B 118 Forslag til folketingsbeslutning om at fratage fagpersoner retten til at arbejde med udsatte borgere, hvis de dømmes for tyveri, vold, overgreb el.lign.

Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh./Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 22-02-2024

Fremsat den 22. februar 2024 af Karina Adsbøl (DD), Dennis Flydtkjær (DD), Susie Jessen (DD), Betina Kastbjerg (DD), Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)

20231_b118_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 22. februar 2024 af Karina Adsbøl (DD), Dennis Flydtkjær (DD), Susie Jessen (DD), Betina Kastbjerg (DD), Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)

Forslag til folketingsbeslutning

om at fratage fagpersoner retten til at arbejde med udsatte borgere, hvis de dømmes for tyveri, vold, overgreb el.lign.

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af 2024 at tage de nødvendige initiativer, der sikrer, at fagpersoner som f.eks. pædagoger og pleje- og sundhedspersonale, der tager vare på nogle af samfundets mest sårbare grupper, herunder børn, ældre og mennesker med handicap, afskæres fra at fortsætte i deres fag i de tilfælde, hvor de straffes med fængsel som følge af lovbrud eller grov forsømmelse af deres faglige forpligtelser. Regeringen pålægges endvidere at gøre det obligatorisk for arbejdsgivere at indhente offentlige straffeattester, når der ansættes personale inden for ovennævnte faggrupper, som arbejder med sårbare og udsatte borgere, samt at gøre det muligt for private leverandører at indhente en offentlig straffeattest.

Bemærkninger til forslaget

Formålet med beslutningsforslaget er at sikre, at fagpersoner, der tager vare på nogle af samfundets mest sårbare grupper, herunder børn, ældre og mennesker med handicap, og som dømmes for tyveri, vold, overgreb eller lignende kriminelle handlinger, ikke kan vende tilbage til en profession, hvor de fortsat kan være til fare for udsatte borgere.

Vi har som samfund en særlig forpligtelse til at passe på vores udsatte borgere. Det gælder f.eks. børn, ældre og mennesker med handicap, som i forskellige grader kan være afhængige af hjælp og støtte fra samfundet. I de tilfælde skal de kunne have tillid til, at fagpersonerne, de møder i velfærdssystemet, vil dem det bedste. Derfor er det også uacceptabelt, når fagpersoner udnytter borgernes tillid og udsathed til f.eks. at begå tyveri, vold, overgreb el.lign. mod borgeren. Når borgernes tryghed og tillid svigtes af fagpersoner, så er det en voldsom oplevelse, der i mange tilfælde sætter varige spor. Det skal have konsekvenser, men sådan er det desværre ikke altid i dag.

Det ses f.eks., når dommen mod en fagperson, som har svigtet sin rolle i at varetage omsorgen for borgere, lyder på en karensperiode på f.eks. 2, 3 eller 5 år, jf. straffelovens § 79 (lovbekendtgørelse nr. 1360 af 28. september 2022), hvor den pågældende person ikke kan praktisere sit erhverv. Danmarksdemokraterne mener ikke, at det er rimeligt, at man efter en periode på f.eks. 2 år kan genoptage arbejdet med udsatte borgere, når man én gang har svigtet den tillid, som udsatte borgere og samfundet generelt skal kunne have til de ansatte, der varetager vigtige stillinger i velfærdssektoren.

I Danmark har vi de senere år set flere eksempler, hvor fagpersoner på ingen måde kan siges at have levet op til den tillid, vi som samfund med rette må forventes at have til de personer, der aktivt vælger en profession, hvor de har til opgave at passe på samfundets mest udsatte borgere. Det er kommet frem, hvordan en tidligere straffet sosu-hjælper havde held med at blive ansat i Holbæk Kommune, der ikke havde kendskab til kvindens plettede straffeattest, og hvor hun bl.a. bedøvede og berøvede en ældre kvinde (»Dømt hjemmehjælper var tidligere straffet - kommunen vidste intet«, tv2east.dk, den 17. august 2018). Der er også eksempler på medarbejdere, der dømmes for vold mod mennesker med handicap, men som alligevel kan varetage plejefunktioner på eksempelvis plejehjem, sygehuse og bosteder efter få år (»Pædagog dømt for vold mod udviklingshæmmet beboer«, dr.dk, den 25. februar 2021).

Der er set eksempler på, at fagpersoner efter en dom fortsat kan arbejde med børn, som det f.eks. fremgår af artiklen »Politikere efter sag om vold mod børn: - Hvorfor må de dømte arbejde med børn? «, tv2east.dk, den 2. februar 2023.

Heldigvis har langt de fleste mennesker, der vælger en profession, hvor de passer på samfundets mest udsatte mennesker, kun gode intentioner og et ønske om at yde omsorg, pleje og behandling på højeste niveau. Desværre illustrerer de nævnte eksempler, at der fortsat er behov for at beskytte borgerne mod de få brodne kar i sundheds-, pleje-, og omsorgsfagene, så den tårnhøje tillid til vores dygtige pædagoger, syge- og plejepersonale m.fl. kan bestå.

Det kan dog være svært for en arbejdsgiver at kontrollere, da det kun er offentlige myndigheder, der i bestemte situationer kan indhente en offentlig straffeattest på en privatperson, hvis personen har givet samtykke til det. Attesten kan kun blive udstedt, hvis det fremgår af reglerne, at der må udstedes en offentlig straffeattest i den konkrete situation. Ansættes personen f.eks. via et vikarbureau, kan de kun få udleveret en privat straffeattest (»Sosu-hjælper dømt for svindel: »Vil kigge på løsning««, ekstrabladet.dk, den 6. september 2020). Den forhenværende socialdemokratiske regering har i et svar til Folketinget oplyst, at den ville løse problemstillingen hurtigst muligt (Sundheds- og Ældreudvalget, alm. del - svar på spørgsmål 1559, folketingsåret 2019-20), men der er stadig ikke sket noget. Det fremgår tydeligt af et svar til Folketinget, hvori ældreministeren skriver: »Afslutningsvist skal jeg bemærke, at regeringen ikke har planer om at ændre reglerne for private leverandørers indhentelse af offentlige straffeattester for ansatte i ældreplejen« (Socialudvalget, alm. del - endeligt svar på spørgsmål 83, folketingsåret 2023-24). Med andre ord er der i dag stadig ingen mulighed for at indhente en offentlig straffeattest for private leverandører eller vikarbureauer.

Danmarksdemokraterne foreslår derfor at gøre det obligatorisk at indhente offentlige straffeattester, når der ansættes fagpersoner, som arbejder med sårbare og udsatte grupper, uanset om personen er ansat af det offentlige eller en privat leverandør af velfærdsydelser.

Nærværende beslutningsforslag har derfor til formål at forhindre tidligere dømte fagpersoner i at vende tilbage til deres profession, når de er blevet dømt for vold, overgreb eller lignende kriminelle handlinger mod udsatte borgere, ved at arbejdsgiverne gives adgang til og pålægges at hente informationer om, om personerne tidligere er straffet.

Det er i forbindelse med tidligere satspuljeforhandlinger aftalt at indføre krav om, at Socialtilsynet som betingelse for godkendelse af et nyt botilbud vil være forpligtet til at sikre, at tilbuddet også har indhentet straffeattester for ansatte medarbejdere og ledere. Forslagsstillerne mener derfor, at forslagets økonomiske omkostninger bør afdækkes i en forhandling om SSA-reserven.

Skriftlig fremsættelse

Karina Adsbøl (DD):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om at fratage fagpersoner retten til at arbejde med udsatte borgere, hvis de dømmes for tyveri, vold, overgreb el.lign.

(Beslutningsforslag nr. B 118)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.