Fremsat den 24. oktober 2025 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF),
Theresa Berg Andersen (SF) og Mads Olsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at nedbringe støj- og
partikelforurening i og omkring Københavns Lufthavn
Folketinget pålægger regeringen i
løbet af denne folketingssamling at fremsætte et
lovforslag, der nedbringer støj- og partikelforurening i og
omkring Københavns Lufthavn.
Bemærkninger til forslaget
Københavns Lufthavn spiller en
væsentlig rolle for Danmarks økonomi og infrastruktur,
men samtidig er den en betydelig kilde til sundhedsskadelig
partikelforurening og støj, især på Amager.
Udledningen af sundhedsskadelige stoffer som NOx og CO er i stigning fra lufthavnen
(»Revurdering af miljøgodkendelse. Vilkår om
luftforurening«, CPH - Environmental Management &
Compliance, Årsrapport 2023, 1. udgave, den 28. maj 2024),
samtidig med at bekymringerne fra lokale borgere og forældre
i Tårnby vokser (»Forældre i Tårnby sender
bekymringsbrev om partikelforurening«, DR, den 30. april
2025). Staten ejer aktiemajoriteten i Københavns Lufthavn,
hvilket også medfører et ansvar for at sikre, at
borgerne omkring lufthavnen ikke udsættes for unødig
sundhedsskadelig støj- og partikelforurening.
Danmark har i dag ingen fastsatte
grænseværdier for udledning af ultrafine partikler
omkring lufthavne, som forpligter lufthavnen til at
igangsætte initiativer til at reducere eller begrænse
udledningen. Forslagsstillerne er derfor af den overbevisning, at
der er brug for politisk fastsatte initiativer. Flere
sammenlignelige og større lufthavne har allerede
indført adskillige tiltag for at minimere udledning af
ultrafine partikler, herunder Amsterdam Airport Schiphol
(»Oversigt over virkemidler til at reducere ultrafine
partikler fra lufthavne - En kortlægning fra
København, Amsterdam og Bruxelles«, Rambøll,
2025 (Transportudvalget, alm. del - bilag 187, folketingsåret
2024-25).
Nedbringelse af støj- og partikelforurening i
og omkring Københavns Lufthavn
Forslagsstillerne
foreslår, at et forslag om at nedbringe støj- og
partikelforureningen i og omkring Københavns Lufthavn kan
indeholde følgende:
- At der
afsættes 300 mio. kr. til at etablere et flerårigt
storskalademonstrationsprojekt i Københavns Lufthavn med
brug af lavaromatisk flybrændstof med det formål at
minimere luftforureningen i projektperioden og at skaffe
større videngrundlag for, hvor meget brugen af lavaromatisk
flybrændstof mindsker luftforureningen. Som en del af
projektet skal der etableres et måleprogram for både
luftforurening og dannelse af kondensstriber, for at sikre, at
projektet kan bidrage til fremtidig dansk, europæisk og
global handling.
- At der
afsættes 55 mio. kr. til en forsøgsordning med brug af
fem taxibots, der trækker fly fra gaten til startbanen, uden
at flyets motor er tændt, hvilket man bl.a. har gode
erfaringer med i Indien (»Celebi Aviation to Invest Rs 354
Crore Towards Taxibots for Indian Airports«, News18, juni
2019).
- At der udarbejdes
grænseværdier for ultrafine partikler i
lufthavnsområdet og de nærliggende bolig- og
erhvervsområder på baggrund af et sundhedsfagligt
perspektiv - eventuelt på baggrund af WHO's skærpede
retningslinjer for årsmiddelværdien af
partikeludledning (»WHO global air quality guidelines:
particulate matter (PM2. 5 and PM10), ozone, nitrogen dioxide,
sulfur dioxide and carbon monoxide«, World Health
Organization, 2021).
- At der etableres
støj- og partikelmålinger i realtid, som skal
være offentligt tilgængelige med henblik på at
skabe større åbenhed og opbygge tillid i
befolkningen.
- At der udarbejdes
en analyse, som fokuserer på, hvordan ny indretning af
landingsbanerne kan reducere støjen fra lufthavnen.
- At natflyvningers
sundhedseffekter undersøges med henblik på at give
anbefalinger til nationale restriktioner på antallet af
flyvninger om natten, og hvilke flytyper der må bruges.
Forslagsstillerne er åbne over for andre
initiativer til at nedbringe støj- og partikelforureningen i
og omkring Københavns Lufthavn.
Formålet med forslaget er at beskytte
borgernes sundhed, reducere miljøbelastningen og sikre, at
statens ejerskab af lufthavnen udøves ansvarligt.
Konsekvenser
Det forventes, at der sker en reduktion af
støj- og partikelforureningen og bedre beskyttelse af
borgenes helbred. Projektet om benyttelse af lavaromatisk
flybrændstof forventes desuden at reducere Danmarks
klimabelastning. Tiltagene påvirker ikke billetpriserne, da
finansiering findes andetsteds.
Finansiering
Det foreslås, at 300 mio. kr.
afsættes til det flerårige
storskalademonstrationsprojekt, og finansieres gennem midler fra
den grønne indenrigsrute, hvor der er tale om uforbrugte
midler, der ellers ville falde tilbage i statskassen (240 mio.
kr.), og fra puljen til grøn omstilling af luftfarten (60
mio. kr.).
Det foreslås, at 55 mio. kr.
afsættes til forsøgsordningen med fem taxibots, som
koster omkring 11 mio. kr. pr. stk. (»Celebi Aviation to
Invest Rs 354 Crore Towards Taxibots for Indian Airports«,
News18, juni 2019), og finansieres gennem en omlægning af
erhvervsstøttemidler.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth
Bech-Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
nedbringe støj- og partikelforurening i og omkring
Københavns Lufthavn.
(Beslutningsforslag nr. B 19)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.