Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 8. maj 2025
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3, Enhedslistens medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 2, og klima-, energi- og
forsyningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4-9.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, M, DF og RV) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de af Danmarksdemokraterne og ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Enhedslisten stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, KF, EL og ALT) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (DD) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med det af
Danmarksdemokraterne stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod det under A stillede ændringsforslag fra
Enhedslisten. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de under B stillede
ændringsforslag nr. 4, 5 og 7-9 og imod ændringsforslag
nr. 6 fra ministeren.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget finder det
vigtigt, at der etableres flere solceller i byerne, hvor der kan
forventes et øget elforbrug. Hertil er det
hensigtsmæssigt at få etableret flere solceller,
når det kan ske uden udgifter til netforstærkninger.
Enhedslisten har stillet et ændringsforslag om, at
lovforslagets nye muligheder for leasede solceller på tage og
facader også skal gælde for arealer i tilknytning til
bygninger, f.eks. fællesarealer, parkeringspladser m.v.,
så lovforslaget ikke kun gælder for tage og
facader.
Regeringen ønsker åbenbart
ikke, at opsætning af solceller i byerne får et
omfattende omfang, hvilket kunne ske ved at vedtage
ændringsforslaget fra Enhedslisten. I stedet vil regeringen
åbenbart hellere have kæmpe solcelleparker på
landbrugsjord.
Enhedslisten har under udvalgsbehandlingen
stillet spørgsmål om, hvilke bygninger lovforslaget
omfatter, når der står »erhvervsbygninger
m.v.« i lovforslagets § 1, nr. 3, jf. L 168 -
spørgsmål 3. Det afhænger åbenbart af,
hvordan bygningen er registreret i BBR-registeret. Umiddelbart ser
det ud til, at nogle bygninger ejet af kommuner og regioner kan
været omfattet af lovforslaget, f.eks. skoler (420),
hospitaler (431) og daginstitutioner (441), jf. L 168 - svar
på spørgsmål 3. Vi håber, at KL og Danske
Regioner vil gå videre med at få afklaret, hvilke
bygninger lovforslaget konkret omfatter. Enhedslisten har
også under udvalgsbehandlingen stillet spørgsmål
om, hvorvidt lovforslaget kan tolkes sådan, at det også
kan omfatte almene boligforeninger, jf. L 168 -
spørgsmål 3 og 11. Ministeren skriver, at der ikke
på nuværende tidspunkt er lagt op til det, og at det
vil kræve yderligere afdækning fra tre ministerier
på et udefinerbart tidspunkt efter lovvedtagelsen, jf. L 168
- svar på spørgsmål 3 og 11. Det er meget
utilfredsstillende lovkvalitet, at der vedtages uklar lovgivning,
hvor Folketinget ikke ved, hvad det præcist betyder,
når der står »erhvervsejendomme m.v.« i
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(DD), tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Mulighed for forbehold af særskilt ret over
solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.)«
omfattende § 1, nr. 3, og § 5, stk. 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM), lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
(Ændring af tilladelsesprocessen og VVM-kompetencen for
elproducerende anlæg på havet, forkortelse af
minimumsfrister for høring over
miljøkonsekvensrapporter m.v.)« omfattende titelnoten,
§ 1, nr. 1, 2 og 4-13, og §§ 2-5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, KF og ALT):
2) I
det under nr. 3 foreslåede § 15, stk. 1, indsættes efter
»etableres på«: »eller i tilknytning
til«.
[Udvidelse af mulighed for
forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg uanset
tinglysningslovens § 38]
Til § 5
Af et mindretal
(DD), tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til titlen
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
fodnoten til lovforslagets titel
ændres »og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014« til: »som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2024/52/EU af 16.
april 2014«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 1
5) I
det under nr. 1 foreslåede § 3, stk. 10, indsættes efter
»dækning af«: »myndighedernes«.
[Sproglig præcisering]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget (udvalget med undtagelse af DD):
6) I
det under nr. 1 foreslåede § 3, stk. 11, indsættes i 2. pkt. efter »øvrige
omkostninger og administration forbundet med ordningen for
erstatningsnatur«: », regler om klageadgang,
klageberettigede, klageinstans og klagefrist for afgørelser
om gebyrbetaling for erstatningsnatur«.
[Ministeren for grøn trepart
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
klageadgang, klageberettigede, klageinstans og klagefrist for
afgørelser om gebyrbetaling for erstatningsnatur i
fremskyndelsesområder]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
7)
Efter nr. 11 indsættes:
»01. I §
43 b, stk. 7, § 43 c, stk. 6, og § 43 d, stk. 4, ændres
»§ 58, nr. 3« til: »§ 58, nr.
4«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 13]
Til § 5
8) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 21. maj 2025.«
[Lovteknisk ændring]
9) I
stk. 3 ændres »lov om
offentlige veje § 17 h, stk. 6, og jernbaneloven § 38 h,
stk. 6« til: »§ 17 h, stk. 6, i lov om offentlige
veje m.v. og § 38 h, stk. 6, i jernbaneloven«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag.
Lovforslag A vedrører
ændringer i lov om fremme af vedvarende energi. Denne del af
lovforslaget giver mulighed for forbehold af særskilt ret
over solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v. Det skal
fremme alternative finansieringsformer til solcelleanlæg,
eksempelvis leasing, som er identificeret som et særligt
fokus i »Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og
vind på land 2023«.
Lovforslag B vedrører implementering
af to tiltag fra »servicetjek« af tilladelsesprocesser
for havvindmølleparker, jf. »Klimaaftale om
grøn strøm og varme 2022«, den 25. juni 2022.
Det ene tiltag er afskaffelse af kravet om godkendelse af
forundersøgelsesrapporten, mens det andet tiltag er
forkortelse af høringsperioden over
miljøkonsekvensrapporten fra mindst 8 uger til mindst 30
dage. Forkortelsen af høringsperioden vil gælde for
elproducerende anlæg på både land og havet, og
implementerer i praksis en anbefaling fra NEKST-arbejdsgruppen Mere
sol og vind på land. Med lovforslaget overflyttes kompetencen
til at vurdere flydende solcelleanlæg på havet i
henhold til miljøvurderingsloven fra ministeren for
grøn trepart til klima-, energi og forsyningsministeren.
Herudover indføres en hjemmel til at stille krav om, at
opstillere overholder EU-direktiverne om naturbeskyttelse, hvis de
foretager undersøgelser, som kan påvirke havbunden,
med henblik på repowering af eksisterende anlæg.
Lovforslaget vedrører endvidere implementering af nye
EU-regler om forenkling af miljøvurderingsprocessen i
udpegede fremskyndelsesområder, der følger af VE
III-direktivet.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det at indsætte en ny § 15 i lov om
fremme af vedvarende energi, hvorefter der uanset
tinglysningslovens § 38 vil kunne forbeholdes særskilt
ret over solcelleanlæg, der etableres på
erhvervsbygninger m.v., som er tilsluttet det kollektive elnet,
hvis en række kumulative betingelser er opfyldt. Den
foreslåede undtagelse til de almindelige regler i
tinglysningslovens § 38 vedrører kun
solcelleanlæg på erhvervsbygninger m.v.
Solcelleanlæggene kan være monteret på tagarealer
eller facader, men kan ikke være placeret på
jordarealet af erhvervsejendomme.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 1, nr. 3, ændres således,
at muligheden for - uanset tinglysningslovens § 38 -
at forbeholde særskilt ret udvides til også at omfatte
solcelleanlæg, der etableres i tilknytning til
erhvervsbygninger m.v., som er tilsluttet det kollektive net, under
de betingelser, der følger af lovforslagets foreslåede
§ 15, stk. 1, nr. 1 og 2.
Ændringsforslaget indebærer
således en udvidelse af anvendelsesområdet for den
foreslåede nye bestemmelse i § 15 i lov om fremme af
vedvarende energi, hvorefter bestemmelsen ikke alene vil omfatte
solcelleanlæg på tage og facader af erhvervsbygninger
m.v., men også sådanne anlæg, der opstilles i
tilknytning til de pågældende bygninger, f.eks.
fællesarealer, parkeringspladser m.v.
Det vil fortsat være en
forudsætning for udnyttelse af muligheden for at forbeholde
særskilt ret i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 15 i lov om fremme af vedvarende energi, at
anlægget vil være omfattet af tinglysningslovens §
38. Tinglysningslovens § 38 regulerer, hvad der kan henregnes
til en fast ejendom. Herefter regnes bygninger og tilbehør
som en del af ejendommen, hvis tilbehøret er indlagt i
bygningen på ejerens bekostning til brug for bygningen.
Hvorvidt et anlæg er omfattet af tinglysningslovens §
38, afhænger af en konkret vurdering.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring som følge af delingen af
lovforslaget.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringsforslaget vil ikke
medføre nogen materielle ændringer af bestemmelsens
indhold.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en
sproglig præcisering. Ændringsforslaget vil ikke
medføre nogen materielle ændringer af bestemmelsens
indhold.
Til nr. 6
Som følge af at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 3, nr. 11, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, ikke indeholder hjemmel til, at der kan
fastsættes klageregler for afgørelser om gebyrbetaling
for erstatningsnatur, foreslås det, at det tilføjes i
bemyndigelsesbestemmelsen, at ministeren for grøn trepart
kan fastsætte sådanne regler efter forhandling med
klima-, energi- og forsyningsministeren.
Med den foreslåede ændring i
det under § 1, nr. 1, foreslåede § 3, stk. 11,
bemyndiges ministeren for grøn trepart til at
fastsætte regler om klageadgang, klageberettigede,
klageinstans og klagefrist for afgørelser om gebyrbetaling
for erstatningsnatur i fremskyndelsesområder.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal
anvendes til at fastsætte regler om, at ejere af projekter,
der omfatter etablering af anlæg for vedvarende energi eller
net- og lagringsinfrastruktur i områder til fremskyndelse af
vedvarende energi eller fremskyndelsesområder for net- og
lagringsinfrastruktur, skal kunne påklage afgørelser
om gebyrbetaling for erstatningsnatur vedrørende deres
projekt til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Det
er desuden hensigten, at en klage ikke skal have opsættende
virkning, så det pågældende projekt kan
fortsætte uafhængigt af klageprocessen.
Ændringen har til formål at
sikre projektejernes rettigheder i forbindelse med etablering af
projekter, der omfatter etablering af anlæg for vedvarende
energi eller net- og lagringsinfrastruktur i områder til
fremskyndelse af vedvarende energi eller
fremskyndelsesområder for net- og lagringsinfrastruktur.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en
konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr.
13. Den foreslåede ændring medfører ikke nogen
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Som følge af denne ændring vil
begge bemyndigelseshjemler til opkrævning af gebyrer i
lovforslagets § 1, nr. 1, træde i kraft den 21. maj
2025. Den 21. maj 2025 er implementeringsfristen for
medlemsstaterne efter VE III-direktivet, for så vidt
angår de opgaver, som gebyrbetalingerne knytter sig til.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en
sproglig præcisering og medfører ikke nogen
indholdsmæssige ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts
2025 og var til 1. behandling den 20. marts 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 30. oktober 2024 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 52. Den 12. marts
2025 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S)
Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted
(S) Malte Larsen (S) fmd. Bjarne
Laustsen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Linea Søgaard-Lidell
(V) Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Christian Friis
Bach (V) Karin Liltorp (ALT) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen
Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim
Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Marianne Bigum (SF) Carl
Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT) nfmd.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |