Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 3. juni 2025
Forslag
til
Lov om én indgang for
produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker1)
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Loven har til formål at sikre et hurtigt og smidigt
godkendelsesforløb for produktionsvirksomheders etablering,
udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg på
tværs af kommunale og statslige myndigheder og at
tilvejebringe attraktive arealer til industriparker forbeholdt
produktionsvirksomheder.
Stk. 2. Loven
har endvidere til formål at supplere Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2024/1735 af 13. juni 2024 om
fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til styrkelse
af Europas økosystem for fremstilling af
nettonulteknologiprodukter og om ændring af forordning (EU)
2018/1724 med senere ændringer (NZIA-forordningen) og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1252 af
11. april 2024 om fastlæggelse af en ramme for at sikre en
sikker og bæredygtig forsyning med kritiske råstoffer
og om ændring af forordning (EU) nr. 168/2013, (EU) 2018/858,
(EU) 2018/1724 og (EU) 2019/1020 med senere ændringer
(CRMA-forordningen).
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1)
Indgangsordningen: En samlet, koordinerende myndighedsindgang for
de virksomheder, der er omfattet af loven, til de kompetente
myndigheders behandling af alle relevante tilladelser,
dispensationer eller anmeldelser i forbindelse med etablering,
udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg.
2)
Produktionsvirksomhed: En virksomhed, der er omfattet af krav om
miljøgodkendelse eller krav om regelmæssige tilsyn,
jf. dog stk. 2.
3) Kompetent
myndighed: Det organ inden for den offentlige forvaltning, hvortil
afgørelseskompetencen i et givent trin af et
godkendelsesforløb helt eller delvis er henlagt.
4)
Godkendelsesprocedure: Proces omfattet af artikel 3, nr. 19, i
NZIA-forordningen.
5)
Godkendelsesforløb: Proces, der omfatter alle relevante
tilladelser, dispensationer eller anmeldelser i forbindelse med
etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg,
som opfylder betingelserne for at benytte indgangsordningen.
6)
Produktionsanlæg: Bygninger, faciliteter og maskiner, der
benyttes ved produktionen i en produktionsvirksomhed.
7)
Nettonulprojekt: Projekt omfattet af artikel 3, nr. 16, i
NZIA-forordningen.
8) Strategisk
nettonulprojekt: Projekt omfattet af artikel 3, nr. 18, i
NZIA-forordningen.
9)
Investeringssum: Direkte omkostninger forbundet med etablering,
udvidelse eller omdannelse af en produktionsvirksomhed eller et
produktionsanlæg.
10)
Industripark: Et geografisk sammenhængende areal, hvor der
kan realiseres projekter til etablering, udvidelse eller omdannelse
af produktionsanlæg.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter efter forhandling med
miljøministeren nærmere regler om afgrænsningen
af produktionsvirksomheder.
Kapitel 3
Indgangsordningen og kompetente myndigheders
opgaver
§ 3.
Indgangsordningen etableres som en del af Erhvervsstyrelsen.
Stk. 2.
Indgangsordningen har til opgave at sikre hurtige og smidige
godkendelsesforløb for virksomheder, der ønsker at
etablere, udvide eller omdanne et produktionsanlæg, som
opfylder betingelserne i §§ 8 eller 10.
Stk. 3.
Indgangsordningen har endvidere til opgave at informere og formidle
vejledning om ansøgning om tilladelse til etablering,
udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg.
§ 4.
Indgangsordningen kan til varetagelsen af sine opgaver udveksle
oplysninger med de kompetente myndigheder.
Stk. 2.
Indgangsordningen kan på ansøgervirksomhedens vegne
pålægge de kompetente myndigheder at udlevere
oplysninger af betydning for godkendelsesproceduren eller
godkendelsesforløbet.
§ 5.
Indgangsordningen kan i forbindelse med varetagelsen af sine
opgaver fastsætte frister for de kompetente myndigheders
sagsbehandlingstid og besvarelse af spørgsmål.
Stk. 2.
Indgangsordningen kan fastsætte frister for
ansøgervirksomhedens besvarelse af spørgsmål og
indsendelse af supplerende oplysninger i forbindelse med de
kompetente myndigheders sagsbehandling.
Stk. 3.
Indgangsordningen kan forelægge de kompetente myndigheder
virksomheders ansøgninger om anerkendelse som strategisk
nettonulprojekt. Indgangsordningen kan i den forbindelse
pålægge de kompetente myndigheder at afgive udtalelse
herom inden for en frist.
Stk. 4.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
processen for udpegning af projekter som strategiske
nettonulprojekter.
§ 6.
De kompetente myndigheder orienterer uden ugrundet ophold
indgangsordningen om alle væsentlige sagsbehandlingsskridt og
ekspeditioner i godkendelsesproceduren eller
godkendelsesforløbet.
Stk. 2. De
kompetente myndigheder udleverer efter anmodning fra
indgangsordningen oplysninger til indgangsordningen inden for en
frist, som indgangsordningen har fastsat.
Kapitel 4
Overtagelse af beføjelser
m.v.
§ 7.
Erhvervsministeren, miljøministeren og ministeren for
grøn trepart kan bemyndige en myndighed under hvert af de
pågældende ministerier til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt den
pågældende minister.
Stk. 2.
Miljøministeren kan for virksomheder omfattet af denne lov,
som benytter indgangsordningen efter §§ 8 eller 10, efter
anmodning fra kommunalbestyrelsen og i øvrigt i
særlige tilfælde beslutte at overtage
kommunalbestyrelsens beføjelser vedrørende
miljøgodkendelse efter § 33 i lov om
miljøbeskyttelse og lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Stk. 3.
Ministeren for grøn trepart kan for virksomheder omfattet af
denne lov, som benytter indgangsordningen efter §§ 8
eller 10, efter anmodning fra kommunalbestyrelsen og i
øvrigt i særlige tilfælde beslutte at overtage
kommunalbestyrelsens beføjelser efter lov om
naturbeskyttelse og lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM).
Kapitel 5
Godkendelsesprocedure for
nettonulprojekter
§ 8.
Virksomheder omfattet af reglerne i NZIA-forordningen kan benytte
indgangsordningen ved ansøgning om tilladelse
vedrørende etablering, udvidelse eller omdannelse af
anlæg til nettonulprojekter.
Stk. 2.
Virksomheder omfattet af reglerne i CRMA-forordningen kan benytte
indgangsordningen ved ansøgning om tilladelse til projekter,
der vedrører udvinding, forarbejdning eller genanvendelse af
kritiske råstoffer.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter regler om henvendelse til
indgangsordningen, herunder krav om digital kommunikation.
§ 9.
Ansøgervirksomheder, der opfylder betingelserne i § 8,
tildeles en kontaktperson hos indgangsordningen. Indgangsordningen
er ansvarlig for at bistå ansøgervirksomheden gennem
godkendelsesproceduren, herunder ved at udarbejde en procesplan for
virksomhedens samlede godkendelsesprocedure.
Stk. 2.
Indgangsordningen kan afvise ansøgninger fra virksomheder,
som ikke opfylder betingelserne, jf. § 8.
Kapitel 6
Godkendelsesforløb for
produktionsvirksomheder
§
10. Produktionsvirksomheder kan benytte indgangsordningen
ved ansøgning om tilladelse, dispensation eller anmeldelse
vedrørende etablering, udvidelse eller omdannelse af
produktionsanlæg til både statslige og kommunale
kompetente myndigheder, hvis
1)
produktionsanlægget skal etableres, udvides eller omdannes i
en industripark udpeget efter denne lov,
2) etableringen,
udvidelsen eller omdannelsen af produktionsanlægget
kræver anmeldelse til eller dispensation eller tilladelse fra
både statslige og kommunale myndigheder eller
3) den
projekterede investeringssum til etableringen, udvidelsen eller
omdannelsen af produktionsanlægget udgør mindst 100
mio. kr.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
yderligere krav for at benytte indgangsordningen og om henvendelse
til indgangsordningen, herunder krav om digital kommunikation.
§
11. Ansøgervirksomheder, der opfylder kriterierne i
§ 10, tildeles en kontaktperson hos indgangsordningen.
Indgangsordningen er ansvarlig for at bistå
ansøgervirksomheden gennem godkendelsesforløbet,
herunder ved at udarbejde en procesplan for virksomhedens samlede
godkendelsesforløb.
Stk. 2.
Indgangsordningen kan afvise ansøgninger fra virksomheder,
som ikke opfylder betingelserne, jf. § 10.
§
12. Et godkendelsesforløb må ikke overskride 18
måneder, fra sagen er fuldt oplyst, til alle
afgørelser er truffet, jf. dog stk. 2-7.
Stk. 2. For
simple godkendelsesforløb, jf. stk. 8, kan indgangsordningen
fastsætte en frist på 12 måneder.
Stk. 3.
Kræves en miljøkonsekvensvurdering i henhold til
§ 25 i lov om miljøvurdering af planer og programmer og
af konkrete projekter (VVM), medtages de trin i vurderingen, der er
omhandlet i § 20, stk. 1, i den nævnte lov, ikke i
godkendelsesforløbets varighed.
Stk. 4. Viser
høringen i henhold til § 35, stk. 3, i lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM), at der er behov for at supplere
miljøkonsekvensvurderingsrapporten med yderligere
oplysninger, kan indgangsordningen give ansøgervirksomheden
mulighed for at fremlægge yderligere oplysninger. I så
fald meddeler indgangsordningen ansøgervirksomheden den
dato, hvor de yderligere oplysninger skal foreligge, hvilket
tidligst kan være 30 dage fra datoen for meddelelsen.
Perioden mellem fristen for tilvejebringelsen af yderligere
oplysninger og forelæggelsen af disse oplysninger medregnes
ikke i godkendelsesforløbets varighed.
Stk. 5.
Kræver godkendelse af ansøgningen supplerende kommunal
planlægning for områdets anvendelse, medtages de trin,
der følger af lov om planlægning, ikke i
godkendelsesforløbets varighed.
Stk. 6.
Kræver godkendelse af ansøgningen supplerende
nettilslutning, medtages de trin, der følger af lov om
planlægning, ikke i godkendelsesforløbets
varighed.
Stk. 7. Hvis en
ansøgervirksomhed ikke besvarer indgangsordningens
spørgsmål eller indsender supplerende oplysninger
inden for den frist, der er fastsat i medfør af § 5,
stk. 2, kan godkendelsesforløbets varighed forlænges
svarende til fristoverskridelsen.
Stk. 8.
Erhvervsministeren fastsætter regler om kriterier for simple
godkendelsesforløb.
Kapitel 7
Udpegning af industriparker
§
13. Erhvervsministeren kan efter forhandling med ministeren
for byer og landdistrikter og efter ansøgning fra en
kommunalbestyrelse udpege geografisk sammenhængende arealer
til etablering af industriparker, hvis
1) der er et
kommunalt ønske om, herunder et kommunalt engagement i, at
understøtte udviklingen af de foreslåede arealer,
2) der er en
betydelig erhvervsinteresse,
3) der er den
nødvendige erhvervsmæssige infrastruktur, herunder
elnet, vand og varme- og gasnet, eller der planlægges
herfor,
4) der er den
nødvendige transportinfrastruktur eller der planlægges
herfor og
5) der i
nærheden er arbejdskraft, uddannelsesinstitutioner,
internationale skoler og erhvervsklynger.
Stk. 2. Der kan
ikke ske udpegning efter stk. 1, hvis arealet er
1) beskyttet
efter § 3 i lov om naturbeskyttelse,
2) fredet efter
kapitel 6 i lov om naturbeskyttelse og lever op til kriterierne for
beskyttet natur,
3) omfattet af
reglerne om naturnationalparker i lov om naturbeskyttelse eller
4) udpeget som
et Natura 2000-område efter lov om miljømål m.v.
for internationale naturbeskyttelsesområder.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan ved udpegning efter stk. 1 lægge
særlig vægt på arealets geografiske
sammenhæng med arealer udpeget som energipark efter § 3
i lov om statsligt udpegede energiparker.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med ministeren for byer og
landdistrikter fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
ansøgning, offentliggørelse af kommunalbestyrelsens
ansøgning, evaluering og udpegning af arealer omfattet af
stk. 1.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at et areal skal
ophøre med at være udpeget som industripark.
§
14. Erhvervsministeren kan ved digital annoncering indkalde
ansøgninger fra kommunalbestyrelser til arealer, der kan
udpeges som industripark, jf. § 13, stk. 1.
Stk. 2.
Ansøgninger efter stk. 1 skal indeholde en klar geografisk
afgrænsning af det foreslåede areal og tilkendegivelse
af, at kommunalbestyrelsen vil tilvejebringe det nødvendige
plangrundlag, med henblik på at arealet kan anvendes til
produktionsvirksomheder.
Stk. 3.
Før udpegning af et areal som industripark i medfør
af § 13, stk. 1, skal et forslag om udpegning
offentliggøres digitalt.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
indsendelse af ansøgninger efter stk. 1, herunder om frist
for indsendelse af ansøgninger, om krav til
ansøgningers indhold og form og om, at ansøgninger
skal indsendes digitalt.
Kapitel 8
Kommunalt samarbejde
§
15. I forbindelse med behandlingen af ansøgninger om
tilladelser efter §§ 8 og 10 kan en kommunalbestyrelse
efter aftale med en anden kommunalbestyrelse bemyndige denne til
på sine vegne at varetage myndighedsopgaver og hertil
knyttede opgaver efter følgende bestemmelser og regler
udstedt i medfør af:
1) § 16,
stk. 1 og 9, § 16 A, § 16 C, stk. 1-3, og § 22, stk.
1 og 5, i byggeloven.
2) §§
16-19, jf. § 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbeskyttelse.
3) § 19,
§ 28, stk. 1 og 3, og § 33, stk. 1 og 2, i lov om
miljøbeskyttelse.
4) § 21,
stk. 1, og § 25, stk. 1, i lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
5) §§
34-37 i beredskabsloven.
Stk. 2. Dette
kapitel finder ligeledes anvendelse for afgørelser efter
stk. 1, nr. 5, som træffes af samordnede redningsberedskaber,
som kommunalbestyrelser har henlagt myndighedsopgaver til i henhold
til beredskabslovens § 10.
Stk. 3.
Beslutningen om at indgå eller opsige en aftale om
bemyndigelse efter stk. 1 træffes af kommunalbestyrelsen i et
møde. Dette gælder for både den
kommunalbestyrelse, som ønsker at delegere, og den
bemyndigede kommunalbestyrelse.
Stk. 4. Den
delegerende kommunalbestyrelse skal offentliggøre
oplysninger om indgåelse og opsigelse af en aftale om
bemyndigelse efter stk. 1.
§
16. Hvor en beslutning, der er omfattet af en bemyndigelse
efter § 15, stk. 1, efter lovgivningen skal træffes af
kommunalbestyrelsen i et møde, skal beslutningen
træffes af den delegerende kommunalbestyrelse i et
møde.
Stk. 2. Klage
over afgørelser, der er truffet efter en bemyndigelse efter
§ 15, stk. 1, kan ikke indbringes for den delegerende
kommunalbestyrelse.
§
17. En kommunalbestyrelse, der er bemyndiget efter §
15, stk. 1, kan til brug for sin varetagelse af en opgave omfattet
af bemyndigelsen afkræve den delegerende kommunalbestyrelse
enhver oplysning, der er nødvendig for varetagelsen af
opgaven.
Stk. 2. En
kommunalbestyrelse, der har delegeret en opgave efter § 15,
stk. 1, kan afkræve den bemyndigede kommunalbestyrelse enhver
oplysning, der er nødvendig til brug for den delegerende
kommunalbestyrelses varetagelse af en opgave, når oplysningen
er tilgået den bemyndigede kommunalbestyrelse som
følge af bemyndigelsen.
Stk. 3. Den
bemyndigede og den delegerende kommunalbestyrelse kan i sager, som
behandles efter en bemyndigelse efter § 15, stk. 1, udveksle
almindelige oplysninger efter stk. 1 og 2 om ansøgerens rent
private forhold uden ansøgerens samtykke.
Stk. 4. En
kommunalbestyrelse, der er bemyndiget efter 15, stk. 1, kan til
brug for sin varetagelse af en opgave omfattet af bemyndigelsen
indhente de samme oplysninger fra andre offentlige myndigheder og
fra private, som ifølge lovgivningen ville kunne indhentes
af den delegerende kommunalbestyrelse, hvis denne havde varetaget
opgaven.
Kapitel 9
Ikrafttræden
§
18. Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for godkendelsesforløb og
godkendelsesprocedurer, som er iværksat før den 30.
december 2024. For sådanne godkendelsesforløb og
godkendelsesprocedurer finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Kapitel 10
Ændringer
i anden lovgivning
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
§ 19. I
lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1461 af 29. november 2023, som
ændret senest ved § 10 i lov nr. 560 af 27. maj
2025, foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes som 2.-4. pkt.:
»I loven er
der medtaget en bestemmelse fra Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2024/1735 af 13. juni 2024 om fastlæggelse af
en ramme for foranstaltninger til styrkelse af Europas
økosystem for fremstilling af nettonulteknologiprodukter og
om ændring af forordning (EU) 2018/1724, EU-Tidende, L af 28.
juni 2024. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder
en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af
bestemmelsen i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.«
2.
Efter § 34 b indsættes:
»§ 34 c.
Rettighedshavere med en tilladelse efter § 5 til indvinding af
kulbrinter skal for alle anlæg, der har fået godkendt
en indvindingsplan efter § 10 om at overgå til en
afviklingsfase, offentliggøre økonomiske vurderinger
af omkostningerne ved at muliggøre CO2-injektion, herunder data om, hvorvidt
lokaliteten er egnet til bæredygtig, sikker og permanent
CO2-injektion og -lagring, og
hvorvidt der forefindes eller er behov for transportinfrastruktur
og -former, der egner sig til at transportere CO2 sikkert frem til lokaliteten,
såfremt sådanne oplysninger findes.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse for rettighedshavere, der har ansøgt
om en efterforskningstilladelse til lagring af CO2 efter kapitel 6.«
Kapitel 11
Territorialbestemmelse
§
20. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1) I
loven er der medtaget bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2024/1735 af 13. juni 2024 om
fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til styrkelse
af Europas økosystem for fremstilling af
nettonulteknologiprodukter og om ændring af forordning (EU)
2018/1724, EU-Tidende, L af 28. juni 2024, og Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2024/1252 af 11. april 2024 om
fastlæggelse af en ramme for at sikre en sikker og
bæredygtig forsyning med kritiske råstoffer og om
ændring af forordning (EU) nr. 168/2013, (EU) 2018/858, (EU)
2018/1724 og (EU) 2019/1020, EU-Tidende, L af 3. maj 2024.
Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af
bestemmelserne i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningernes umiddelbare
gyldighed i Danmark.