Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2025)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kreditaftaler, lov om markedsføring, lov om
forbrugslånsvirksomheder og forskellige andre lov
(Gennemførelse af det reviderede
forbrugerkreditdirektiv)
(Lovforslag nr. L 19)
Lovforslaget har til formål at
gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2023/2225 af 18. oktober 2023 om forbrugerkreditaftaler og om
ophævelse af direktiv 2008/48/EF (forbrugerkreditdirektivet)
i dansk ret. Forbrugerkreditdirektivet ophæver og erstatter
det tidligere direktiv på området (Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om
forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af Rådets
direktiv 87/102/EØF).
Det overordnede formål med
forbrugerkreditdirektivet er at sikre et højt
forbrugerbeskyttelsesniveau og at skabe et velfungerende indre
marked for forbrugerkreditaftaler. En forbrugerkreditaftale kan
f.eks. være en aftale om at optage et banklån.
Forbrugerkreditdirektivet er - ligesom det
tidligere direktiv - totalharmoniserende. Derfor kan der inden for
direktivets anvendelsesområde som udgangspunkt ikke
fastsættes nationale særregler. Dog er der på
enkelte områder en række regulatoriske
valgmuligheder.
Der lægges op til, at
forbrugerkreditdirektivet med enkelte undtagelser vil blive
gennemført uden overimplementering. Det skyldes, at
direktivet efter regeringens opfattelse sikrer et højt
forbrugerbeskyttelsesniveau, at direktivet balancerer hensynene til
forbrugerne og erhvervslivet, og at fastsættelse af strengere
krav til kreditgivere, end hvad der følger af direktivet,
efter omstændighederne vil kunne pålægge
erhvervslivet unødige byrder.
Som følge heraf lægges der
bl.a. op til ikke at udnytte valgmuligheden efter direktivet til at
fastsætte regler om, at kreditgivere skal vurdere
kreditværdighed på grundlag af en søgning i
specifikke databaser. Dermed vil kreditgivere - som i dag - have et
skøn i forhold til, hvordan oplysningerne til brug for
kreditværdighedsvurderingen indhentes.
Af hensyn til forbrugerbeskyttelsen
foreslås det dog bl.a. at udnytte mulighederne i direktivet
for at indføre forbud mod, at kreditgivere kan opkræve
betaling fra forbrugere, inden en kreditaftale indgås, samt
for at indføre forbud mod reklamer for kreditprodukter, som
fremhæver, hvor nemt eller hurtigt der kan opnås
kredit.
Derudover lægges der bl.a. op til
ikke at udnytte direktivets mulighed for at fastsætte en mere
lempelig regulering af bl.a. kreditaftaler, hvor kredit ydes
rentefrit og uden andre omkostninger. Det skyldes, at sådanne
kreditaftaler blev omfattet af kreditaftaleloven i 2023 for bl.a.
at styrke forbrugerbeskyttelsen og hindre
overgældsætning.
Herudover viderefører
forbrugerkreditdirektivet en række valgmuligheder, som
også fulgte af det tidligere direktiv. I forhold disse
lægges der så vidt muligt op til at videreføre
gældende ret.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 13. august 2025 til den 10. september 2025 været sendt i
høring hos en række myndigheder og organisationer
m.v.
Med lovforslaget foreslås der en
række ændringer af kreditaftalelovens
anvendelsesområde. Dette medfører bl.a., at
kassekreditter fremover fuldt ud vil blive omfattet af loven. Det
foreslås endvidere at udvide en række gældende
regler i kreditaftaleloven, herunder om kreditgiverens
oplysningsforpligtelser og forpligtelse til at vurdere forbrugerens
kreditværdighed. Derudover foreslås det at
indføre en række nye regler om bl.a. god
forretningsskik, kombinations- og pakkesalg samt
rådgivningstjenester.
Med lovforslaget foreslås det
også - i markedsføringsloven - at indføre nye
bestemmelser om markedsføring af kreditaftaler og
kreditprodukter, herunder et forbud mod reklamer for
kreditprodukter, som fremhæver, hvor nemt eller hurtigt der
kan opnås kredit.
Herudover foreslås det med
lovforslaget, at lov om forbrugslånsvirksomheders
anvendelsesområde udvides, og at der heri bl.a.
indføres en ny registreringsordning for kreditformidlere
samt regler om kompetencekrav og aflønning af ansatte hos
kreditformidlere.
Endelig foreslås med lovforslaget
enkelte ændringer af lov om finansiel virksomhed og lov om
ejendomskreditselskaber.
Implementeringsfristen for
forbrugerkreditdirektivet er den 20. november 2025. I lyset af
implementeringsfristen foreslås det, at lovforslaget vil
kunne stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.