L 178 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven og forskellige andre love.

(Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver m.v.).

Af: Skatteminister Rasmus Stoklund (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2024-25
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 07-05-2025

Afgivet: 07-05-2025

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 7. maj 2025

20241_l178_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 7. maj 2025

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, EL, DF, RV og ALT) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD og KF) indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.

Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.

Et tredje mindretal i udvalget (Mike Villa Fonseca (UFG)) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af ligningsloven, boafgiftsloven og forskellige andre love (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver m.v.)« omfattende §§ 1-6.

B. »Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om aktiv socialpolitik (Skattefritagelse af kulturpas og bortseelse fra kulturpas i formueopgørelsen ved kontanthjælpsberegning)« omfattende § 1, nr. 1, og § 6, stk. 1 og 3.

[Forslag om deling af lovforslaget og konsekvens af ændringsforslag nr. 6]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 1

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA og Mike Villa Fonseca (UFG)):

2) I nr. 1 udgår i den indledende tekst »og 41«, og det foreslåede § 7, nr. 41, udgår.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Ny paragraf

3) Efter § 5 indsættes:

»§ 01

I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1655 af 31. december 2024 og senest ved § 1 i lov nr. 198 af 25. februar 2025, foretages følgende ændring:

1. I § 14, stk. 6, og § 33, stk. 1, nr. 4, indsættes efter »ligningslovens § 7, nr. 22«: »og 40«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1]

Til § 6

4) I stk. 3 indsættes efter »§ 1, nr. 1,«: »og § 01«.

[Samme virkningstidspunkt for § 01 som lovforslagets § 1, nr. 1]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 1

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, M, EL, DF, RV og ALT):

5) I nr. 1 udgår i den indledende tekst »og 41«, det foreslåede § 7, nr. 40, udgår, og det foreslåede nye nummer betegnes nr. 40.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Ny paragraf

6) Efter § 1 indsættes:

»§ 01

I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1655 af 31. december 2024 og senest ved § 1 i lov nr. 198 af 25. februar 2025, foretages følgende ændringer:

1. I § 14 indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:

»Stk. 7. Kommunen ser endvidere bort fra værdien af ydelser, der i indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas, som uddeles af det nationale partnerskab for kulturpas, jf. ligningslovens § 7, nr. 40.«

Stk. 7-10 bliver herefter stk. 8-11.

2. I § 33, stk. 1, indsættes efter nr. 8 som nyt nummer:

»9) Kommunen ser endvidere bort fra værdien af ydelser, der i indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas, som uddeles af det nationale partnerskab for kulturpas, jf. ligningslovens § 7, nr. 40.«

Nr. 9 og 10 bliver nr. 10 og 11.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1]

Til § 6

7) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 2«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

8) I stk. 3 ændres »§ 1, nr. 1,« til: »Loven«.

[Samme virkningstidspunkt for § 01 som lovforslagets § 1, nr. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag.

I det ene lovforslag (A) foreslås det for det første at indføre et befordringsfradrag til studerende, der modtager statens uddannelsesstøtte (SU) og er bosat i yderkommuner eller på småøer. Med henblik på at muliggøre administrationen af det foreslåede befordringsfradrag foreslås det at præcisere, at fradraget skal omfatte studerende og elever, der modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven, hvis de er bosat i de 25 yderkommuner eller 10 småøer, der er nævnt i ligningslovens § 9 C, stk. 3, 3. pkt.

For det andet foreslås det at give mulighed for lavere beskatning af arv og gaver mellem sociale, genetiske forældre og deres børn, så relationen kan sidestilles med den til juridiske forældre, hvor bo- og gaveafgiften er på 15 pct.

For det tredje foreslås det at gøre uddelinger fra mangfoldighedspuljen til unge under 30 år til betaling for et højskoleophold skattefri for modtageren.

For det fjerde foreslås det at rette enkelte fejl i satserne m.v. for køretøjers periodiske afgifter, så satserne bringes i overensstemmelse med det forudsatte. Satserne blev senest ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024, der gennemførte dele af »Aftale om deludmøntning af Grøn Fond« af 15. april 2024 indgået af regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre.

Endelig foreslås det at rette op på en regelkonflikt i boafgiftslovens § 36 og ligningslovens § 17 A, ved at fradragsret for renter ved henstandsordninger efter boafgiftslovens § 36 genindføres. Konflikten mellem reglerne opstod utilsigtet ved lov nr. 1694 af 30. december 2024, der gennemførte en harmonisering og samling af en række rentesatser i skattelovgivningen. Det foreslåede vil med tilbagevirkende kraft genindføre den særlige fradragsret for renter i sådanne henstandsordninger med betaling af bo- eller gaveafgift i forbindelse med generationsskifte. Fradragsretten har været en del af ordningen i mange år.

Det andet lovforslag (B) vedrører skattefritagelse af værdien af ydelser, der i indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas. Herudover vedrører lovforslaget nogle ændringer i lov om aktiv socialpolitik, således at uddelinger fra mangfoldighedsindsatsen og værdien af kulturpasset ikke vil indgå i formueopgørelsen for ret til kontanthjælp og derfor ikke vil medføre fradrag i kontanthjælpen m.v.

Til nr. 2

Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.

Til nr. 3

Det fremgår af § 14, stk. 6, i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen endvidere ser bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.

Det fremgår af § 33, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik, at der ikke foretages fradrag i hjælpen for legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningsloven § 7, nr. 22.

Som følge af den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, til ligningslovens § 7, nr. 40, hvoraf det fremgår, at værdien af ydelser, der modtages i indkomstårene 2025-2028, som er omfattet af ligningslovens § 7, nr. 22, og som overstiger grundbeløbet i ligningslovens § 7, nr. 22, 1. pkt., ikke skal indgå i opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når den samlede ydelse hidrører fra tilskud til mangfoldighedsindsatser på højskoleområdet og ydelsen administreres af Folkehøjskolernes Forening i Danmark til ophold på en folkehøjskole, der er godkendt efter lov om folkehøjskoler, skal § 14, stk. 6, og § 33, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik konsekvensændres, således at der i bestemmelserne henvises til både ligningslovens § 7, nr. 22 og 40.

Uddelinger fra mangfoldighedsindsatsen vil således ikke skulle indgå i formueopgørelsen for ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle medføre fradrag i kontanthjælpen m.v.

Til nr. 4

Det foreslås, at der i § 6, stk. 3, efter »§ 1, nr. 1«, indsættes, at § 01 også skal have virkning fra den 1. januar 2025.

Således vil uddelinger fra mangfoldighedsindsatsen ikke skulle indgå i formueopgørelsen for ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle medføre fradrag i kontanthjælpen m.v. fra og med den 1. januar 2025, hvor denne ordning gælder fra. Det bemærkes, at den tilbagevirkende kraft alene vil være begunstigende.

Til nr. 5

Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.

Det er af lovtekniske grunde nødvendigt at indsætte den nye bestemmelse som nr. 40 i både L 178 A og L 178 B. Der vil til tredjebehandlingen blive stillet ændringsforslag til L 178 B om at ændre »40« til »41« for at tage højde for en eventuel vedtagelse af L 178 A. Som følge af den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, til ligningslovens § 7, nr. 40, hvoraf det fremgår, at værdien af ydelser, der modtages i indkomstårene 2025-2028, som er omfattet af ligningslovens § 7, nr. 22, og som overstiger grundbeløbet i ligningslovens § 7, nr. 22, 1. pkt., ikke skal indgå i opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når den samlede ydelse hidrører fra tilskud til mangfoldighedsindsatser på højskoleområdet og ydelsen administreres af Folkehøjskolernes Forening i Danmark til ophold på en folkehøjskole, der er godkendt efter lov om folkehøjskoler, skal § 14, stk. 6, og § 33, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik konsekvensændres, således at der i bestemmelserne henvises til både ligningslovens § 7, nr. 22 og 40.

Uddelinger fra mangfoldighedsindsatsen vil således ikke skulle indgå i formueopgørelsen for ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle medføre fradrag i kontanthjælpen m.v.

Til nr. 6

Som følge af den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, til ligningslovens § 7, nr. 41, hvoraf det fremgår, at værdien af ydelser, der i indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas, som uddeles af det nationale partnerskab for kulturpas, ikke skal indgå i opgørelsen af den skattepligtige indkomst, er der behov for i § 14 i lov om aktiv socialpolitik at indsætte et nyt stykke efter stk. 6 og at indsætte et nyt nr. 9 i § 33 i lov om aktiv socialpolitik. Det er af lovtekniske grunde nødvendigt at indsætte den nye bestemmelse som nr. 40 i både L 178 A og L 178 B. Der vil til tredjebehandlingen blive stillet ændringsforslag til L 178 B om at ændre »40« til »41« for at tage højde for en eventuel vedtagelse af L 178 A.

Værdien af kulturpasset vil således ikke indgå i formueopgørelsen for ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke medføre fradrag i kontanthjælpen m.v.

Til nr. 7

Det fremgår af § 6, stk. 1, i L 178 som fremsat, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2. Det skyldes, at ændringerne til vægtafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. §§ 4 og 5 i L 178 som fremsat, har til formål at rette op på en retstilstand, som ikke er i overensstemmelse med forudsætningerne bag lov nr. 1489 af 10. december 2024. Der er dermed behov for hurtigst muligt at kunne administrere efter de tilsigtede regler, og at fejlene rettes så hurtigt som muligt. Af § 6, stk. 2, i L 178 som fremsat fremgår det, at § 1, nr. 2-5, og § 2 træder i kraft den 1. juni 2025.

Det foreslås i § 6, stk. 1, at », jf. dog stk. 2« udgår. Det skyldes, at § 6, stk. 2, kun vedrører ikrafttrædelsestidspunktet for ændringerne i § 1, nr. 2-5, og § 2 i L 178 som fremsat. Dette ikrafttrædelsestidspunkt har derfor ikke noget at gøre med ændringen, hvorefter værdien af ydelser, der modtages i form af et kulturpas, skattefritages for indkomstårene 2025 og 2026.

Skattefritagelsen af værdien af ydelser, der i indkomstårene 2025 og 2026 modtages i form af et kulturpas, træder herefter i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. § 6, stk. 1. Det skyldes, at ændringen bør gennemføres hurtigst muligt, henset til at det i § 6, stk. 3, foreslås, at ligningslovens § 7, nr. 40, som affattet ved § 1, nr. 1, skal have virkning fra den 1. januar 2025.

Med det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt sikres det, at loven træder i kraft hurtigst muligt, og at de systemmæssige ændringer m.v. kan iværksættes hurtigst muligt.

Til nr. 8

Det foreslås i § 6, stk. 3, at ændre »§ 1, nr. 1,« til »Loven«.

Derved vil hele L 178 B få virkning fra den 1. januar 2025.

Således vil uddelinger fra kulturpasset ikke skulle indgå i formueopgørelsen for ret til kontanthjælp og vil som indtægt ikke skulle medføre fradrag i kontanthjælpen m.v. fra og med den 1. januar 2025, hvor denne ordning gælder fra. Det bemærkes, at den tilbagevirkende kraft alene vil være begunstigende.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2025 og var til 1. behandling den 9. april 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 28. januar 2025 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 125. Den 26. marts 2025 og den 2. april 2025 sendte skatteministeren høringssvarene og høringsnotater til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S) Per Husted (S) fmd. Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Ammar Ali (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Mike Villa Fonseca (UFG) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Carl Valentin (SF) Karsten Filsø (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5