B 153 Forslag til folketingsbeslutning om sikring af planlagte BRT-ruter i hovedstadsområdet.

Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh./Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 01-03-2024

Fremsat den 1. marts 2024 af Jette Gottlieb (EL), Pelle Dragsted (EL), Runa Friis Hansen (EL), Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Søren Egge Rasmussen (EL), Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)

20231_b153_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 1. marts 2024 af Jette Gottlieb (EL), Pelle Dragsted (EL), Runa Friis Hansen (EL), Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Søren Egge Rasmussen (EL), Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om sikring af planlagte BRT-ruter i hovedstadsområdet

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af 2024 at give tilsagn om indfrielse af de forudsætninger for de kommunale lånemuligheder, der fremgår af det fælles forståelsespapir med Transportministeriet, og som vedrører finansieringen af de to BRT-linjer 200S og 400S, der indgår i infrastrukturaftalen for 2035.

Bemærkninger til forslaget

Som led i den politiske aftale om en Infrastrukturplan for 2035 blev parterne enige om en statslig medfinansiering af to BRT-linjer i hovedstadsområdet. Der blev i juli 2022 udarbejdet et fælles forståelsespapir mellem BRT-kommunerne, hovedstadsregionen og Transportministeriet, hvoraf det bl.a. fremgik, at for »de berørte kommuner og Region Hovedstaden er det en forudsætning for gennemførelse af BRT-projekterne på linje 200S og 400S, at medfinansieringen af et eventuelt anlæg sker uden for det kommunale anlægsloft. Ligeledes er det en forudsætning, at de lokale parter kan lånefinansiere eventuelle anlægsudgifter, som udgangspunkt med 40-årig afdragsprofil, hvilket vil bero på en konkret ansøgning« (»Fælles forståelsespapir om BRT på 200S og 400S«, den 1. juli 2022, Transportministeriet). Dette er de samme vilkår, som er gældende for metrobyggeriet og for letbanen ved Ring 3.

Imidlertid har Transportministeriet med brev af 18. september 2023 - til de øvrige parters store overraskelse og uden begrundelse - meddelt, at dette nu afvises. Det gør det i praksis umuligt for de lokale parter at finansiere deres andel, selv om der jævnfør forståelsespapiret skulle arbejdes på en afklaring af finansieringsmodellen inden udgangen af 2022 (Transportudvalget, alm. del - svar på spørgsmål 55, folketingsåret 2023-24).

Der er stillet spørgsmål til såvel Transportministeriet som Finansministeriet, som kaster bolden frem og tilbage mellem hinanden. Transportministeriet siger, at finansiering ikke er deres ressortområde, og Finansministeriet siger, at spørgsmålet hører til i Transportministeriet som ressortministerium.

Forslagsstillerne vil opfordre partierne bag infrastrukturplanen for 2035 til at skære igennem over for regeringen, så de to vigtige projekter inden for den kollektive transport kan gennemføres, ved at pålægge regeringen inden udgangen af 2024 at indfri de foreslåede lånevilkår, som indgår i forståelsespapiret, og som svarer til lånevilkår i tilknytning til metroen og letbanen ved Ring 3.

Skriftlig fremsættelse

Jette Gottlieb (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om sikring af planlagte BRT-ruter i hovedstadsområdet.

(Beslutningsforslag nr. B 153)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.