov nr. 502 af 20. maj 2025, lov nr. 703 af 20. juni 2025 og
lov nr. 712 af 20. juni 2025, skal arbejdsgiver senest 14 dage
efter første fraværsdag anmelde en arbejdsulykke,
såfremt ulykken har medført fravær fra
tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen
(fraværskriteriet), jf. § 31, stk. 1.
Fraværskriteriet dækker over alle situationer, hvor
den tilskadekomne som følge af arbejdsulykken helt eller
delvist er arbejdsudygtig. Det kan både dække over, at
tilskadekomne er sygemeldt, og over situationer, hvor tilskadekomne
efter arbejdsulykken møder på arbejde, men er ude af
stand til at udføre det sædvanlige eller planlagte
arbejde som følge af arbejdsulykken og derfor alene kan
løse andre opgaver på arbejdspladsen, som tager
højde for de gener, som skyldes ulykken.
Fraværskriteriet suppleres på
arbejdsskadeområdet af et erstatningskriterie, hvorefter
arbejdsgiveren er forpligtet til at anmelde ulykken senest 14 dage
efter tilskadekomstdagen, uanset om den har medført
fravær, hvis ulykken antages at kunne udløse ret til
erstatning for tab af erhvervsevne, godtgørelse for varigt
men eller ret til at få dækket udgifter til behandling
og hjælpemidler efter arbejdsskadesikringsloven.
Ovenstående definition af fraværskriteriet efter
arbejdsskadesikringsloven svarer til definitionen af
fraværskriteriet efter arbejdsmiljøloven. Reglerne om
anmeldelse efter arbejdsmiljøloven er fastsat i
bekendtgørelse nr. 799 af 3. juni 2022 om anmeldelse af
arbejdsulykker m.v. til Arbejdstilsynet med senere ændringer.
Ifølge bekendtgørelsen skal arbejdsgiver anmelde alle
arbejdsulykker og forgiftningstilfælde, der har
medført arbejdsudygtighed i en dag eller mere ud over
tilskadekomstdagen. Anmeldefristen er inden 14 dage efter
første fraværsdag.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Det skal være trygt at gå på arbejde i
Danmark, hvorfor det er vigtigt, at der kontinuerligt bliver
arbejdet for, at arbejdspladserne er sikre, så færrest
muligt kommer til skade på arbejde.
Beskæftigelsesministeriet ønsker at sikre et robust
arbejdsskadesystem, når der sker en arbejdsulykke.
Ønsket er i den forbindelse at forenkle og reducere
arbejdsgivernes ressourcebrug ved mindre alvorlige arbejdsulykker,
samtidig med at det sikres, at de mere alvorlige arbejdsulykker
fortsat bliver anmeldt. Ifølge de nuværende regler
skal arbejdsgiver anmelde en hændelse som en arbejdsulykke,
hvis ulykken har medført fravær fra tilskadekomnes
sædvanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen. Arbejdsgiver
skal også anmelde en arbejdsulykke, uanset om den har
medført fravær, hvis ulykken antages at kunne
udløse ret til erstatning for tab af erhvervsevne,
godtgørelse for varigt men eller ret til at få
dækket udgifter til behandling og hjælpemidler efter
arbejdsskadesikringsloven.
Kravet om, at en arbejdsgiver skal
anmelde arbejdsulykker, er forankret i to hensyn, der afspejles i
de to lovgivninger:
- at den
tilskadekomne arbejdstager, som på grund af en arbejdsulykke
har lidt et tab, kan få erstattet dette tab, jf.
arbejdsskadesikringsloven, samt
- at
Arbejdstilsynet og andre aktører, som arbejder med
forebyggelse af arbejdsulykker, får viden om konkrete
ulykker, så der kan iværksættes generelle
forebyggelsesindsatser og foretages konkrete tilsyn, jf.
arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynet kan dog konstatere på baggrund af egne
data, at der dagligt sker mange ulykkeshændelser på
danske arbejdspladser, som hverken har medført fravær
fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde eller haft indgribende
karakter for den ramte arbejdstager, og i øvrigt ikke har
medført et tab for arbejdstageren. Disse arbejdsulykker vil
som udgangspunkt heller ikke føre til, at der
gennemføres tilsyn i forhold til den konkrete
ulykkeshændelse.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at
arbejdsgivers pligt til at anmelde disse hændelser, som kun
har medført én dags fravær, og som ikke
vurderes at kunne føre til erstatning for tab af
erhvervsevne, godtgørelse for varigt men og/eller ret til at
få dækket udgifter til behandling og hjælpemidler
efter arbejdsskadesikringsloven, er uhensigtsmæssig og skaber
unødvendige administrative byrder for såvel
arbejdsgivere som for forsikringsselskaberne, de selvforsikrede
arbejdsgivere og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Det er
Beskæftigelsesministeriets vurdering, at ændringen af
anmeldepligten for arbejdsulykker til mindst 3 dages fravær
er et passende niveau, da et fravær af dette omfang eller
mere kan indikere, at der er tale om en ulykke af mere alvorlig
karakter.
Kommunernes Landsforening og Dansk Arbejdsgiverforening har
ønsket at lette de administrative byrder for arbejdsgiverne
i forbindelse med anmeldelse af arbejdsulykker. Med forslaget om
ændring af fraværskriteriet, ønsker Regeringen
at imødekomme dette ønske.
Regeringen vurderer, at det er afgørende, at
fraværskriteriet opretholdes ensartet i forhold til
arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven.
Ændringen i arbejdsmiljøloven forventes
gennemført ved en bekendtgørelsesændring, der
træder i kraft samtidig med den foreslåede
lovændring i arbejdsskadesikringsloven.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at betingelsen for arbejdsgivers pligt til
at anmelde arbejdsulykker lempes, således at arbejdsgiver
først vil blive forpligtet til at anmelde en arbejdsulykke,
såfremt ulykken har medført mindst 3 dages
fravær fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud over
tilskadekomstdagen. Forslaget vil således indebære en
ændring af, i hvilke situationer en arbejdsgiver vil have
pligt til at anmelde arbejdsulykker efter
arbejdsskadesikringsloven.
Forslaget har til formål at forenkle de administrative
processer for arbejdsgivere ved mindre alvorlige ulykker, samtidig
med, at det vil sikre, at de mere alvorlige arbejdsulykker fortsat
bliver anmeldt. Arbejdsgiverressourcerne vil dermed i højere
grad kunne fokuseres på at anmelde de mere alvorlige
arbejdsulykker. Forslaget ændrer ikke på, at det
fortsat er arbejdsgiverens pligt at sørge for et sikkert
arbejdsmiljø og følge op på arbejdsulykker. Det
gælder uanset, om en ulykke er anmeldepligtig eller ej.
Forslaget indebærer ikke negative konsekvenser for
tilskadekomnes rettigheder efter arbejdsskadesikringsloven, idet
arbejdsgiver, uanset at tilskadekomnes fravær er under 3
dage, fortsat vil skulle anmelde en arbejdsulykke, hvis
arbejdsgiver vurderer, at ulykkens følger kan udløse
ret til erstatning for tab af erhvervsevne, godtgørelse for
varigt men og/eller ret til at få dækket udgifter til
behandling og hjælpemidler efter arbejdsskadesikringsloven.
Arbejdsgiver vil således skulle foretage denne vurdering
på samme måde efter gældende retstilstand.
Med henblik på at sikre fortsat ensretning af
anmeldereglerne i arbejdsskadesikringsloven med reglerne i lov om
arbejdsmiljø, forventer Beskæftigelsesministeriet, at
en tilsvarende ændring af fraværskriteriet sker i
forhold til lov om arbejdsmiljø. Dette vil kunne
udmøntes ved en ændring af bekendtgørelse nr.
799 fra 2022 om anmeldelse af arbejdsulykker m.v. til
Arbejdstilsynet, der er udstedt i medfør af
arbejdsmiljøloven.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede
ændring i fraværskriteriet ikke påvirker
anmeldefristen for arbejdsulykker, som fortsat vil være 14
dage efter første fraværsdag.
Lovændringen vil føre til en ændring af i de
data, der indgår i Arbejdstilsynets ulykkesstatistik. Data er
opdelt på fraværsdage, og oplysninger om
arbejdsulykker med mindst 4 dages fravær vil være
uændret. Databruddet vil derfor alene have betydning for
arbejdsulykker med fravær for 1-3 dage, og ændringen
vurderes derfor at have mindre betydning for Arbejdstilsynets
ulykkesstatistik. Derudover vurderes ændringen ikke at
svække den forebyggende arbejdsmiljøindsats, idet
Arbejdstilsynets tilsynsindsats baseres på data, hvor der
indgår en flerhed af kriterier. Ud over data om anmeldte
ulykker og erhvervssygdomme omfatter datagrundlaget for
Arbejdstilsynets tilsyn f.eks data og registreringer fra tilsyn og
ulykkesundersøgelser, data fra undersøgelsen
'National Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt
Lønmodtagere' (NOA-L) samt viden og data fra forskning.
2.2. Tydeliggørelse af Sikkerhedsstyrelsens tilsyn
med autorisationsordningen på asbestområdet
2.2.1. Gældende ret
Autorisationsordningen for nedrivning af asbestholdigt materiale
blev indført ved lov nr. 629 af 11. juni 2024 om
ændring af lov om arbejdsmiljø.
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 49 e, stk.
1, at nedrivning af asbestholdigt materiale kun må
udføres af virksomheder, der er autoriseret hertil af
Sikkerhedsstyrelsen.
En virksomhed, der ikke er autoriseret, må ifølge
arbejdsmiljølovens § 49 l ikke ved annoncering eller
på anden måde foretage noget, der er egnet til at
vække forestilling om, at virksomheden har autorisation inden
for asbestarbejde, der kræver autorisation.
Til nærmere etablering af autorisationsordningen har
Sikkerhedsstyrelsen i medfør af bemyndigelser til
erhvervsministeren i arbejdsmiljølovens kapitel 8 a for
asbestområdet udstedt bekendtgørelser om autorisation
og godkendelse af fagligt ansvarlige, kvalitetsledelsessystemer for
autoriserede virksomheder, godkendelse af kontrolinstanser til
godkendelse og efterprøvning af kvalitetssystemer for
autoriserede og godkendte virksomheder og om udøvelse af
erhverv som fagligt ansvarlig inden for asbestområdet
på baggrund af udenlandske kvalifikationer.
Autorisationsordningen administreres af Sikkerhedsstyrelsen
på baggrund af reglerne i de nævnte
bekendtgørelser.
Det følger af bekendtgørelse om autorisation og
godkendelse af fagligt ansvarlige på asbestområdet, at
Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med, at autoriserede
virksomheder overholder betingelser for autorisation, og at
reglerne i bekendtgørelsen i øvrigt overholdes.
Arbejdstilsynet fører i medfør af
arbejdsmiljølovens § 72, stk. 1, nr. 7, tilsyn med, om
asbestarbejde udføres i overensstemmelse med
arbejdsmiljølovgivningens regler og fører tilsyn med,
om virksomheder, som udfører autorisationskrævende
asbestarbejde, er autoriseret hertil af Sikkerhedsstyrelsen.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Der blev med autorisationsordningen indført en
ansvarsfordeling af ordningen mellem Sikkerhedsstyrelsen og
Arbejdstilsynet ved bemyndigelser i arbejdsmiljølovens
kapitel 8 a til udstedelse af regler til nærmere etablering
af autorisationsordningen.
Beskæftigelsesministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at Sikkerhedsstyrelsens tilsynsforpligtelser
i forhold til overholdelse af de regler, som er fastsat i
medfør af bemyndigelser til erhvervsministeren i
arbejdsmiljølovens kapitel 8 a, fremgår direkte af
loven af hensyn til en klar retstilstand.
Ifølge Beskæftigelsesministeriets overvejelser i
bemærkningerne til lov om ændring af
arbejdsmiljøloven, jf. Folketingstidende 2023-24,
tillæg A, L 137 som fremsat, side 8, finder
Beskæftigelsesministeriet det hensigtsmæssigt, at
Sikkerhedsstyrelsen skal føre tilsyn med, om virksomheder,
der ikke er autoriseret, annoncerer eller på en måde
foretager noget, der er egnet til at vække forestilling om,
at virksomheden har autorisation inden for asbestarbejde, der
kræver autorisation.
Beskæftigelsesministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at Sikkerhedsstyrelsens forudsatte
tilsynsforpligtelse med ikke-autoriseret virksomheders annoncering
fremgår direkte af loven af hensyn til en klar
retstilstand.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny § 49 q om,
at Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af de
regler, som er fastsat i medfør af bemyndigelser til
erhvervsministeren i arbejdsmiljølovens kapitel 8 a,
således at der er klarhed om Sikkerhedsstyrelsens
tilsynskompetence i forhold til de fastsatte regler.
Det foreslås desuden, at der indsættes en ny §
49 l, stk. 2, om, at Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med
overholdelse af stk. 1, således at der ikke er tvivl om
Sikkerhedsstyrelsens kompetence i forhold til at føre tilsyn
med overholdelse af annonceringsbestemmelsen i § 49 l.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om nye anmelderegler skønnes at medføre,
at offentlige arbejdsgivere samlet set vil skulle anvende
færre ressourcer på at anmelde arbejdsulykker svarende
til mindre end 1 årsværk.
Forslaget forventes at reducere og forenkle de administrative
procedurer for offentlige arbejdsgivere i forhold til anmeldelse
ved mindre alvorlige ulykker samtidig med, at de mere alvorlige
arbejdsulykker fortsat skal anmeldes. Ressourcerne vil dermed kunne
fokuseres på mere alvorlige arbejdsulykker. Ifølge
Arbejdstilsynets databeregninger vil lovforslaget medføre,
at arbejdsgiverne i alt vil skulle anmelde ca. 2.000 færre
sager årligt. Lovforslaget vil således i
begrænset omfang medvirke til at lette den administrative
byrde for arbejdsgiverne.
De øvrige dele af lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
I forhold til implementeringskonsekvenser for det offentlige,
indebærer forslaget om nye anmelderegler justeringer i
Arbejdstilsynets og Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings fælles
digitale system til anmeldelse af arbejdsulykker (EASY). Af hensyn
til behovet for it-udvikling er ikrafttrædelsen fastsat til
den 1. juli 2026.
De øvrige dele af lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes
ikke at være relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om nye anmelderegler skønnes at medføre,
at private arbejdsgivere samlet set vil skulle anvende færre
ressourcer på at anmelde arbejdsulykker svarende til mindre
end 1 årsværk.
Forslaget forventes at reducere og forenkle de administrative
procedurer for arbejdsgiverne i forhold til anmeldelse ved mindre
alvorlige ulykker samtidig med, at de mere alvorlige arbejdsulykker
fortsat skal anmeldes. Ressourcerne vil dermed kunne fokuseres
på mere alvorlige arbejdsulykker. Ifølge
Arbejdstilsynets databeregninger vil lovforslaget medføre,
at arbejdsgiverne i alt vil skulle anmelde ca. 2.000 færre
sager årligt. Lovforslaget vil således i
begrænset omfang medvirke til at lette den administrative
byrde for arbejdsgiverne.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Forslaget om lempelse af anmeldepligten for arbejdsulykker er
udformet således, at Kommissionens Forordning (EU) Nr.
349/2011, om årlig indberetning af arbejdsulykker fortsat
efterleves.
Det foreslås, at der i fodnoten til
arbejdsmiljølovens titel tilføjes en reference til
dele af direktiv 2009/148/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af
arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være udsat
for asbest (asbestdirektivet), som senest ændret ved direktiv
(EU) 2023/2668 af 22. november 2023. Tilføjelsen har til
formål at opfylde direktivets krav om, at love, der
gennemfører direktivet, skal ledsages af en henvisning til
direktivet. Arbejdsmiljøloven gennemfører dele af
asbestdirektivet ved bestemmelsen i § 49 e, stk. 1,
hvorefter kun virksomheder, der er autoriseret af
Sikkerhedsstyrelsen, må udføre nedrivning af asbest,
og ved bestemmelsen i § 49 g, stk. 3, hvorefter der er pligt
for Sikkerhedsstyrelsen til at føre et offentligt register
over autoriserede virksomheder. Fuldstændig implementering af
det ændrede direktiv vil i øvrigt ske på
bekendtgørelsesniveau.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. juni til den
22. august 2025 (56 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Arbejdsmarkedsrådet (som består
af repræsentanter fra Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Dansk Arbejdsgiverforening, KL, Akademikerne og Danske Regioner),
AM-PRO, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
Arbejdsmarkedets Tillægspension, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Bureau Veritas Denmark A/S, Business
Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Byggeriets
Kvalitetskontrol A/S, Bygherreforeningen, Dahlberg, Dancert A/S,
Danmarks Frie Fagforening, Danmarks Rederier, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal, Danske Advokater, Danske
Byggefag, Den Danske Dommerforening, Den Kooperative Arbejdsgiver-
og Interesseorganisation i Danmark, Det Faglige Hus,
Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund, Finans Danmark,
Finansforbundet, Finanstilsynet, FOA,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring & Pension,
Forsikringsforbundet, Forsikringsmæglerforeningen, Frie
Funktionærer, Garantifonden for
Skadesforsikringsselskaber, GLS-A, HK, Howden Danmark, IDA,
KL, Kloakmestrenes Kontrolinstans ApS, Kooperationen, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Lederne,
Lærernes Centralorganisation, Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen, Offentligt Ansattes Organisationer, Sedgwick
Danmark, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund, Tapcert
ApS, TEKNIQ Arbejdsgiverne, TEKNIQ Kvalitet ApS, Valcert ApS,
Validan ApS og Willis Towers Watson.
| | 10. Sammenfattende
skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Der skønnes en mindreudgift
svarende til under 1 årsværk. | | Ingen | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ikke væsentlige konsekvenser | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | | Der skønnes en mindreudgift
svarende til under 1 årsværk. | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Klimamæssige konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder forslag om i
fodnoten til arbejdsmiljølovens titel at tilføje en
reference til dele af direktiv 2009/148/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at
være udsat for asbest (asbestdirektivet), som senest
ændret ved direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november 2023.
Tilføjelsen har til formål at opfylde direktivets krav
om, at love, der gennemfører direktivet, skal ledsages af en
henvisning til direktivet. | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | | JA | | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I fodnoten til arbejdsmiljølovens titel er der referencer
til de EU-direktiver, som arbejdsmiljøloven
gennemfører helt eller delvist.
Arbejdsmiljøloven gennemfører dele af direktiv
2009/148/EF af 30. november 2009 (asbestdirektivet), som senest
ændret ved direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november 2023 ved
bestemmelsen i lovens § 49 e, stk. 1, hvorefter kun
virksomheder, der er autoriseret af Sikkerhedsstyrelsen, må
udføre nedrivning af asbest, og ved bestemmelsen i § 49
g, stk. 3, hvorefter der er pligt for Sikkerhedsstyrelsen til at
føre et offentligt register over autoriserede
virksomheder.
Det foreslås i fodnoten til
lovens titel, at »og Europa-Parlamentets« ændres
til: »Europa-Parlamentets«, og at der efter »side
5« indsættes: », og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/148/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at
være udsat for asbest, EU-Tidende 2009, nr. L 330, side 28,
som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november 2023 om ændring af
direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne
ved under arbejdet at være udsat for asbest, EU-Tidende, L af
30. november 2023«.
Referencen i fodnoten til dele af asbestdirektivet vil
indebære opfyldelse af direktivets krav om, at love, der
gennemfører direktivet, skal ledsages af en henvisning til
direktivet.
Fuldstændig implementering af det ændrede direktiv
vil i øvrigt ske på bekendtgørelsesniveau.
Til nr. 2
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 49 l, at
en virksomhed, der ikke er autoriseret, ikke må annoncere
eller på anden måde foretage noget, der er egnet til at
vække forestilling om, at virksomheden har autorisation inden
for asbestarbejde, der kræver autorisation, jf. § 49 e,
stk. 1.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.2.1. og 2.2.2.
Ifølge det foreslåede §
49 l, stk. 2, fører Sikkerhedsstyrelsen tilsyn med
overholdelse af stk. 1.
Det foreslåede vil betyde, at det fremgår direkte af
arbejdsmiljøloven, at Sikkerhedsstyrelsen har kompetencen
til at føre tilsyn med virksomheders overholdelse af
bestemmelsen om virksomheders annoncering i lovens § 49 l.
Det foreslåede vil ikke indebære
indholdsmæssige ændringer, men vil alene
være en tydeliggørelse af gældende ret.
Til nr. 3
Erhvervsministeren fastsætter eller kan fastsætte
regler til nærmere etablering af autorisationsordningen i
medfør af bemyndigelser i arbejdsmiljølovens kapitel
8 a.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.2.1. og 2.2.2.
Det foreslås i § 49 q, at
Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af regler
fastsat af erhvervsministeren i medfør af lovens kapitel 8
a.
Det foreslåede vil indebære, at det fremgår
direkte af arbejdsmiljøloven, at Sikkerhedsstyrelsen
fører tilsyn med overholdelse af de regler, der
fastsættes af erhvervsministeren i medfør af
bemyndigelser i kapitel 8 a i loven.
Det foreslåede vil ikke indebære
indholdsmæssige ændringer, men vil alene være en
tydeliggørelse af gældende ret.
Til nr. 4
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 81 a, stk.
1, at Arbejdsmiljøklagenævnet består af en
formand og en række beskikkede medlemmer. Det fremgår
af nr. 5, at et medlem indstilles af Finanssektorens
Arbejdsgiverforening.
Det foreslås i § 81 a, stk. 1,
nr. 5, at »Finanssektorens Arbejdsgiverforening«
ændres til: »Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P
Arbejdsgiver«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at loven
afspejler, at Finanssektorens Arbejdsgiverforening blev nedlagt i
oktober 2023, hvorefter Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P
Arbejdsgiver er arbejdsgiverorganisationer på området.
Ændringen vil alene være en konsekvens af, at
Finanssektorens Arbejdsgiverforening er blevet nedlagt og vil
medføre, at der fremover kan indstilles en
repræsentant fra Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P
Arbejdsgiver som medlem af Arbejdsmiljøklagenævnet i
stedet for en repræsentant fra Finanssektorens
Arbejdsgiverforening.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af den gældende § 31, stk. 1, i
arbejdsskadesikringsloven, at arbejdsgiver senest 14 dage
efter første fraværsdag skal anmelde en arbejdsulykke,
såfremt ulykken har medført fravær fra
tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen
(fraværskriteriet).
Det afgørende for, at anmeldepligten indtræder er,
at arbejdstageren efter tilskadekomstdagen er sygemeldt eller ikke
vil kunne påtage sig sin almindelige arbejdsfunktion til sin
sædvanlige arbejdstid, uanset om tilskadekomne har fri
grundet f.eks. weekend eller ferie.
Reglerne for anmeldelse af arbejdsulykker er fastsat i
bekendtgørelse nr. 485 af 21. maj 2024 om anmeldelse af
ulykker efter arbejdsskadesikringsloven til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.1.1.
Det foreslås, at der i § 31,
stk. 1, efter »har medført«
indsættes »mindst 3 dages«.
Ændringen i § 31, stk. 1, vil medføre, at
arbejdsgiver senest 14 dage efter første fraværsdag
skal anmelde en arbejdsulykke, såfremt ulykken har
medført 3 dages fravær fra tilskadekomnes
sædvanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen.
Med forslaget vil betingelsen for arbejdsgivers anmeldepligt
blive ændret, således at arbejdsgiver først skal
anmelde en arbejdsulykke, hvis ulykken har medført mindst 3
dages fravær fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud
over tilskadekomstdagen, i stedet for efter blot én dags
fravær som efter de nugældende regler. Forslaget vil
dermed medføre, at arbejdsgivers pligt til at anmelde en
arbejdsulykke lempes.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer i den
gældende forståelse af fraværsbegrebet, som er
beskrevet ovenfor. Det vil derfor fortsat være
afgørende for, om anmeldepligten indtræder, om
arbejdstageren efter tilskadekomstdagen vil kunne påtage sig
sin almindelige arbejdsfunktion til sin sædvanlige
arbejdstid.
Anmeldepligten påhviler fortsat dén efter
arbejdsskadesikringslovens § 48, stk. 1,
sikringspligtige arbejdsgiver, og arbejdsgiver skal fortsat anmelde
arbejdsulykken senest 14 dage efter første fraværsdag.
Det er således fortsat første fraværsdag, der er
afgørende for fristen for anmeldetidspunktet. Arbejdsulykker
vil ligeledes fortsat skulle anmeldes til arbejdsgivers
arbejdsulykkesforsikringsselskab via Arbejdstilsynets og
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings fælles elektroniske
anmeldesystem, EASY.
Forslaget vil sikre, at de mere alvorlige arbejdsulykker fortsat
bliver anmeldt. Ressourcerne i arbejdsskadesystemet vil dermed i
højere grad kunne fokuseres på de mere alvorlige
arbejdsulykker.
Forslaget vurderes ikke at ville indebære konsekvenser for
tilskadekomnes rettigheder efter arbejdsskadesikringsloven. Det
følger således af lovens § 31, stk. 2, at
arbejdsgiver er forpligtet til at anmelde en arbejdsulykke senest
14 dage efter tilskadekomstdagen, uanset om den har medført
fravær, hvis ulykken antages at kunne begrunde krav på
ydelser efter loven. Der vil derfor fortsat skulle ske anmeldelse,
hvis arbejdsgiveren vurderer, at ulykkens følger kan
udløse ret til erstatning for tab af erhvervsevne,
godtgørelse for varigt men og/eller ret til at få
dækket udgifter til behandling og hjælpemidler efter
arbejdsskadesikringsloven. Dette kriterie sikrer således, at
alle sager med meget lidt eller intet fravær fortsat skal
anmeldes, hvis det vurderes, at følgerne af arbejdsulykken
potentielt vil kunne føre til ret til erstatning og/eller
godtgørelse m.v. efter arbejdsskadesikringsloven.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 21. december 2025, jf. dog stk.
2.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 2 træder i kraft den 1. juli 2026.
Forslaget i stk. 2 betyder, at de foreslåede ændrede
regler på anmeldeområdet i § 2 finder anvendelse
på sager om arbejdsulykker, der anmeldes den 1. juli 2026
eller senere. Dette vil indebære, at sager om arbejdsulykker,
der er indtrådt før den 1. juli 2026, og først
anmeldes efter den 1. juli 2026, også skal anmeldes efter de
foreslåede regler. Det er altså anmeldetidspunktet, der
er afgørende for, hvilke regler, der skal benyttes for
anmeldelsen.
Ikrafttrædelsen af de ændrede regler på
anmeldeområdet er hensigtsmæssig af hensyn til
tilpasning af it-overgange. Hermed sikres det blandt andet, at det
er muligt at foretage de fornødne it-mæssige
tilpasninger m.v. af anmeldesystemet, ligesom arbejdsgiverne
får en periode til at omstille sig til ændrede
anmelderegler.
Forslaget i § 2 ændrer ikke tilskadekomnes
rettigheder eller pligter, men ændrer alene i procedurerne
for anmeldelse. Der er således retssikkerhedsmæssigt
uproblematisk at anvende de nye anmelderegler også for
ulykker, der er indtruffet før ikrafttrædelsesdagen
den 1. juli 2026.
Samtidig med ikrafttrædelsen af loven forventes der at
blive udstedt opdaterede bekendtgørelser om anmeldelse af
arbejdsulykker efter henholdsvis arbejdsmiljøloven og
arbejdsskadesikringsloven.
Arbejdsmiljøloven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. lov om
arbejdsmiljø § 90, og derfor gælder lovens §
1 heller ikke for Færøerne og Grønland og kan
heller ikke sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Arbejdsskadesikringsloven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. lov om
arbejdsskadesikring § 90, og derfor gælder lovens §
2 heller ikke for Færøerne og Grønland og kan
heller ikke sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1108 af 15. september 2025, foretages
følgende ændringer: | | | | Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Rådets direktiv 89/391/EØF af 12.
juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet,
EF-Tidende 1989, nr. L 183, side 1, med senere ændringer,
Rådets direktiv 92/57/EØF af 24. juni 1992 om
minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed på midlertidige
eller mobile byggepladser, EF-Tidende 1992, nr. L 245, side 6, med
senere ændringer, visse bestemmelser i Rådets direktiv
94/33/EØF af 22. juni 1994 om beskyttelse af unge på
arbejdspladsen, EF-Tidende 1994, nr. L 216, side 12, med senere
ændringer, bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden, EF-Tidende
2003, nr. L 299, side 9, og bestemmelser, der gennemfører
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af
7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255, side 22, med senere
ændringer, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/104/EF af 16. september 2009 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes brug af
arbejdsudstyr under arbejdet (andet særdirektiv i henhold til
artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF), EU-Tidende 2009,
nr. L 260, side 5. | | 1. I fodnoten til lovens titel ændres
»og Europa-Parlamentets« til:
»Europa-Parlamentets«, og efter »side 5«
indsættes », og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/148/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at
være udsat for asbest, EU-Tidende 2009, nr. L 330, side 28,
som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november 2023 om ændring af
direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne
ved under arbejdet at være udsat for asbest, EU-Tidende, L af
30. november 2023«. | | | | § 49 l.
En virksomhed, der ikke er autoriseret, må ikke ved
annoncering eller på anden måde foretage noget, der er
egnet til at vække forestilling om, at virksomheden har
autorisation inden for asbestarbejde, der kræver
autorisation, jf. § 49 e, stk. 1. | | | | | 2. I § 49 l indsættes som stk. 2: | | | »Stk.
2. Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse
af stk. 1.« | | | | | | 3. Efter
§ 49 p indsættes i kapitel 8
a: | | | »§ 49
q. Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse
af regler fastsat af erhvervsministeren i medfør af dette
kapitel.« | | | | § 81 a.
Arbejdsmiljøklagenævnet består af en formand og
af følgende beskikkede medlemmer: Nr. 1) -4) --- | | | Nr. 5) Et medlem indstillet af
Finanssektorens Arbejdsgiverforening | | 4. I § 81 a, stk. 1, nr. 5, ændres
»Finanssektorens Arbejdsgiverforening« til:
»Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P
Arbejdsgiver«. | Nr. 6) - 9) --- Stk. 2 -
12--- | | | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 919 af 25. juni 2024, som ændret
ved lov nr. 502 af 20. maj 2025, lov nr. 703 af 20. juni 2025 og
lov nr. 712 af 20. juni 2025, foretages følgende
ændringer: | | | | § 31.
Arbejdsgiver skal senest 14 dage efter første
fraværsdag anmelde en arbejdsulykke, såfremt ulykken
har medført fravær fra tilskadekomnes sædvanlige
arbejde ud over tilskadekomstdagen. Stk.
2-3. --- | | 1. I § 31, stk. 1, indsættes efter
»har medført«: »3 dages
fravær« | | | |
|