Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2025)
Beskæftigelsesministeren (Kaare Dybvad
Bek):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov om arbejdsskadesikring
og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond (Indførelse af
en statslig finansieringsgaranti, bortfald af aktuarberetningen,
skærpede krav til it- og cybersikkerhed for ATP og LD Fonde,
ny takststruktur på arbejdsskadeområdet m.v.)
(Lovforslag nr. L 30)
Lovforslaget indeholder en række
forslag til ændringer i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, lov om arbejdsskadesikring og lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Med lovforslaget får staten hjemmel
til at give ATP en garanti for finansiering af udgifter, som ATP
måtte have i forbindelse med lovforberedende arbejde, der
finder sted, inden den pågældende lovgivning vedtages.
Forslaget udspringer af, at ATP ikke selv har kapital til at
dække sådanne udgifter, idet ATP's tekniske og
administrative bistand til myndigheder mv. ydes på
omkostningsdækket basis
Derudover udgår kravet om, at ATP
skal sende en årlig aktuarberetning til Finanstilsynet, idet
Finanstilsynet modtager de relevante oplysninger i andre
rapporteringer.
Der foreslås en ændring af
sammensætningen af ATP's repræsentantskab, som en
konsekvens af, at Finanssektorens Arbejdsgiverforening er blevet
nedlagt. Finans Danmark og Forsikring & Pension (F&P
Arbejdsgiver) vil fremadrettet indgå i ATP's
repræsentantskab, hvor F&P Arbejdsgiver overtager den
aktuelle plads.
Der indføres skærpede krav til
it- og cybersikkerhed for ATP og LD Fonde svarende til krav i
EU-forordningen om digital operationel modstandsdygtighed
(DORA-forordningen). DORA-forordningen moderniserer og harmoniserer
reglerne inden for it- og cybersikkerhed på tværs af
den finansielle sektor, bl.a. med henblik på at mindske
risikoen for cyberangreb.
Derudover gennemføres enkelte
ordensmæssige ændringer af reglerne om indstilling af
medlemmer til LD Fondes bestyrelse som følge af etableringen
af Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), og som følge
af, at Akademikernes Centralorganisation har skiftet navn til
Akademikerne (AC).
Endvidere ændrer lovforslaget i
beskæftigelsesministerens eksisterende bemyndigelse til at
udstede regler om fastsættelse og betaling af takster
på arbejdsskadeområdet, således at det
gøres muligt at gennemføre en ny og mere
gennemskuelig taksstruktur for betaling af administrationen
på arbejdsskadeområdet som ønsket af AES'
bestyrelse.
Derudover er der forslag om at ensrette
bemyndigelserne på ATP's og AES' område, så det
fremover er beskæftigelsesministeren, der udsteder de
nærmere regler efter indstilling fra bestyrelserne i ATP og
AES.
Endeligt gennemføres en række
tekniske ændringer, hvor der fjernes henvisninger til
forældende ordninger på ATP's område, som ikke
har materiel betydning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.