Beretning afgivet af Miljø- og
Fødevareudvalget den 18. juni 2025
1. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget konstaterer, at der er brug for at
styrke kontrollen med bortskaffelse og anvendelsen af overskudsjord
og mindske risikoen for snyd. Udvalget er derfor enige om, at der
er behov for en opstramning af indsatsen, når jorden skal
bortskaffes, både i forhold til dem, der flytter jorden, dem,
der modtager jorden, og dem, der står for transport af
jorden. Partierne er enige om, at der skal kigges på alle
led, så der sættes ind der, hvor der opnås en
væsentlig effekt. Samtidig skal det understøttes, at
overskudsjord også fremadrettet skal kunne håndteres
effektivt, både praktisk og administrativt, så det
sikres, at der også fremover er en konkurrencedygtig sektor
for overskudsjord.
Udvalget er også enige om, at det
ikke skal kunne betale sig at svindle med overskudsjord, og derfor
er udvalget enige om, at miljøministeren skal se
nærmere på bøde- og strafniveauer og komme med
forslag til opstramning af straf for ulovlig flytning og anvendelse
af jord og se på nye kontrolmekanismer. Der bør
være særligt fokus på dem, som ikke har kunnet -
eller villet - leve op til reglerne. Miljø- og
Fødevareudvalget vil til efteråret blive orienteret om
status for det arbejde. Derudover er udvalget enige om, at der skal
stilles flere krav til dem, der modtager overskudsjord, så
jorden ikke deponeres der, hvor vi ved at jorden er sårbar
for udvaskning af forurenende stoffer til vores grundvand.
Medlemmerne ønsker, at det vurderes, hvorvidt det er
hensigtsmæssigt at give tilladelser til dumpning af
overskudsjord på områder, hvorfra der indvindes
drikkevand.
Partierne er enige om, at
miljøministeren bør sikre fokus på at
øge sporbarheden af den jord, der flyttes. Mulighederne for
at anmelde al den jord, der flyttes, skal undersøges, og
Miljø- og Ligestillingsministeriet ser sammen med
Digitaliseringsministeriet på en landsdækkende
it-løsning. Formålet skal være at øge
sporbarheden, når overskudsjord køres væk,
også selv om jorden krydser en kommunegrænse. Udvalget
orienteres om status til efteråret. Partierne har derudover
noteret sig, at Miljø- og Ligestillingsministeriet i juni
måned præsenterer et bruttokatalog med løsninger
til forbedring af indsatsen, når jord flyttes, for
Miljø- og Fødevareudvalget. Partierne noterer sig
desuden, at Miljø- og Ligestillingsministeriet vil arbejde
for, at der ses på tværs af hele regelværket om
flytning af store mængder jord, herunder på tværs
af relevante ministerier, så udfordringen med flytning af
store mængder jord ikke alene anskues fra et
jordforureningssynspunkt, men inddrager andre relevante
lovgivninger, der påvirker administration og håndtering
af jord. Det er miljøministerens hensigt, at der vil
følge en politisk drøftelse og forhandlinger om
igangsatte og fremtidige aktiviteter efter den 25. juni, hvor
bruttokataloget forventes præsenteret.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 28.
februar 2025 og var til 1. behandling den 16. maj 2025.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til skriftlig besvarelse, som
miljøministeren og ministeren for byer og landdistrikter har
besvaret.
P.u.v.
Hans Kristian Skibby
formand