Betænkning og indstilling afgivet af
Udvalget for Forretningsordenen den 20. december 2022
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Opdeling af Indenrigs- og Boligudvalget og
oprettelse af Udvalget for Digitalisering og It og
Ældreudvalget)
Indledning
Det fremgår af Folketingets
forretningsordens § 7, stk. 1, at Folketinget ved begyndelsen
af hver folketingssamling nedsætter de i bestemmelsen
nævnte 27 stående udvalg. Det fremgår videre af
§ 7, stk. 2, at Udvalget for Forretningsordenen træffer
beslutning om udvalgenes sagsområder og kan træffe
beslutning om ændring af udvalgenes navne. Oprettelsen af nye
stående udvalg og nedlæggelse af eksisterende udvalg
kræver derimod ændring af forretningsordenen.
Udvalget for Forretningsordenen afgav den 8.
juni 2022 beretning om visse ændringer af Folketingets
udvalgsstruktur (beretning nr. 22, folketingsåret 2021-22).
Det fremgår bl.a. af beretningen, at Folketinget som
udgangspunkt fortsat vil følge princippet om at tage
udgangspunkt i ministrenes ressort, når udvalgenes
sagsområder skal fastsættes, præcis som det har
været praksis efter folketingsvalgene i 2011, 2015 og 2019.
Dog skal dette princip for fastsættelse af udvalgenes
sagsområder efter folketingsvalget 2022 og fremover suppleres
med de ønsker, grupperne måtte have til
udvalgsstrukturen. Derfor har folketingsgrupperne haft mulighed for
at komme med ønsker til helt nye udvalg, herunder udvalg med
et tværgående sagsområde eller eventuelt flere
udvalg inden for samme ministerområde.
Efter Folketingsvalget den 1. november 2022
blev det desuden på et gruppeformandsmøde den 10.
november 2022 besluttet, at der i Folketingets møde den 16.
november 2022 alene skulle nedsættes de udvalg m.v., som
kunne og burde nedsættes uafhængigt af
regeringsdannelsen, nemlig Udvalget for Forretningsordenen,
Udvalget til Valgs Prøvelse, Finansudvalget,
Epidemiudvalget, Europaudvalget og Det Udenrigspolitiske
Nævn. De resterende udvalg og delegationer skulle derimod
først nedsættes efter regeringsdannelsen og efter en
fornyet drøftelse i Udvalget for Forretningsordenen. Det
fremgår endelig af betænkning og indstilling nr. B 4
afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 5. december 2022, at
man ved nedsættelsen af de øvrige stående udvalg
og delegationer ville nedsætte samtlige stående udvalg
på ny (men ikke Det Udenrigspolitiske Nævn), jf.
også § 4, stk. 2, i folketingsbeslutning af 13. december
2022.
Udvalgets overvejelser vedrørende
oprettelsen af stående udvalg
Ved kgl. resolution af 15. december 2022 er
flere ministeriers navne og ressortområder blevet
ændret.
Med udgangspunkt i den hidtil gældende
praksis om, at Folketinget i et vist omfang tilstræber at
spejle ministeriernes ressort i udvalgenes sagsområder, fik
Udvalget for Forretningsordenen den 15. december 2022 forelagt et
notat med forslag til justeringer i de hidtil eksisterende 27
stående udvalgs sagsområder (UFO alm. del - bilag 14).
Udvalget for Forretningsordenen har på baggrund af
drøftelser på to udvalgsmøder den 16. december
2022 truffet beslutning om, at de hidtil eksisterende 27
stående udvalg - med enkelte justeringer i udvalgenes navne
og sagsområder - opretholdes. Udvalget har endvidere på
mødet den 16. december 2022 besluttet, at Indenrigs- og
Boligudvalget nedlægges, at der i stedet oprettes et
indenrigsudvalg og et boligudvalg, og at der oprettes to nye
udvalg, henholdsvis et udvalg vedrørende digitalisering og
it og et ældreudvalg.
Boligudvalget
Boligområdet er gennem de seneste ca. 10
år ofte blevet flyttet fra udvalg til udvalg, som
følge af at området har hørt under skiftende
ministeriers ressort. Politikområdet har f.eks. både
haft sit eget selvstændige udvalg og været en del af
større udvalg (Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalget, Transport-, Bygnings- og Boligudvalget og senest
Indenrigs- og Boligudvalget). På den baggrund har Udvalget
for Forretningsordenen truffet beslutning om, at der oprettes et
selvstændigt boligudvalg.
Boligudvalget får følgende
sagsområde: Byggeri og bygninger, herunder byggeloven og
bygningsreglementet, almene boliger, studie- og ungdomsboliger,
friplejeboliger, privat udlejning, andelsboligforeninger m.v. og
ejerlejligheder, byfornyelse og indsatsen mod parallelsamfund. De
af Folketinget prioriterede EU-sager inden for udvalgets
sagsområder.
Indenrigsudvalget
I kgl. resolution af 15. december 2022
overføres indenrigsområdet til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. I stedet for at oprette et tilsvarende samlet
indenrigs- og sundhedsudvalg besluttede Udvalget for
Forretningsordenen den 16. december 2022 at bevare det hidtil
eksisterende Sundhedsudvalg med det hidtil gældende
sagsområde. Derudover besluttede udvalget, at der oprettes et
selvstændigt indenrigsudvalg, som særskilt kan
beskæftige sig med bl.a. kommuners og regioners opgaver
m.v.
Indenrigsudvalget får følgende
sagsområde: Indenrigsområdet, herunder kommunernes og
regionernes styrelse, kommunale fællesskaber m.v., kommuners
og regioners opgaver, kommunal udligning, bevillinger og generelle
tilskud til kommuner og regioner, valglovgivning, folkeregistrering
m.v. De af Folketinget prioriterede EU-sager inden for udvalgets
sagsområder.
Udvalget for Digitalisering og
It
I kgl. resolution af 15. december 2022
oprettes et Ministerium for Digitalisering og Ligestilling, bl.a.
med sagsområder fra Finansministeriet (digitalisering og it
m.m.), Indenrigs- og Boligministeriet (Danmarks Statistik) og
Erhvervsministeriet (digitalisering i erhvervslivet m.m.).
Desuden har SF i en henvendelse til Udvalget
for Forretningsordenen (UFO alm. del - bilag 12) foreslået at
oprette et digitaliserings- og it-udvalg, der i samspil med andre
udvalg skal have til opgave at arbejde bredt med de udfordringer,
det digitale samfund skaber.
Udvalget for Forretningsordenen besluttede
på den baggrund, at der oprettes et udvalg for digitalisering
og it med følgende sagsområde: Sager
vedrørerende it, digitalisering af den offentlige og den
private sektor, herunder Digitaliseringsstyrelsen, databeskyttelse,
dataetik, borgernes rettigheder i den digitale verden m.v. og
Danmarks Statistik. De af Folketinget prioriterede EU-sager inden
for udvalgets sagsområde.
Ifølge SF's oplæg til Udvalget
for Forretningsordenen bør it- og digitalisering principielt
ses som et tværgående emne, der i stigende grad
hører til under mange forskellige politikområder.
F.eks. kan spørgsmål vedrørende cybersikkerhed
have en relevans for både Forsvarsudvalget, Retsudvalget og
Udvalget for Digitalisering og It. På den baggrund
foreslår Udvalget for Forretningsordenen, at Udvalget for
Digitalisering og It, når det er relevant, arbejder sammen
med andre udvalg, og at udvalget kan drøfte sager og forslag
på andre udvalgs sagsområder ud fra et
digitaliseringsperspektiv.
Ældreudvalget
Med kgl. resolution af 15. december 2022
ændres Social- og Ældreministeriet til Social-, Bolig-
og Ældreministeriet. Der bliver udnævnt en
ældreminister, som får ressortansvaret for
ældreområdet, mens den departementale ekspedition af
sagerne sker i Social-, Bolig- og Ældreministeriet under
ældreministerens ledelse og ansvar.
På den baggrund besluttede Udvalget for
Forretningsordenen, at der oprettes et selvstændigt
ældreudvalg med følgende sagsområde: Sager
vedrørende ældreområdet, hjælp og
støtte m.v. til ældre, plejehjem og beskyttede
boliger. De af Folketinget prioriterede EU-sager inden for
udvalgets sagsområder.
Det hidtil eksisterende Social- og
Ældreudvalg bliver som en konsekvens heraf til
Socialudvalget.
Udvalgets overvejelser vedrørende
Miljø- og Fødevareudvalget
Udvalget besluttede desuden at opretholde
Miljø- og Fødevareudvalget som udvalg for både
miljø- og fødevareområdet, selv om der med
kgl. resolution af 15. december 2022 fortsat vil være
både en miljøminister og en minister for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Miljø- og
Fødevareudvalget har ved tidligere lejligheder givet udtryk
for et ønske om et samlet udvalg, og der var i Udvalget for
Forretningsordenen opbakning til synspunktet om, at denne
konstruktion giver politisk mening.
Udvalgets overvejelser vedrørende
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Udvalget besluttede endelig, at Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget opretholdes, selv om sager
vedrørende globalt klimasamarbejde og forhandlinger med kgl.
resolution af 15. december 2022 henlægges til ministeren for
udviklingssamarbejde og global klimapolitik. Den departementale
ekspedition af disse sager skal fortsat foregå i Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet, men under ledelse af ministeren
for udviklingssamarbejde og global klimapolitik. Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget vil således fremover få et
sagsområde, der svarer til både klima-, energi- og
forsyningsministerens ressort og - i tillæg til dette - den
del af ministeren for udviklingssamarbejde og global klimapolitiks
ressort, der vedrører globalt klimasamarbejde og
forhandlinger. Udvalget besluttede derfor, at »globalt
klimasamarbejde og forhandlinger« som noget nyt
anføres eksplicit i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets
sagsområde.
Kommende evaluering af
udvalgsstrukturen
Med de beskrevne ændringer i udvalgenes
antal, navne og sagområder nedsættes i alt 30
stående udvalg, det vil sige i alt 3 udvalg mere end de
hidtil eksisterende 27 stående udvalg. Det kan dog - bl.a. i
lyset af den ændrede parlamentariske situation efter
Folketingsvalget den 1. november 2022 - være svært at
vurdere, hvorvidt de 30 stående udvalg, der nu bliver nedsat,
er de mest hensigtsmæssige. Der vil, når Folketinget
har arbejdet i et stykke tid, måske tegne sig et klarere
billede af, om der kan opnås en synergieffekt ved en anden
udvalgsstruktur, f.eks. ved at slå visse udvalg sammen.
Derudover har der i den forgangne valgperiode
været drøftelser - både i Udvalget for
Forretningsordenen og i kredsen af gruppeformænd - om,
hvorvidt man kan organisere folketingsarbejdet således, at
arbejdsbelastningen for det enkelte folketingsmedlem bliver
mindre.
I lyset af disse overvejelser ønsker
Udvalget for Forretningsordenen i foråret 2023 at evaluere
udvalgsstrukturen og i den forbindelse - med input fra
folketingsgrupperne - at overveje og eventuelt beslutte, om der med
virkning fra folketingsåret 2023-24 skal foretages
justeringer i udvalgenes antal, navne og sagsområder.
Indstilling
Herefter indstiller udvalget de i nedenstående forslag til
folketingsbeslutning indeholdte ændringer af
forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Opdeling af Indenrigs- og Boligudvalget
og oprettelse af Udvalget for Digitalisering og It og
Ældreudvalget)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som
vedtaget den 17. december 1953 og ændret senest den 13.
december 2022, foretages følgende ændringer:
1. § 7,
stk. 1, affattes således:
»Ved begyndelsen af hver folketingssamling
(jf. § 2, stk. 2) nedsættes følgende
stående udvalg:
1) Udvalget for
Forretningsordenen.
2) Udvalget til
Valgs Prøvelse.
3)
Beskæftigelsesudvalget.
4)
Boligudvalget.
5) Børne-
og Undervisningsudvalget.
6)
Epidemiudvalget.
7)
Erhvervsudvalget.
8)
Europaudvalget.
9)
Finansudvalget.
10)
Forsvarsudvalget.
11)
Færøudvalget.
12)
Grønlandsudvalget.
13)
Indenrigsudvalget.
14)
Indfødsretsudvalget.
15)
Kirkeudvalget.
16) Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget.
17)
Kulturudvalget.
18)
Ligestillingsudvalget.
19)
Miljø- og Fødevareudvalget.
20)
Retsudvalget.
21)
Skatteudvalget.
22)
Socialudvalget.
23)
Sundhedsudvalget.
24)
Transportudvalget.
25) Uddannelses-
og Forskningsudvalget.
26)
Udenrigsudvalget.
27)
Udlændinge- og Integrationsudvalget.
28) Udvalget for
Digitalisering og It.
29) Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
30)
Ældreudvalget.«
2. I
§ 7, stk. 5, 1. pkt., ændres
»nr. 1-27« til: »nr. 1-30«, og »10-12
og 14-27« til: »10-13 og 15-30«.
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft den 23.
december 2022.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at det hidtil eksisterende
Indenrigs- og Boligudvalg opdeles i henholdsvis Indenrigsudvalget
og Boligudvalget. Herudover nedsættes henholdsvis Udvalget
for Digitalisering og It og Ældreudvalget som nye udvalg.
Folketinget nedsætter herefter ved begyndelsen af hver
folketingssamling de 30 stående udvalg, som er nævnt i
den foreslåede affattelse af § 7, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til de indledende
bemærkninger.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af det nyaffattede § 7, stk. 1.
Til § 2
Det foreslås, at ændringen
træder i kraft den 23. december 2022. Det forudsættes,
at samtlige stående udvalg, jf. forretningsordenes § 7,
stk. 1, nedsættes herefter, jf. også § 4, stk. 2,
i folketingsbeslutning af 13. december 2022.
Søren Gade (V) fmd. Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Jeppe Søe (M) Karsten
Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD) Anne Paulin (S) Jens
Joel (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Peder Hvelplund
(EL) Annette Lind (S) Hans Christian Schmidt (V) Sophie
Løhde (V) Lars Christian Lilleholt (V) Peter Skaarup (DD)
Lise Bech (DD) Mai Mercado (KF) Ole Birk Olesen (LA) Henrik
Frandsen (M)
Radikale Venstre, Alternativet, Nye
Borgerlige, Dansk Folkeparti, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
| Socialdemokratiet (S) | 50 | |
| Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
| Moderaterne (M) | 16 | |
| Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
| Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
| Liberal Alliance (LA) | 14 | |
| Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
| Enhedslisten (EL) | 9 | |
| Radikale Venstre (RV) | 7 | |
| Alternativet (ALT) | 6 | |
| Nye Borgerlige (NB) | 5 | |
| Dansk Folkeparti (DF) | 5 | |
| Siumut (SIU) | 1 | |
| Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
| Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
| Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
| Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |