L 206 Forslag til lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker.

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Lovforslag som optrykt efter 2. behandling

Optrykt: 03-06-2025

Optrykt: 03-06-2025

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 3. juni 2025

20241_l206_efter_2behandling.pdf
Html-version

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 3. juni 2025

Forslag

til

Lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker1)

Kapitel 1

Formål

§ 1. Loven har til formål at sikre et hurtigt og smidigt godkendelsesforløb for produktionsvirksomheders etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg på tværs af kommunale og statslige myndigheder og at tilvejebringe attraktive arealer til industriparker forbeholdt produktionsvirksomheder.

Stk. 2. Loven har endvidere til formål at supplere Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1735 af 13. juni 2024 om fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til styrkelse af Europas økosystem for fremstilling af nettonulteknologiprodukter og om ændring af forordning (EU) 2018/1724 med senere ændringer (NZIA-forordningen) og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1252 af 11. april 2024 om fastlæggelse af en ramme for at sikre en sikker og bæredygtig forsyning med kritiske råstoffer og om ændring af forordning (EU) nr. 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1724 og (EU) 2019/1020 med senere ændringer (CRMA-forordningen).

Kapitel 2

Definitioner

§ 2. I denne lov forstås ved:

1) Indgangsordningen: En samlet, koordinerende myndighedsindgang for de virksomheder, der er omfattet af loven, til de kompetente myndigheders behandling af alle relevante tilladelser, dispensationer eller anmeldelser i forbindelse med etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg.

2) Produktionsvirksomhed: En virksomhed, der er omfattet af krav om miljøgodkendelse eller krav om regelmæssige tilsyn, jf. dog stk. 2.

3) Kompetent myndighed: Det organ inden for den offentlige forvaltning, hvortil afgørelseskompetencen i et givent trin af et godkendelsesforløb helt eller delvis er henlagt.

4) Godkendelsesprocedure: Proces omfattet af artikel 3, nr. 19, i NZIA-forordningen.

5) Godkendelsesforløb: Proces, der omfatter alle relevante tilladelser, dispensationer eller anmeldelser i forbindelse med etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg, som opfylder betingelserne for at benytte indgangsordningen.

6) Produktionsanlæg: Bygninger, faciliteter og maskiner, der benyttes ved produktionen i en produktionsvirksomhed.

7) Nettonulprojekt: Projekt omfattet af artikel 3, nr. 16, i NZIA-forordningen.

8) Strategisk nettonulprojekt: Projekt omfattet af artikel 3, nr. 18, i NZIA-forordningen.

9) Investeringssum: Direkte omkostninger forbundet med etablering, udvidelse eller omdannelse af en produktionsvirksomhed eller et produktionsanlæg.

10) Industripark: Et geografisk sammenhængende areal, hvor der kan realiseres projekter til etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg.

Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter efter forhandling med miljøministeren nærmere regler om afgrænsningen af produktionsvirksomheder.

Kapitel 3

Indgangsordningen og kompetente myndigheders opgaver

§ 3. Indgangsordningen etableres som en del af Erhvervsstyrelsen.

Stk. 2. Indgangsordningen har til opgave at sikre hurtige og smidige godkendelsesforløb for virksomheder, der ønsker at etablere, udvide eller omdanne et produktionsanlæg, som opfylder betingelserne i §§ 8 eller 10.

Stk. 3. Indgangsordningen har endvidere til opgave at informere og formidle vejledning om ansøgning om tilladelse til etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg.

§ 4. Indgangsordningen kan til varetagelsen af sine opgaver udveksle oplysninger med de kompetente myndigheder.

Stk. 2. Indgangsordningen kan på ansøgervirksomhedens vegne pålægge de kompetente myndigheder at udlevere oplysninger af betydning for godkendelsesproceduren eller godkendelsesforløbet.

§ 5. Indgangsordningen kan i forbindelse med varetagelsen af sine opgaver fastsætte frister for de kompetente myndigheders sagsbehandlingstid og besvarelse af spørgsmål.

Stk. 2. Indgangsordningen kan fastsætte frister for ansøgervirksomhedens besvarelse af spørgsmål og indsendelse af supplerende oplysninger i forbindelse med de kompetente myndigheders sagsbehandling.

Stk. 3. Indgangsordningen kan forelægge de kompetente myndigheder virksomheders ansøgninger om anerkendelse som strategisk nettonulprojekt. Indgangsordningen kan i den forbindelse pålægge de kompetente myndigheder at afgive udtalelse herom inden for en frist.

Stk. 4. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om processen for udpegning af projekter som strategiske nettonulprojekter.

§ 6. De kompetente myndigheder orienterer uden ugrundet ophold indgangsordningen om alle væsentlige sagsbehandlingsskridt og ekspeditioner i godkendelsesproceduren eller godkendelsesforløbet.

Stk. 2. De kompetente myndigheder udleverer efter anmodning fra indgangsordningen oplysninger til indgangsordningen inden for en frist, som indgangsordningen har fastsat.

Kapitel 4

Overtagelse af beføjelser m.v.

§ 7. Erhvervsministeren, miljøministeren og ministeren for grøn trepart kan bemyndige en myndighed under hvert af de pågældende ministerier til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt den pågældende minister.

Stk. 2. Miljøministeren kan for virksomheder omfattet af denne lov, som benytter indgangsordningen efter §§ 8 eller 10, efter anmodning fra kommunalbestyrelsen og i øvrigt i særlige tilfælde beslutte at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser vedrørende miljøgodkendelse efter § 33 i lov om miljøbeskyttelse og lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Stk. 3. Ministeren for grøn trepart kan for virksomheder omfattet af denne lov, som benytter indgangsordningen efter §§ 8 eller 10, efter anmodning fra kommunalbestyrelsen og i øvrigt i særlige tilfælde beslutte at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter lov om naturbeskyttelse og lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Kapitel 5

Godkendelsesprocedure for nettonulprojekter

§ 8. Virksomheder omfattet af reglerne i NZIA-forordningen kan benytte indgangsordningen ved ansøgning om tilladelse vedrørende etablering, udvidelse eller omdannelse af anlæg til nettonulprojekter.

Stk. 2. Virksomheder omfattet af reglerne i CRMA-forordningen kan benytte indgangsordningen ved ansøgning om tilladelse til projekter, der vedrører udvinding, forarbejdning eller genanvendelse af kritiske råstoffer.

Stk. 3. Erhvervsministeren fastsætter regler om henvendelse til indgangsordningen, herunder krav om digital kommunikation.

§ 9. Ansøgervirksomheder, der opfylder betingelserne i § 8, tildeles en kontaktperson hos indgangsordningen. Indgangsordningen er ansvarlig for at bistå ansøgervirksomheden gennem godkendelsesproceduren, herunder ved at udarbejde en procesplan for virksomhedens samlede godkendelsesprocedure.

Stk. 2. Indgangsordningen kan afvise ansøgninger fra virksomheder, som ikke opfylder betingelserne, jf. § 8.

Kapitel 6

Godkendelsesforløb for produktionsvirksomheder

§ 10. Produktionsvirksomheder kan benytte indgangsordningen ved ansøgning om tilladelse, dispensation eller anmeldelse vedrørende etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg til både statslige og kommunale kompetente myndigheder, hvis

1) produktionsanlægget skal etableres, udvides eller omdannes i en industripark udpeget efter denne lov,

2) etableringen, udvidelsen eller omdannelsen af produkti‍onsanlægget kræver anmeldelse til eller dispensation eller tilladelse fra både statslige og kommunale myndigheder eller

3) den projekterede investeringssum til etableringen, udvidelsen eller omdannelsen af produktionsanlægget udgør mindst 100 mio. kr.

Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om yderligere krav for at benytte indgangsordningen og om henvendelse til indgangsordningen, herunder krav om digital kommunikation.

§ 11. Ansøgervirksomheder, der opfylder kriterierne i § 10, tildeles en kontaktperson hos indgangsordningen. Indgangsordningen er ansvarlig for at bistå ansøgervirksomheden gennem godkendelsesforløbet, herunder ved at udarbejde en procesplan for virksomhedens samlede godkendelsesforløb.

Stk. 2. Indgangsordningen kan afvise ansøgninger fra virksomheder, som ikke opfylder betingelserne, jf. § 10.

§ 12. Et godkendelsesforløb må ikke overskride 18 måneder, fra sagen er fuldt oplyst, til alle afgørelser er truffet, jf. dog stk. 2-7.

Stk. 2. For simple godkendelsesforløb, jf. stk. 8, kan indgangsordningen fastsætte en frist på 12 måneder.

Stk. 3. Kræves en miljøkonsekvensvurdering i henhold til § 25 i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), medtages de trin i vurderingen, der er omhandlet i § 20, stk. 1, i den nævnte lov, ikke i godkendelsesforløbets varighed.

Stk. 4. Viser høringen i henhold til § 35, stk. 3, i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), at der er behov for at supplere miljøkonsekvensvurderingsrapporten med yderligere oplysninger, kan indgangsordningen give ansøgervirksomheden mulighed for at fremlægge yderligere oplysninger. I så fald meddeler indgangsordningen ansøgervirksomheden den dato, hvor de yderligere oplysninger skal foreligge, hvilket tidligst kan være 30 dage fra datoen for meddelelsen. Perioden mellem fristen for tilvejebringelsen af yderligere oplysninger og forelæggelsen af disse oplysninger medregnes ikke i godkendelsesforløbets varighed.

Stk. 5. Kræver godkendelse af ansøgningen supplerende kommunal planlægning for områdets anvendelse, medtages de trin, der følger af lov om planlægning, ikke i godkendelsesforløbets varighed.

Stk. 6. Kræver godkendelse af ansøgningen supplerende nettilslutning, medtages de trin, der følger af lov om planlægning, ikke i godkendelsesforløbets varighed.

Stk. 7. Hvis en ansøgervirksomhed ikke besvarer indgangsordningens spørgsmål eller indsender supplerende oplysninger inden for den frist, der er fastsat i medfør af § 5, stk. 2, kan godkendelsesforløbets varighed forlænges svarende til fristoverskridelsen.

Stk. 8. Erhvervsministeren fastsætter regler om kriterier for simple godkendelsesforløb.

Kapitel 7

Udpegning af industriparker

§ 13. Erhvervsministeren kan efter forhandling med ministeren for byer og landdistrikter og efter ansøgning fra en kommunalbestyrelse udpege geografisk sammenhængende arealer til etablering af industriparker, hvis

1) der er et kommunalt ønske om, herunder et kommunalt engagement i, at understøtte udviklingen af de foreslåede arealer,

2) der er en betydelig erhvervsinteresse,

3) der er den nødvendige erhvervsmæssige infrastruktur, herunder elnet, vand og varme- og gasnet, eller der planlægges herfor,

4) der er den nødvendige transportinfrastruktur eller der planlægges herfor og

5) der i nærheden er arbejdskraft, uddannelsesinstitutioner, internationale skoler og erhvervsklynger.

Stk. 2. Der kan ikke ske udpegning efter stk. 1, hvis arealet er

1) beskyttet efter § 3 i lov om naturbeskyttelse,

2) fredet efter kapitel 6 i lov om naturbeskyttelse og lever op til kriterierne for beskyttet natur,

3) omfattet af reglerne om naturnationalparker i lov om naturbeskyttelse eller

4) udpeget som et Natura 2000-område efter lov om miljømål m.v. for internationale naturbeskyttelsesområder.

Stk. 3. Erhvervsministeren kan ved udpegning efter stk. 1 lægge særlig vægt på arealets geografiske sammenhæng med arealer udpeget som energipark efter § 3 i lov om statsligt udpegede energiparker.

Stk. 4. Erhvervsministeren kan efter forhandling med ministeren for byer og landdistrikter fastsætte regler om kommunalbestyrelsens ansøgning, offentliggørelse af kommunalbestyrelsens ansøgning, evaluering og udpegning af arealer omfattet af stk. 1.

Stk. 5. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at et areal skal ophøre med at være udpeget som industripark.

§ 14. Erhvervsministeren kan ved digital annoncering indkalde ansøgninger fra kommunalbestyrelser til arealer, der kan udpeges som industripark, jf. § 13, stk. 1.

Stk. 2. Ansøgninger efter stk. 1 skal indeholde en klar geografisk afgrænsning af det foreslåede areal og tilkendegivelse af, at kommunalbestyrelsen vil tilvejebringe det nødvendige plangrundlag, med henblik på at arealet kan anvendes til produktionsvirksomheder.

Stk. 3. Før udpegning af et areal som industripark i medfør af § 13, stk. 1, skal et forslag om udpegning offentliggøres digitalt.

Stk. 4. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om indsendelse af ansøgninger efter stk. 1, herunder om frist for indsendelse af ansøgninger, om krav til ansøgningers indhold og form og om, at ansøgninger skal indsendes digitalt.

Kapitel 8

Kommunalt samarbejde

§ 15. I forbindelse med behandlingen af ansøgninger om tilladelser efter §§ 8 og 10 kan en kommunalbestyrelse efter aftale med en anden kommunalbestyrelse bemyndige denne til på sine vegne at varetage myndighedsopgaver og hertil knyttede opgaver efter følgende bestemmelser og regler udstedt i medfør af:

1) § 16, stk. 1 og 9, § 16 A, § 16 C, stk. 1-3, og § 22, stk. 1 og 5, i byggeloven.

2) §§ 16-19, jf. § 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbeskyttelse.

3) § 19, § 28, stk. 1 og 3, og § 33, stk. 1 og 2, i lov om miljøbeskyttelse.

4) § 21, stk. 1, og § 25, stk. 1, i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

5) §§ 34-37 i beredskabsloven.

Stk. 2. Dette kapitel finder ligeledes anvendelse for afgørelser efter stk. 1, nr. 5, som træffes af samordnede redningsberedskaber, som kommunalbestyrelser har henlagt myndighedsopgaver til i henhold til beredskabslovens § 10.

Stk. 3. Beslutningen om at indgå eller opsige en aftale om bemyndigelse efter stk. 1 træffes af kommunalbestyrelsen i et møde. Dette gælder for både den kommunalbestyrelse, som ønsker at delegere, og den bemyndigede kommunalbestyrelse.

Stk. 4. Den delegerende kommunalbestyrelse skal offentliggøre oplysninger om indgåelse og opsigelse af en aftale om bemyndigelse efter stk. 1.

§ 16. Hvor en beslutning, der er omfattet af en bemyndigelse efter § 15, stk. 1, efter lovgivningen skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, skal beslutningen træffes af den delegerende kommunalbestyrelse i et møde.

Stk. 2. Klage over afgørelser, der er truffet efter en bemyndigelse efter § 15, stk. 1, kan ikke indbringes for den delegerende kommunalbestyrelse.

§ 17. En kommunalbestyrelse, der er bemyndiget efter § 15, stk. 1, kan til brug for sin varetagelse af en opgave omfattet af bemyndigelsen afkræve den delegerende kommunalbestyrelse enhver oplysning, der er nødvendig for varetagelsen af opgaven.

Stk. 2. En kommunalbestyrelse, der har delegeret en opgave efter § 15, stk. 1, kan afkræve den bemyndigede kommunalbestyrelse enhver oplysning, der er nødvendig til brug for den delegerende kommunalbestyrelses varetagelse af en opgave, når oplysningen er tilgået den bemyndigede kommunalbestyrelse som følge af bemyndigelsen.

Stk. 3. Den bemyndigede og den delegerende kommunalbestyrelse kan i sager, som behandles efter en bemyndigelse efter § 15, stk. 1, udveksle almindelige oplysninger efter stk. 1 og 2 om ansøgerens rent private forhold uden ansøgerens samtykke.

Stk. 4. En kommunalbestyrelse, der er bemyndiget efter 15, stk. 1, kan til brug for sin varetagelse af en opgave omfattet af bemyndigelsen indhente de samme oplysninger fra andre offentlige myndigheder og fra private, som ifølge lovgivningen ville kunne indhentes af den delegerende kommunalbestyrelse, hvis denne havde varetaget opgaven.

Kapitel 9

Ikrafttræden

§ 18. Loven træder i kraft den 1. juli 2025.

Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse for godkendelsesforløb og godkendelsesprocedurer, som er iværksat før den 30. december 2024. For sådanne godkendelsesforløb og godkendelsesprocedurer finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Kapitel 10

Ændringer i anden lovgivning

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

§ 19. I lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 1461 af 29. november 2023, som ænd‍ret senest ved § 10 i lov nr. 560 af 27. maj 2025, foretages følgende ændringer:

1. I fodnoten til lovens titel indsættes som 2.-4. pkt.:

»I loven er der medtaget en bestemmelse fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1735 af 13. juni 2024 om fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til styrkelse af Europas økosystem for fremstilling af nettonulteknologiprodukter og om ændring af forordning (EU) 2018/1724, EU-Tidende, L af 28. juni 2024. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af bestemmelsen i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.«

2. Efter § 34 b indsættes:

»§ 34 c. Rettighedshavere med en tilladelse efter § 5 til indvinding af kulbrinter skal for alle anlæg, der har fået godkendt en indvindingsplan efter § 10 om at overgå til en afviklingsfase, offentliggøre økonomiske vurderinger af omkostningerne ved at muliggøre CO2-injektion, herunder data om, hvorvidt lokaliteten er egnet til bæredygtig, sikker og permanent CO2-injektion og -lagring, og hvorvidt der forefindes eller er behov for transportinfrastruktur og -former, der egner sig til at transportere CO2 sikkert frem til lokaliteten, såfremt sådanne oplysninger findes.

Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse for rettighedshavere, der har ansøgt om en efterforskningstilladelse til lagring af CO2 efter kapitel 6.«

Kapitel 11

Territorialbestemmelse

§ 20. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Officielle noter

1) I loven er der medtaget bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1735 af 13. juni 2024 om fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til styrkelse af Europas økosystem for fremstilling af nettonulteknologiprodukter og om ændring af forordning (EU) 2018/1724, EU-Tidende, L af 28. juni 2024, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1252 af 11. april 2024 om fastlæggelse af en ramme for at sikre en sikker og bæredygtig forsyning med kritiske råstoffer og om ændring af forordning (EU) nr. 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1724 og (EU) 2019/1020, EU-Tidende, L af 3. maj 2024. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af bestemmelserne i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningernes umiddelbare gyldighed i Danmark.