B 1 Forslag til folketingsbeslutning om at få børn ud af asyl- og udrejsecentrene.

Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2025-26
Status: Fremsat

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 08-10-2025

Fremsat: 08-10-2025

Fremsat den 8. oktober 2025 af Helene Brydensholt (ALT) og Zenia Stampe (RV)

20251_b1_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 8. oktober 2025 af Helene Brydensholt (ALT) og Zenia Stampe (RV)

Forslag til folketingsbeslutning

om at få børn ud af asyl- og udrejsecentrene

Folketinget pålægger regeringen at fremsætte et lovforslag, der sikrer, at børn, der opholder sig i Danmark som en del af en asyl- eller udrejseproces, tilbydes indkvartering i almindelige boliger sammen med deres nære familie frem for på asyl- og udrejsecentre.

Bemærkninger til forslaget

Formål og hovedindhold

Formålet med beslutningsforslaget er at bidrage til, at ingen børn i Danmark vokser op under forhold, der skader deres helbred, udvikling og trivsel, og at Danmark lever op til sine internationale forpligtelser til at beskytte børns rettigheder og menneskelige værdighed.

Med dette beslutningsforslag foreslås derfor følgende:

- Børn og deres nærmeste familie skal ikke længere bo på asyl- og udrejsecentre, men tilbydes indkvartering i almindelige boliger.

- Indkvarteringen skal ske under hensyn til familiens mulighed for at overholde eventuel meldepligt eller administrative krav. Dette kan f.eks. ske gennem regelmæssigt fremmøde på en nærliggende politistation eller hos en anden relevant myndighed.

- Ordningen skal gælde, uanset om barnet er omfattet af en verserende asylsag eller befinder sig i udrejseposition.

- Udlændingestyrelsen har ansvar for at stille boliger til rådighed, eventuelt i samarbejde med kommuner, som i så fald bør kunne kompenseres for eventuelle merudgifter.

Baggrund

I Danmark bor en gruppe børn på asyl- og udrejsecentre under forhold, som dokumenteret har alvorlige konsekvenser for deres psykiske og fysiske trivsel. Børnene lever ofte isoleret fra det omgivende samfund uden stabile rammer og uden adgang til et trygt hverdagsliv med forudsigelighed, skolegang, fritidsaktiviteter og sociale relationer (»Rapport om børnenes trivsel på Udrejsecenter Avnstrup - et øjebliksbillede «, Røde Kors, april 2013).

Disse børn befinder sig enten midt i en asylsag eller i såkaldt udrejseposition efter afslag på opholdstilladelse. Mange har boet i centrene i lang tid - nogle hele deres liv. Flytninger mellem centre og usikkerhed om fremtiden forværrer situationen yderligere.

Ifølge undersøgelsen fra Røde Kors blandt børn på Udrejsecenter Avnstrup oplever 56 pct. betydelige trivselsproblemer, mens 44 pct. vurderes at være i høj risiko for psykiatriske lidelser. Det er alarmerende tal, som kalder på handling.

Retlige og menneskeretlige rammer

Danmark er forpligtet af både den europæiske menneskerettighedskonvention og FN's børnekonvention. Særlig artikel 3 i børnekonventionen fastslår, at barnets tarv skal komme i første række i alle beslutninger, der vedrører børn.

Indretningen af udrejsecentrene har det erklærede formål at motivere beboerne til at rejse ud af Danmark. I praksis betyder det, at forholdene bevidst gøres så lidt attraktive som muligt. Dette hensyn er i direkte modstrid med princippet om barnets tarv og udgør en form for strukturel afstraffelse af børn for forhold, de ikke bærer ansvaret for.

Finansiering

Forslaget vedrører en afgrænset gruppe børnefamilier, og de samlede udgifter vurderes derfor at være relativt begrænsede. Ifølge seneste opgørelser fra Refugees Welcome kan det udledes, at der aktuelt bor over 600 børn på Danmarks asyl- og udrejsecentre. Heraf er mange børn født og opvokset på centrene og har aldrig kendt andet. Det samlede antal berørte familier anslås til ca. 250-300 familier (»Hvor mange kommer til Danmark, og hvorfra?«, refugees.dk, den 2. maj 2025).

Der lægges op til, at familierne fortsat er under Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt. Det vurderes, at udgifterne til indkvartering i almindelige boliger i videst muligt omfang kan afholdes inden for den eksisterende økonomiske ramme for asylsystemet.

Dette er ikke nogen ny idé. I 2012 indgik regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF) sammen med Enhedslisten og Liberal Alliance en aftale, som gav asylansøgere mulighed for at flytte ud af centrene og bo i selvstændige boliger efter 6 måneders ophold. Formålet var at sikre mere værdige forhold og bedre forudsætninger for integration eller hjemrejse (»Øget fokus på udrejse - nye muligheder for asylansøgere«, september 2012). Dette fremgik også af regeringsgrundlaget for samme regering, hvor det bl.a. hed: »Flygtninge skal behandles værdigt … Asylansøgere skal have mulighed for at arbejde og bo uden for asylcentrene.« (»Et Danmark der står sammen«, oktober 2011).

Ifølge Udlændinge- og Integrationsministeriet kostede det i 2020 i gennemsnit ca. 300.000 kr. årligt at have én afvist asylansøger indkvarteret på et center, mens udgifterne ved indkvartering i selvstændige boliger typisk er lavere (»Tesfaye vil betale asylansøgere for at rejse tidligere hjem«, uim.dk, den 10. august 2020).

Det foreslås, at Udlændingestyrelsen fortsat har ansvaret for at stille midlertidige boliger til rådighed, og at kommunerne kompenseres for eventuelle merudgifter. Finansieringen kan tilvejebringes via en omprioritering inden for Udlændinge- og Integrationsministeriets budgetramme, eventuelt suppleret af en særbevilling via finansloven, som kan udløses i en forsøgsperiode. Ordningen evalueres efterfølgende med henblik på en eventuel videreførelse.

Skriftlig fremsættelse

Helene Brydensholt (ALT):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om at få børn ud af asyl- og udrejsecentrene.

(Beslutningsforslag nr. B 1)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.