Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 28. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 35 ændringsforslag til
lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1-11, 13-26 og 28-34.
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 12 og 35.
Liberal Alliances og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 27.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin
stilling til det af DF stillede ændringsforslag nr. 21.
Flertallet vil stemme imod de øvrige stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD og KF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag, det af DF stillede ændringsforslag nr.
21 og det af LA og DF stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod de af DF stillede ændringsforslag nr. 2, 13
og 18. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
øvrige ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det af udlændinge-
og integrationsministeren stillede ændringsforslag nr. 35.
Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag, det af DF stillede ændringsforslag nr.
21 og det af LA og DF stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de af DF stillede
ændringsforslag nr. 1, 3-11, 24-26, 30, 33 og 34.
Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Borgernes Parti, Naleraq,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener
grundlæggende, at det at opnå dansk statsborgerskab
ikke er en rettighed og ikke bør tildeles hvem som helst.
Det er noget, man skal gøre sig fortjent til. Det er derfor
afgørende, at der opstilles stramme krav og klare regler,
som sikrer, at personer, der ikke deler danske demokratiske
værdier, og som ikke vil være til gavn for det danske
samfund, ikke opnår dansk statsborgerskab.
Det er derfor dybt problematisk, at der er
blevet afdækket en række alvorlige sagsbehandlingsfejl
på indfødsretsområdet og i forbindelse med
implementeringen af de politiske aftaler, som Folketinget har
indgået. DD, LA og KF mener, at det er en helt
grundlæggende forudsætning, for at Folketinget kan
tildele statsborgerskab på så oplyst et grundlag som
overhovedet muligt, og at der leves op til de objektive kriterier,
et politisk flertal har vedtaget.
Nogle af fejlene er blevet rettet, men
andre forhold står fortsat hen i det uvisse. Det ærgrer
derfor DD, LA og KF, at udlændinge- og integrationsministeren
har tilkendegivet, at Folketinget fortsat ikke kan være sikre
på, om personer, der er omfattet af nærværende
lovforslag, har begået kriminalitet. Tildelingen af
statsborgerskab kan alene ske ved lov. Det er derfor stærkt
problematisk, at de krav, Folketinget har fastsat, ikke med
sikkerhed bliver opfyldt.
Der har desuden i den senere tid
været en offentlig debat om behovet for at kunne stille
yderligere krav ved tildeling af dansk indfødsret, navnlig
fordi Folketinget i dag ikke har mulighed for at vurdere, om
ansøgere til dansk statsborgerskab deler grundlæggende
danske værdier som frihed, ligeværd og demokrati. DD,
LA og KF ønsker derfor, at ansøgere til dansk
statsborgerskab fremover screenes med henblik på deres
værdier, så det bliver muligt at afvise personer med
antidemokratiske holdninger og adfærd.
DD, LA og KF mener, at statsborgerskab
aldrig bør tildeles personer, der eksempelvis har hyldet
terrorhandlinger eller optrådt truende over for
homoseksuelle. Sådanne forhold mener DD, LA og KF bør
indgå i vurderingen af, om der er grundlag for at tro, at
ansøgerne vil overholde gældende ret og respektere
ånden i grundloven. I dag er det ikke muligt med sikkerhed at
vurdere dette, og derfor ønsker DD, LA og KF, at der
indføres en screening af ansøgere til dansk
statsborgerskab.
DD, LA og KF noterer sig, at regeringen har
tilkendegivet, at den vil nedsætte et såkaldt
»ekspertudvalg«, der skal undersøge mulighederne
for at etablere en model for screening af ansøgere til dansk
indfødsret. Det er dog stærkt kritisabelt, at udvalget
endnu ikke er blevet nedsat, selv om der er gået flere
måneder siden udmeldingen.
På baggrund af ovenstående
kommer DD, LA og KF til at stemme hverken for eller imod
lovforslaget, da partiernes medlemmer af udvalget ikke kan
være sikre på, at der ikke er dømte kriminelle
eller personer, som ikke deler helt grundlæggende danske
værdier, på lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
noterer sig med stor tilfredshed, at Folketingets
Indfødsretsudvalg ved seneste behandling af lov om
meddelelse af indfødsret forholdt sig til enkelte
ansøgninger i Indfødsretsudvalget. Vi mener dog
stadig, at det er beklageligt, at kun et ringe antal på i alt
tre personer blev inviteret til en personlig samtale i
Folketinget.
Dansk Folkeparti finder det dybt
bekymrende, at dansk indfødsret behandles som en
administrativ formalitet snarere end som den personlige og fornemme
gave, den er tiltænkt at være.
Med dette lovforslag uddeler man
statsborgerskab til i alt over 1.000 personer uden at have styr
på kriminalitetstjek og sprogkundskaber - og uden at have
sikkerhed for ansøgernes oprigtige loyalitet over for og
tilknytning til Danmark. Indfødsretten er ikke blot et
spørgsmål om at udfylde skemaer eller opfylde
minimumskrav. Den repræsenterer et ufravigeligt
tilhørsforhold til det danske folk, det danske sprog og de
danske værdier.
Det er uacceptabelt, at der på
nærværende lovforslag optages personer, der har vist,
at de har åbenlyst antidemokratiske værdier. Dansk
Folkeparti har gentagne gange påvist konkrete tilfælde,
hvor ansøgere har hånet danske værdier, bifaldet
voldelige handlinger eller udvist foragt for Danmark - ofte uden at
dette har ført til nogen nævneværdig
konsekvens.
Dansk Folkeparti er foruroliget over den
nuværende praksis, hvor påståede statsløse
og skjulte bipersoner gebyrfrit sniges ind på lovforslag uden
at opfylde betingelserne. På dette lovforslag drejer det sig
om et ukendt antal bipersoner ud over det store antal, som har
fået dispensation og de mange påståede
statsløse, som uden videre tildeles dansk indfødsret.
På dette forslag er der f.eks. en somalisk ansøger,
som automatisk videregiver sit statsborgerskab til hele fem
børn. Også syrere, pakistanere og endda en russer
får automatisk mulighed for at give deres nyvundne
statsborgerskab automatisk videre til en større
børneflok, hvis dette lovforslag stemmes igennem.
I motiverne til det første udkast
til lov om meddelelse af indfødsret i 1850 foreslog
indenrigsministeren at meddele indfødsret til bl.a.
slibemester Poul Agerlin fra Blekinge på baggrund af
fortrinlige vidnesbyrd om dennes vandel og patriotiske sindelag. De
ti ansøgere på lovforslaget blev af
indenrigsministeren anset for »et ikke ringe antal
forskellige personer, med hensyn til hvilke der muligt vil
være anledning til at indhente specielle oplysninger«.
Rigsdagsmand Tscherning for Holbæks Amts 2. distrikt svarede
til dette, at »… næste stadium af sagen skal
behandles ganske i sine enkeltheder og hvor vi altså netop
kommer til at have med personer at gøre, kunne
nedsætte et udvalg…«, hvilket rigsdagsmand
Grundtvig tilsluttede sig. Udvalgsnedsættelsen kom den 4.
marts 1850, og ved 2. behandling af det første lovforslag om
indfødsrets meddelelse den 22. marts 1850 udtalte udvalgets
formand, Grundtvig: »… så forudsætter
udvalget trøstig, at det danske Folketing nu og altid vil
lægge særdeles vægt på, om de
pågældende kan tale og forstå det danske folks
modersmål, og kan antages ved herkomst og slægtskab
eller på anden måde at være fast knyttede til
folket og til fælles bedste!«.
Derfor er det helt uforeneligt med
Grundtvigs ånd, at tusindvis af ansøgere nu oplistes
på lovforslag, uden at de har været behandlet
individuelt i Folketinget. DF ønsker et endeligt
opgør med denne retlige vildfarelse om grundloven i
Folketinget. Vedrørende det at tale og forstå det
danske folks modersmål gør vi også
opmærksom på, at de nuværende sprogkrav
næppe kan siges at være af en sådan karakter, at
ansøgere i alle tilfælde kan betragtes som
værende i stand til at tale det danske modersmål.
Næsten 100 personer på dette lovforslag har ikke
fremlagt dokumentation for danskkundskaber.
DF stemmer imod i de sager, hvor vi ikke
kan behandle ansøgerne individuelt med den omhu,
grundlovsfædrene har pålagt os. DF ønsker, at
udvalget igen - som i det oprindelige udvalg med N. F. S. Grundtvig
i spidsen - skal stemme om hver enkelt ansøger.
Indfødsret er den fineste gave,
Folketinget kan give, når en anstændig udlænding
har udmærket sig og »Har for Modersmaalet
Øre,/Har for Fædrelandet Ild« (N. F. S.
Grundtvig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848).
Kun derved fortjener man at blive begunstiget i det danske
testamente. Indfødsretten er Danmarks inderste og sidste
forsvarslinje.
I dag bliver knap 5.000 personer danske
hvert år med disse skammelige love. Det er 500 gange så
mange mennesker, som blev gjort danske af udvalget og Grundtvig i
1850. DF mener ikke, at det er en sund udvikling, som gavner
Danmark og det danske folk.
DF har i udspillet »Dybde over
bredde« foreslået indførsel af et årligt
loft på 250 personer. Det vil give mulighed for, at
Indfødsretsudvalget kan møde alle ansøgere
personligt i Folketinget, og altså imødegå
kritikken om, at udvalget ikke kan nå at møde alle
ansøgere. Med et loft på f.eks. 250 personer eller
færre kan udvalget nå at møde alle
ansøgere. Målet kan opnås, ved at
cirkulæreskrivelsen om naturalisation strammes, ved at
niveauet til indfødsretsprøven hæves, og ved at
de ansøgere med færrest fejl til
indfødsretsprøven kommer forrest i køen,
således at der opstår en adgangskvotient for
naturalisation i Folketinget, som det kendes fra
uddannelsessystemet.
Der findes allerede rige muligheder for, at
udlændinge kan bo og arbejde i Danmark med en udmærket
opholdstilladelse, i det omfang Folketinget ikke kan overskue at
udføre naturalisation efter grundlovens og Grundtvigs
ånd. DF kan ikke støtte dette lovforslag, der bryder
med Folketingets løfte til Grundtvig givet den 22. marts
1850 ved behandlingen af den første lov om meddelelse af
indfødsret om, at Indfødsretsudvalget trøstig
skal lægge særdeles vægt på, om de
pågældende kan tale og forstå det danske folks
modersmål og kan antages ved herkomst og slægtskab
eller på anden måde at være fast knyttet til
folket og til det fælles bedste.
Dertil skal siges, at der heller ikke i
dette lovforslag er styr på sagerne. Der ses tilsyneladende
ingen selvransagelse hos regeringen, som uden videre også
på dette lovforslag har optaget dømte, som er
dømt for eksempelvis tyveri, ulovlig taxakørsel,
euforiserende stoffer, spirituskørsel, våbenlov,
knivlov m.v. Igen er det DF᾽s store indsats i
Indfødsretsudvalget, som sikrer, at regeringen i det mindste
forsøger at leve op til den aftale, forligskredsen har
indgået. Alt imens såkaldte eksperter i medierne
anklager DF for at bryde med retsstatsprincipperne og lign., er det
tværtimod vores hårde arbejde for fædrelandet,
som sikrer, at loven og aftalen bliver overholdt.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet er tilsyneladende ude af stand til at leve
op til aftalen om ikke at optage dømte, såfremt disse
lyver om tidligere domme. Ministeriet kan nemlig ikke gå mere
end 10 år tilbage i Det Centrale Kriminalregister. Dette har
stået på siden 2018, dvs. i snart 10 år, uden at
regeringen har udbedret situationen. Ministeren siger, at
løsningen ikke ligger ligefor. Det passer ikke. Konkret kan
man eksempelvis ændre sletningstidspunktet for de offentlige
straffeattester til aldrig at blive forældet for
udlændinge. Det vil kunne gøres ved en simpel
lovændring og vil gøre det muligt for ministeren at
fremsøge de oplysninger, som ønskes.
Igen er der dømte på
lovforslaget. Igen er der mennesker med rabiate holdninger -
herunder Hamas- og Hizbollah-sympatisører. Ministeren og
regeringen er blevet gjort bekendt med konkrete tilkendegivelser af
sympati for terror i kølvandet på det
forfærdelige angreb på israelske civile den 7. oktober
2023, men agter ikke at ændre kurs. Der er stadig ingen
selvransagelse hos de politiske partier, der raskvæk stemmer
for at give disse mennesker statsborgerskab. DF mener, at
udviklingen i måden, vi uddeler statsborgerskab på, er
skammelig - og det er mere tydeligt end nogen sinde. Regeringen
agter at gøre terrorsympatisører danske.
DF bemærker, at
nærværende lovforslag indeholder påståede
statsløse og et ukendt antal bipersoner, der uden
forelæggelse for udvalget automatisk er blevet optaget, selv
om de ikke engang nødvendigvis opfylder de objektive krav,
der ofte fremhæves. Det har aldrig været hensigten at
uddele statsborgerskab på denne måde - aldrig. DF mener
ikke, at statsløse har »ret« til statsborgerskab
i Danmark, fordi de kommer fra et dårligt land, ligesom det
er uklart for DF, hvad ministeren har gjort for at tilvejebringe
den fornødne viden om de påståede
statsløses statsborgerretlige forhold i disse lande. Oftest
er der tale om, at de har ret til statsborgerskab i deres land, men
at de simpelt hen ikke ønsker at vende hjem, og at den
danske stat ikke agter at hjemsende disse mennesker.
Med nærværende lovforslag ses
en fortsættelse af praksissen med ukritisk optagelse af
personer, der påstår statsløshed, uden at de
faktiske statsborgerretlige forhold undersøges. Dansk
Folkeparti mener ikke, at ministeriet har søgt
nødvendig indsigt i disse sager - eksempelvis i samarbejde
med relevante udenlandske myndigheder. Dette skaber grobund for
misbrug af brugen af betegnelsen statsløs og underminerer
tilliden til indfødsretsprocessen.
DF bemærker, at statsløse kan
optages på lovforslag om indfødsrets meddelelse, selv
om de måtte være dømt for grove forbrydelser som
voldtægt, vold eller trusler. Flygtningestatus er blevet
genvejen til indvandring til vores lille land mod nord.
DF mener, at den nuværende
underlødige indfødsretsaftale er utilstrækkelig
og hverken respekterer grundlovens bogstav eller ånd. DF
mener, at betingelserne for at søge om dansk statsborgerskab
uden undtagelser bør være opfyldt ved
ansøgningstidspunktet. Der bør betales gebyr ved hver
eneste ansøgning, der behandles, og ikke kun ved
første ansøgning. Derudover bør gebyret
hæves betragteligt.
DF bemærker, at kriminelle
udlændinge, der i en alder af 14 år har begået
røveri eller drab, frit kan optages og få
statsborgerskab som bipersoner uden udvalgets kendskab. Dertil
kommer, at udlændinge straffet med bøde for tyveri,
hærværk, uorden og narkokørsel optages. Det
samme gør sigtede for alvorlige forbrydelser. Det samme
gør førtidspensionister, som automatisk er undtaget
fra beskæftigelseskravet. Alle 28 førtidspensionister
på dette lovforslag er ikkevestlige indvandrere. Også
udlændinge med misligholdt offentlig gæld, f.eks.
su-tilbagebetalingskrav og offentlige parkeringsafgifter, og
udlændinge under konkursbehandling med verserende fogedsager
eller andre uafklarede søgsmål i civilretten optages.
Også på dette lovforslag har vi dømte personer,
ligesom der er mere end 150 personer, som ikke lever op til
beskæftigelseskravet.
DF finder det i det hele taget yderst
kritisabelt, at ministeren afviser at forholde sig til
spørgsmål om enkeltpersoner, hvilket jo netop er, hvad
lovforslaget handler om. Ministeren nægter at forholde sig
til lovens indhold.
DF kan ikke støtte denne lukkede
lovgivningsproces, der i realiteten forhindrer
folketingsmedlemmerne i at afgøre, hvem der skal erhverve
dansk indfødsret, hvilket er hensigten med grundlovens
§ 44, stk. 1. Relevant viden til behandling af lovforslaget
gemmes væk i fortrolige svar. Vedrørende dette
lovforslag er mere end 70 spørgsmål blevet besvaret
med fortrolige svar.
DF mener, at det er fuldstændig
utilstedeligt, at der ikke er højere krav til
udlændinges vandel, ligesom vi mener, at udvalget bør
have størst mulig indsigt i den enkelte ansøgers
forhold.
Derfor foreslår DF, at hver enkelt
ansøger behandles på et separat lovforslag. Der er
intet til hinder for sådan en fremgangsmåde, hvilket vi
bl.a. har set i forbindelse med forslag til lov om meddelelse af
dansk indfødsret til Mary Elizabeth Donaldson (L 137,
fremsat den 28. januar i 2004), som gav Mary Donaldson fra
Australien indfødsret, samme dag hun blev gift.
Dansk Folkeparti bemærker, at andre
medlemmer af Folketinget, nemlig Sjúrður Skaale (JF),
deler den opfattelse, at udvalget bør skele til optagelse af
enkeltpersoner på lovforslaget, uagtet at de ikke lever op
til cirkulæreskrivelsens krav for optagelse.
Sjúrður Skaale (JF) har nemlig ved henvendelse til
udvalget den 13. maj 2025 varslet udvalget om, at han vil stille
forslag om at optage en særlig agtværdig indbygger
på Færøerne på lovforslaget.
Er udvalget ude af stand til at tage
stilling til mængden af lovforslag i en samling, bør
det ubehandlede lovforslag udskydes til næste samling, som
det er kutyme i alle andre udvalg. Alternativt aftales et loft
på f.eks. 100 eller 250 ansøgere om året. En
anden mulighed, som alt andet lige ville være bedre for
Danmark end det nuværende brandudsalg, ville være at
opdele ansøgerne efter oprindelsesland, hvorefter
lovforslagene skulle behandles alfabetisk (Afghanistan, Australien,
Bangladesh, Belgien osv.)
DF er tillige af den opfattelse, at foruden
anstændige udlændinge bør dansk statsborgerskab
alene være for de udlændinge, som gifter sig med danske
statsborgere. DF bemærker sluttelig, at det er muligt at leve
et lønnende og rigt liv i Danmark uden dansk
statsborgerskab.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(DF):
1) Nr.
16 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 3
Principalt:
2) Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er
statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller
Tyrkiet]
Subsidiært:
3) Nr.
38 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
4) Nr.
51 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
5) Nr.
52 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
6) Nr.
60 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
7) Nr.
61 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
8) Nr.
83 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
9) Nr.
91 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
10) Nr.
95 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
11)
Som stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Meddelelsen af indfødsret til stk. 1, nr. 39, 40, 42-50,
53-59, 62-82, 84-89, 92-94 og 96-110, er betinget af, at den
pågældende på fødselstidspunktet ikke
havde eller havde ret til statsborgerskab i et andet
land.«
[Betingelse om statsløshed
for erhvervelse af indfødsret]
Til § 4
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
RV):
12) Nr.
119 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 5
Af et mindretal
(DF):
13) I
stk. 2 indsættes som nr. 4:
»4) at
personen på tidspunktet for deltagelse i en grundlovsceremoni
ikke er iført islamisk tørklæde.«
[Ansøgerne må ikke
være iført islamisk tørklæde ved
deltagelse i grundlovsceremonien]
Til § 7
14) Nr.
290 udgår.
[Udtagelse af person]
15) Nr.
339 udgår.
[Udtagelse af person]
16) Nr.
343 udgår.
[Udtagelse af person]
17) Nr.
358 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
Principalt:
18) Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er
statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller
Tyrkiet]
Subsidiært:
19) Nr.
465 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
20) Nr.
494 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD, LA og KF):
21) Nr.
601 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et mindretal
(DF):
22) Nr.
604 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
23) Nr.
620 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
24) Nr.
679 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
25) Nr.
708 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
26) Nr.
720 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et mindretal (LA
og DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
27) Nr.
725 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et mindretal
(DF):
28) Nr.
738 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 9
29) Nr.
747 udgår.
[Udtagelse af person]
30) Nr.
825 udgår.
[Udtagelse af person]
31) Nr.
862 udgår.
[Udtagelse af person]
32) Nr.
864 udgår.
[Udtagelse af person]
33) Nr.
912 udgår.
[Udtagelse af person]
34) Nr.
967 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
35) Nr.
1064 udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 16
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2024 har vedtaget en bøde på
7.000 kr. for kørsel uden førerret efter
færdselsloven og i 2022 har vedtaget en bøde på
2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 2 og 18
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at statsløse samt statsborgere i MENAP-lande og Tyrkiet ikke
skal tildeles dansk indfødsret med lovforslaget.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 38
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er somalisk statsborger, født i og
bosiddende i Somalia med tvivlsom reel tilknytning til Danmark.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 51
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er irakisk statsborger, født i og
bosiddende i Irak med tvivlsom reel tilknytning til Danmark.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 52
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er irakisk statsborger, født i og
bosiddende i Irak med tvivlsom reel tilknytning til Danmark.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 60
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er afghansk statsborger, født i og
bosiddende i Afghanistan med tvivlsom reel tilknytning til
Danmark.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 61
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er afghansk statsborger, født i og
bosiddende i Afghanistan med tvivlsom reel tilknytning til
Danmark.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 83
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er tyrkisk statsborger, født i
Tyrkiet og bosiddende i Uganda med tvivlsom reel tilknytning til
Danmark.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 91
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2022 har vedtaget to bøder for
butikstyveri, og fordi den pågældende er født i
De Forenede Arabiske Emirater og bosiddende i Storbritannien med
tvivlsom reel tilknytning til Danmark.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 95
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er somalisk statsborger, født i og
bosiddende i Somalia med tvivlsom reel tilknytning til Danmark.
Til nr. 11
Ændringsforslaget vil indebære,
at meddelelsen af dansk indfødsret til ansøgeren
under nr. 39, 40, 42-50, 53-59, 62-82, 84-89, 92-94 og 96-110, der
er optaget på lovforslagets § 3 som statsløs, er
betinget af, at den pågældende på
fødselstidspunktet ikke havde eller havde ret til
statsborgerskab i et andet land. Det betyder, at hvis det senere
kan lægges til grund, at ansøgeren under nr. 39, 40,
42-50, 53-59, 62-82, 84-89, 92-94 og 96-110 omfattet af § 3
som statsløs, ikke var statsløs eller ikke havde
udnyttet en umiddelbar adgang til at opnå fremmed
statsborgerskab, vil meddelelsen af dansk indfødsret kunne
anses for at være en nullitet, således at den
pågældende aldrig har erhvervet dansk
indfødsret.
Til nr. 12
Ansøgeren under nr. 119 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 4, fordi den pågældende
ikke opfylder betingelserne for at være optaget på
lovforslaget.
Til nr. 13
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det stilles som et krav for ansøgere på
lovforslaget, at ansøgerne ved deltagelse i en
grundlovsceremoni ikke er iført islamisk
tørklæde.
Til nr. 14
Ansøgeren under nr. 290
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2023 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 15
Ansøgeren under nr. 339
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2019 har vedtaget en bøde på
3.000 kr. for brud på ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 16
Ansøgeren under nr. 343
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2019 har vedtaget en bøde på
3.000 kr. efter knivloven.
Til nr. 17
Ansøgeren under nr. 358
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2023 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 19
Ansøgeren under nr. 465
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på
2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 20
Ansøgeren under nr. 494
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2016 har vedtaget en bøde på
3.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 21
Ansøger nr. 601 foreslås
udtaget af lovforslaget, fordi der foreligger begrundet tvivl om,
hvorvidt vedkommende reelt tilslutter sig de værdier og
forpligtelser, der fremgår af den tro- og
loyalitetserklæring, som alle ansøgere skal
underskrive for at opnå dansk statsborgerskab.
Ansøgeren, Dr. Hafiz Muhammad Idrees Al-Azhari, har igennem
mange år haft en fremtrædende rolle i en islamisk
organisation, hvis ideologiske virke kan betegnes som værende
i modstrid med grundlæggende danske demokratiske og
sekulære værdier. Han har blandt andet promoveret
skrifter, der ophøjer shariastraffe som stening og
håndsafhugning, og fremstillet den islamiske stat under
profeten Muhammed som et ideal for nutidens samfund.
En sådan tankegang rejser alvorlig
tvivl om hans vilje til at vise ægte troskab og loyalitet
over for det danske samfund, og der indstilles derfor til, at den
pågældende ansøger udtages af lovforslaget.
Til nr. 22
Ansøgeren under nr. 604
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2018 har vedtaget en bøde på
5.000 kr. for færdsel uden førerret efter
færdselsloven.
Til nr. 23
Ansøgeren under nr. 620
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2019 har vedtaget en bøde på
2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 24
Ansøgeren under nr. 679
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2019 har vedtaget en bøde på
36.000 kr. efter lov om hyrekørsel.
Til nr. 25
Ansøgeren under nr. 708
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2020 har vedtaget en bøde på
22.000 kr. efter lov om hyrekørsel.
Til nr. 26
Ansøgeren under nr. 720
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2024 har vedtaget 6 dagbøder for
butikstyveri.
Til nr. 27
Ansøgeren under nr. 725
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har delt utilbørlige
meningstilkendegivelser på Facebook, der er uforenelige med
de grundlæggende danske værdier, der må
forudsættes for naturalisation, herunder at man
åndeligt og ikke kun fysisk skal befinde sig i Danmark.
Til nr. 28
Ansøgeren under nr. 738
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2016 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 29
Ansøgeren under nr. 747
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 30
Ansøgeren under nr. 825
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2019 har vedtaget en bøde på
1.500 kr. for spirituskørsel.
Til nr. 31
Ansøgeren under nr. 862
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på
2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer
Til nr. 32
Ansøgeren under nr. 864
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2022 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 33
Ansøgeren under nr. 912
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2023 har vedtaget en bøde for
overtrædelse af våbenloven.
Til nr. 34
Ansøgeren under nr. 967
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2020 har vedtaget en bøde på
5.000 kr. for spirituskørsel.
Til nr. 35
Ansøgeren under nr. 1064 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren
foreslås udtaget af lovforslagets § 9, fordi den
pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2025 og var til 1. behandling den 9. maj 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
163 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret med undtagelse af spørgsmål 153, som udvalget
forventer besvaret inden 2. behandling af lovforslaget og
spørgsmål 157-163, som udvalget forventer besvaret
inden 3. behandling af lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Morten Klessen
(S) Frederik Vad (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Maria Durhuus (S)
Thomas Skriver Jensen (S) Heidi Bank (V) Hans Andersen (V) Mohammad
Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren Espersen (DD)
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel
Bjørn (DF) fmd. Mads Olsen
(SF) Peder Hvelplund (EL) nfmd.
Zenia Stampe (RV)
Alternativet, Borgernes Parti, Naleraq,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |