Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 30. april 2025
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, KF, M og DF) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, ALT og RV) indstiller til beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Danmark fik i 2021 en
dyrevelfærdslov, der i § 2 anerkender, at »Dyr er
levende væsener og skal behandles forsvarligt og beskyttes
bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og
væsentlig ulempe«, og i § 3 anerkender at
»Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de
behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og
passes under hensyntagen til deres fysiologiske,
adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i
overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige
erfaringer«.
Enhedslisten fremsatte dette
beslutningsforslag med ønsket om at forbedre
dyrevelfærden for pattegrise og smågrise og samtidig
effektivt sætte ind mod det ekstremt høje forbrug af
antibiotika i produktionen af smågrise. Det høje
antibiotikaforbrug og det afledte problem med multiresistente
bakterier udgør nemlig så alvorlig en trussel mod
folkesundheden, at Verdenssundhedsorganisationen, WHO, har
udråbt antimikrobiel resistens som en af de største
nuværende trusler mod den globale sundhed
(»Antibiotikaresistens«, Statens Serum Institut)
Enhedslisten foreslår et forbud mod
fravænning af pattegrise tidligere end syv uger efter
fødsel. Under udvalgsbehandlingen er det imidlertid kommet
frem, at det er systematisk praksis i dag at fravænne
tidligere end det gældende minimumskrav på 4 uger,
fordi et hul i lovgivningen tillader fravænning allerede ved
3 uger. Det er også kommet frem, at grisene endda i nogle
tilfælde fravænnes tidligere end tre uger. I en rapport
fra 2019 bestilt af Miljø- og Fødevareministeriet hos
myndighedsberedskabet ved DCA, Aarhus Universitet, til
afdækning af svineproducenters erfaringer med og holdninger
til brug af zink og antibiotika omtales det, at der er
besætninger, hvor man fravænner grise allerede ved
16-dages-alderen (»DCA rapport nr. 147: Hvad fremmer og hvad
hindrer landmænd og dyrlæger i at reducere brugen af
antibiotika og medicinsk zink til svin? «, Inger Anneberg,
februar 2019).
Enhedslisten noterer sig, at
Fødevarestyrelsen under udvalgsbehandlingen klart erkender,
at fravænning ved 4 uger er bedre end ved 3 uger, både
når det handler om dyrevelfærden og om at reducere
forbruget af antibiotika til behandling af grisene.
Fødevarestyrelsen skriver f.eks.:
»Fødevarestyrelsen vurderer, at der er målbar
forskel på fravænning ved tre uger sammenlignet med
fravænning ved fire uger i forhold til den påvirkning,
foderskiftet kan have på pattegrisens velfærd. Dette
skyldes udviklingstrinnet i pattegrisens immunforsvar. Det er
også grundet dette, at fravænning ved tre uger kun
må benyttes i særlige tilfælde, og hvis grisene
flyttes til specialiserede stalde, som er beregnet til at kunne
håndtere grisenes immunforsvar på dette stadie af deres
liv«, jf. svar på B 29 - spm. 54. Ministeren henviser
også til en rapport fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, der beskriver, »at
der er særlig gavnlig effekt, når
fravænningsalderen øges fra 21 til 28 dage«, jf.
svar på B 29 - spm. 20. Enhedslisten noterer sig, at
ministeren ikke ligger inde med data om fravænningsalderen
på danske grise, herunder hvor mange der fravænnes
tidligere end de 4 uger, jf. svar på B 29 - spm. 19.
Enhedslisten noterer sig samtidig, at det
ikke af bekendtgørelse nr. 105 af 3. februar 2025 om
dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise
fremgår, at fravænning ved tre uger »kun må
benyttes i særlige tilfælde«, som
Fødevarestyrelsen skriver. Tværtimod må grise
ifølge bekendtgørelsen uden yderligere forbehold
fravænnes ved 3 uger, hvis de flyttes til specialiserede
stalde, jf. § 33, stk. 2, i bekendtgørelsen. Fra Den
Danske Dyrlægeforening og Aarhus Universitet forlyder det, at
praksis er, at mange besætninger har en strategi om
fravænning ved 21 dage på grund af de store kuld og
behov for ammesøer (»For mange grise på for lidt
plads: Et pres på dyrevelfærden«, Dansk
Veterinærtidsskrift, den 25. oktober 2024« og
»DCA rapport nr. 203: Sunde grise med lavt antibiotikaforbrug
- en tværfaglig forskningsindsats med fokus på at
sænke antibiotikaforbruget og modvirke antibiotikaresistens i
dansk svineproduktion«, Jan Tind Sørensen, Jens Peter
Nielsen og Anders Rhod Larsen, 2022).
Enhedslisten noterer sig på den
baggrund, at virkeligheden i staldene er, at mange grise
systematisk fravænnes allerede ved 3 uger, i modstrid med
hvad forskere, dyrlæger, EFSA og Fødevarestyrelsen
vurderer er bedst for dyrevelfærden og for at begrænse
brugen af antibiotika.
Enhedslisten bemærker, at den logiske
konsekvens burde være, at ministeren tog initiativ til at
lukke det hul i lovgivningen, der giver mulighed for systematisk at
fravænne grise allerede ved 3-tre ugersalderen. Enhedslisten
noterer sig imidlertid med skuffelse, at Fødevarestyrelsen
bemærker, »at en begrænsning i muligheden for
fravænning ved dag 21 vil være overimplementering af
gældende EU-lovgivning og potentielt kan medføre
erhvervsøkonomiske konsekvenser«, jf. svar på B
29 - spm. 58. Enhedslisten finder vurderingen inkonsekvent i lyset
af, at der på andre områder stilles krav til
svineproduktionen, som går videre end EU's minimumskrav af
hensyn til dyrevelfærden eller antibiotikaforbruget. Det
gælder f.eks. krav i dyrevelfærdsaftalen om
bedøvelse ved kastration, korterevarende fiksering af
søer og Gult kort-ordningen.
Enhedslisten noterer sig med forundring, at
ministeren ikke vil svare på, om ministeren mener, at der
må bruges produktionsmetoder, som systematisk gør
dyrene syge, så længe der behandles for sygdommen,
når den indtræffer, jf. svar på B 29 - spm. 55.
Det er noget som ellers klart forekommer at være i strid med
dyrevelfærdsloven.
Enhedslisten er uenig i
Fødevarestyrelsens vurdering af, at muligheden for, at
pattegrise kan fravænnes ved dag 21, hvis de flyttes til
specialiserede stalde, jf. § 33 stk. 2, er i overensstemmelse
med den danske dyrevelfærdslov, idet fravænningen som
anført sker systematisk og ikke kun i særlige
tilfælde, og Enhedslisten savner at se dokumentation for, at
fravænning ved 3 uger ikke skulle have negative konsekvenser
for velfærden, når grisene flyttes til specialiserede
stalde, jf. svar på B 29 - spm. 64.
Enhedslisten finder, at vi her har et klart
eksempel på, at regeringen lader hensynet til
svineindustriens økonomiske interesser veje tungere end
hensynet til dyrevelfærden, overholdelse af
dyrevelfærdsloven og folkesundheden. Det sker, til trods for
at ministeren ved tidligere lejligheder har bekræftet, at
dyrevelfærdsloven ikke kan sættes ud af kraft,
når det gavner erhvervsøkonomiske hensyn. (Svar
på B 10 - spm. 14, Folketingsåret 2023-24).
Enhedslisten finder det under al kritik, at
ministeren i løbet af udvalgsbehandlingen ikke har
været i stand til at dokumentere sin påstand under
førstebehandlingen den 4. februar om, at »det har
… betydet, at vi har et lavt forbrug af antibiotika til
grise i forhold til andre lande med en sammenlignelig produktion
som den danske«, jf. svar på B 29 - spm. 5, 9, 43 og
44.
Enhedslisten opfordrer ministeren til ikke
at fremsætte påstande om dyrevelfærden eller
-sundheden i den danske svineproduktion, som ministeren ikke er i
stand til at dokumentere med data.
Enhedslisten noterer, at det er positivt,
at Fødevarestyrelsen forventer at kunne udstede en
bekendtgørelse om nye og lavere grænseværdier i
Gult kort-ordningen med særlig prioritering af smågrise
med ikrafttræden ultimo 2025, jf. svar på B 29 - spm.
12. Enhedslisten finder det imidlertid bekymrende, at ministeren
ikke vil svare på, om grænseværdien for Gul kort
er udtryk for et fagligt acceptabelt niveau. Det er Enhedslistens
bekymring, at grænseværdien fortsat sættes for
uambitiøst og ikke i tilstrækkelig grad sikrer en
reduktion i antibiotikaforbruget til gavn for folkesundheden.
Med »Fødevare- og
Veterinæraftale 2024-2027« blev der aftalt en
målsætning om en reduktion i antibiotikaforbruget
på 8 pct. med udgangspunkt i 2018-niveauet inden for
aftaleperioden, efter at denne målsætning ikke var
blevet nået i den foregående aftaleperiode, som gik fra
2018 til 2023. Enhedslisten noterer, at det er positivt, at
ministeren under udvalgsbehandlingen har bekræftet, at
»Aftaleparterne vil årligt modtage en opdatering om
status på målsætningen om at reducere
antibiotikaforbruget inden for aftaleperioden 2024-2027. Hvis
statusopdateringerne for 2024 og 2025 viser, at der ikke er
tilstrækkelig fremdrift, vil jeg drøfte dette med
aftalepartierne«, jf. svar på B 29 - spm. 53.
I 2023 stod dansk svineproduktion for 84
pct. af det samlede danske antibiotikaforbrug til dyr, i alt 73 t
antibiotika (»DANMAP 2023«, DTU
Fødevareinstituttet og Statens Serum Institut, 2024).
Omkring halvdelen gik typisk til de fravænnede grise
(»Positiv udvikling - stigende forbrug af vacciner«,
svineproduktion.dk, den 24. august 2023). En målsætning
om 8 pct. reduktion for en samlet periode på 9 år er
på baggrund af det meget høje forbrug og
udfordringerne for folkesundheden både uambitiøs og
utilstrækkelig. Det til trods forudser Enhedslisten, at det
vil være svært at nå målsætningen
uden at tage fat ved problemets rod, som er den alt for tidlige
fravænning af grisene. Enhedslisten opfordrer derfor
stærkt ministeren til, at der ved drøftelserne med
partierne på baggrund af statusopdateringerne for 2024 og
2025 åbnes op for at krav om senere fravænning af grise
til gavn for både dyrevelfærden og folkesundheden.
I den kontekst finder Enhedslisten det
enormt ærgerligt, at ministeren med den nye lovgivning om
farestier, som har været i høring, men er blevet
udskudt, ikke stiller krav om større farestier og
indretning, der tilgodeser dyrenes behov og giver mulighed for
senere fravænning af grise. Et senere
fravænningstidspunkt vil betyde, at grisene vil være
større, og det er Enhedslistens opfordring, at dette skal
indtænkes i den nye lovgivning om farestier, så man
undgår i mange årtier frem at fastlåse erhvervet
i en produktionsform, hvor dyrevelfærden ikke tilgodeses, og
hvor produktion fortsat vil være afhængig af et alt for
højt antibiotikaforbrug.
Enhedslisten noterer sig, at ministeren
oplyser, at der både i gældende lovgivning og forventet
ny lovgivning om farestier er krav, som sikrer plads til grise,
uanset hvilken fravænningsalder de har, jf. svar på B
29 - spm. 33. Enhedslisten finder dog ikke, at ministerens
oplysninger er i overensstemmelse med det forslag til
bekendtgørelsesændring, som har været i
høring. Her stilles krav om, at farestier skal være
mindst 6,5 m2, jf.
Høringsportalen.dk, Udkast til bekendtgørelse om
dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise,
Fødevarestyrelsen, den 10. oktober 2024. Dette er et
bruttoareal, som bl.a. skal indeholde fikseringsboks,
pattegrisehule og fodertrug. EFSA anbefaler derimod, at stier skal
være mindst 6,6 m2, hvor
dette er søernes frie og tilgængelige areal, som ikke
inkluderer det nævnte inventar (»Welfare of Pigs on
Farm«, EFSA, den 10. august 2022).
Hvis farestierne skal fremtidssikres,
så de stadig større kuld af grise kan blive
fravænnet, når de er 4 uger eller ældre, skal
stierne være store nok og være indrettet til det.
Enhedslisten noterer sig, at dette tydeligvis ikke er
tilfældet med den bekendtgørelse, der har været
i høring. Der bør stilles krav om større
farestier og indretning, der tilgodeser dyrenes behov, og
Enhedslisten opfordrer ministeren til at følge op på
dette hos ekspertisen i myndighedsberedskabet ved DCA, Aarhus
Universitet, som tidligere over for ministeriet har tilkendegivet
nødvendigheden heraf, og implementere det i den kommende
bekendtgørelse (jf. »Behovet for antibiotika til grise
kan reduceres ved at fokusere på forebyggelse- og ny
staldindretning kan være en del af løsningen«,
DCA Aarhus Universitet, den 18. maj 2022).
Ud over de alvorlige problemer for
dyrevelfærden og folkesundheden noterer Enhedslisten sig, at
det også er konkurrenceforvridende over for de
svineproducenter, der overholder dyrevelfærdsloven, at
ministeren og Fødevarestyrelsen ikke griber ind over den for
tidlige fravænning, på trods af at
Fødevarestyrelsen selv vurderer, at det er målbart
bedre for dyrevelfærden at fravænne senere.
Der knytter sig også en række
miljøproblemer til den meget tidlige fravænning af
pattegrise, herunder et højt forbrug af medicinsk zink, som
har været tilladt frem til 2022, kobber, der ophobes i
landbrugsjorden, og spredning af flere typer antibiotika og
multiresistente bakterier til grundvand og overfladevand, når
svinegyllen spredes på markerne som gødning.
Enhedslisten noterer sig med stor bekymring, at det under
udvalgsbehandlingen er kommet frem, at der for flere af disse
miljøproblemer ikke findes et overblik og ikke sker en
systematisk overvågning fra de ansvarlige myndigheders side.
Det undrer f.eks. Enhedslisten, at der slet ikke er krav til
grænseværdier for tungmetaller i gylle, der spredes
på landbrugsarealer, på samme måde som der er til
spildevandsslam jf. svar på B 29 - spm. 62.
Enhedslisten konstaterer, at der
desværre fortsat er meget langt mellem
dyrevelfærdslovens ordlyd og praksis i den danske
svineindustri. Der foregår i svineindustrien en systematisk
og massiv overtrædelse af dyrevelfærdsloven, og det er
under al kritik, at ministeren ikke vil tage de nødvendige
skridt for at bringe det lovpligtige minimum for
fravænningsalderen for grise i overensstemmelse med
anbefalingerne fra dyrlæger, forskere og EFSA og ikke engang
i overensstemmelse med Fødevarestyrelsens egen
vurdering.
Enhedslisten konkluderer på baggrund
af udvalgsbehandlingen, at en senere fravænningsalder for
grise vil være et skridt i retning af bedre dyrevelfærd
og et sundere miljø og et helt nødvendigt skridt for
at tage livtag med det enorme overforbrug af antibiotika i
svineindustrien. Enhedslisten stemmer derfor for vedtagelsen af sit
eget beslutningsforslag.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5.
november 2024 og var til 1. behandling den 4. februar 2025.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
65 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas
Skriver Jensen (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen
Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Torsten
Gejl (ALT) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt
(ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |