Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 27. april 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, DF, SIU, IA og SP) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at bødens størrelse sat over for
indtægt betyder noget for den, der idømmes
bøden.
Det er åbenlyst, at hvis man har en
lavere indtægt, betyder en bøde på 2.000 kr.
mere, end den gør for den, der tjener godt. Hvis tanken er,
at bøder skal være præventive og føre
til, at handlingen ikke gentages, bør bøder
være forskellige, fordi de betyder noget forskelligt for de
mennesker, som overtræder loven. Når en bødes
størrelse er ens for alle, vil personer med de bedste
indtægter have mindre incitament til at overholde loven, idet
en bøde blot kan tages som en afgift.
SF ønsker derfor at indføre
indtægtsdifferentierede bøder. Det skaber lighed for
loven, når bøden er tilpasset økonomien,
akkurat som når der udstedes en bøde svarende til en
månedsløn ved spirituskørsel. Her mister alle
det samme så at sige, nemlig en månedsløn, men
betaler altså forskellige beløb.
Princippet med
indtægtsdifferentierede bøder er dermed ikke et
princip, der er ukendt i dansk lovgivning, da det allerede findes,
når det handler om spirituskørsel.
Desuden er det et princip, der findes i
mere udstrakt grad i Finland og Sverige, som er nogle af de lande,
Danmark normalt sammenligner sig med. Derfor bør det
også være muligt i en dansk kontekst at finde frem til
en model, der kan fungere, og som ikke skaber tung administration.
SF's anbefaling er derfor, at der nedsættes et udvalg
på området, som skal foreslå en model for
indtægtsdifferentierede bøder.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 31.
januar 2023 og var til 1. behandling den 21. marts 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Bjørn Brandenborg (S) Fie
Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Sand Kjær (S)
Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang
Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik
Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA) fmd. Sólbjørg Jakobsen
(LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Niels
Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid
Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl
(ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
| Socialdemokratiet (S) | 50 | |
| Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
| Moderaterne (M) | 16 | |
| Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
| Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
| Liberal Alliance (LA) | 14 | |
| Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
| Enhedslisten (EL) | 9 | |
| Radikale Venstre (RV) | 7 | |
| Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
| Alternativet (ALT) | 6 | |
| Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
| Siumut (SIU) | 1 | |
| Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
| Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
| Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
| Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |