Fremsat den 8. oktober 2025 af Mikkel Bjørn (DF),
Alex Ahrendtsen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ophævelse af valgret til kommunale og
regionale valg for andre end danske statsborgere
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte forslag til lov om ændring af lov om
kommunale og regionale valg, således at valgret ved
lokalvalgene hurtigst muligt og senest fra 2029 og frem alene
indehaves af danske statsborgere med bopæl i riget.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 56,
folketingsåret 2021-22. Den væsentligste ændring
er tidspunktet for ikrafttrædelse.
Udlændinge fra EU-lande og nordiske
lande kan i Danmark stemme til de kommunale og regionale valg
på lige fod med danske statsborgere, mens udlændinge
fra tredjelande først opnår valgret efter 4 års
ophold her i landet, hvilket følger af § 1 i lov om
kommunale og regionale valg (lovbekendtgørelse nr. 1385 af
5. december 2024).
Forslagsstillerne så gerne
udlændinges stemmeret til kommunale og regionale valg
ophævet, så valgret alene er forbeholdt danske
statsborgere.
Forslagsstillerne finder det urimeligt, at
tilflyttede udlændinge, hvoraf mange kommer fra lande i
Mellemøsten uden kendskab til demokrati, skal have
stemmeret. Andre har kun en perifer tilknytning til Danmark og det
danske samfund og har kun ringe kendskab til det danske sprog og
indenrigspolitiske spørgsmål.
Antallet af udlændinge, der kan stemme
ved lokale valg i Danmark, er stigende fra valg til valg
(»Valgene til kommunalbestyrelser og regionsråd den 16.
november 2021«, Danmarks Statistik, 2022, side 5). Det er
indlysende, at de fleste udlændinge vil have en
tilbøjelighed til at stemme på partier, der har et
positivt syn på indvandringen, mens udlændinge
næppe stemmer på partier, der har en kritisk tilgang
til indvandringen (»Mere end 100.000 udlændinge kan
stemme til kommunalvalget i København«, berlingske.dk,
den 5. januar 2025).
Efter forslagsstillernes opfattelse skal
valgret og valgbarhed i Danmark være forbeholdt danske
statsborgere med bopæl i riget.
Udlændinges valgret i Danmark
Nordiske borgere får valgret i Danmark i
1977
I 1977 fik nordiske statsborgere med mere end
3 års uafbrudt bopæl i Danmark valgret, jf. lov nr. 202
om ændring af om valg af folketinget og af lov om kommunale
valg af 18. maj 1977.
Udlændinge uden for de nordiske lande
får valgret i Danmark efter 3 år i 1981
Da den daværende socialdemokratiske
regering tiltrådte i november 1979, udtalte den
daværende statsminister, Anker Jørgensen, at
regeringen ville foretage en samlet overvejelse af
gæstearbejdernes situation i landet og heri lade indgå
muligheden for, efter svensk eksempel, at give gæstearbejdere
med længere tids ophold i Danmark ret til at deltage i
kommunale valg (»Fra fremmedarbejdere til etniske
minoriteter«, Lise Togeby, Aarhus Universitetsforlag, 2003,
side 49).
I 1981 blev valgretten udvidet til at omfatte
»gæstearbejdere«, dvs. udlændinge uden for
de nordiske lande, hvis de ud over at opfylde de almindelige
betingelser for valgret til de kommunale råd havde haft
ophold i Danmark i de sidste 3 år forud for valget, jf. lov
nr. 143 om ændring af lov om kommunale valg af 30. marts
1981. Dermed var Danmark det tredje land i Europa, der gav personer
med udenlandsk statsborgerskab kommunal valgret. Det første
land var Irland i 1963 og dernæst Sverige i 1976 (»Fra
fremmedarbejdere til etniske minoriteter«, Lise Togeby,
Aarhus Universitetsforlag, 2003, side 49).
Ved Folketingets behandling af
lovændringen i 1981 redegjorde den daværende
indenrigsminister og partiernes ordførere for deres
synspunkter.
Det fremgik bl.a. af den skriftlige
fremsættelse til forslag til lov om ændring af lov om
kommunale valg (L 100) i folketingsåret 1980-81, at den
daværende indenrigsminister, Henning Rasmussen (S), fandt det
rimeligt, at indvandrere på et forholdsvis tidligt tidspunkt
efter indvandringen fik adgang til aktivt at tage del i det
politiske liv i kommunen. Henning Rasmussen mente, at valgretten
ville styrke indvandrernes samhørighed med det danske
samfund. 3-årskravet ville efter hans mening sikre en rimelig
tilknytning til det danske samfund (Lovforslag nr. L 100,
folketingsåret 1880-81, Folketingstidende, tillæg F,
spalte 4040-4042).
Kirsten Andersen (S) ytrede under
førstebehandlingen: »De mange indvandrere, Danmark fik
i 1960erne og først i 1970erne, har i årene siden
bidraget med deres arbejdskraft til vort samfund. Det er både
ret og rimeligt at betragte dem som ligeværdige borgere med
samme mulighed for at få indflydelse på de politiske
beslutninger i lokalsamfundene« (ibid., spalte 4942).
Tilsvarende synspunkter blev fremført af ordførerne
for henholdsvis Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre
(ibid., spalte 4950-4953).
Den daværende regering og de partier,
der støttede forslaget, afviste risikoen for urimelige
virkninger af loven, bl.a. med henvisning til at der ud over de
nordiske statsborgere højst ville være ca. 35.000
udlændinge, der efter lovforslaget ville få valgret
(ibid., spalte 4961).
Bundgaard Nielsen (V) afviste forslaget:
»De forskelle, der består mellem danske statsborgere og
indvandrerne i sproglig, kulturel og samfundsmæssig
henseende, er ofte så store, at man ikke efter blot 3
års ophold i Danmark kan forvente den fornødne indsigt
i danske forhold« (ibid., spalte 4944).
Flemming Jensen (KF) afviste ligeledes
forslaget. Det var ikke rimeligt at give stemmeret til personer
uden dansk indfødsret. De to ting burde følges ad.
Udlændinge, der søger om og får dansk
indfødsret, skulle være velkomne til at afgive stemme
(ibid., spalte 4946). »Det afgørende er nemlig
tilpasningen til vores samfund, og det er den, som adskiller den
gæst, der kun bliver her i nogle få år, fra den,
der tager skridtet fuldt ud«, betonede den konservative
ordfører (ibid., spalte 4947).
Knud Lind (FP) fandt det naturligt, at man
skal beherske det danske sprog for at kunne deltage i det politiske
liv, og mente, at der var tale om en »klar nedvurdering af
det kommunalpolitiske arbejde, når regeringen lægger et
lovforslag frem, hvorefter man blot kræver, at
udlændingen er fyldt 18 år, og at
pågældende i de sidste tre år har haft
bopæl her i riget forud for valget. Ikke et ord nævnes
der om, at pågældende skal kunne tale, forstå
eller læse det danske sprog« (ibid., spalte 4948).
Den 24. marts 1981 vedtog Folketinget
lovændringen med 80 stemmer for og 61 imod, idet forslaget
blev støttet af Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Venstresocialisterne, mens Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Fremskridtspartiet stemte imod
lovændringen (Folketingsårbog, 1980-81, spalte
140).
Ingen karenstid for valgret til kommunale og
regionale valg for nordiske og unionsborgere i 1995
I 1995 gennemførtes Rådets
direktiv nr. 94/80/EF (EF-Tidende, 1994, L 368, side 38) om
fastsættelse af de nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der har
bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere i dansk
lovgivning.
Lovændringen betød bl.a., at der
ikke længere gælder nogen karenstid for EU-borgere og
nordiske statsborgere for opnåelse af valgret og valgbarhed.
For statsborgere fra andre lande blev 3-årsreglen som den
almindelige tidsmæssige betingelse opretholdt, men
således at det tidsmæssige krav kan reduceres i
tilfælde af gensidighed, det vil sige, at statsborgere fra
andre lande, hvor derboende danske statsborgere kan opnå
valgret og valgbarhed fra et tidligere tidspunkt, kan opnå
valgret og valgbarhed i Danmark fra det tilsvarende tidligere
tidspunkt. Der henvises til lov nr. 208 af 29. marts 1995 om
ændring af lov om kommunale valg.
Udlændinge fra tredjelande opnår
kommunal og regional valgret efter 4 års ophold i
2010
Den 15. marts 2010 indgik den daværende
VK-regering og Dansk Folkeparti aftale om et serviceeftersyn af
udlændingepolitikken: »Nye regler for at få
permanent opholdstilladelse og serviceeftersyn af udlændinge-
og integrationspolitikken«, og ét af aftalepunkterne
var, at herboende udlændinge fra tredjelande først
opnår kommunal og regional valgret efter 4 års
ophold.
Det fremgik af aftalen, at den enkelte
udlænding skal gøre en indsats for at blive integreret
og udvise medborgerskab. Derfor skal herboende udlændinge
bortset fra nordiske borgere og EU-borgere fremover først
kunne opnå kommunal og regional valgret efter 4 års
ophold.
Dansk Folkeparti tilkendegav i aftaleteksten,
at man helst havde set, at indvandrere havde opnået
indfødsret for at opnå retten til at kunne stemme til
kommunale valg, hvilket for partiet er en logisk følge af at
være velintegreret.
For lovforslag nr. L 187 om ændring af
integrationsloven og forskellige andre love fra
folketingsåret 2009-10, der udmøntede ændringen
fra 3 til 4 år, stemte Venstre, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti.
Hvor mange udlændinge kan stemme?
Ved lovændringen i 1981 blev det oplyst,
at der ud over de nordiske statsborgere, der allerede havde
opnået valgret, højst ville være omkring 35.000
herboende udlændinge, der ville opnå valgret.
Indvandringen til Danmark har imidlertid
været ganske betydelig i de sidste 40 år. Ved
kommunalvalget den 16. november 2021 kunne over 400.000
udlændinge stemme, svarende til 9,8 pct. af vælgerne
(»Valgene til kommunalbestyrelser og regionsråd den 16.
november 2021«, Danmarks Statistik, 2022, side 5).
Dermed er der sket en markant stigning i
antallet af udlændinge, der har valgret til danske kommunale
og regionale valg i Danmark på 40 år.
Det skal bemærkes, at udlændinge
på tålt ophold, udvist ved endelig dom eller
afgørelse og udlændinge, som opholder sig i Danmark
for at afsone straf m.v. idømt af en international
straffedomstol, ikke har valgret.
Det er forslagsstillernes ønske, at
loven om kommunale og regionale valg ændres således, at
valgret ved lokalvalgene hurtigst muligt og senest ved lokalvalgene
i 2029 alene indehaves af danske statsborgere med bopæl her i
riget.
Skriftlig fremsættelse
Mikkel
Bjørn (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ophævelse af valgret til kommunale og regionale valg for
andre end danske statsborgere.
(Beslutningsforslag nr. B 11)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.