L 24 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven. (Nedsættelse af den almindelige elafgift i 2026 og 2027 m.v.)

Af: Skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2025-26
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-10-2025

Fremsættelse: 08-10-2025

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2025)

20251_l24_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2025)

Skatteministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift i 2026 og 2027 m.v.)

(Lovforslag nr. L 24)

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) ønsker at lempe den almindelige elafgift ned til EU's minimumssats på 0,8 øre pr. kWh i 2026 og 2027.

Lovforslaget er en opfølgning på regeringens forslag til finanslov for 2026 og skal sikre danskerne et større rådighedsbeløb for at afbøde de stigende fødevarepriser.

Husholdninger og ikke-momsregistrerede erhverv (herunder foreninger m.v.) betaler den almindelige afgift og vil opnå en lempelse på 71,9 øre pr. kWh (2026-priser). Husstande med elvarme (herunder varmepumpe) betaler EU's minimumssats på 0,8 øre pr. kWh for den del af elforbruget, der ligger udover 4.000 kWh, og vil dermed opnå lempelse på deres elforbrug op til 4.000 kWh.

Momspligtige erhverv kan få godtgjort elafgiften ned til EU's minimumssats på 0,4 øre pr. kWh. Nedsættelsen af den almindelige elafgift berører dermed ikke momspligtige erhverv.

Som følge af, at den almindelige elafgift lempes i 2026 og 2027, foreslås det at nedsætte satsen til brug for beskatning af værdien af privat forbrug af el fra en erhvervsdrivendes vedvarende energianlæg i ligningslovens § 8 P, stk. 7, 4. pkt., så satsen er på niveau med prisen ved køb på det kollektive elforsyningsnet i den periode, hvor den almindelige elafgift lempes.

Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2026.

Lovforslaget forventes at medføre et mindreprovenu, der efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre 7,1 mia. kr. i 2026 og 7,0 mia. kr. i 2027 (2026-niveau).

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings (hurtige og) velvillige behandling.