Fremsat den 8. oktober 2025 af beskæftigelsesministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
barselsudligningsloven
(Forhøjelse af bidragssatsen til
barselsudligningsordningen)
§ 1
I barselsudligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1002 af 28. august 2024, som
ændret ved lov nr. 1457 af 10. december 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 2, 1. pkt., og § 4 a, stk. 1, ændres »1.550
kr.« til: »2.200 kr.«
2. I
§ 4, stk. 5, 1. pkt., ændres
»stk. 4, 2. pkt.« til: »regler udstedt i
medfør af stk. 4, 1. pkt.,«
3. I
§ 7 a, stk. 1, nr. 5, ændres
»og adoptivforældre« til: », sociale
forældre og nærtstående familiemedlemmer, jf.
barselslovens § 23 a, stk. 1 og 3, og § 23 c, stk.
2,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Forhøjelse af bidragssatsen til
barselsudligningsordningen | 2.1. | Gældende ret | 2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 4. | Klimamæssige konsekvenser | 5. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 6. | Forholdet til EU-retten | 7. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 8. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at forhøje
bidragssatsen til barselsudligningsordningen på det private
arbejdsmarked fra 1.550 kr. til 2.200 kr. Ændringen
foreslås på baggrund af indstilling fra bestyrelsen i
Arbejdsmarkedets Tillægspension om, at bidragssatsen med
virkning fra 1. januar 2026 bør fastsættes til 2.200
kr. Forhøjelsen af bidragssatsen skyldes udviklingen i
anvendelsen af ordningen, hvor mænds anvendelse af ordningen
er steget markant, samtidig med at såvel refusionssatsen som
refusionsperioden er steget over de senere år. Tilsammen
betyder det et forøget pres på
barselsudligningsordningens økonomi i de kommende
år.
2. Forhøjelse af bidragssatsen i
barselsudligningsordningen
2.1. Gældende ret
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1,
1. pkt., at alle arbejdsgivere indbetaler et bidrag til
barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodtager.
Det fremgår af lovens § 1, stk. 2, at den ikke finder
anvendelse for den del af det private arbejdsmarked, der har
indgået overenskomst om en decentral ordning om
barselsudligning, som er godkendt i henhold til § 5.
Efter lovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et
årligt kronebeløb pr. fuldtidsansat på 1.550 kr.
Beløbet reguleres trinvist i forhold til den tid,
lønmodtageren er ansat pr. uge. Ministeren fastsætter
nærmere regler om beregningen af bidrag og bidragets
størrelse.
Det fremgår endvidere af lovens § 4 a, stk. 1, at
udøvere af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et
årligt bidrag på 1.550 kr. til
barselsudligningsordningen.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Barselsudligningsordningen skal fortsat være
selvfinansierende, således at udbetaling af refusion til
private arbejdsgivere og kompensation til selvstændigt
erhvervsdrivende samlet set finansieres af bidrag fra de private
arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende. Bidraget
fastsættes derfor således, at det modsvarer de faktiske
omkostninger i ordningen.
Til brug herfor foretager Arbejdsmarkedets Tillægspension
årligt en vurdering af bidragssatsens størrelse,
så det sikres, at indbetalingerne til ordningen modsvarer de
faktiske omkostninger i ordningen. Vurderingen foretages på
baggrund af beregninger om udviklingen barselsudligningsordningens
økonomi, herunder navnlig udviklingen i indbetaling af
bidrag og udbetaling af refusion og kompensation.
Forholdet mellem dagpengesatsen og kroneloftet (den maksimale
refusion/kompensation pr. time i Barsel.dk) har væsentlig
indvirkning på bidragssatsen i Barsel.dk, idet det er
forholdet mellem disse satser, som Barsel.dk refunderer.
Kroneloftet fastsættes som udgangspunkt med baggrund i
stigningstakten i overenskomsterne på DA/FH-området,
mens dagpengesatsen årligt reguleres i medfør af
barselsloven. Der er i en længere årrække sket en
større stigning i kroneloftet sammenholdt med
dagpengesatsen, hvilket har bidraget til stigende udbetalinger i
Barsel.dk.
I overenskomstaftalerne på DA/FH-området for
2025-2028 er udligningsgrundlaget i barselsudligningsordningen
på DA/FH-området forhøjet med i alt 8,6 pct. i
overenskomstperioden. For at følge de stigningstakter, der
er lagt ind på DA/FH-området, er stigningen i Barsel.dk
fordelt på samme måde med 2,2 pct. i 2025, 3,4 pct. i
2026 og 2,8 pct. i 2027.
På den baggrund har bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension ved brev af 21. maj 2025 indstillet til
beskæftigelsesministeren, at det årlige bidrag
hæves fra de nuværende 1.550 kr. pr. år. pr.
fuldtidsansat lønmodtager til 2.200 kr. pr. år
gældende pr. 1. januar 2026. Bidragssatsen for
selvstændigt erhvervsdrivende på 1.550 forhøjes
på tilsvarende vis til 2.200 kr. Den markante stigning i
bidragsafsatsen afspejler udviklingen i anvendelsen af ordningen,
hvor mænds anvendelse af ordningen er steget markant,
samtidig med at såvel refusionssatsen som refusionsperioden
er steget over de senere år.
Det foreslås derfor, at det årlige bidrag
forhøjes fra 1.550 kr. til 2.200 kr.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
I forhold til de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning er lovforslaget er i overensstemmelse med princip 1 om
klare og enkle regler, da der alene er tale om en ændring af
den bidragssats, som private arbejdsgivere og selvstændige
skal indbetale til Barsel.dk. På den baggrund vurderes
princip 2-7 ikke at være relevante.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om at ændre bidragssatsen til
barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked
afspejler de øgede udbetalinger i ordningen over de seneste
år. På den baggrund vil forslaget medføre
økonomiske konsekvenser for private arbejdsgivere og
selvstændigt erhvervsdrivende i form af en forhøjelse
af den årlige bidragssats fra 1.550 kr. til 2.200 kr.
Forhøjelsen af bidragssatsen til 2.200 kr. pr.
fuldtidsansat lønmodtager betyder, at der i 2026 vil blive
opkrævet 489 mio. kr. mere fra private arbejdsgivere, end der
ville være blevet opkrævet, såfremt bidragssatsen
var fastholdt uændret på 1.550 kr. pr. fuldtidsansat
lønmodtager.
Ligeledes betyder forhøjelsen, at der i 2026 vil blive
opkrævet 56 mio. kr. mere fra selvstændigt
erhvervsdrivende end der ville være blevet opkrævet
såfremt bidragssatsen var fastholdt uændret på
1.550 kr.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring i
perioden fra den 30. juni 2025 til den 21. august 2025 (53 dage)
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Adoption og Samfund, Advokatsamfundet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Business Danmark,
Danmarks Frie Fagforening, Dansk Arbejdsgiver forening (DA), Dansk
Artistforbund, Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk Kvindesamfund,
Dansk Musikerforbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Teater,
Danske A-kasser, Danske Advokater, Det faglige hus,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Finans Danmark,
Finanstilsynet, Foreningen Far, Foreningen Mistet Barn,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, Frivilligrådet, Gartneri-, Land og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen (IDA),
Institut for Menneskerettigheder, Kommunale Velfærdschefer,
Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), KRIFA, Kvinderådet,
KVINFO, Landsforeningen Spændbarnsdød, Lederne,
Producentforeningen, SMV Danmark, Sundhedskartellet og Udbetaling
Danmark.
| | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ændringen af bidragssatsen til
barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked vil
medføre mindre økonomiske konsekvenser i form af en
forhøjelse af den årlige bidragssats fra 1.550 kr. til
2.200 kr., hvilket skønnes at medføre en samlet
merudgift på 489 mio. kr. for private arbejdsgivere og
på 56 mio. kr. for selvstændigt erhvervsdrivende i
2026. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1,
1. pkt., at alle arbejdsgivere indbetaler et bidrag til
barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodtager. Efter
barselsudligningslovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et
årligt kronebeløb pr. fuldtidsansat på 1.550 kr.
Beløbet reguleres trinvist i forhold til den tid,
lønmodtageren er ansat pr. uge.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om beregningen af bidrag og bidragets størrelse.
Det fremgår endvidere af lovens § 4 a, stk. 1, at
udøvere af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et
årligt bidrag på 1.550 kr. til
barselsudligningsordningen.
Det foreslås i § 4, stk. 2, 1.
pkt., og § 4 a, stk. 1, at
ændre 1.550 kr. til 2.200 kr.
Ændringen vil medføre, at bidragssatsen
forhøjes således, at den fortsat modsvarer de faktiske
omkostninger i ordningen.
Til nr. 2
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 4,
at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opkrævning, modregning og betaling af bidrag, der
indgår i en fælles opkrævning, jf. stk. 3,
herunder regler om, at modregning også gælder refusion
til udbetaling efter §§ 2 og 3. Der kan endvidere
fastsættes regler om beløbsgrænser for
opkrævning og tilbagebetaling af bidrag og regler om, at
Arbejdsmarkedets Tillægspension kan give henstand med
indbetaling og eftergive bidrag og renter og omkostninger forbundet
med inddrivelse heraf.
Det fremgår af lovens § 4, stk. 5, at til brug for
beregning, opkrævning og behandling af bidrag som led i en
fælles opkrævning, jf. stk. 3, og modregning af
refusion, jf. stk. 4, 2. pkt. kan Barsel.dk i nødvendigt
omfang videregive oplysninger til Arbejdsmarkedets
Tillægspension om refusion til udbetaling, jf. §§ 2
og 3, og om arbejdsgiveren fra de ordninger, der er omfattet af den
fælles opkrævning. Denne videregivelse kan ske i
elektronisk form.
Bemyndigelsen i § 4, stk. 4, er udmøntet i to
bekendtgørelser, jf. bekendtgørelse nr. 1019 af 14.
juli 2025 om barselsudligning på det private arbejdsmarked og
bekendtgørelse nr. 1622 af 12. december 2023 om
Arbejdsmarkedets Tillægspensions fælles
opkrævning af bidrag m.v. Efter § 9, stk. 2 og 3 i
bekendtgørelse nr. 1622 af 12. december 2023 kan
Arbejdsmarkedets Tillægspension foretage modregning i modkrav
på ydelser til arbejdsgiver, der ydes efter lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om godtgørelse og
tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
samt refusion, der ydes efter lov om barselsudligning på det
private arbejdsmarked.
Det foreslås i § 4, stk. 5, 1.
pkt., at ændre »stk. 4, 2. pkt.« til:
»regler udstedt i medfør af stk. 4, 1.
pkt.,«.
Med forslaget rettes en fejlhenvisning i bestemmelsen, idet den
korrekte henvisning vedrørende modregning i refusion i
Samlet Betaling er stk. 4, 1. pkt., og ikke stk. 4, 2. pkt. Samlet
Betaling beregner og opkræver bidrag til en række
forskellige ordningen, som de danske arbejdsgivere betaler til,
herunder bidraget til Barsel.dk.
Der er ikke administreret i overensstemmelse med fejlen, hvorfor
forslaget ikke medfører materielle ændringer i
bestemmelsen.
Til nr. 3
Det fremgår af barselsudligningslovens § 7 a hvilke
almindelige, ikke-følsomme oplysninger
barselsudligningsordningen skal behandle, herunder indsamle, til
brug for administration af refusion til arbejdsgivere og
kompensation til udøvere af selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. §§ 2-3 c, og beregning og
opkrævning af bidrag, jf. §§ 4-4 a. Barsel.dk skal
således efter § 7 a, stk. 1, nr. 1-5, behandle, herunder
indsamle almindelige, ikke-følsomme oplysninger om personer,
for hvilke der skal betales bidrag til ordningen eller som efter
barselslovens regler er berettiget til barselsdagpenge og derfor
indgår i beregning af ret til refusion og kompensation. Det
fremgår desuden, at der vil blive behandlet oplysninger om
barnet.
Det fremgår af lovens § 7 a, stk. 1, nr. 5, at til
brug for administration af refusion til arbejdsgivere og
kompensation til udøvere af selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. §§ 2-3 c, og beregning og
opkrævning af bidrag, jf. §§ 4 og 4 a, skal
barselsudligningsordningen behandle, herunder indsamle,
almindelige, ikkefølsomme oplysninger om forældre og
adoptivforældre til børn efter nr. 4, der ikke er
omfattet af nr. 1, 2 eller 3.
Efter barselslovens § 23 a, stk. 1, anses en forælder
at være en mor, far, medmor, adoptant eller en
forælder, der har fået fastslået
forældreskab på grundlag af en surrogataftale efter
børnelovens kapitel 1 b, 5 b eller 5 c.
Efter barselslovens § 23 a, stk. 3, anses en social
forælder at være 1) en forælders
ægtefælle eller samlever, der er tiltænkt en
forældrelignende relation til barnet, og som ikke er barnets
forælder, 2) en kendt donor, der er tiltænkt en
forældrelignende relation til barnet, og som ikke er barnets
forælder, eller 3) en kendt donors ægtefælle
eller samlever, der er tiltænkt en forældrelignende
relation til barnet, og som ikke er barnets forælder.
Efter barselslovens § 23 c, stk. 2, anses et
nærtstående familiemedlem at være
forælderens egne forældre og søskende over 18
år og forældre og søskende over 18 år til
en afdød forælder.
Det foreslås i § 7 a, stk. 1,
nr. 5, at ændre »og adoptivforældre«
til », sociale forældre og nærtstående
familiemedlemmer, jf. barselslovens § 23 a, stk. 1 og 3, og
§ 23 c, stk. 2,«.
Med forslaget justeres persongrupperne i barseludligningsloven,
så persongrupperne bringes i overensstemmelse med
barselslovens § 23 a, stk. 1 og 3, samt § 23 c, stk. 2.
Herved sikres der overensstemmelse mellem dagpengeberettigede
personer efter barselsloven, og personer, der kan udløse
refusion eller modtage kompensation efter barselsudligningsloven,
eller som indgår i beregningen af refusion og kompensation.
Adoptanter er omfattet af definitionen på forældre i
barselslovens § 23, a, stk. 1, og de vil derfor fortsat
være omfattet af bestemmelsen.
Forslaget betyder, at Barsel.dk kan behandle oplysninger om
forældre, sociale forældre og nærtstående
familiemedlemmer, som defineret i barselslovens regler.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2026.
Forslaget betyder, at det årlige bidrag til Barsel.dk
stiger til 2.200 kr. med virkning fra 1. januar 2026.
Loven vil ikke gælde for Færøerne eller
Grønland, og vil heller ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland, fordi
barselsudligningsloven, der ændres, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke kan
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | | | I barselsudligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1002 af 28. august 2024, som
ændret ved lov nr. 1457 af 10. december 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | | §
4. | | | | | | | Stk. 2.
Bidraget udgør et årligt kronebeløb pr.
fuldtidsansat på 1.550 kr. | | 1. I § 4, stk. 2, 1. pkt., og § 4 a, stk. 1, ændres »1.550
kr.« til: »2.200 kr.«. | | | | | § 4 a.
Udøvere af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et
årligt bidrag på 1.550 kr. til
barselsudligningsordningen, når følgende betingelser
er opfyldt: | | | | | | | §
4. | | | | | | | Stk. 5. Til
brug for beregning, opkrævning og behandling af bidrag som
led i en fælles opkrævning, jf. stk. 3, og modregning
af refusion, jf. stk. 4, 2. pkt. kan Barsel.dk i nødvendigt
omfang videregive oplysninger til Arbejdsmarkedets
Tillægspension om refusion til udbetaling, jf. §§ 2
og 3, og om arbejdsgiveren fra de ordninger, der er omfattet af den
fælles opkrævning. Denne videregivelse kan ske i
elektronisk form. | | 2. I § 4, stk. 5, 1. pkt., ændres
»stk. 4, 2. pkt.« til: »regler udstedt i
medfør af stk. 4, 1. pkt.,« | | | | | § 7 a.
Til brug for administration af refusion til arbejdsgivere og
kompensation til udøvere af selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. §§ 2-3 c, og beregning og
opkrævning af bidrag, jf. §§ 4 og 4 a, skal
barselsudligningsordningen behandle, herunder indsamle,
almindelige, ikkefølsomme oplysninger om: | | | | | | | 5) Forældre og
adoptivforældre til børn efter nr. 4, der ikke er
omfattet af nr. 1, 2 eller 3. | | 3. I § 7 a, stk. 1, nr. 5, ændres
»og adoptivforældre« til: », sociale
forældre og nærtstående familiemedlemmer, jf.
barselslovens § 23 a, stk. 1 og 3, og § 23 c, stk.
2,«. | | | | |
|