L 168 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven. (Ændring af tilladelsesprocessen og VVM-kompetencen for elproducerende anlæg på havet, forkortelse af minimumsfrister for høring over miljøkonsekvensrapporter, mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 08-05-2025

Afgivet: 08-05-2025

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 8. maj 2025

20241_l168_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 8. maj 2025

1. Ændringsforslag

Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3, Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, og klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4-9.

2. Indstillinger

Udvalget vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (S, V, LA, M, DF og RV) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de af Danmarksdemokraterne og ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Enhedslisten stillede ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.

Et mindretal i udvalget (SF, KF, EL og ALT) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal (DD) indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med det af Danmarksdemokraterne stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under A stillede ændringsforslag fra Enhedslisten. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under B stillede ændringsforslag nr. 4, 5 og 7-9 og imod ændringsforslag nr. 6 fra ministeren.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget finder det vigtigt, at der etableres flere solceller i byerne, hvor der kan forventes et øget elforbrug. Hertil er det hensigtsmæssigt at få etableret flere solceller, når det kan ske uden udgifter til netforstærkninger. Enhedslisten har stillet et ændringsforslag om, at lovforslagets nye muligheder for leasede solceller på tage og facader også skal gælde for arealer i tilknytning til bygninger, f.eks. fællesarealer, parkeringspladser m.v., så lovforslaget ikke kun gælder for tage og facader.

Regeringen ønsker åbenbart ikke, at opsætning af solceller i byerne får et omfattende omfang, hvilket kunne ske ved at vedtage ændringsforslaget fra Enhedslisten. I stedet vil regeringen åbenbart hellere have kæmpe solcelleparker på landbrugsjord.

Enhedslisten har under udvalgsbehandlingen stillet spørgsmål om, hvilke bygninger lovforslaget omfatter, når der står »erhvervsbygninger m.v.« i lovforslagets § 1, nr. 3, jf. L 168 - spørgsmål 3. Det afhænger åbenbart af, hvordan bygningen er registreret i BBR-registeret. Umiddelbart ser det ud til, at nogle bygninger ejet af kommuner og regioner kan været omfattet af lovforslaget, f.eks. skoler (420), hospitaler (431) og daginstitutioner (441), jf. L 168 - svar på spørgsmål 3. Vi håber, at KL og Danske Regioner vil gå videre med at få afklaret, hvilke bygninger lovforslaget konkret omfatter. Enhedslisten har også under udvalgsbehandlingen stillet spørgsmål om, hvorvidt lovforslaget kan tolkes sådan, at det også kan omfatte almene boligforeninger, jf. L 168 - spørgsmål 3 og 11. Ministeren skriver, at der ikke på nuværende tidspunkt er lagt op til det, og at det vil kræve yderligere afdækning fra tre ministerier på et udefinerbart tidspunkt efter lovvedtagelsen, jf. L 168 - svar på spørgsmål 3 og 11. Det er meget utilfredsstillende lovkvalitet, at der vedtages uklar lovgivning, hvor Folketinget ikke ved, hvad det præcist betyder, når der står »erhvervsejendomme m.v.« i lovforslaget.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (DD), tiltrådt af udvalget:

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.)« omfattende § 1, nr. 3, og § 5, stk. 1.

B. »Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Ændring af tilladelsesprocessen og VVM-kompetencen for elproducerende anlæg på havet, forkortelse af minimumsfrister for høring over miljøkonsekvensrapporter m.v.)« omfattende titelnoten, § 1, nr. 1, 2 og 4-13, og §§ 2-5.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 1

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (SF, KF og ALT):

2) I det under nr. 3 foreslåede § 15, stk. 1, indsættes efter »etableres på«: »eller i tilknytning til«.

[Udvidelse af mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg uanset tinglysningslovens § 38]

Til § 5

Af et mindretal (DD), tiltrådt af udvalget:

3) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 2«.

[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til titlen

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:

4) I fodnoten til lovforslagets titel ændres »og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014« til: »som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2024/52/EU af 16. april 2014«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 1

5) I det under nr. 1 foreslåede § 3, stk. 10, indsættes efter »dækning af«: »myndighedernes«.

[Sproglig præcisering]

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget (udvalget med undtagelse af DD):

6) I det under nr. 1 foreslåede § 3, stk. 11, indsættes i 2. pkt. efter »øvrige omkostninger og administration forbundet med ordningen for erstatningsnatur«: », regler om klageadgang, klageberettigede, klageinstans og klagefrist for afgørelser om gebyrbetaling for erstatningsnatur«.

[Ministeren for grøn trepart bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om klageadgang, klageberettigede, klageinstans og klagefrist for afgørelser om gebyrbetaling for erstatningsnatur i fremskyndelsesområder]

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:

7) Efter nr. 11 indsættes:

»01. I § 43 b, stk. 7, § 43 c, stk. 6, og § 43 d, stk. 4, ændres »§ 58, nr. 3« til: »§ 58, nr. 4«.«

[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 13]

Til § 5

8) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. § 1, nr. 1, træder i kraft den 21. maj 2025.«

[Lovteknisk ændring]

9) I stk. 3 ændres »lov om offentlige veje § 17 h, stk. 6, og jernbaneloven § 38 h, stk. 6« til: »§ 17 h, stk. 6, i lov om offentlige veje m.v. og § 38 h, stk. 6, i jernbaneloven«.

[Lovteknisk ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag.

Lovforslag A vedrører ændringer i lov om fremme af vedvarende energi. Denne del af lovforslaget giver mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v. Det skal fremme alternative finansieringsformer til solcelleanlæg, eksempelvis leasing, som er identificeret som et særligt fokus i »Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023«.

Lovforslag B vedrører implementering af to tiltag fra »servicetjek« af tilladelsesprocesser for havvindmølleparker, jf. »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022«, den 25. juni 2022. Det ene tiltag er afskaffelse af kravet om godkendelse af forundersøgelsesrapporten, mens det andet tiltag er forkortelse af høringsperioden over miljøkonsekvensrapporten fra mindst 8 uger til mindst 30 dage. Forkortelsen af høringsperioden vil gælde for elproducerende anlæg på både land og havet, og implementerer i praksis en anbefaling fra NEKST-arbejdsgruppen Mere sol og vind på land. Med lovforslaget overflyttes kompetencen til at vurdere flydende solcelleanlæg på havet i henhold til miljøvurderingsloven fra ministeren for grøn trepart til klima-, energi og forsyningsministeren. Herudover indføres en hjemmel til at stille krav om, at opstillere overholder EU-direktiverne om naturbeskyttelse, hvis de foretager undersøgelser, som kan påvirke havbunden, med henblik på repowering af eksisterende anlæg. Lovforslaget vedrører endvidere implementering af nye EU-regler om forenkling af miljøvurderingsprocessen i udpegede fremskyndelsesområder, der følger af VE III-direktivet.

Til nr. 2

Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at indsætte en ny § 15 i lov om fremme af vedvarende energi, hvorefter der uanset tinglysningslovens § 38 vil kunne forbeholdes særskilt ret over solcelleanlæg, der etableres på erhvervsbygninger m.v., som er tilsluttet det kollektive elnet, hvis en række kumulative betingelser er opfyldt. Den foreslåede undtagelse til de almindelige regler i tinglysningslovens § 38 vedrører kun solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v. Solcelleanlæggene kan være monteret på tagarealer eller facader, men kan ikke være placeret på jordarealet af erhvervsejendomme.

Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 3, ændres således, at muligheden for - uanset tin‍gly‍sningslovens § 38 - at forbeholde særskilt ret udvides til også at omfatte solcelleanlæg, der etableres i tilknytning til erhvervsbygninger m.v., som er tilsluttet det kollektive net, under de betingelser, der følger af lovforslagets foreslåede § 15, stk. 1, nr. 1 og 2.

Ændringsforslaget indebærer således en udvidelse af anvendelsesområdet for den foreslåede nye bestemmelse i § 15 i lov om fremme af vedvarende energi, hvorefter bestemmelsen ikke alene vil omfatte solcelleanlæg på tage og facader af erhvervsbygninger m.v., men også sådanne anlæg, der opstilles i tilknytning til de pågældende bygninger, f.eks. fællesarealer, parkeringspladser m.v.

Det vil fortsat være en forudsætning for udnyttelse af muligheden for at forbeholde særskilt ret i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 15 i lov om fremme af vedvarende energi, at anlægget vil være omfattet af tinglysningslovens § 38. Tinglysningslovens § 38 regulerer, hvad der kan henregnes til en fast ejendom. Herefter regnes bygninger og tilbehør som en del af ejendommen, hvis tilbehøret er indlagt i bygningen på ejerens bekostning til brug for bygningen. Hvorvidt et anlæg er omfattet af tinglysningslovens § 38, afhænger af en konkret vurdering.

Til nr. 3

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget.

Til nr. 4

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Ændringsforslaget vil ikke medføre nogen materielle ændringer af bestemmelsens indhold.

Til nr. 5

Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering. Ændringsforslaget vil ikke medføre nogen materielle ændringer af bestemmelsens indhold.

Til nr. 6

Som følge af at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 3, nr. 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, ikke indeholder hjemmel til, at der kan fastsættes klageregler for afgørelser om gebyrbetaling for erstatningsnatur, foreslås det, at det tilføjes i bemyndigelsesbestemmelsen, at ministeren for grøn trepart kan fastsætte sådanne regler efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren.

Med den foreslåede ændring i det under § 1, nr. 1, foreslåede § 3, stk. 11, bemyndiges ministeren for grøn trepart til at fastsætte regler om klageadgang, klageberettigede, klageinstans og klagefrist for afgørelser om gebyrbetaling for erstatningsnatur i fremskyndelsesområder.

Det er hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes til at fastsætte regler om, at ejere af projekter, der omfatter etablering af anlæg for vedvarende energi eller net- og lagringsinfrastruktur i områder til fremskyndelse af vedvarende energi eller fremskyndelsesområder for net- og lagringsinfrastruktur, skal kunne påklage afgørelser om gebyrbetaling for erstatningsnatur vedrørende deres projekt til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Det er desuden hensigten, at en klage ikke skal have opsættende virkning, så det pågældende projekt kan fortsætte uafhængigt af klageprocessen.

Ændringen har til formål at sikre projektejernes rettigheder i forbindelse med etablering af projekter, der omfatter etablering af anlæg for vedvarende energi eller net- og lagringsinfrastruktur i områder til fremskyndelse af vedvarende energi eller fremskyndelsesområder for net- og lagringsinfrastruktur.

Til nr. 7

Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 13. Den foreslåede ændring medfører ikke nogen indholdsmæssige ændringer.

Til nr. 8

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Som følge af denne ændring vil begge bemyndigelseshjemler til opkrævning af gebyrer i lovforslagets § 1, nr. 1, træde i kraft den 21. maj 2025. Den 21. maj 2025 er implementeringsfristen for medlemsstaterne efter VE III-direktivet, for så vidt angår de opgaver, som gebyrbetalingerne knytter sig til.

Til nr. 9

Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering og medfører ikke nogen indholdsmæssige ændringer.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2025 og var til 1. behandling den 20. marts 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren sendte den 30. oktober 2024 dette udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 52. Den 12. marts 2025 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Malte Larsen (S) fmd. Bjarne Laustsen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (ALT) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Marianne Bigum (SF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT) nfmd. 

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)12
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)6
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Naleraq (N)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5