Fremsat den 24. april 2025 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2025, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2027 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2028
(Konsekvenser af Aftale om styrkelse af
Forsvarets kampkraft af februar 2025 m.v.)
§ 1
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023,
§ 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023 og § 2 i lov nr.
643 af 11. juni 2024, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»596,6« til: »629,6«, »282,3«
ændres til: »303,1«, og »314,3«
ændres til: »326,5«.
§ 2
I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr.
1774 af 28. december 2023 og § 3 i lov nr. 643 af 11. juni
2024, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»601,1« til: »635,9«, »285,9«
ændres til: »308,4«, og »315,2«
ændres til: »327,5«.
§ 3
I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2027, som ændret ved § 4 i lov nr.
643 af 11. juni 2024, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»605,0« til: »625,5«, »288,8«
ændres til: »297,7«, og »316,2«
ændres til: »327,8«.
§ 4
I lov nr. 1646 af 30. december 2024 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2028 foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»627,6« til: »635,4«, »301,2«
ændres til: »308,9«, og »326,4«
ændres til: »326,5«.
§ 5
Loven træder i kraft den 23. juni 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for staten for
finansårene 2025, 2026, 2027 og 2028, jf. budgetlovens §
6, stk. 2.
Lovforslaget fremsættes i
forlængelse af Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre om Aftale om styrkelse af Forsvarets
kampkraft af 22. februar 2025, m.v. Aftalen indebærer en
meget væsentlig ændring af den udgiftspolitiske
planlægning. Det bemærkes, at der i lyset af den
aktuelle sikkerhedspolitiske situation er lagt op til en
koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul i EU's
finanspolitiske rammer med henblik på øget
fleksibilitet til at øge forsvarsudgifterne.
2. Ændring af de
gældende udgiftslofter for 2025-2028
2.1. Gældende ret
Det fremgår af budgetlovens § 6,
stk. 2, at finansministeren i særlige tilfælde kan
fremsætte et forslag til lov om ændring af de love, der
nævnes i stk. 1, om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en
samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter
under ét, dvs. ændringer i niveauet for de samlede
offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for, at der i særlige tilfælde kan foretages
ændringer af de gældende udgiftslofter, og at
ændringerne kan ske på andre tidspunkter end i
forbindelse med Folketingets vedtagelse af forslaget til
finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter
et folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer, er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen
f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter, jf. Folketingstidende
2011-12, tillæg A, L 174 som fremsat, side 17.
Der er ved lov fastsat udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for 2025, 2026, 2027 og 2028.
2.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Lovforslaget fremsættes i
forlængelse af Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft af
22. februar 2025.
Det foreslås at
ændre de gældende statslige udgiftslofter for
2025-2028. De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter
for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående
tabel og kan henføres til:
- Konsekvenser af
Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft af februar 2025
- Konsekvenser af
Aftale om Implementering af et Grønt Danmark af november
2024
- Konsekvenser af
Aftale om Iværksætterpakken af juni 2024 og Aftale om
Et stærkere erhvervsliv af juni 2024
- Konsekvenser af
Aftale om Finansloven for 2025 af november 2024 m.v.
Tabel 1 viser de samlede foreslåede
ændringer af udgiftslofterne. Der foretages ikke korrektioner
af det statslige delloft for indkomstoverførsler samt de
kommunale og regionale udgiftslofter.
| Tabel 1 Forslag til
ændring af det statslige delloft for driftsudgifer i
2025-2028 | 2025-pl | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Statsligt delloft for
driftsudgifter på FL25 (mia. kr.) | 281,4 | 285,1 | 289,4 | 300,6 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 21.747,9 | 23.241,6 | 8.330,2 | 8.290,4 | Heraf Aftale om
styrkelse af Forsvarets kampkraft, mio. kr. | 25.000,0 | 25.000,0 | 10.000,0 | 10.000,0 | Heraf Aftale om
Implementering af et Grønt Danmark | -945,0 | - | - | - | Heraf Aftale om
Iværksætterpakken og Aftale om Et stærkere
erhvervsliv | -1.659,7 | -1.656,7 | -1.656,7 | -1.656,7 | Heraf Aftale om
Finansloven for 2025 m.v. | -647,4 | -101,7 | -13,1 | -52,9 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 303,1 | 308,4 | 297,7 | 308,9 | | | | | |
|
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet "Korrektioner af de gældende
udgiftslofter", der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
Det bemærkes, at ændringerne til
det statslige delloft for indkomstoverførsler i lovforslaget
kan henføres til administrative loftskorrektioner, som er
foretaget på et tidligere tidspunkt. Det bemærkes
desuden, at en del af ændringerne til det statslige delloft
for driftsudgifter kan henføres til administrative
loftskorrektioner.
2.2.1. Korrektioner som følge af Aftale om styrkelse
af Forsvarets kampkraft
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af virkningen af Aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om
styrkelse af Forsvarets kampkraft af 22. februar 2025.
På den baggrund foreslås det, at
det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 25.000,0
mio. kr. årligt i 2025-2026 og 10.000 mio. kr. årligt i
2027-2028.
2.2.2. Korrektioner som følge af Aftale om
Implementering af et Grønt Danmark
Det statslige udgiftsloft i 2025 ændres
som følge af virkningen af Aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om Implementering af et Grønt Danmark af
18. november 2024.
På den baggrund foreslås det, at
det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 945,0 mio.
kr. i 2025.
2.2.3. Korrektioner som følge af Aftale om
Iværksætterpakken
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af virkningen af Aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og
Dansk Folkeparti om Iværksætterpakken af 21. juni 2024
samt Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om Et
stærkere erhvervsliv af 27. juni 2024.
På den baggrund foreslås det, at
det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 1.659,7
mio. kr. i 2025 og 1.656,7 mio. kr. årligt i 2026-2028.
2.2.4. Korrektioner som følge af Aftale om
Finansloven for 2025 m.v.
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af virkningen af Aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti og Radikale Venstre om Finansloven for 2025 af 22.
november 2024 m.v.
På den baggrund foreslås det, at
det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 647,4 mio.
kr. i 2025, 101,7 mio. kr. i 2026, 13,1 mio. kr. i 2027 og 52,9
mio. kr. i 2028.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 2.
april 2025 til den 22. april 2025 (20 dage) været sendt i
høring. Høringsperioden på 20 dage skyldes
bl.a. et hensyn til processen for folketingsbehandlingen af
lovforslaget, samt at lovforslaget bør træde i kraft
hurtigst muligt efter indgåelsen af Aftale om styrkelse af
Forsvarets kampkraft af februar 2025. Udkast til lovforslag har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Dansk
Industri, KL, Formandskabet for De Økonomiske Råd og
Rigsrevisionen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025, at det samlede statslige udgiftsloft er 596,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter er 282,3 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler er 314,3 mia. kr.
i finansåret 2025.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 596,6 mia. kr. til 629,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 282,3 mia. kr. til 303,1
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 314,3 mia. kr. til 326,5 mia. kr. i finansåret 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for
finansåret 2025 bliver 629,6 mia. kr., det statslige delloft
for driftsudgifter for finansåret 2025 bliver 303,1 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2025 bliver 326,5 mia. kr.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2026, at det samlede statslige udgiftsloft er 601,1 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter er 285,9 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler er 315,2 mia. kr.
i finansåret 2026.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 601,1 mia. kr. til 635,9 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 285,9 mia. kr. til 308,4
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 315,2 mia. kr. til 327,5 mia. kr. i finansåret 2026.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for
finansåret 2026 bliver 635,9 mia. kr., det statslige delloft
for driftsudgifter for finansåret 2026 bliver 308,4 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2026 bliver 327,5 mia. kr.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, i lov
om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansåret 2027, at det samlede statslige
udgiftsloft er 605,0 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter er 288,8 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler er 316,2 mia. kr. i finansåret
2027.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 605,0 mia. kr. til 625,5 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 288,8 mia. kr. til 297,7
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 316,2 mia. kr. til 327,8 mia. kr. i finansåret 2027.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for
finansåret 2027 bliver 625,5 mia. kr., det statslige delloft
for driftsudgifter for finansåret 2027 bliver 297,7 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2027 bliver 327,8 mia. kr.
Til §
4
Til nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2028, at det samlede statslige udgiftsloft er 627,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter er 301,2 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler er 326,4 mia. kr.
i finansåret 2028.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 627,6 mia. kr. til 635,4 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 301,2 mia. kr. til 308,9
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 326,4 mia. kr. til 326,5 mia. kr. i finansåret 2028.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for
finansåret 2028 bliver 635,4 mia. kr., det statslige delloft
for driftsudgifter for finansåret 2028 bliver 308,9 mia. kr.
og det statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2028 bliver 326,5 mia. kr.
Til §
5
Det foreslås i § 5, at loven træder i kraft den
23. juni 2025.
Loven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, idet de love, der
ændres, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023,
§ 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023 og § 2 i lov nr.
643 af 11. juni 2024 foretages følgende ændring: | | | | § 2
--- | | | | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2025 fastsættes
til 596,6 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 282,3 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 314,3 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»596,6« til: »629,6«, »282,3«
ændres til: »303,1«, og »314,3«
ændres til: »326,5«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr.
1774 af 28. december 2023 og § 3 i lov nr. 643 af 11. juni
2024 foretages følgende ændring: | | | | §
3. --- | | | | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes
til 601,1 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 285,9 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 315,2 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»601,1« til: »635,9«, »285,9«
ændres til: »308,4«, og »315,2«
ændres til: »327,5«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2027 som ændret ved § 4 i lov nr.
643 af 11. juni 2024 foretages følgende ændring: | | | | §
4. --- | | | | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes
til 605,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 288,8 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 316,2 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»605,0« til: »625,5«, »288,8«
ændres til: »297,7«, og »316,2«
ændres til: »327,8«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov nr. 1646 af 30. december 2024 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2028 foretages følgende
ændring: | | | | §
1. --- | | | | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2028 fastsættes
til 627,6 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 301,2 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 326,4 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»627,6« til: »635,4«, »301,2«
ændres til: »308,9«, og »326,4«
ændres til: »326,5«. |
|