Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 7. maj 2025
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 8
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL, DF, RV og ALT) indstiller de under A og
B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD og KF) indstiller det under A nævnte lovforslag
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (Mike Villa Fonseca (UFG)) vil
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven og
forskellige andre love (Udmøntning af skatteinitiativerne i
regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i
alle regnbuens farver m.v.)« omfattende §§ 1-6.
B. »Forslag
til lov om ændring af ligningsloven og lov om aktiv
socialpolitik (Skattefritagelse af kulturpas og bortseelse fra
kulturpas i formueopgørelsen ved
kontanthjælpsberegning)« omfattende § 1, nr. 1, og
§ 6, stk. 1 og 3.
[Forslag om deling af lovforslaget
og konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA og Mike Villa Fonseca (UFG)):
2) I
nr. 1 udgår i den indledende
tekst »og 41«, og det
foreslåede § 7, nr. 41,
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Ny paragraf
3)
Efter § 5 indsættes:
»§ 01
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 1655 af 31. december 2024 og senest
ved § 1 i lov nr. 198 af 25. februar 2025, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 14, stk. 6, og § 33, stk. 1, nr. 4, indsættes
efter »ligningslovens § 7, nr. 22«: »og
40«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 1]
Til § 6
4) I
stk. 3 indsættes efter
»§ 1, nr. 1,«: »og § 01«.
[Samme virkningstidspunkt for
§ 01 som lovforslagets § 1, nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
M, EL, DF, RV og ALT):
5) I
nr. 1 udgår i den indledende
tekst »og 41«, det foreslåede § 7, nr. 40, udgår, og det
foreslåede nye nummer betegnes nr. 40.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Ny paragraf
6)
Efter § 1 indsættes:
»§ 01
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 1655 af 31. december 2024 og senest
ved § 1 i lov nr. 198 af 25. februar 2025, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 14 indsættes efter stk. 6
som nyt stykke:
»Stk. 7.
Kommunen ser endvidere bort fra værdien af ydelser, der i
indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas,
som uddeles af det nationale partnerskab for kulturpas, jf.
ligningslovens § 7, nr. 40.«
Stk. 7-10 bliver herefter stk. 8-11.
2. I
§ 33, stk. 1, indsættes
efter nr. 8 som nyt nummer:
»9)
Kommunen ser endvidere bort fra værdien af ydelser, der i
indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas,
som uddeles af det nationale partnerskab for kulturpas, jf.
ligningslovens § 7, nr. 40.«
Nr. 9 og 10 bliver nr. 10 og
11.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 1]
Til § 6
7) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
8) I
stk. 3 ændres »§ 1,
nr. 1,« til: »Loven«.
[Samme virkningstidspunkt for
§ 01 som lovforslagets § 1, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to separate lovforslag.
I det ene lovforslag (A) foreslås det
for det første at indføre et befordringsfradrag til
studerende, der modtager statens uddannelsesstøtte (SU) og
er bosat i yderkommuner eller på småøer. Med
henblik på at muliggøre administrationen af det
foreslåede befordringsfradrag foreslås det at
præcisere, at fradraget skal omfatte studerende og elever,
der modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven, hvis de er
bosat i de 25 yderkommuner eller 10 småøer, der er
nævnt i ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt.
For det andet foreslås det at give
mulighed for lavere beskatning af arv og gaver mellem sociale,
genetiske forældre og deres børn, så relationen
kan sidestilles med den til juridiske forældre, hvor bo- og
gaveafgiften er på 15 pct.
For det tredje foreslås det at
gøre uddelinger fra mangfoldighedspuljen til unge under 30
år til betaling for et højskoleophold skattefri for
modtageren.
For det fjerde foreslås det at rette
enkelte fejl i satserne m.v. for køretøjers
periodiske afgifter, så satserne bringes i overensstemmelse
med det forudsatte. Satserne blev senest ændret ved lov nr.
1489 af 10. december 2024, der gennemførte dele af
»Aftale om deludmøntning af Grøn Fond« af
15. april 2024 indgået af regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale
Venstre.
Endelig foreslås det at rette op
på en regelkonflikt i boafgiftslovens § 36 og
ligningslovens § 17 A, ved at fradragsret for renter ved
henstandsordninger efter boafgiftslovens § 36
genindføres. Konflikten mellem reglerne opstod utilsigtet
ved lov nr. 1694 af 30. december 2024, der gennemførte en
harmonisering og samling af en række rentesatser i
skattelovgivningen. Det foreslåede vil med tilbagevirkende
kraft genindføre den særlige fradragsret for renter i
sådanne henstandsordninger med betaling af bo- eller
gaveafgift i forbindelse med generationsskifte. Fradragsretten har
været en del af ordningen i mange år.
Det andet lovforslag (B) vedrører
skattefritagelse af værdien af ydelser, der i
indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas.
Herudover vedrører lovforslaget nogle ændringer i lov
om aktiv socialpolitik, således at uddelinger fra
mangfoldighedsindsatsen og værdien af kulturpasset ikke vil
indgå i formueopgørelsen for ret til
kontanthjælp og derfor ikke vil medføre fradrag i
kontanthjælpen m.v.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Det fremgår af § 14, stk. 6, i
lov om aktiv socialpolitik, at kommunen endvidere ser bort fra
legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens §
7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt
som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade
samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger
m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf.
ligningslovens § 7, nr. 22.
Det fremgår af § 33, nr. 4, i
lov om aktiv socialpolitik, at der ikke foretages fradrag i
hjælpen for legater, der er fritaget for beskatning efter
ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra godkendte sociale
fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos
modtageren, jf. ligningsloven § 7, nr. 22.
Som følge af den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, til ligningslovens
§ 7, nr. 40, hvoraf det fremgår, at værdien af
ydelser, der modtages i indkomstårene 2025-2028, som er
omfattet af ligningslovens § 7, nr. 22, og som overstiger
grundbeløbet i ligningslovens § 7, nr. 22, 1. pkt.,
ikke skal indgå i opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, når den samlede ydelse hidrører fra tilskud
til mangfoldighedsindsatser på højskoleområdet
og ydelsen administreres af Folkehøjskolernes Forening i
Danmark til ophold på en folkehøjskole, der er
godkendt efter lov om folkehøjskoler, skal § 14, stk.
6, og § 33, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik
konsekvensændres, således at der i bestemmelserne
henvises til både ligningslovens § 7, nr. 22 og 40.
Uddelinger fra mangfoldighedsindsatsen vil
således ikke skulle indgå i formueopgørelsen for
ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle
medføre fradrag i kontanthjælpen m.v.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 6, stk.
3, efter »§ 1, nr. 1«, indsættes, at §
01 også skal have virkning fra den 1. januar 2025.
Således vil uddelinger fra
mangfoldighedsindsatsen ikke skulle indgå i
formueopgørelsen for ret til kontanthjælp og vil som
indtægt ikke skulle medføre fradrag i
kontanthjælpen m.v. fra og med den 1. januar 2025, hvor denne
ordning gælder fra. Det bemærkes, at den
tilbagevirkende kraft alene vil være begunstigende.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Det er af lovtekniske grunde
nødvendigt at indsætte den nye bestemmelse som nr. 40
i både L 178 A og L 178 B. Der vil til tredjebehandlingen
blive stillet ændringsforslag til L 178 B om at ændre
»40« til »41« for at tage højde for
en eventuel vedtagelse af L 178 A. Som følge af den
foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, til
ligningslovens § 7, nr. 40, hvoraf det fremgår, at
værdien af ydelser, der modtages i indkomstårene
2025-2028, som er omfattet af ligningslovens § 7, nr. 22, og
som overstiger grundbeløbet i ligningslovens § 7, nr.
22, 1. pkt., ikke skal indgå i opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, når den samlede ydelse
hidrører fra tilskud til mangfoldighedsindsatser på
højskoleområdet og ydelsen administreres af
Folkehøjskolernes Forening i Danmark til ophold på en
folkehøjskole, der er godkendt efter lov om
folkehøjskoler, skal § 14, stk. 6, og § 33, nr. 4,
i lov om aktiv socialpolitik konsekvensændres, således
at der i bestemmelserne henvises til både ligningslovens
§ 7, nr. 22 og 40.
Uddelinger fra mangfoldighedsindsatsen vil
således ikke skulle indgå i formueopgørelsen for
ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle
medføre fradrag i kontanthjælpen m.v.
Til nr. 6
Som følge af den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, til ligningslovens
§ 7, nr. 41, hvoraf det fremgår, at værdien af
ydelser, der i indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af
et kulturpas, som uddeles af det nationale partnerskab for
kulturpas, ikke skal indgå i opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, er der behov for i § 14 i lov om
aktiv socialpolitik at indsætte et nyt stykke efter stk. 6 og
at indsætte et nyt nr. 9 i § 33 i lov om aktiv
socialpolitik. Det er af lovtekniske grunde nødvendigt at
indsætte den nye bestemmelse som nr. 40 i både L 178 A
og L 178 B. Der vil til tredjebehandlingen blive stillet
ændringsforslag til L 178 B om at ændre
»40« til »41« for at tage højde for
en eventuel vedtagelse af L 178 A.
Værdien af kulturpasset vil
således ikke indgå i formueopgørelsen for ret
til kontanthjælp og vil som indtægt ikke medføre
fradrag i kontanthjælpen m.v.
Til nr. 7
Det fremgår af § 6, stk. 1, i L
178 som fremsat, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2. Det skyldes,
at ændringerne til vægtafgiftsloven og
brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. §§ 4 og 5 i L
178 som fremsat, har til formål at rette op på en
retstilstand, som ikke er i overensstemmelse med
forudsætningerne bag lov nr. 1489 af 10. december 2024. Der
er dermed behov for hurtigst muligt at kunne administrere efter de
tilsigtede regler, og at fejlene rettes så hurtigt som
muligt. Af § 6, stk. 2, i L 178 som fremsat fremgår det,
at § 1, nr. 2-5, og § 2 træder i kraft den 1. juni
2025.
Det foreslås i § 6, stk. 1, at
», jf. dog stk. 2« udgår. Det skyldes, at §
6, stk. 2, kun vedrører ikrafttrædelsestidspunktet for
ændringerne i § 1, nr. 2-5, og § 2 i L 178 som
fremsat. Dette ikrafttrædelsestidspunkt har derfor ikke noget
at gøre med ændringen, hvorefter værdien af
ydelser, der modtages i form af et kulturpas, skattefritages for
indkomstårene 2025 og 2026.
Skattefritagelsen af værdien af
ydelser, der i indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af
et kulturpas, træder herefter i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. § 6, stk. 1. Det
skyldes, at ændringen bør gennemføres hurtigst
muligt, henset til at det i § 6, stk. 3, foreslås, at
ligningslovens § 7, nr. 40, som affattet ved § 1, nr. 1,
skal have virkning fra den 1. januar 2025.
Med det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt sikres det, at loven træder i
kraft hurtigst muligt, og at de systemmæssige ændringer
m.v. kan iværksættes hurtigst muligt.
Til nr. 8
Det foreslås i § 6, stk. 3, at
ændre »§ 1, nr. 1,« til
»Loven«.
Derved vil hele L 178 B få virkning
fra den 1. januar 2025.
Således vil uddelinger fra
kulturpasset ikke skulle indgå i formueopgørelsen for
ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle
medføre fradrag i kontanthjælpen m.v. fra og med den
1. januar 2025, hvor denne ordning gælder fra. Det
bemærkes, at den tilbagevirkende kraft alene vil være
begunstigende.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2025 og var til 1. behandling den 9. april 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 28. januar 2025 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 125. Den 26. marts 2025 og den
2. april 2025 sendte skatteministeren høringssvarene og
høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Jesper Petersen (S) Malte
Larsen (S) Per Husted (S) fmd.
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Ammar Ali (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans
Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster
(KF) Dina Raabjerg (KF) Mike Villa Fonseca (UFG) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Carl
Valentin (SF) Karsten Filsø (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira
Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
| Socialdemokratiet (S) | 50 |  | 
| Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 |  | 
| Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 |  | 
| Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |  | 
| Liberal Alliance (LA) | 15 |  | 
| Moderaterne (M) | 12 |  | 
| Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 |  | 
| Enhedslisten (EL) | 9 |  | 
| Dansk Folkeparti (DF) | 7 |  | 
| Radikale Venstre (RV) | 6 |  | 
| Alternativet (ALT) | 6 |  | 
| Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 |  | 
| Naleraq (N) | 1 |  | 
| Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |  | 
| Sambandsflokkurin (SP) | 1 |  | 
| Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |  | 
| Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 |  |