Fremsat den 8. oktober 2025 af Leif Lahn Jensen (S),
Hans Andersen (V), Peter Skaarup (DD),
Theresa Berg Andersen (SF),
Ole Birk Olesen (LA), Henrik Frandsen (M),
Mona Juul (KF), Peder Hvelplund (EL),
Peter Kofod (DF), Martin Lidegaard (RV),
Helene Brydensholt (ALT),
Lars Boje Mathiesen (BP),
Aaja Chemnitz (IA),
Mike Villa Fonseca (UFG) og Jeppe Søe (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om landsdækkende
efterfødselsklinikker for alle kvinder (borgerforslag)
Der skal oprettes landsdækkende
efterfødselsklinikker, for alle kvinder har ret til
kompetent og specialiseret behandling efter fødslen.
Hvert år føder omkring 60.000
danske kvinder, men så snart baby er kommet til verden, er
moren og hendes krop ikke længere en prioritet for
sundhedssystemet.
Og det er, på trods af at langt de
fleste kvinder får fødselsskader i større eller
mindre grad. Det eneste, vi tilbyder nybagte mødre, er et
8-ugerstjek hos den praktiserende læge, som primært har
fokus på generel trivsel, prævention, sexliv og
måske en hurtig påmindelse om knibeøvelser.
Men det er ikke godt nok!
Rigtig mange kvinder har fødselsskader
og gener efter fødslen, som enten ikke opdages eller tages
alvorligt i den nuværende ordning.
Derfor foreslår vi, at der oprettes
landsdækkende efterfødselsklinikker med specialiseret
tværfagligt personale som erstatning for
8-ugersundersøgelserne hos de praktiserende læger, som
vi kender dem i dag.
Det skal være et
tilbud, der indebærer en tværfaglig vurdering 6-8 uger
efter fødslen, behandlings- og genoptræningstilbud ved
behov samt mulighed for opfølgning ved vedvarende gener 6-8
måneder efter. For selv om vi som samfund er blevet dygtige
til at minde kvinder om, at »graviditet ikke er en
sygdom«, så viser tallene, at graviditet og
fødsel er alt andet end risikofrit for kvinder:
- 80 pct. af
førstegangsfødende brister.
- 20-21 pct.
får kejsersnit.
- 33 pct. har
rectus diastase 1 år efter fødslen.
- 40 pct. er
inkontinente 1 år efter fødslen.
- 50 pct. får
nedsunket underliv.
- 20 pct. bliver
opereret for nedsunket underliv.
- 20 pct. oplever
seksuelle problemer - størstedelen relateret til smerter ved
samleje og myoser i underlivet.
Det er bare nogle af de mange
fødselsskader, nybagte mødre står tilbage med -
oftest uden hjælp og uden den specialiserede vejledning og
genoptræning, der er behov for i relation til netop disse
fysiske komplikationer, ligesom langt de fleste nybagte
mødre møder et system, der ikke aner, hvad de fejler,
og hvor de skal henvises til.
Det kan og skal vi gøre bedre.
Bemærkninger til forslaget
Fødselsskader er ikke kun noget, der
rammer en lille uheldig procentdel af fødende danske
kvinder.
Det er desværre noget, langt
størstedelen af fødende oplever - i større
eller mindre grad.
Og det er oftest ekstremt svært at
få hjælp, især hvis ikke man er
ressourcestærk nok til selv at opsøge den korrekte
hjælp og har råd til at betale for den.
Det eneste nationale
efterfødselstilbud, der er til moren, er nemlig en
8-ugersundersøgelse hos den praktiserende læge.
Det er en konsultation, som på papiret
skal dække både psykisk trivsel, amning, parforhold,
sexliv, prævention, vurdering af kroppens heling, tjek af
syninger/bristninger/kejsersnit, gynækologisk
undersøgelse, celleskrab, tjek af knibefunktion og snak om
inkontinens … listen fortsætter. Men for langt de
fleste bliver det udelukkende en snak om prævention og sexliv
og kun måske et hurtigt tjek af knibefunktionen.
Det er ikke godt nok.
Kvinder skal have ret til et specialiseret
sundhedstilbud efter fødslen.
Og det skal ikke være afhængigt
af, hvilken kommune de bor i, om de har privat sundhedsforsikring,
og om de har økonomi til selv at finansiere
hjælpen.
Derfor bør der oprettes
landsdækkende regionale efterfødselsklinikker, hvor
alle nybagte mødre bliver indkaldt til en
efterfødselssamtale, et efterfødselstjek og
specialiseret vejledning. Her vil de blive mødt af
specialiseret personale som gynækologer, obstetriske
fysioterapeuter og jordemødre, der undersøger dem,
vejleder dem i relevante tiltag og følger op på
psykisk trivsel, og som kan sende dem videre til både
genoptræning og specialiserede læger, hvis det er
nødvendigt.
Og der er meget at vinde på det - ikke
bare i livskvalitet for kvinderne, men i høj grad i form af
forebyggelse af inkontinens, gener i relation til kejsersnit og
bristning og gener ved underlivsprolaps og deraf potentielt
færre operationer.
Der kan også være en
økonomisk gevinst.
Et engelsk studie konkluderede, at
fysioterapeuter som første kontaktpunkt både er
sikkert og omkostningseffektivt. Forløb med lægen som
første kontaktpunkt var gennemsnitligt 2,5 gange dyrere end
forløb med fysioterapeuterne, bl.a. fordi antallet af
besøg hos lægen blev reduceret, hvis patienter med
muskuloskeletale gener først havde mødt en
fysioterapeut.
Og kigger vi på vores nabolande, er der
gode erfaringer med at hjælpe moren efter fødslen.
I Sverige har man
efterfødselsklinikker, i Tyskland har mødrene ret til
16 besøg af en jordemoder i hjemmet efter fødslen. Og
i Frankrig er der tilbud om minimum otte gange individuel
fysioterapi efter fødslen. Det er bare et par eksempler.
Og vores naboer har ikke bare
efterfødselstilbud for sjov. De har det, fordi der er store
økonomiske konsekvenser ved ikke at tilbyde behandling og
genoptræning efter en fødsel.
I Danmark koster urininkontinens samfundet 2-3
pct. af de samlede sundhedsudgifter årligt.
Inkontinens
Med udgangspunkt i tallene fra 2023 koster det
et sted mellem 5,2 og 7,9 mia. kr. årligt alene på
grund af urininkontinens.
Det er en lidelse som 40 pct. af kvinder
oplever 1 år efter fødslen, og som 15 pct. af kvinder
i alderen 40-60 år oplever på ugentlig basis.
Derudover er der betydelige udgifter forbundet
med pleje og behandling af fækal inkontinens. Det
anslås, at de direkte omkostninger til pleje og behandling af
fækal inkontinens løber op i flere hundrede millioner
kroner årligt.
Ligesom i kvindesygdomme generelt er der ikke
meget forskning i effekten af en obligatorisk tværfaglig
indsats til kvinder, der har født, om end en metaanalyse af
sammenlagt data fra tre studier, hvor man havde vurderet effekten
af træning til barselskvinder med urininkontinens, viste en
20 pct. reduktion i risikoen for fortsat at have urininkontinens 1
år efter fødslen, hvis den barslende havde fået
bækkenbundstræning.
Bækkenbundstræning kan altså
forebygge inkontinens og mange andre symptomer i underlivet som
eksempelvis myoser i underlivet og vaginisme, forudsat man ikke
kniber alt for meget eller forkert. Et studie tyder på, at op
mod 57 pct. af kvinder kniber forkert efter fødslen. Dette
tal kan nedjusteres til 3 pct. ved korrekt vejledning.
Underlivsprolaps
Vi ved, at målrettet vejledning i
bækkenbundstræning og livsstilsændringer kan
hjælpe med at mindske symptomerne på underlivsprolaps.
Og da det netop er symptomerne, der er afgørende for, om man
bliver tilbudt en operation - et indgreb, som 20 pct. af danske
kvinder gennemgår - giver det god mening at sætte
tidligt ind.
Vi ved samtidig, at gener efter fødslen
som inkontinens, underlivsprolaps og smerter ved samleje kan have
stor betydning for kvinders seksualitet og lyst - noget, der
påvirker kvindernes livskvalitet og i høj grad
også parforhold og familieliv.
Finansiering
Efterfødselsklinikkerne skal
primært finansieres ved at rykke omkostningerne forbundet med
8-ugersundersøgelsen over til de nye regionale
efterfødselsklinikker. Den resterende finansiering, der
automatisk vil være forbundet med genoptræning og
behandling, bør kunne finansieres med de besparelser, der
opstår ved rent faktisk at behandle de nybagte mødre
og dermed mindske antallet af lægekonsultationer, operationer
og andre konsekvenser på sigt.
I Danmark står vi klar med fysioterapi
og genoptræning, når uheldet er ude på skiferien.
Men når kvinder har født og efterfølgende er i
smerter, bliver langt de fleste anbefalet at finde en privat
fysioterapeut - for egen regning.
Og det skaber et A- og et B-hold blandt
kvinder, der har født.
Der er dem, der har en privat
sundhedsforsikring, der kan betale gildet, og dem, der ikke har --
dem, der har økonomi til selv at betale, og dem, der ikke
har.
Det er uacceptabelt.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for
svangreomsorg i Danmark er, at kvinder tilbydes i alt otte eller ni
læge- og jordemoderkonsultationer under graviditeten samt to
scanninger. Men så snart barnet er født, tilbydes der
kun én konsultation til den nybagte mor. Og den er end ikke
specialiseret.
Det står i skærende kontrast til
Sundhedsstyrelsens formålsbeskrivelse for svangreomsorgen.
Her er det formuleret således:
»Formålet med svangreomsorgen er
således at bidrage til øget folkesundhed i Danmark ved
bl.a., at kvindens helbred varetages i hele forløbet -
før, under og efter graviditet og fødsel«.
Det er bare, som om at vi har glemt
forløbet efter.
Nybagte mødre er ekstremt
sårbare.
Tid, overskud og økonomi har for mange
aldrig været så presset som i den første tid
efter at være blevet forælder.
Det er vigtigt, at vi tager hånd om de
nybagte mødre og gør efterfødselsbehandlinger
let tilgængelige.
Derfor skal vi have
efterfødselsklinikkerne på næste finanslov,
så nybagte mødre langt om længe kan få den
behandling, som de har brug for og bør have krav
på.
Det er både det rigtige for
mødrenes livskvalitet, fødselsraten og
økonomien.
Om fremsættelsen i Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Michella Meier-Morsi, Hørsholm, som hovedstiller med Camilla
Hofman Hansen, Rødovre, Anna Neel Forchhammer,
Furesø, Rikke Mors Strangholt, Hillerød, Anne Due
Barslund, Frederiksberg og Louise Good Hovgaard, Vejle, som
medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Hans Andersen (V),
Peter Skaarup (DD), Theresa Berg Andersen (SF), Ole Birk Olesen
(LA), Henrik Frandsen (M), Mona Juul (KF), Peder Hvelplund (EL),
Peter Kofod (DF), Martin Lidegaard (RV), Helene Brydensholt (ALT),
Lars Boje Mathiesen (BP), Aaja Chemnitz (IA), Mike Villa Fonseca
(UFG) og Jeppe Søe (UFG):
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
landsdækkende efterfødselsklinikker for alle kvinder
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 7)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.