Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2025)
Skatteministeren
(Ane Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en børne- og ungeydelse, ligningsloven og forskellige andre
love (Æn-dring af udbetalingsreglerne for børne- og
ungeydelsen og delvis skattefritagelse af indtægt fra salg af
sociale aviser m.v.)
(Lovforslag nr. L 22)
Formålet med lovforslaget er at
justere udbetalingsreglerne for børne- og ungeydelsen. Den
1. januar 2022 trådte nye udbetalingsregler i kraft. De nye
udbetalingsregler medførte, at forældre med
fælles forældremyndighed over barnet som udgangspunkt
modtager halvdelen af børne- og ungeydelsen hver.
Fælles forældremyndighedsindehavere i delte familier
modtager således som udgangspunkt også halvdelen af
ydelsen hver. Disse regler blev indført på baggrund af
Aftale om ét samlet familieretligt system, som den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti indgik i 2018.
For nogle
forældremyndighedsindehavere, der har barnet i mindst 9 ud af
14 dage, har det ikke været muligt at få den
fornødne dokumentation, dvs. en
samværsafgørelse eller et forlig, for at få
udbetalt den fulde børne- og ungeydelse. Det har
medført, at børne- og ungeydelsen fortsat er blevet
ligedelt, selv om barnet reelt er hos den ene
forældremyndighedsindehaver mindst 9 ud af 14 dage.
Derudover er det ikke muligt for en
forældremyndighedsindehaver, der har barnet i mindst 9 ud af
14 dage, at anvende en afgørelse om midlertidigt
samvær som dokumentation for, at denne
forældremyndighedsindehaver skal have tildelt den fulde
børne- og ungeydelse. Afgørelser om midlertidigt
samvær kan træffes af både Familieretshuset og
domstolene, og de strækker sig ikke sjældent over
længere tid. I disse tilfælde er børne- og
ungeydelsen derfor ligeledes blevet ligedelt.
Med lovforslaget understøttes i
højere grad formålet med udbetalingsreglerne, som er
at sikre, at forældremyndighedsindehavere ligestilles i
relation til udbetaling af børne- og ungeydelsen.
Udbetalingsreglerne tager i høj grad højde for
nutidens familiemønstre, understøtter familier, der
kan løse uenigheder selv, og søger samtidig at tage
hensyn til situationer, hvor barnet overvejende bor hos den ene af
forældremyndighedsindehaverne. De foreslåede
ændringer har til formål at sikre, at der i
højere grad tages hensyn til de familier, der ikke kan
nå til enighed om udbetaling af børne- og ungeydelsen,
og hvor barnet overvejende bor hos den ene
forældremyndighedsindehaver.
Med lovforslaget foreslås desuden
ændringer af enkelte bestemmelser for at skabe større
klarhed over reglerne.
Derudover foreslås ved lovforslaget
en skattefritagelse af indtægt fra salg af sociale aviser.
Det fremgår af regeringsgrundlaget Ansvar for Danmark fra
december 2022, at regeringen vil lægge grundstenene til en ny
politik for de allermest udsatte. En politik, hvor de mødes
med værdighed og på en måde, hvor der vi tages
langt bedre hånd om dem, som har allermest behov for det.
Sælgere af sociale aviser skal
på grund af hvidvasklovgivningen fremover identificere sig
over for banken for at kunne anvende elektronisk betaling.
Sælgerne er ofte socialt udsatte eller hjemløse, som
sjældent ønsker at identificere sig, f.eks. fordi de
frygter, at den øgede synlighed om deres indtægter fra
avissalget vil udløse skatteopkrævning eller fradrag i
offentlige ydelser, eller grundet sociale eller psykiske
udfordringer. Der er derfor risiko for, at sælgerne vil
stoppe salget, hvilket kan medvirke til, at en i forvejen udsat
gruppe vil kompensere for den manglende indtægt på
uhensigtsmæssig vis. Derfor har regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) sammen med Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Konservative
Folkeparti, Danmarks Demokraterne, Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti fundet en løsning, hvor udsattes indtægter
fra salg af sociale aviser under visse betingelser bliver fritaget
for skat og fradrag i eventuelle sociale ydelser.
Endelig foreslås en række
tekniske justeringer af pensionsskatteopkrævningen med
henblik på at tilvejebringe et mere præcist og
retvisende regelgrundlag for opkrævningen af
pensionsafkastskat og pensionsafgift, der er i overensstemmelse med
de administrative systemer, der benyttes til
opkrævningen.
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. januar 2026.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.