L 210 Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028.

(Konsekvenser af »Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft« af februar 2025 m.v.).

Af: Finansminister Nicolai Wammen (S)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-04-2025

Fremsat: 24-04-2025

Fremsat den 24. april 2025 af finansministeren (Nicolai Wammen)

20241_l210_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 24. april 2025 af finansministeren (Nicolai Wammen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028

(Konsekvenser af Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft af februar 2025 m.v.)

§ 1

I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023, § 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023 og § 2 i lov nr. 643 af 11. juni 2024, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »596,6« til: »629,6«, »282,3« ændres til: »303,1«, og »314,3« ændres til: »326,5«.

§ 2

I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr. 1774 af 28. december 2023 og § 3 i lov nr. 643 af 11. juni 2024, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »601,1« til: »635,9«, »285,9« ændres til: »308,4«, og »315,2« ændres til: »327,5«.

§ 3

I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027, som ændret ved § 4 i lov nr. 643 af 11. juni 2024, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »605,0« til: »625,5«, »288,8« ændres til: »297,7«, og »316,2« ændres til: »327,8«.

§ 4

I lov nr. 1646 af 30. december 2024 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028 foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »627,6« til: »635,4«, »301,2« ændres til: »308,9«, og »326,4« ændres til: »326,5«.

§ 5

Loven træder i kraft den 23. juni 2025.

Bemærkninger til lovforslaget



Almindelige bemærkninger
 


1. Indledning

Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for staten for finansårene 2025, 2026, 2027 og 2028, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.

Lovforslaget fremsættes i forlængelse af Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft af 22. februar 2025, m.v. Aftalen indebærer en meget væsentlig ændring af den udgiftspolitiske planlægning. Det bemærkes, at der i lyset af den aktuelle sikkerhedspolitiske situation er lagt op til en koordineret aktivering af den nationale undtagelsesklausul i EU's finanspolitiske rammer med henblik på øget fleksibilitet til at øge forsvarsudgifterne.

2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2025-2028

2.1. Gældende ret

Det fremgår af budgetlovens § 6, stk. 2, at finansministeren i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om ændring af de love, der nævnes i stk. 1, om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under ét, dvs. ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.

Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for, at der i særlige tilfælde kan foretages ændringer af de gældende udgiftslofter, og at ændringerne kan ske på andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af forslaget til finanslov.

Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når der på baggrund af større politisk besluttede reformer, er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter, jf. Folketingstidende 2011-12, tillæg A, L 174 som fremsat, side 17.

Der er ved lov fastsat udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2025, 2026, 2027 og 2028.

2.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Lovforslaget fremsættes i forlængelse af Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft af 22. februar 2025.

Det foreslås at ændre de gældende statslige udgiftslofter for 2025-2028. De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og kan henføres til:

- Konsekvenser af Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft af februar 2025

- Konsekvenser af Aftale om Implementering af et Grønt Danmark af november 2024

- Konsekvenser af Aftale om Iværksætterpakken af juni 2024 og Aftale om Et stærkere erhvervsliv af juni 2024

- Konsekvenser af Aftale om Finansloven for 2025 af november 2024 m.v.

Tabel 1 viser de samlede foreslåede ændringer af udgiftslofterne. Der foretages ikke korrektioner af det statslige delloft for indkomstoverførsler samt de kommunale og regionale udgiftslofter.

 
Tabel 1
Forslag til ændring af det statslige delloft for driftsudgifer i 2025-2028
2025-pl
2025
2026
2027
2028
Statsligt delloft for driftsudgifter på FL25 (mia. kr.)
281,4
285,1
289,4
300,6
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
21.747,9
23.241,6
8.330,2
8.290,4
Heraf Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft, mio. kr.
25.000,0
25.000,0
10.000,0
10.000,0
Heraf Aftale om Implementering af et Grønt Danmark
-945,0
-
-
-
Heraf Aftale om Iværksætterpakken og Aftale om Et stærkere erhvervsliv
-1.659,7
-1.656,7
-1.656,7
-1.656,7
Heraf Aftale om Finansloven for 2025 m.v.
-647,4
-101,7
-13,1
-52,9
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
303,1
308,4
297,7
308,9
     


Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet "Korrektioner af de gældende udgiftslofter", der er offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.

Det bemærkes, at ændringerne til det statslige delloft for indkomstoverførsler i lovforslaget kan henføres til administrative loftskorrektioner, som er foretaget på et tidligere tidspunkt. Det bemærkes desuden, at en del af ændringerne til det statslige delloft for driftsudgifter kan henføres til administrative loftskorrektioner.

2.2.1. Korrektioner som følge af Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft

De statslige udgiftslofter ændres som følge af virkningen af Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om styrkelse af Forsvarets kampkraft af 22. februar 2025.

På den baggrund foreslås det, at det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 25.000,0 mio. kr. årligt i 2025-2026 og 10.000 mio. kr. årligt i 2027-2028.

2.2.2. Korrektioner som følge af Aftale om Implementering af et Grønt Danmark

Det statslige udgiftsloft i 2025 ændres som følge af virkningen af Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om Implementering af et Grønt Danmark af 18. november 2024.

På den baggrund foreslås det, at det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 945,0 mio. kr. i 2025.

2.2.3. Korrektioner som følge af Aftale om Iværksætterpakken

De statslige udgiftslofter ændres som følge af virkningen af Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om Iværksætterpakken af 21. juni 2024 samt Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om Et stærkere erhvervsliv af 27. juni 2024.

På den baggrund foreslås det, at det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 1.659,7 mio. kr. i 2025 og 1.656,7 mio. kr. årligt i 2026-2028.

2.2.4. Korrektioner som følge af Aftale om Finansloven for 2025 m.v.

De statslige udgiftslofter ændres som følge af virkningen af Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre om Finansloven for 2025 af 22. november 2024 m.v.

På den baggrund foreslås det, at det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 647,4 mio. kr. i 2025, 101,7 mio. kr. i 2026, 13,1 mio. kr. i 2027 og 52,9 mio. kr. i 2028.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden den 2. april 2025 til den 22. april 2025 (20 dage) været sendt i høring. Høringsperioden på 20 dage skyldes bl.a. et hensyn til processen for folketingsbehandlingen af lovforslaget, samt at lovforslaget bør træde i kraft hurtigst muligt efter indgåelsen af Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft af februar 2025. Udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Dansk Industri, KL, Formandskabet for De Økonomiske Råd og Rigsrevisionen.

 
10. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, at det samlede statslige udgiftsloft er 596,6 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 282,3 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 314,3 mia. kr. i finansåret 2025.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 596,6 mia. kr. til 629,6 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 282,3 mia. kr. til 303,1 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 314,3 mia. kr. til 326,5 mia. kr. i finansåret 2025.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for finansåret 2025 bliver 629,6 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter for finansåret 2025 bliver 303,1 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2025 bliver 326,5 mia. kr.

Til § 2

Til nr. 1

Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, at det samlede statslige udgiftsloft er 601,1 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 285,9 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 315,2 mia. kr. i finansåret 2026.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 601,1 mia. kr. til 635,9 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 285,9 mia. kr. til 308,4 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 315,2 mia. kr. til 327,5 mia. kr. i finansåret 2026.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for finansåret 2026 bliver 635,9 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter for finansåret 2026 bliver 308,4 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2026 bliver 327,5 mia. kr.

Til § 3

Til nr. 1

Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027, at det samlede statslige udgiftsloft er 605,0 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 288,8 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 316,2 mia. kr. i finansåret 2027.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 605,0 mia. kr. til 625,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 288,8 mia. kr. til 297,7 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 316,2 mia. kr. til 327,8 mia. kr. i finansåret 2027.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for finansåret 2027 bliver 625,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter for finansåret 2027 bliver 297,7 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2027 bliver 327,8 mia. kr.

Til § 4

Til nr. 1

Det følger af § 1, stk. 1, i lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028, at det samlede statslige udgiftsloft er 627,6 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 301,2 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 326,4 mia. kr. i finansåret 2028.

Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 627,6 mia. kr. til 635,4 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 301,2 mia. kr. til 308,9 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 326,4 mia. kr. til 326,5 mia. kr. i finansåret 2028.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft for finansåret 2028 bliver 635,4 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter for finansåret 2028 bliver 308,9 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2028 bliver 326,5 mia. kr.

Til § 5

Det foreslås i § 5, at loven træder i kraft den 23. juni 2025.

Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, idet de love, der ændres, ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023, § 2 i lov nr. 1774 af 28. december 2023 og § 2 i lov nr. 643 af 11. juni 2024 foretages følgende ændring:
   
§ 2 ---
  
   
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2025 fastsættes til 596,6 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 282,3 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 314,3 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »596,6« til: »629,6«, »282,3« ændres til: »303,1«, og »314,3« ændres til: »326,5«.
   
  
§ 2
   
  
I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2026, som ændret ved § 3 i lov nr. 1774 af 28. december 2023 og § 3 i lov nr. 643 af 11. juni 2024 foretages følgende ændring:
   
§ 3. ---
  
   
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes til 601,1 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 285,9 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 315,2 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »601,1« til: »635,9«, »285,9« ændres til: »308,4«, og »315,2« ændres til: »327,5«.
   
  
§ 3
   
  
I lov nr. 1766 af 28. december 2023 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2027 som ændret ved § 4 i lov nr. 643 af 11. juni 2024 foretages følgende ændring:
   
§ 4. ---
  
   
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 605,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 288,8 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 316,2 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »605,0« til: »625,5«, »288,8« ændres til: »297,7«, og »316,2« ændres til: »327,8«.
   
  
§ 4
   
  
I lov nr. 1646 af 30. december 2024 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2028 foretages følgende ændring:
   
§ 1. ---
  
   
Stk. 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2028 fastsættes til 627,6 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 301,2 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 326,4 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »627,6« til: »635,4«, »301,2« ændres til: »308,9«, og »326,4« ændres til: »326,5«.