Fremsat den 29. marts 2023 af ældreministeren (Mette Kierkgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
velfærdsaftaler på ældreområdet
(Justering af skriftlighedskravet og
mulighed for forsøg med selvvisitation til tilbud, der
træder i stedet for madservice)
§ 1
I lov nr. 879 af 12. maj 2021 om
velfærdsaftaler på ældreområdet foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan ved mindre,
begunstigende justeringer i hjælpen undlade at fremsende en
ny skriftlig oplysning herom til borgeren.«
2.
Efter § 9 indsættes:
»§ 9 a. Hvis
kommunalbestyrelsen beslutter, at § 83, stk. 1, nr. 3, i lov
om social service helt eller delvist ikke skal gælde, kan
kommunalbestyrelsen opfylde sin forpligtelse efter § 9, stk.
1, for så vidt angår madservice, ved at stille et
tilbud, der træder i stedet for madservice, til
rådighed, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. §
9, stk. 2 og 3, finder ikke anvendelse for så vidt
angår tilbud, der træder i stedet for madservice, hvis
kommunalbestyrelsen har truffet en beslutning efter stk. 1.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse efter §
9, stk. 1, når en borger ikke kan forventes selv at kunne
tilmelde sig et tilbud efter denne bestemmelses stk. 1, eller ikke
ønsker at benytte et sådant tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal i sådanne tilfælde uanset
denne bestemmelses stk. 2, opfylde de i § 9, stk. 2 og 3,
anførte forpligtelser.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at begrænse tilbuddet efter
stk. 1 ved fastsættelse af aldersgrænser.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget følger op på lov nr. 879 af 12. maj
2021 om velfærdsaftaler på ældreområdet
(velfærdsaftaleloven), ved at imødekomme Viborg
Kommunes ansøgning til Social-, Bolig- og
Ældreministeriet om yderligere frihedsgrader.
Velfærdsaftaleloven understøtter tankegangen bag
regeringens ambitioner om en omfattende frisættelse af den
offentlige sektor, hvor der startes på
ældreområdet. Velfærdsaftaler er en
tillidsbaseret vej til at udvikle velfærden i den offentlige
sektor. En velfærdsaftale indebærer, at kommunen og
regeringen indgår en aftale om at frisætte kommunen,
tilbud, ledere og medarbejdere fra lovgivning mod, at kommunen
også frisætter sig fra lokal regulering.
Lovforslaget etablerer hjemmel til, at Langeland Kommune,
Middelfart Kommune og Viborg Kommune ved mindre, begunstigende
justeringer i hjælpen ikke længere vil være
forpligtede til at sende en skriftlig oplysning til borgere.
Kravene til skriftlighed i afgørelser om hjælp og
støtte vil med lovændringen være i
overensstemmelse med de krav, som generelt gælder for
kommuner i medfør af § 89 i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som
ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og
§ 2 i lov nr. 892 af 21. juni 2022 (serviceloven).
De tre kommuner vil desuden med lovforslaget få hjemmel
til at give borgere mulighed for selv at tilmelde sig et tilbud,
der træder i stedet for madservice. Det foreslås, at
velfærdsaftalekommunerne derved kan undlade at træffe
afgørelser om tilbud, der træder i stedet for
madservice efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, og i
stedet give borgere mulighed for selv at tilmelde sig det tilbud,
der træder i stedet for madservice. Kommunalbestyrelsen skal
dog fortsat træffe afgørelse efter
velfærdsaftalelovens § 9, stk. 1, når en borger
ikke kan forventes selv at kunne tilmelde sig et tilbud efter stk.
1 eller ikke ønsker at benytte et sådant tilbud.
Der er intet i lovforslaget, der vil svække borgerens frie
valg.
2. Baggrund
Af Aftale om velfærdsaftaler på
ældreområdet af 17. december 2020 fremgår, at
Langeland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kommune kan rejse
konkrete ønsker om yderligere frihedsgrader, herunder
frihedsgrader på andre ressortministeriers områder.
Viborg Kommune har pr. 1. april 2022 sendt Social-, Bolig- og
Ældreministeriet en ansøgning om yderligere
frisættelser fra lovgivning i forsøgsperioden. Der er
bl.a. søgt om frisættelse fra
velfærdsaftalelovens § 9, stk. 3, hvoraf det
følger, at kommunalbestyrelsen skriftligt skal oplyse
borgeren om, hvilken hjælp der er bevilget efter lovens
§ 9, stk. 1. Derudover er der søgt om frisættelse
fra, at borgere skal ansøge om og visiteres til madservice,
så borgere kan få mulighed for selv at bestille
madservice. Disse to frisættelser kræver en
ændring til velfærdsaftaleloven og foreslås
derfor indført med dette lovforslag.
Viborg Kommunes ansøgninger om yderligere frihedsgrader
vurderes af ministeriet at afspejle kommunens arbejde med at skabe
lettere og smidigere arbejdsgange og sagsbehandling uden
unødig bureaukrati. Dette vil komme de ældre til gode,
hvilket er i overensstemmelse med formålet med
velfærdsaftalerne på ældreområdet.
Det fremgår af Viborg Kommunes ansøgning, at
kommunen vil sikre, at borgerne fortsat får den hjælp,
som de har brug for, samt at der ikke vil være borgere, som
stilles ringere som følge af frisættelsen.
Det foreslås at imødekomme Viborg Kommunes
ansøgning om yderligere frihedsgrader fra
velfærdsaftaleloven med de i lovforslagets § 1
foreslåede ændringer.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Fjernelse af skærpet krav om skriftlig
meddelelse af, hvilken hjælp der er bevilget
3.1.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 89 skal kommunalbestyrelsen oplyse
ansøgeren skriftligt om, hvilken hjælp der er bevilget
efter kapitel 16 i serviceloven. Kommunalbestyrelsen kan ved
mindre, begunstigende justeringer i hjælpen undlade at
fremsende en ny skriftlig oplysning herom til borgeren.
Efter § 22, § 23, stk. 1, og § 25 i
forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22.
april 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 503 af 23. maj
2018, kan den, der har fået en afgørelse meddelt
mundtligt, forlange at få en skriftlig begrundelse for
afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den
pågældende part medhold. En begæring herom skal
fremsættes over for myndigheden inden 14 dage efter, at
parten har modtaget underretning om afgørelsen.
Efter § 9, stk. 3, i velfærdsaftaleloven skal
kommunalbestyrelsen altid oplyse ansøgeren skriftligt om,
hvilken hjælp der er bevilget efter § 9, stk. 1, i
velfærdsaftaleloven. Det betyder, at Langeland Kommune,
Middelfart Kommune og Viborg Kommune også ved
afgørelser, hvor borgeren opnår fuldt ud medhold, og
ved afgørelser, hvor der er tale om mindre, begunstigende
justeringer, skal oplyse borgeren skriftligt om, hvilken
hjælp der er bevilget. Dette sikrer, at borgeren har mulighed
for at vurdere, om borgeren er enig i, at borgeren har fået
fuldt ud medhold.
3.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser
Det skærpede krav til skriftlig meddelelse, om hvilken
hjælp der er bevilget, som gælder for Langeland
Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kommune, er indført
for, at borgeren og pårørende ved, hvilken hjælp
der er bevilget og for at sikre, at borgeren har mulighed for at
vurdere, om borgeren er enig i, at borgeren har fået fuldt ud
medhold. På baggrund af de erfaringer, som Langeland Kommune,
Middelfart Kommune og Viborg Kommune har gjort sig indtil nu med
velfærdsaftaleloven, er det vurderingen, at det
skærpede krav om skriftlighed i afgørelser ikke er
proportionalt med den administrative opgave, som det
pålægger kommunerne. Det skal særligt ses i lyset
af, at formålet med velfærdsaftalerne er at
frisætte kommunerne fra unødigt bureaukrati, regler og
krav, for at kommunerne i stedet kan prioritere ressourcerne
på en bedre borgernær velfærd.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at det skærpede krav til, at
kommunerne skal meddele alle afgørelser om hjælp
skriftligt, bortfalder, sådan at de tre kommuner, der har
indgået en velfærdsaftale på
ældreområdet, vil skulle meddele afgørelser om
hjælp og støtte efter § 9, stk. 1, i
velfærdsaftaleloven efter samme regler, som gælder for
alle landets kommuner efter § 89 i serviceloven.
Den foreslåede ordning vil medføre, at de tre
kommuner, der har indgået velfærdsaftaler på
ældreområdet, ved mindre, begunstigende justeringer i
hjælpen vil kunne undlade at fremsende en ny skriftlig
oplysning herom til borgeren. Kravet om skriftlighed i
afgørelser om hjælp og støtte vil således
svare til kravet, som gælder for andre kommuner efter
serviceloven.
Ved mindre, begunstigende justeringer forstås mindre
justeringer i hjælpen, som udelukkende er begunstigende i
form af tildeling af mere hjælp. I tilfælde, hvor dele
af borgerens hjælp også nedjusteres, vil den
foreslåede bestemmelse ikke finde anvendelse, og borgeren vil
i så fald skulle have en skriftlig afgørelse.
Når det vurderes, om en ændring af hjælpen til
en borger er en mindre, begunstigende justering, bør der
bl.a. lægges vægt på, hvilken betydning
ændringen har for den enkelte borger. Det vil f.eks. kunne
indgå i vurderingen af, hvorvidt en justering er mindre, om
der er tale om en ydelse af samme art eller om tildeling af en helt
ny ydelse. Hvis der er tale om tildeling af en anden form for
ydelse, vil myndigheden skulle fremsende skriftlig oplysning om
dette til borgeren. Ligger den nye ydelse derimod i naturlig
forlængelse af den hjælp, der allerede gives, vil der
efter en konkret vurdering kunne være tale om en mindre
justering, der ikke medfører krav om en skriftlig
oplysning.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
3.2. Mulighed for forsøg med selvvisitation til
tilbud, der træder i stedet for madservice
3.2.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 1, stk. 3, bygger den hjælp,
der ydes efter serviceloven, på den enkeltes ansvar for sig
selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes
behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Afgørelser efter loven træffes på baggrund af
faglige og økonomiske hensyn.
Yderligere fastslår servicelovens § 81, stk. 1, at
formålet med at yde støtte efter serviceloven til
voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med
særlige sociale problemer er at sikre, at den enkelte
får en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der
modsvarer den enkeltes behov. Støtten skal ydes med det
formål at styrke den enkeltes egne muligheder og eget ansvar
for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er
muligt for den enkelte.
Disse grundlæggende formålsbestemmelser er
også gældende for de tre kommuner, som er omfattet af
den gældende velfærdsaftalelov. Det fremgår
således af § 9, stk. 1, i velfærdsaftaleloven, at
hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at § 83, stk. 1, 3 og 5,
§ 83 a, § 84, stk. 1, eller § 86 i serviceloven helt
eller delvist ikke skal gælde, skal kommunalbestyrelsen
fortsat tilbyde borgeren den hjælp, borgeren har behov for i
forhold til borgerens nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne
eller særlige sociale problemer. Det fremgår af §
9, stk. 2, at denne hjælp skal ydes på baggrund af en
konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov og
forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Såvel i de tre kommuner, der er omfattede af
velfærdsaftaleloven, som i de resterende af landets kommuner,
skal kommunen således visitere borgerne til ydelser, som
bl.a. praktisk hjælp, personlig pleje og madservice eller
tilbud, der træder i stedet for disse, ved at foretage en
konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov. På den
baggrund træffer kommunen en afgørelse. Borgerne kan
dermed ikke selv tilmelde sig ydelser.
3.2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser
Viborg Kommune beskriver i sin ansøgning, at
ønsket om en fravigelse er begrundet i at ville lave
forsøg med, at borgere kan visitere sig selv til madservice
ved at tilmelde sig på en hjemmeside med henblik på at
lette administrationen i visitationen. Ved at frisætte
Langeland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kommune fra §
9, stk. 2, i velfærdsaftaleloven, ift. tilbud, der
træder i stedet for madservice, vil kommunerne få
frihed fra at skulle træffe afgørelse på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes
behov.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at
en imødekommelse af ønsket om at kunne lave
forsøg med selvvisitation til tilbud, der træder i
stedet for madservice, understøtter
velfærdsaftalelovens formål om at skabe større
lokalt handlerum og udvikle velfærden. Det giver derfor
også mening at give velfærdskommunerne på
ældreområdet mulighed herfor.
Det er yderligere ministeriets vurdering, at det er
væsentligt, at muligheden for forsøg med
selvvisitation til tilbud, der træder i stedet for madservice
ikke forringer borgernes mulighed for at modtage den hjælp og
støtte, som de har behov for, og at kommunalbestyrelsen
derfor fortsat skal være forpligtet til at sikre, at borgere,
som ikke selv vil kunne tilmelde sig ydelsen, der træder i
stedet for madservice, også modtager tilbuddet.
3.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der skabes hjemmel i
velfærdsaftaleloven til, at de tre kommuner, der er omfattet
af velfærdsaftaleloven, kan stille et tilbud, der
træder i stedet for madservice efter servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 3, til rådighed for alle borgere omfattet af
velfærdsaftaleloven.
Det foreslås, at velfærdsaftalekommunerne derved vil
kunne undlade at foretage en konkret og individuel vurdering af
behovet for et tilbud, der træder i stedet for madservice
efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, og i stedet give
borgere mulighed for selv at tilmelde sig det tilbud, der
træder i stedet for madservice. Dette medfører et
fravalg af det skøn, som kommunerne ellers er forpligtede
til at foretage i sagsbehandlingen på
ældreområdet. Da kommunalbestyrelsen ikke træffer
en forvaltningsretlig afgørelse ved selvvisitation,
gælder der ikke krav om, at kommunerne skal oplyse borgeren
skriftligt om den bevilgede hjælp. Endvidere vil
forvaltningslovens krav om bl.a. partshøring og
begrundelsespligt ikke finde anvendelse.
Forslaget vil medføre, at borgere selv vil kunne tilmelde
sig tilbuddet uden ansøgning og uden kommunalbestyrelsens
vurdering. Dette vil spare administrativt arbejde i kommunerne og
lette borgernes tilgang til ydelsen.
Kommunerne vil eksempelvis kunne stille tilbuddet til
rådighed via en digital selvbetjeningsløsning. Brugen
af selvvisitation vil kræve øget opmærksomhed
på kommunens vejledningsforpligtelse. Dette gælder ikke
mindst, hvis kommunen anvender en digital
selvbetjeningsløsning.
Kommunalbestyrelsen bør være opmærksom
på at yde den fornødne vejledning til borgerne
både om selve tilbuddet, men også om hvordan man som
borger foretager tilmelding. Det bemærkes i denne
forbindelse, at kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelse efter § 9 stk. 1, når en borger ikke
kan forventes selv at kunne tilmelde sig et tilbud efter stk. 1
eller ikke ønsker at benytte et sådant tilbud.
For at sikre hjælp til de borgere, der ikke kan forventes
selv at kunne tilmelde sig et tilbud eller ikke ønsker at
benytte tilbuddet, foreslås det, at kommunalbestyrelsen skal
være forpligtet til at foretage en konkret og individuel
vurdering af disse borgeres behov for et tilbud, der træder i
stedet for madservice efter serviceloven og bevilge dette tilbud.
For denne gruppe vil der være tale om, at § 9, stk. 2 og
3, finder anvendelse, og kommunen vil derfor skulle træffe en
afgørelse, og forvaltningslovens regler vil derfor finde
anvendelse. Det foreslås også, at kommunalbestyrelsen
skal oplyse disse borgere skriftligt om den bevilgede
hjælp.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen ikke vil kunne
undlade at yde hjælp efter den i lovforslagets § 1, nr.
2, foreslåede § 9 a, stk. 1, i velfærdsaftaleloven
til borgere, som enten ikke er bekendt med tilbuddet, som ikke er i
stand til at tilmelde sig eller ikke ønsker at benytte sig
af tilbuddet. Kommunen vil i den forbindelse skulle være
opmærksom på, at især ældre borgere kan
have udfordringer ved anvendelse af digitale løsninger,
ligesom nogle kan være fritaget fra anvendelse af digital
post fra det offentlige. Kommunen kan eksempelvis blive gjort
opmærksom på borgerens udfordringer i forhold til
digitale løsninger i forbindelse med forebyggende
hjemmebesøg og henvendelser fra pårørende
m.v.
Det foreslås endvidere, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte at begrænse tilbuddet om selvvisitation ved at
fastsætte aldersgrænser. Såfremt kommunen har
fastsat en aldersgrænse, vil kommunen - for så vidt
angår de borgere, som derved ikke omfattes af tilbuddet om
selvvisitation - fortsat skulle anvende de almindelige regler i
velfærdsaftaleloven, hvorefter kommunen på baggrund af
en konkret og individuel vurdering af borgerens behov skal bevilge
borgeren den hjælp, der er brug for, ligesom kommunen skal
give borgeren skriftlig oplysning om det bevilgede. For denne
gruppe vil der være tale om, at kommunen træffer en
afgørelse, og forvaltningslovens regler vil derfor finde
anvendelse.
Muligheden for at sætte en aldersgrænse skal
imødegå, at alle borgere, som ikke modtager de
specialiserede ydelser, som er nævnt i § 8, stk. 2, i
velfærdsaftaleloven umiddelbart vil kunne tilmelde sig den
tilbudte ordning. Kommunen vil eksempelvis kunne begrænse
tilbuddet til kun at gælde for ældre borgere over en
vis alder.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for kommunerne
beror på, i hvilket omfang de udvalgte kommuner gør
brug af lovforslagets mulighed for at fravige lovgivning på
ældreområdet. Eventuelle mer- eller mindreudgifter som
følge af muligheden for at fravige lovgivning på
ældreområdet afholdes af den enkelte kommune. Da de
omfattede kommuner er sat fri af statslig regulering med henblik
på at skabe øget kvalitet og plads til faglighed i
velfærden på ældreområdet, antages
lovforslaget ikke i væsentligt omfang at indebære
negative økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten
og regionerne.
Det er endvidere Social-, Bolig- og Ældreministeriets
vurdering, at lovforslaget overholder de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning.
Med særlig relevans for vurderingen heraf er forslaget om
at give kommunerne mulighed for at stille forsøg med
selvvisitation til tilbud, der træder i stedet for
madservice, til rådighed for alle borgere omfattet af loven,
således at borgere uden ansøgning selv vil kunne
tilmelde sig ydelsen, f.eks. via en digital
selvbetjeningsløsning. Forslaget indebærer dermed
mulighed for forsøg med selvvisitation (Princip 2: Digital
kommunikation).
Forslaget ændrer ikke på, hvorvidt borgere og andre
kan kommunikere digitalt med kommunerne. Der er med forslaget taget
højde for, at især ældre borgere kan have
digitale udfordringer, hvilket er særligt relevant i forhold
til eventuel anvendelse af en digital selvbetjeningsløsning
på kommunens hjemmeside. For at sikre hjælp til de
borgere, der ikke kan forventes selv at kunne tilmelde sig eller
ikke ønsker at benytte sig af et tilbud, der træder i
stedet for madservice, forpligtes kommunerne til at træffe en
afgørelse på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af disse borgeres behov for hjælpen, ligesom
kommunerne forpligtes til at oplyse disse borgere skriftligt om den
bevilgede hjælp. Kommunerne vil derfor ikke kunne afvise at
yde hjælpen til borgere, som ikke er i stand til at
kommunikere digitalt.
Forslaget understøtter desuden, at der kan ske en
automatisk sagsbehandling inden for gældende lovgivning
på ældreområdet. Forslaget om at give mulighed
for forsøg med selvvisitation til et tilbud, der
træder i stedet for madservice, medfører et fravalg af
det skøn, som kommunerne ellers er forpligtede til at
foretage i sagsbehandlingen på ældreområdet.
Når borgerne gives mulighed for selv at visitere sig til et
tilbud, f.eks. ved digital tilmelding, frigøres der tid og
ressourcer i kommunerne til varetagelsen af mere komplekse
sagstyper, hvor der er et større behov for det
fagprofessionelle skøn (Princip 3: Muliggør
automatisk sagsbehandling).
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne i de
kommuner, der foreslås omfattet af velfærdsaftaleloven
beror på, i hvilket omfang de udvalgte kommuner gør
brug af lovforslagets mulighed for at fravige
velfærdsaftalelovens krav om skriftlighed og mulighed for
forsøg med selvvisitation til tilbud, der træder i
stedet for madservice.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive konsekvenser for
borgerne i de kommuner, der foreslås omfattet af
velfærdsaftaleloven, idet det grundlæggende mål
med velfærdsaftalerne og den tilknyttede yderligere frihed
fra lovgivning og kommunal regulering m.v. er at give kommunen,
tilbud, ledere og medarbejdere mulighed for at kunne gentænke
tilrettelæggelsen af indsatserne og med udgangspunkt i lokale
ønsker og behov samt medarbejdernes faglighed at skabe de
bedst mulige tilbud til gavn for kommunens borgere.
Med muligheden for at lave forsøg med selvvisitation til
tilbud, der træder i stedet for madservice, vil borgerne i
Langeland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kommune få
mulighed for selv at vurdere, hvorvidt de har behov for et tilbud,
der træder i stedet for madservice, hvilket kan give mere
frihed for den enkelte borger. Samtidig har kommunen pligt til at
sikre, at de borgere, der ikke har mulighed for eller lyst til at
anvende selvbetjeningsløsningen, fortsat får
hjælp.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. februar 2023
til den 27. marts 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, BL - Danmarks
Almene Boliger, Børne- og Undervisningsministeriet, Center
for Sund Aldring - KU, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Regioner, Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler & Danske
SOSU-skolerne - Bestyrelserne, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, De sammenvirkende Menighedsplejere,
DemensKoordinatorer i Danmark, Det Centrale Handicapråd,
Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, EGV,
Ergoterapeutforeningen, Erhvervsministeriet, Faglige Seniorer,
Finansministeriet, FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS),
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), HK Kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, Justitsministeriet, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kost &
Ernæringsforbundet, Langeland Kommune, LO's Faglige Seniorer,
Lægeforeningen, Middelfart Kommune, National Videnscenter for
Demens, OK-Fonden, PLO, Pårørendegruppen for svage
ældre, Selveje Danmark, Socialpædagogernes
Landsforbundet, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg),
Sundhedsstyrelsen, Viborg Kommune, VIVE, Ældre Sagen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Eventuelle mindreudgifter tilfalder
kommunerne. | Eventuelle merudgifter afholdes af
kommunerne. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslagets konsekvenser afhænger
af, hvorvidt de kommuner, der foreslås omfattet af
velfærdsaftaleloven, gør brug af lovforslagets
mulighed for at fravige krav om skriftlighed og lave forsøg
med selvvisitation til tilbud, der træder i stedet for
madservice. Det er formålet med lovforslaget, at kommunerne
skal bruge frisættelsen til at løse opgaverne på
ældreområdet mere effektivt og dermed frigive
ressourcer, som de kan anvende til kernevelfærden. | Da formålet med lovforslaget er at
give kommunerne frihed til at fravige krav om skriftlighed og lave
forsøg med selvvisitation til tilbud, der træder i
stedet for madservice, vil det give plads til at kommunerne
løse deres opgaver mere effektivt, hvorfor
implementeringskonsekvenserne forventes at modsvares af tids- og
ressource-besparelser i form af mere effektive arbejdsgange. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslagets administrative konsekvenser
for borgerne afhænger af, hvorvidt de udvalgte kommuner
gør brug af lovforslagets mulighed for at fravige krav om
skriftlighed og lave forsøg med selvvisitation til tilbud,
der træder i stedet for madservice. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 89 i serviceloven skal kommunalbestyrelsen oplyse
ansøgeren skriftligt om, hvilken hjælp der er bevilget
efter kapitel 16 i serviceloven. Kommunalbestyrelsen kan dog ved
mindre, begunstigende justeringer i hjælpen undlade at
fremsende en ny skriftlig oplysning herom til borgeren.
Det fremgår af § 9, stk. 3, i
velfærdsaftaleloven, at kommunalbestyrelsen skal oplyse
borgeren skriftligt om, hvilken hjælp der er bevilget efter
§ 9, stk. 1, i velfærdsaftaleloven.
Efter § 9, stk. 3, er kommunalbestyrelsen forpligtet til at
sende en skriftlig meddelelse om, hvilken hjælp der er
bevilget efter regler udstedt i medfør af § 9, stk. 1.
Det betyder, at også ved afgørelser, hvor borgeren
opnår fuldt ud medhold, og der er tale om en mindre
justering, skal borgeren oplyses skriftligt om, hvilken hjælp
der er bevilget.
Efter § 22, § 23, stk. 1, og § 25 i
forvaltningsloven kan den, der har fået en afgørelse
meddelt mundtligt forlange at få en skriftlig begrundelse for
afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den
pågældende part medhold. En begæring herom skal
fremsættes over for myndigheden inden 14 dage efter, at
parten har modtaget underretning om afgørelsen.
Efter en almindelig uskreven retsgrundsætning kan en
forvaltningsmyndighed ikke uden videre tilbagekalde en
afgørelse, som adressaten ønsker at fastholde, og som
er begunstigende. Forvaltningsmyndigheden har dog under visse
omstændigheder ret til at tilbagekalde sine gyldige
afgørelser. Hvorvidt der i det konkrete tilfælde er
hjemmel til at tilbagekalde til ugunst for adressaten, beror
på en afvejning af hensynet til adressatens berettigede
forventninger på den ene side og hensynet til de
modstående - normalt offentlige - interesser i at få
ophævet den oprindelige afgørelse på den anden
side. Adressatens berettigede forventninger står forholdsvis
stærkt i denne sammenhæng. Der gælder et
grundlæggende krav til myndigheden om, at den kan
anføre en relevant (saglig) grund for at tilbagekalde en
forvaltningsakt.
Det foreslås, at det som 2.
pkt. i § 9, stk. 3, i
velfærdsaftaleloven indsættes, at kommunalbestyrelsen
ved mindre, begunstigende justeringer i hjælpen kan undlade
at fremsende en ny skriftlig oplysning herom til borgeren.
Den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 3, 2. pkt.,
vil medføre, at kommunalbestyrelserne i Langeland Kommune,
Middelfart Kommune og Viborg Kommune ikke vil være
forpligtede til at sende en skriftlig meddelelse til borgeren, hvis
der træffes afgørelse om mindre, begunstigende
justeringer i den hjælp og støtte, som borgeren
modtager. Kravene til skriftlighed i afgørelser om
hjælp og støtte vil således svare til de krav,
som gælder for alle andre kommuner, jf. § 89 i
serviceloven.
Ved mindre, begunstigende justeringer forstås mindre
justeringer i hjælpen, som udelukkende er begunstigende i
form af tildeling af mere hjælp, og hvor borgeren får
fuldt ud medhold. I tilfælde, hvor dele af borgerens
hjælp også nedjusteres og i tilfælde, hvor
borgeren ikke får fuldt ud medhold, dvs. at borgeren
ønsker mere hjælp end, der bevilges, vil bestemmelsen
ikke finde anvendelse, og borgeren vil i så fald skulle have
en skriftlig afgørelse.
Når det vurderes, om en ændring af hjælpen til
en borger er en mindre, begunstigende tilpasning, bør der
bl.a. lægges vægt på, hvilken betydning
ændringen vil have for den enkelte borger. Det vil f.eks.
kunne indgå i vurderingen af, hvorvidt en tilpasning er
mindre, om der er tale om en ydelse af samme art eller om tildeling
af en helt ny ydelse. Hvis der er tale om tildeling af en anden
form for ydelse, bør myndigheden fremsende skriftlig
oplysning om dette til borgeren. Ligger den nye ydelse derimod i
naturlig forlængelse af den hjælp, der allerede gives,
vil der efter en konkret vurdering kunne være tale om en
mindre tilpasning, der ikke medfører krav om en skriftlig
oplysning.
Det vil være væsentligt, at vurderingen af om der er
tale om en mindre, begunstigende tilpasning af hjælpen, tager
afsæt i den seneste skriftlige oplysning, som kommunen har
givet borgeren om, hvilken hjælp der er bevilget. Hvis der
har været foretaget en række mindre, begunstigende
justeringer af hjælpen, uden at der er fremsendt en ny
skriftlig oplysning til borgeren, må det vurderes konkret, om
der ved en yderligere tilpasning af hjælpen, der isoleret set
er både mindre og begunstigende, samlet set er foretaget
så væsentlige ændringer, at der vil skulle gives
borgeren skriftlig oplysning om den samlede tildelte
hjælp.
Generelt skal myndigheden efter almindelige forvaltningsretlige
regler notere alle, herunder mindre, begunstigende tilpasninger af
den tildelte hjælp og støtte i borgerens sagsakter.
Det følger af offentlighedslovens § 12 stk. 2, at en
myndighed m.v. skal i sager, hvor der vil blive truffet en
afgørelse, endvidere snarest muligt tage notat om
væsentlige sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt
fremgår af sagens dokumenter. Hvis dette ikke sker, vil det
ikke efterfølgende med tilstrækkelig sikkerhed kunne
fastslås, hvad indholdet af den meddelte afgørelse
er.
Herudover fremgår det af forvaltningslovens § 9, stk.
1, om retten til aktindsigt, at en part i en sag, hvori der er
eller vil blive truffet en afgørelse af en
forvaltningsmyndighed, kan forlange at blive gjort bekendt med
sagens dokumenter. Borgeren vil således til enhver tid kunne
gøre krav på oplysning om den samlede hjælp, der
er bevilget.
Da den foreslåede bestemmelse alene omhandler mindre,
begunstigende justeringer, som samtidig giver borgeren fuldt ud
medhold, kan borgeren derfor ikke forlange at få en skriftlig
begrundelse for den mundtligt meddelte afgørelse i
medfør af forvaltningslovens § 23.
I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen meddeler helt
eller delvist afslag på hjælp, vil det i øvrigt
følge af forvaltningslovens § 22, at en
afgørelse, der meddeles skriftligt, skal begrundes,
medmindre ansøgeren får fuldt ud medhold. Samtidig vil
afgørelser, der meddeles skriftligt, og som kan
påklages til anden forvaltningsmyndighed, skulle være
ledsaget af en klagevejledning, jf. forvaltningslovens §
25.
Formålet med den foreslåede ændring er at
undgå unødige bureaukratiske krav til forvaltning af
ældreområdet for de kommuner, der er omfattet af
velfærdsaftaleloven, og give dem så stor frihed som
muligt til at tilrettelægge organiseringen og leveringen af
hjælp og støtte efter lokale forhold for dermed at
skabe kvalitet og nærhed for borgerne. Baggrunden for
ændringen er således, at kravene om skriftlig
meddelelse af afgørelser om hjælp og støtte
efter velfærdsaftaleloven ikke bør være
strengere end de krav, som stilles til landets øvrige
kommuner efter serviceloven.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 3.2.3.
Til nr. 2
Det fremgår af servicelovens § 1, stk. 3, at
hjælpen efter serviceloven bygger på den enkeltes
ansvar for sig selv og sin familie og på den enkeltes ansvar
for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er
muligt for den enkelte. Hjælpen tilrettelægges på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte
persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den
enkelte. Afgørelse efter loven træffes på
baggrund af faglige og økonomiske hensyn.
Af servicelovens § 81 fremgår, at formålet med
at yde støtte efter serviceloven til voksne med nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale
problemer er at sikre, at den enkelte får en
sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer
den enkeltes behov. Støtten skal ydes med det formål
at styrke den enkeltes egne muligheder og eget ansvar for at
udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er muligt
for den enkelte. Desuden er formålet at medvirke til at
sikre, at den enkelte kan fastholde sit aktuelle funktionsniveau og
at yde kompensation, omsorg og pleje.
Af velfærdsaftalelovens § 9, stk. 1, fremgår
det, at hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at § 83, stk. 1, 3
og 5, § 83 a, § 84, stk. 1, eller § 86 i
serviceloven helt eller delvist ikke skal gælde, skal
kommunalbestyrelsen fortsat tilbyde borgeren den hjælp,
borgeren har behov for i forhold til borgerens nedsatte fysiske
eller psykiske funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Det fremgår af § 9, stk. 2, i velfærdsaftaleloven,
at hjælpen efter § 9, stk. 1, skal ydes på
baggrund af en konkret og individuel vurdering i forhold til den
enkeltes behov og forudsætninger og i samarbejde med den
enkelte. Det er således efter gældende ret ikke muligt
at stille hjælp til rådighed som et tilbud, som
borgeren selv visiterer sig til.
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse som § 9 a, stk.
1, hvorefter kommunalbestyrelsen, hvis denne beslutter, at
§ 83, stk. 1, nr. 3, i serviceloven om madservice helt eller
delvist ikke skal gælde, kan træffe beslutning om at
opfylde sin forpligtelse efter § 9, stk. 1, i
velfærdsaftaleloven, for så vidt angår
madservice, ved at stille et tilbud, der træder i stedet for
madservice, til rådighed for alle borgere.
Det følger af § 8, stk. 2 og 3, i
velfærdsaftaleloven, at kommunalbestyrelsen ikke kan fravige
serviceloven og friplejeboligloven, for så vidt angår
borgere, der modtager hjælp efter §§ 85, 95-100,
103, 104, 107, 108, 114 eller 118 i serviceloven og/eller borgere,
der benytter deres ret efter § 3 i friplejeboligloven til frit
at vælge at indgå lejeaftale med en
friplejeboligleverandør om en plejebolig eller en lignende
boligform, der er beliggende i en anden kommune. Denne gruppe
borgere vil derfor heller ikke være omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
1. pkt. i den foreslåede bestemmelse vil medføre,
at Langeland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kommune uden
indledende visitation af den enkelte borger vil kunne stille et
tilbud, der træder i stedet for madservice, til
rådighed for alle borgere.
Efter den foreslåede bestemmelses 2. pkt. træffer
kommunalbestyrelsen ikke afgørelser om tilbud efter
bestemmelsen. Beslutter kommunalbestyrelsen at stille et tilbud,
der træder i stedet for madservice, til rådighed for
alle borgere, vil forvaltningsloven ikke finde anvendelse, da der
ikke vil være tale om en afgørelse.
Det foreslås med § 9 a, stk.
2, at hvis kommunalbestyrelsen har truffet en beslutning
efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, vil
§ 9, stk. 2 og 3, ikke finde anvendelse, for så vidt
angår tilbud, der træder i stedet for madservice.
Bestemmelsen vil medføre, at kommunerne, der er omfattet
af velfærdsaftaleloven, vil kunne undlade at foretage en
konkret og individuel vurdering af behovet for et tilbud, der
træder i stedet for madservice efter servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 3, og i stedet lade alle borgere tilmelde sig dette
tilbud selv.
Forslaget vil dermed muliggøre forsøg med
selvvisitation til et tilbud, der træder i stedet for
madservice, idet borgere uden ansøgning selv vil kunne
tilmelde sig ydelsen, f.eks. via en digital
selvbetjeningsløsning på kommunens hjemmeside.
Kommunalbestyrelsen bør i den forbindelse være
opmærksom på at yde den fornødne vejledning til
borgerne, både om selve tilbuddet, men også om hvordan
man som borger foretager tilmelding. Det bemærkes i denne
forbindelse, at kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelse efter § 9 stk. 1, når en borger ikke
kan forventes selv at kunne tilmelde sig et tilbud efter stk. 1
eller ikke ønsker at benytte et sådant tilbud.
Bestemmelsen vil endvidere medføre, at
kommunalbestyrelsen ikke vil være forpligtet til at give
borgeren skriftlig oplysning om den bevilgede ydelse på
baggrund af borgerens tilmelding.
Bestemmelsen vil desuden medføre, at kommunen ikke forud
for borgerens selvvisitation til ydelsen vil skulle foretage en
vurdering af, om borgeren er i personkredsen for praktisk
støtte til madlavning i hjemmet. De borgere, der
ønsker at ansøge kommunen om praktisk støtte
til madlavning i hjemmet, vil efter forslaget fortsat have mulighed
for at modtage en afgørelse herom på baggrund af
kommunens konkrete og individuelle vurdering af behovet.
Den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, betyder,
at alle kommunens borgere, vil have mulighed for at visitere sig
til ydelsen, bortset fra de borgere, som modtager en ydelse
målrettet personer med et handicap efter servicelovens
§§ 85, 95-100, 103, 104, 107, 108, 114 eller 118.
Endvidere bemærkes, at kommunen efter den foreslåede
bestemmelse i § 9 a, stk. 4, i velfærdsaftaleloven vil
have mulighed for at beslutte at begrænse tilbuddet efter den
foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, ved
fastsættelse af aldersgrænser. Det er ministeriets
vurdering, at der ikke herved foreligger usaglig forskelsbehandling
af personer med handicap, da denne gruppe har et specialiseret
behov for en samlet helhedsorienteret indsats. Et sådant
behov vil ikke i fornødent omfang kunne tilgodeses ved en
selvvisitationsordning.
Det foreslås med § 9 a, stk.
3, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse
efter § 9, stk. 1, når en borger ikke kan forventes selv
at kunne tilmelde sig et tilbud efter den foreslåede
bestemmelse i § 9 a, stk. 1 eller ikke ønsker at
benytte et sådant tilbud. Kommunalbestyrelsen skal i
sådanne tilfælde uanset den foreslåede
bestemmelse i § 9 a, stk. 2, opfylde de i § 9, stk. 2 og
3, anførte forpligtelser.
I forbindelse med forsøg efter den foreslåede
bestemmelse i § 9 a, stk. 1, må kommunalbestyrelsen
være særligt opmærksom på borgere, som ikke
selv er i stand til at tilmelde sig tilbuddet.
For at sikre hjælp til de borgere, der ikke kan forventes
selv at kunne tilmelde sig kommunens tilbud eller ikke
ønsker at benytte det, foreslås det, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at træffe en
afgørelse på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af disse borgeres behov for et tilbud, der træder i
stedet for madservice, ligesom det foreslås, at
kommunalbestyrelsen skal oplyse disse borgere skriftligt om den
bevilgede hjælp.
Kommunalbestyrelsen vil derfor ikke kunne afvise at yde
hjælpen til borgere, som ikke er i stand til selv at tilmelde
sig eller som ikke ønsker at tilmelde sig.
Kommunalbestyrelsen vil i den forbindelse også skulle
være opmærksom på, at især ældre
borgere kan have udfordringer ved anvendelse af digitale
selvbetjeningsløsninger.
I vurderingen af hvorvidt borgeren er i stand til at selv at
tilmelde sig, vil det eksempelvis kunne indgå, at borgeren er
fritaget for anvendelse af digital post fra det offentlige.
Også mere generelle overvejelser om borgerens personlige og
helbredsmæssige forhold bør indgå i vurderingen,
f.eks. om borgerens fysiske og mentale ressourcer, evne til
egenomsorg samt netværk. Kommunen kan eksempelvis blive gjort
opmærksom på borgerens udfordringer i forhold til
digitale løsninger i forbindelse med forebyggende
hjemmebesøg og henvendelser fra pårørende
m.v.
Der ligger derfor i den foreslåede bestemmelse endvidere
en forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at være
opsøgende i forhold til at yde den nødvendige
hjælp til borgerne og foretage sædvanlig sagsoplysning
i den henseende.
Det foreslås med § 9 a, stk. 4, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte at begrænse tilbuddet efter
den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, ved
fastsættelse af aldersgrænser.
Hvis kommunalbestyrelsen har fastsat en aldersgrænse,
finder § 9, stk. 2 og 3, fortsat anvendelse for personer, der
grundet aldersgrænsen ikke omfattes af tilbuddet.
Bestemmelsen gør den potentielle målgruppe for
ydelsen bred, når ydelsesmodtagerne ikke begrænses af
kommunens konkrete og individuelle vurdering af behovet.
Vælger kommunalbestyrelsen at fastsætte en eller flere
aldersgrænser i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 9 a, stk. 4, vil kommunen derved have mulighed
for at målrette ydelsen til eksempelvis ældre borgere,
eller til den aldersgruppe, som erfaringsmæssigt er modtagere
af madservice i kommunen. Der vil således være mulighed
for at fastsætte såvel en øvre som en nedre
aldersgrænse.
Såfremt kommunalbestyrelsen har fastsat en
aldersgrænse, vil den være forpligtet til at foretage
en konkret og individuel vurdering af borgerens behov for
hjælp for borgere, der grundet aldersgrænsen ikke
omfattes af tilbuddet. Det er alene muligheden for selvvisitation
til tilbud, der træder i stedet for madservice, som vil kunne
aldersbegrænses.
Formålet med forslaget til § 9 a er at give
kommunalbestyrelserne mulighed for at lave forsøg med
selvvisitation til et tilbud, der træder i stedet for
madservice, ved at borgeren selv vil kunne tilmelde sig på en
hjemmeside med henblik på at mindske det administrative
arbejde i visitationen. Baggrunden for den foreslåede
bestemmelse er, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet har
modtaget en ansøgning fra Viborg Kommune med ønske om
at fravige § 9, stk. 2, i velfærdsaftaleloven, der
fastslår, at kommunen skal træffe afgørelse om
hjælp og støtte på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af den enkeltes behov, netop med henblik
på at etablere forsøg med selvvisitation til tilbud,
der træder i stedet for madservice.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 3.3.3.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2023.
Dette vil indebære, at Langeland, Middelfart og Viborg
Kommuner først vil kunne gennemføre forsøg
efter de i dette lovforslag foreslåede bestemmelser fra den
1. juli 2023.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 879 af 12. maj 2021 om
velfærdsaftaler på ældreområdet foretages
følgende ændringer: | | | | § 9. Hvis
kommunalbestyrelsen beslutter, at § 83, stk. 1, 3 og 5, §
83 a, § 84, stk. 1, eller § 86 i lov om social service
helt eller delvis ikke skal gælde, skal kommunalbestyrelsen
fortsat tilbyde borgeren den hjælp, borgeren har behov for i
forhold til borgerens nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne
eller særlige sociale problemer. | | | Stk. 2.
Hjælp efter stk. 1, skal ydes på baggrund af en konkret
og individuel vurdering i forhold til den enkeltes behov og
forudsætninger og i samarbejde med den enkelte. | | 1. I § 9, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse borgeren skriftligt om, hvilken
hjælp der er bevilget efter stk. 1. | | »Kommunalbestyrelsen kan ved mindre,
begunstigende justeringer i hjælpen undlade at fremsende en
ny skriftlig | Stk. 4.
Betingelsen i § 3, stk. 3, i lov om friplejeboliger om
certificering anses for borgere, hvor kommunalbestyrelsen har
truffet en afgørelse efter regler fastsat i medfør af
§ 9, stk. 5, for opfyldt, såfremt
friplejeboligleverandøren er certificeret til at levere et
tilbud efter lov om social service, der modsvarer det tilbud, som
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om efter regler
fastsat i medfør af § 9, stk. 5. | | oplysning herom til
borgeren.« | Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen fastsætter nærmere regler om
hjælp efter stk. 1 i forhold til hjælpens art og
udførelse. | | 2. Efter
§ 9 indsættes: | | | | | | »§ 9 a.
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at § 83, stk. 1, nr. 3, i
lov om social service helt eller delvist ikke skal gælde, kan
kommunalbestyrelsen opfylde sine forpligtigelse efter
§ 9, stk. 1, for så vidt angår madservice,
ved at stille et tilbud, der træder i stedet for madservice,
til rådighed, jf. dog stk. 3. | | | Stk. 2. §
9, stk. 2 og 3, finder ikke anvendelse for så vidt
angår tilbud, der træder i stedet for madservice, hvis
kommunalbestyrelsen har truffet en beslutning efter stk. 1. | | | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse efter
§ 9, stk. 1, når en borger ikke kan forventes selv
at kunne tilmelde sig et tilbud efter denne bestemmelses stk. 1,
eller ikke ønsker at benytte et sådant tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal i sådanne tilfælde uanset
denne bestemmelses stk. 2, opfylde de i § 9, stk. 2 og 3,
anførte forpligtigelser. | | | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at begrænse tilbuddet efter
stk. 1, ved fastsættelse af aldersgrænser. | | | |
|