L 30 Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov om arbejdsskadesikring og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond. (Indførelse af en statslig finansieringsgaranti, bortfald af aktuarberetningen, skærpede krav til it- og cybersikkerhed for ATP og LD Fonde, ny takststruktur på arbejdsskadeområdet m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2025-26
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-10-2025

Fremsættelse: 08-10-2025

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2025)

20251_l30_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2025)

Beskæftigelsesministeren (Kaare Dybvad Bek):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov om arbejdsskadesikring og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond (Indførelse af en statslig finansieringsgaranti, bortfald af aktuarberetningen, skærpede krav til it- og cybersikkerhed for ATP og LD Fonde, ny takststruktur på arbejdsskadeområdet m.v.)

(Lovforslag nr. L 30)

Lovforslaget indeholder en række forslag til ændringer i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov om arbejdsskadesikring og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

Med lovforslaget får staten hjemmel til at give ATP en garanti for finansiering af udgifter, som ATP måtte have i forbindelse med lovforberedende arbejde, der finder sted, inden den pågældende lovgivning vedtages. Forslaget udspringer af, at ATP ikke selv har kapital til at dække sådanne udgifter, idet ATP's tekniske og administrative bistand til myndigheder mv. ydes på omkostningsdækket basis

Derudover udgår kravet om, at ATP skal sende en årlig aktuarberetning til Finanstilsynet, idet Finanstilsynet modtager de relevante oplysninger i andre rapporteringer.

Der foreslås en ændring af sammensætningen af ATP's repræsentantskab, som en konsekvens af, at Finanssektorens Arbejdsgiverforening er blevet nedlagt. Finans Danmark og Forsikring & Pension (F&P Arbejdsgiver) vil fremadrettet indgå i ATP's repræsentantskab, hvor F&P Arbejdsgiver overtager den aktuelle plads.

Der indføres skærpede krav til it- og cybersikkerhed for ATP og LD Fonde svarende til krav i EU-forordningen om digital operationel modstandsdygtighed (DORA-forordningen). DORA-forordningen moderniserer og harmoniserer reglerne inden for it- og cybersikkerhed på tværs af den finansielle sektor, bl.a. med henblik på at mindske risikoen for cyberangreb.

Derudover gennemføres enkelte ordensmæssige ændringer af reglerne om indstilling af medlemmer til LD Fondes bestyrelse som følge af etableringen af Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), og som følge af, at Akademikernes Centralorganisation har skiftet navn til Akademikerne (AC).

Endvidere ændrer lovforslaget i beskæftigelsesministerens eksisterende bemyndigelse til at udstede regler om fastsættelse og betaling af takster på arbejdsskadeområdet, således at det gøres muligt at gennemføre en ny og mere gennemskuelig taksstruktur for betaling af administrationen på arbejdsskadeområdet som ønsket af AES' bestyrelse.

Derudover er der forslag om at ensrette bemyndigelserne på ATP's og AES' område, så det fremover er beskæftigelsesministeren, der udsteder de nærmere regler efter indstilling fra bestyrelserne i ATP og AES.

Endeligt gennemføres en række tekniske ændringer, hvor der fjernes henvisninger til forældende ordninger på ATP's område, som ikke har materiel betydning.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.