Betænkning afgivet af Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget den 27. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Radikale Venstres
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.
Alternativets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2 og 3. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 4 og 5. Forsvarsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 6-8.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, DF og IA) vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (KF, EL, RV og ALT) vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, DF og IA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
forsvarsministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslag A og B til forkastelse, men mindretallet vil stemme for
de under lovforslag A stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, stemme imod lovforslaget, men for de
af forsvarsministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslag A og B til
vedtagelse, men mindretallet vil stemme
imod de under lovforslag A stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af
lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stemme for
lovforslaget og for de af forsvarsministeren stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslag A til vedtagelse og lovforslag B til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod de
under lovforslag A stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, stemme for lovforslaget og for de af
forsvarsministeren stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget ser med stor alvor på den amerikanske
præsidents, Donald Trumps, udtalelser om at ville overtage
Grønland, tilgangen til krigen i Ukraine og de verserende
fredsforhandlinger samt truslerne om toldkrig mod Europa.
SF opfordrer til, at regeringen styrker
Danmarks samarbejde med øvrige allierede og vores generelle
forsvars- og sikkerhedspolitiske engagement i Europa og i Norden,
herunder inden for rammerne af både EU, NORDEFCO og NATO, og
at vi arbejder målrettet på at
uafhængiggøre os fra USA både militært og
forsvarsindustrielt, først og fremmest igennem oprustning af
det danske forsvar ved øget brug af europæiske
partnerskaber og leverandører.
SF noterer sig, at USA er medlem af NATO,
herunder at de respekterer artikel 5, og at de dermed fortsat er at
betragte som en allieret.
SF noterer sig også, at vores
allierede nabolande i og omkring Østersøen,
Nordatlanten og Arktis, herunder langs NATO's østlige flanke
ved grænsen til Rusland, har etableret samarbejdsaftaler med
USA om amerikanske baser med det primære formål at
sikre hurtig og effektiv afskrækkelse og mobilitet i
tilfælde af en forværret militær trussel fra
Rusland.
SF noterer sig desuden, at det vil tage
mange år og kræve massive investeringer i forsvaret at
opnå stor nok kampkraft i Danmark og blandt vores
øvrige allierede til, at hjælp fra USA, herunder
tilstedeværelsen af amerikanske soldater og brug af
amerikansk militært materiel, ikke længere er
nødvendigt i tilfælde af en forværret
militær trussel fra Rusland eller et direkte angreb på
NATO.
SF bekymrer sig om trygheden for danske og
andre allieredes soldater, som er udstationeret langs NATO's
østlige flanke og grænsen til Rusland, herunder i
Baltikum, i tilfælde af en forværret militær
trussel fra Rusland eller et direkte angreb på NATO, og
partiet noterer sig, at deres vilkår sikres bedst i de
nært forestående år ved at forbedre muligheden
for at få hjælp fra USA, indtil vi selv og vores
øvrige allierede har opbygget tilstrækkelig
kampkraft.
SF noterer sig, at implementering og
forvaltning af samarbejdsaftalen med USA om amerikanske baser er op
til en konkret forhandling mellem den danske og den amerikanske
regering, herunder at vi, i tilfælde af at der er
særlig dansk interesse herfor, kan overtage
retsforfølgelsen af amerikanske soldater på trods af
den primære amerikanske jurisdiktion, og partiet opfordrer
Folketinget til at følge implementeringen og forvaltningen
nøje.
SF noterer sig også, at
samarbejdsaftalen med USA om amerikanske baser ikke giver anledning
til ændringer i dansk atompolitik, at det er eksplicit
fastslået i aftalen, at Danmarks grundlov, folkeretten,
FN-pagten og Den Nordatlantiske Traktat skal respekteres, og at det
ifølge udenrigsministeren er en afgørende
forudsætning for aftalen, at både Danmark og USA er
medlemmer af NATO.
SF ønsker derfor fortsat at
fastholde de nødvendige sikkerhedsgarantier fra USA,
herunder i form af amerikanske baser med mulighed for opbevaring af
amerikansk militært materiel, og hurtig og effektiv
afskrækkelse og mobilitet i tilfælde af et
forværret trusselsbillede.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at forsvarssamarbejdsaftalen og lovforslaget er
gennemsyret af, at danske hensyn og interesser må vige for
USA's. Stort set på hver eneste side af lovforslaget er der
nye eksempler på, at aftalen giver USA rettigheder, mens
Danmark og den danske befolkning skal bære alle
forpligtelser, indrømmelser og udgifter.
Enhedslisten ønsker at påpege,
at argumentet om, at forsvarssamarbejdsaftalen skulle give Danmark
øget beskyttelse og forpligte USA til at bevare tætte
bånd til Danmark og Europa, ikke holder vand. Allerede i
forsvarsministerens svar på FOU alm. del - spm. 69, den 30.
januar 2024, folketingsåret 2023-24, fremgår
følgende: »Forsvarssamarbejdsaftalen indeholder ikke
en juridisk forpligtelse for USA til at stationere personel eller
opbevare udstyr i Danmark.« USA forpligter sig altså
ikke til noget med aftalen. Danmark forpligter sig derimod til at
stille baseområder til rådighed for USA's
militær.
Med aftalen og den dertil hørende
lovgivning får USA's militær meget vidtgående
rettigheder. Områder skal stilles eksklusivt til
rådighed for USA, hvis USA ønsker det. USA vil kunne
kontrollere disse områder, uden at danske myndigheder kan
kræve adgang. USA kan anvende dansk territorium til at
forfølge amerikanske forsvarspolitiske interesser.
Vi ved ikke, hvilke våben USA i
praksis vil opbevare på baseområderne, og vi ved ikke,
om USA vil tilbageholde frihedsberøvede personer og
udsætte dem for tortur. Alt det unddrager sig dansk kontrol.
Det er kendt viden, at USA så sent som efter
årtusindskiftet har udøvet tortur på amerikanske
baser, bl.a. i Polen, Rumænien og Litauen.
Efter forsvarssamarbejdsaftalen skal
retssager, som måtte involvere amerikanske soldater, som
udgangspunkt foregå ved amerikanske militærdomstole,
hvor dommere og nævninge er amerikanske
militærpersoner. Det gælder f.eks. i voldssager,
voldtægtssager eller drabssager, hvor gerningsmanden er
amerikansk, og hvor offeret og gerningsstedet er danske.
I månederne op til
betænkningsafgivelsen har medierne undersøgt
baseaftalen nærmere. I dagbladet Politiken kom det frem, at
regeringen to steder i lovforslagets bemærkninger har
foretaget påfaldende ændringer i forhold til det
lovudkast, der blev sendt i høring tilbage i december.
Henvisningen til, at der ikke må stationeres atomvåben
i Danmark i fredstid, er blevet slettet. Det giver grund til at
frygte, at regeringen går med overvejelser om at ændre
dansk atomvåbenpolitik, så USA på et tidspunkt
kan opstille atomvåben i Danmark i fredstid. Svarene på
Enhedslistens spørgsmål nr. 95 og 96 til lovforslaget
har ikke betrygget Enhedslisten i, at regeringen ikke skulle have
sådanne overvejelser.
I Jyllands-Posten er det fremgået, at
medarbejdere ved private amerikanske sikkerhedsfirmaer i kraft af
forsvarssamarbejdsaftalen vil få lov til at bære
skydevåben i Danmark. Det er en drastisk ændring i
forhold til de forhold, der hidtil har været gældende i
Danmark.
Et af de vægtigste høringssvar
til lovudkastet kom fra Institut for Menneskerettigheder, som har
fremsat 16 klare anbefalinger til regeringen. Det er anbefalinger,
som ville styrke dansk suverænitet og klargøre vigtige
forhold, som der i øjeblikket hersker tvivl om. Det er
bekymrende, at regeringen kun i meget ringe grad eller slet ikke
har valgt at følge instituttets anbefalinger.
Enhedslisten konstaterer, at
forsvarsministerens svar på de mere end 100
spørgsmål, som partiet har stillet under
udvalgsarbejdet, er meget mangelfuldt besvaret - ofte blot med
henvisning til aftalens ordlyd, der i sagens natur var
spørgeren bekendt, da spørgsmålet blev stillet.
I en lang række spørgsmål, der er uafklarede,
henviser regeringen blot til, at der eventuelt kan fastsættes
nærmere regler på et senere tidspunkt.
Samlet set har det været et for det
danske demokrati utilfredsstillende forløb, hvor regeringen
og folketingsflertallet har undladt at lytte til den udbredte
folkelige modstand og utryghed og undladt at tage bestik af den
ændrede udenrigs- og sikkerhedspolitiske situation efter
indsættelsen af præsident Trump i januar 2025.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget bakker
op om samarbejdsaftalen mellem USA og Danmark på baggrund af
den skærpede sikkerhedspolitiske situation. I lyset af
truslen fra Rusland og Putins angrebskrig i Ukraine er det
nødvendigt med et stærkt NATO, hvor vi står
sammen med vores allierede. Aftalen er nødvendig for at
kunne sikre hurtig mobilisering mod øst, såfremt
Rusland skulle udfordre vores NATO-allierede. Derfor ser man
også, at de andre nordiske lande og de baltiske lande har
indgået lignende samarbejdsaftaler med USA.
Det er dog også tydeligt, at den
nuværende amerikanske administration opfører sig
utilregneligt, og at præsidenten flere gange er kommet med
absurde, grænsende til truende, udtalelser om bl.a.
Grønland. Derfor er den udbredte bekymring og ønsket
fra flere om at distancere sig til USA forståeligt. I
Radikale Venstres optik er det dog nødvendigt at have et
mere langsigtet perspektiv og anerkende, at USA stadig er en
allieret og en afgørende del af NATO-samarbejdet. Selv om vi
skal arbejde for mere fælles forsvar i Norden og EU, skal vi
også forsøge at fastholde NATO-samarbejdet. Det ville
både i forhold til diskussionen om Grønland og i
forhold til signalet til Putin være risikabelt at
skrinlægge militært samarbejde med USA netop nu.
Vi har i Radikale Venstre taget
lovbehandlingen særdeles alvorligt og stillet over 20
spørgsmål for at få afdækket
konsekvenserne på en række væsentlige
områder: forholdet til internationale forpligtelser og
konventioner, overensstemmelse med grundloven, danske statsborgeres
retsstilling i tilfælde af retssager, forholdet til dansk
retspraksis, undtagelser fra anden lovgivning, inddragelse af
Folketingets partier m.v. Alle spørgsmål er besvaret
tilfredsstillende af de relevante ministre og viser, at der er tale
om en aftale, hvor de to parters indbyrdes forhold er velbeskrevet
og hegnet betryggende ind.
Det er særlig vigtigt at
fremhæve, at amerikanerne på dansk jord skal overholde
dansk lovgivning, grundloven og vores internationale forpligtelser
- også i de tilfælde, hvor USA ikke har tiltrådt
en konvention el.lign. Det er også væsentligt, at
danske statsborgeres retsstilling er velbeskrevet og sikret, i
tilfælde af at en amerikansk udstationeret person skulle
foretage en strafbar handling mod en dansk forurettet. Endelig har
ministeren bekræftet, at aftalen ikke ændrer på
dansk lovgivning i forhold til atomvåben.
Radikale Venstre havde ønsket en
opdeling af lovforslaget, således at de dele, der omhandler
ændringer af våbenloven i forhold til eksport af
våben - herunder reservedele til F-35-fly - var blevet
udskilt til særskilt behandling. Hvis der havde været
opbakning til opdelingen, havde vi stemt imod denne del, men da der
ikke var ønske om det fra Folketinget, tilslutter Radikale
Venstre sig det samlede lovforslag.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget kan, bl.a.
set i lyset af den geopolitiske situation, usikre
forfatningsretlige spørgsmål, usikkerhed om
jurisdiktion ved straffesager og omfattende bemyndigelser til
regeringen vedrørende miljø og
våbentilladelser, ikke støtte lovforslaget. Derudover
finder Alternativet det kritisabelt, at regeringen ikke vil yde
teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, som der
ellers er praksis for i Folketinget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(KF, EL og ALT):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede
Stater« omfattende §§ 1-14, § 15, stk. 1,
§§ 16-23, § 25 og bilag 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
m.v. (Udførsel af våben m.v. af udenlandske
militære styrker og militært personel)«
omfattende §§ 15, 24 og 25.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 12
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL):
2)
Efter »Forsvarsministeren kan« indsættes:
»alene med Folketingets samtykke«.
[Krav om Folketingets samtykke til
at fravige regler på bygge-, plan-, natur- og
miljøområdet]
Til § 14
3) I
stk. 2 indsættes efter »med
forsvarsministeren«: »og indhentelse af Folketingets
samtykke«.
[Krav om Folketingets samtykke til
regler om forsvarssamarbejdsaftalens artikel 4 og 18]
Til § 15
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
4) I
stk. 1 indsættes efter
»ikrafttræden«: », idet loven dog ikke kan
træde i kraft, før den amerikanske præsident har
afgivet en skriftlig garanti om, at præsidenten ikke,
så længe forsvarssamarbejdsaftalen er i kraft, vil
annektere Grønland imod Naalakkersuisuts og regeringens
ønsker«.
[Skriftlig garanti fra den
amerikanske præsident]
Ny paragraf
5)
Efter § 15 indsættes i kapitel
6:
»§ 01. Der skal afholdes
en vejledende folkeafstemning, forud for at regeringen kan
tiltræde forsvarssamarbejdsaftalen.«
[Afholdelse af folkeafstemning om
tiltrædelse af forsvarssamarbejdsaftalen]
c
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 15
Af forsvarsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, DD, SF, LA, M, DF og
IA):
6) I
stk. 2 ændres »1. juni
2025« til: »1. juli 2025«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunkt for lovens § 24]
7) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Regler udstedt i medfør af § 1, stk. 4-7, i lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold, jf.
lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt i medfør af § 1, stk. 5-8, i lov om radioudstyr
og elektromagnetiske forhold, jf. denne lovs § 21, nr.
1.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 21
8)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
1, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres »stk. 5 og
6« til: »stk. 6 og 7«.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles
op i to separate lovforslag, således at der kan stemmes
separat om delen om den lovgivningsmæssige implementering af
»Aftale om forsvarssamarbejde mellem regeringen i Danmark og
regeringen i Amerikas Forenede Stater« af 21. december 2023
(forsvarssamarbejdsaftalen) og delen om udførsel af
våben m.v. af udenlandske militære styrker og
militært personel.
Til nr. 2
Det foreslås, at hvis
forsvarsministeren vil tillade fravigelser af regler på
bygge-, plan-, natur- og miljøområdet i det omfang,
det er nødvendigt for amerikanske styrkers opgavevaretagelse
i Danmark efter forsvarssamarbejdsaftalen, kan det kun ske, hvis
Folketinget giver sit samtykke hertil.
Til nr. 3
Det foreslås, at det kræver
Folketingets samtykke, hvis justitsministeren efter aftale med
forsvarsministeren ønsker at fastsætte nærmere
regler om at gennemføre forsvarssamarbejdsaftalens artikel 4
og 18.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede
§ 15, at forsvarsministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Med ændringsforslaget
foreslås det, at loven ikke kan træde i kraft,
før den amerikanske præsident har afgivet en skriftlig
garanti om, at han ikke, så længe
forsvarssamarbejdsaftalen er i kraft, vil annektere Grønland
imod Naalakkersuisuts og regeringens ønsker.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at forsvarsministeren ikke kan fastsætte, at
loven skal træde i kraft, før den amerikanske
præsident har afgivet en skriftlig garanti om, at han ikke,
så længe forsvarssamarbejdsaftalen er i kraft, vil
annektere Grønland imod Naalakkersuisuts og regeringens
ønsker.
Dette skal ses, i lyset af at
forsvarssamarbejdsaftalen først vil træde i kraft,
når Danmark og USA ved noteudveksling har orienteret hinanden
om, at de hver især har gennemført deres respektive
nationale implementeringsprocesser, jf. forsvarssamarbejdsaftalens
artikel 30, stk. 1.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det fastsat som § 16, at der skal afholdes en vejledende
folkeafstemning, forud for at regeringen kan tiltræde
forsvarssamarbejdsaftalen.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at der vil skulle afholdes en vejledende
folkeafstemning, forud for at regeringen ved noteudveksling
orienterer USA om, at Danmark har gennemført sin nationale
implementeringsproces. Dette skal ses, i lyset af at
forsvarssamarbejdsaftalen først vil træde i kraft,
når Danmark og USA ved noteudveksling har orienteret hinanden
om, at de hver især har gennemført deres respektive
nationale implementeringsprocesser, jf. forsvarssamarbejdsaftalens
artikel 30, stk. 1. Regeringen vil ikke kunne orientere USA om, at
Danmark har gennemført sin nationale implementeringsproces,
inden den vejledende folkeafstemning er gennemført.
Regeringen vil imidlertid ikke være retligt bundet af
resultatet af folkeafstemningen.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets §
15, stk. 2, at § 24, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1.
juni 2025. Det foreslås at ændre
ikrafttrædelsestidspunktet til den 1. juli 2025. Den
foreslåede ændring er en konsekvens af, at
lovforslagets 3. behandling er planlagt til den 11. juni 2025.
Til nr. 7
Det foreslås i § 15, stk. 3, at
regler udstedt i medfør af § 1, stk. 4-7, i lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold, jf.
lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1555 af 12. december 2023 forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i
medfør af § 1, stk. 5-8, i lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold, jf. denne lovs § 21, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse er en
konsekvensrettelse, som følge af at
bemyndigelsesbestemmelserne i § 1, stk. 4-7, i lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold foreslås rykket til
§ 1, stk. 5-8, jf. lovforslagets § 21, nr. 1.
Til nr. 8
Det foreslås i § 1, stk. 7, der
bliver stk. 8, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold at
ændre henvisningen til stk. 5 og 6 til stk. 6 og 7. Den
foreslåede bestemmelse er en konsekvensrettelse, som
følge af at bestemmelserne i § 1, stk. 5 og 6, i lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold foreslås rykket til
§ 1, stk. 6 og 7, jf. lovforslagets § 21, nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts
2025 og var til 1. behandling den 11. april 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvars-,
Samfundssikerheds- og Beredskabsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Udvalget afholdt den 23. maj 2025 en
åben høring og en lukket høring om lovforslaget
og beslutningsforslag nr. B 173.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
forsvarsministeren sendte den 23. december 2024 dette udkast til
udvalget, jf. FOU alm. del - bilag 48. Den 28. marts 2025 sendte
forsvarsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til forsvarsministeren og 2
spørgsmål til henholdvis forsvarsministeren og
justitsministeren til mundtlig besvarelse, som ministrene har
besvaret i to åbne samråd med udvalget den 26. maj
2025. Endvidere har udvalget stillet 4
samrådsspørgsmål, som forventes besvaret inden
3. behandling.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
188 spørgsmål til henholdsvis forsvarsministeren,
udenrigsministeren og justitsministeren til skriftlig besvarelse,
hvoraf ministerene har besvaret 177 spørgsmål, og de
resterende forventes besvaret inden 2. behandling.
Benny Engelbrecht (S) Bjarne
Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S)
Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Simon Kollerup (S) Christian Friis Bach (V) Hans Andersen (V)
Peter Juel-Jensen (V) nfmd. Hans
Christian Schmidt (V) Peter Have (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Aaja Chemnitz (IA) Lise Bech (DD) Søren Espersen (DD)
Carsten Bach (LA) Alexander Ryle (LA) Rasmus Jarlov (KF) fmd. Mai Mercado (KF) Mads Fuglede (DD)
Alex Ahrendtsen (DF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten
Hønge (SF) Trine Pertou Mach (EL) Søren
Søndergaard (EL) Stinus Lindgreen (RV) Sascha Faxe (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |