Fremsat den 6. oktober 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension
(Særlig adgang til oplysninger fra
Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension m.v.)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 707 af 26. april 2021, §
12 i lov nr. 876 af 12. maj 2021, § 4 i lov nr. 1160 af 8.
juni 2021 og § 3 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021, foretages
følgende ændringer:
1. Overskriften før § 26 p affattes
således:
»Oplysninger fra
Rigsarkivet og beregning af samlet anciennitet«.
2. I
§ 26 p indsættes før
stk. 1 som nye stykker:
»Efter anmodning fra en ansøger af
tidlig pension udleverer Rigsarkivet oplysninger om den
pågældende til brug for Udbetaling Danmarks behandling
af ansøgningen om tidlig pension.
Stk. 2.
Rigsarkivets afgørelse om udlevering kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 3.
3. I
§ 33 f, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »kapitel 4 a«: »og 4
b«.
4. I
§ 49, stk. 4, udgår:
»§ 48 a, stk. 1,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. november 2021.
Stk. 2. Anmodninger om
oplysninger til brug for en ansøgning om tidlig pension
efter arkivlovens §§ 39 a og b om ret til indsigt i egne
oplysninger, som er indgivet i perioden fra 1. august 2021 og
indtil lovens ikrafttræden, og som ikke er
færdigbehandlede, behandles efter § 26 p, stk. 1 og 2, i
lov om social pension, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkt | 2.1. | Særlig adgang til oplysninger hos
Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til
databeskyttelsesforordningen | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
gøre det muligt for Rigsarkivet uafhængigt af
arkivlovens regler om egenacces at udlevere oplysninger om personen
selv til en person, der har ansøgt om tidlig pension hos
Udbetaling Danmark. For at hjælpe ansøgere af tidlig
pension har Rigsarkivet udviklet en særlig , der giver
mulighed for at anmode om supplerende dokumentation til brug for
opgørelse af anciennitet på arbejdsmarkedet blandt et
udvalg af relevante oplysninger fra et udvalg af offentlige
registre. Det er frivilligt, om en ansøger af tidlig pension
vil benytte sig af den særlige blanket.
Lov nr. 2202 af 29. december 2020 om
ændring af lov om social pension og forskellige andre love,
der gennemførte aftalen om en ny ret til tidlig pension fra
oktober 2020, trådte i kraft den 1. januar 2021.
Fra 1. august 2021 har det været muligt
for personer med mangeårig tilknytning til arbejdsmarkedet at
ansøge om ret til tidlig pension hos Udbetaling Danmark.
Efter loven opnås ret til tidlig pension
på baggrund af personens anciennitet på arbejdsmarkedet
i et bestemt antal år fra vedkommende er 16 år og frem
til, at personen som hovedregel har 6 år til
folkepensionsalderen. Udbetaling Danmark, der administrerer
ordningen, indhenter i vid udstrækning oplysninger fra
offentlige registre, der kan dokumentere ancienniteten fra
arbejdsmarkedet (oplysninger om beskæftigelse, modtagelse af
visse ydelser mv.). Der er imidlertid en hel række
oplysninger, som personen selv vil skulle dokumentere. Det kan
være oplysninger, som ansøgere er i besiddelse af, men
det kan også være oplysninger, som myndigheder har
indleveret til Rigsarkivet. Fra 1. august 2021 har det været
muligt for ansøgere af tidlig pension efter arkivlovens
regler om adgang til egne personoplysninger at anvende den
særlige blanket.
Med dette lovforslag skabes de
lovgivningsmæssige rammer for, at ansøgere af tidlig
pension kan anmode Rigsarkivet om personoplysninger til brug for en
ansøgning om tidlig pension uden at skulle anvende
arkivlovens bestemmelser om egenacces. Dermed vil det være
muligt hurtigere at udlevere sådanne oplysninger.
Derudover indeholder lovforslaget forslag til
lovtekniske rettelser, der skal rette op på henvisningsfejl i
reglerne om tidlig pension. Der henvises til de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 3 og 4.
2. Lovforslagets
hovedpunkt
2.1. Særlig
adgang til oplysninger hos Rigsarkivet for ansøgere af
tidlig pension
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af §§ 26 h-26 q i
lov om social pension, hvordan anciennitet på arbejdsmarkedet
opgøres og dokumenteres i forbindelse med en
ansøgning om tidlig pension. Tidlig pension kan opnås
i op til 3 år forud for folkepensionsalderen. En af
betingelserne for ret til tidlig er, at personen har en lang
forudgående tilknytning til arbejdsmarkedet.
Ordningen er baseret på, at den i videst
muligt omfang skal kunne administreres digitalt herunder, at
ancienniteten skal kunne beregnes på grundlag af oplysninger
fra en række offentlige systemer og registre, først og
fremmest oplysninger om indbetaling af bidrag til ATP, som
afspejler en tilknytning til arbejdsmarkedet. I det omfang, der
ikke foreligger registerdata om f.eks. perioder med arbejde,
arbejdsløshedsdagpenge eller sygedagpenge, vil disse
perioder alligevel kunne tælle med ved opgørelsen af
anciennitetskravet, såfremt personen selv kan dokumentere at
have haft en relevant tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det fremgår af den gældende §
26 p, stk. 1, at en person, som optjener anciennitet som
lønmodtager eller selvstændigt erhvervsdrivende og
anciennitet fra en eller flere andre ydelser, jf. §§ 26
i-26 o, vil få beregnet en samlet anciennitet på
baggrund af de enkelte ydelser, som vil indgå hver især
med en forholdsmæssig andel på baggrund af timetal
eller perioder, som ydelsen er udbetalt i dog således, at der
højst kan optjenes 1 års samlet anciennitet pr.
kalenderår.
Det fremgår af de gældende regler
om tidlig pension, at det er personen, der ansøger om tidlig
pension, der skal fremskaffe supplerende dokumentation for
anciennitet på arbejdsmarkedet, når de oplysninger, som
Udbetaling Danmark indhenter i forbindelse med ansøgning om
tidlig pension og uden yderligere information fra personen, ikke er
tilstrækkelige.
Efter §§ 39 a og b i arkivloven har
en borger ret til indsigt i egne personoplysninger (egenacces), som
bl.a. indebærer, at når en borger søger
oplysninger om sig selv via arkivloven, skal den myndighed, som
oprindeligt har behandlet de pågældende oplysninger,
træffe afgørelse om indsigt. Herudover skal
Datatilsynet i særlige tilfælde samtykke til udlevering
af oplysninger, jf. arkivlovens § 34. Anmodninger om egenacces
skal sagsbehandles i den rækkefølge, de indsendes til
Rigsarkivet.
Rigsarkivets afgørelser efter
arkivlovens § 39 b kan påklages til
Kulturministeriet.
Videre fremgår det af § 12 k, stk.
2, i lov om Udbetaling Danmark, at Udbetaling Danmark efter §
11 a, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område kan indhente nødvendige oplysninger
på individniveau, der er overført til bevaring i
Rigsarkivet, til brug for opgørelse af anciennitet efter
kapitel 3 b i lov om social pension.
Bestemmelsen gør det også muligt
for Udbetaling Danmark at indhente nødvendige oplysninger
på individniveau fra Rigsarkivet, som ikke er tilgået
Udbetaling Danmark fra andre offentlige registre.
Fra 15. september 2021 er der, for at
udlevering af oplysninger fra Rigsarkivet kan foregå
hurtigere, end det er muligt efter arkivlovens regler om egenacces,
etableret en midlertidig ordning, hvorefter Udbetaling Danmark
indhenter de oplysninger fra Rigsarkivet, som en person har anmodet
om på den særlige blanket til brug en ansøgning
om tidlig pension. Udbetaling Danmark indhenter oplysningerne efter
forudgående samtykke fra personen med hjemmel i § 12 k,
stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark. Udleveringen af oplysningerne
til Udbetaling Danmark træder i stedet for udlevering af
oplysningerne til borgeren.
Det er Udbetaling Danmark, der til brug for
ansøgninger om tidlig pension vurderer, om de indhentede
oplysninger er tilstrækkelig dokumentation for anciennitet
for den periode, de vedrører. Fremlægger
ansøgeren af tidlig pension af den ene eller anden grund
ikke tilstrækkelig supplerende dokumentation for perioder,
hvor opgørelsen fra Udbetaling Danmark viser, at der er
perioder med manglende dokumentation for arbejdsmarkedstilknytning,
kan sagen blive afgjort på det foreliggende grundlag, jf.
princippet i § 11 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Rigsarkivet opbevarer en lang række
arkivalier fra andre myndigheder, herunder data fra offentlige
myndigheders registre, som er slettet hos myndighederne selv. Nogle
arkivalier vil være mere relevante end andre i forhold til at
dokumentere anciennitet på arbejdsmarkedet til brug for en
ansøgning om tidlig pension.
Rigsarkivet, Udbetaling Danmark og
Beskæftigelsesministeriet har i samarbejde identificeret,
hvilke data fra offentlige registre afleveret til Rigsarkivet, der
vil være særligt relevante i forbindelse med
oplysninger til brug for en ansøgning om tidlig pension.
På baggrund heraf har det siden 1. august 2021 været
muligt for ansøgere af tidlig pension at anvende en
særlig blanket på Rigsarkivets hjemmeside til at anmode
om supplerende oplysninger fra et udvalg af offentlige registre til
brug for ansøgningen efter arkivlovens regler om egenacces.
De oplysninger, som personen kan anmode om via denne
løsning, er blandt andet oplysninger fra det centrale
skatteyderregister, personindkomstregisteret og
sygedagpengeregisteret. Det vil kunne være oplysninger om
perioder som lønmodtager uden ATP-bidrag, lærling,
elev eller uddannelse med løn, arbejde som 16- eller
17-årig, selvstændig erhvervsdrivende, medarbejdende
ægtefælle, aftjent værnepligt, civil
militærnægter, arbejdsløshedsdagpenge,
sygedagpenge, barselsdagpenge, dagpenge ved pasning af alvorligt
sygt barn, feriedagpenge og ydelse for tabt arbejdsfortjeneste.
Blanketløsningen er egnet til at vejlede personen om, hvilke
relevante oplysninger til en ansøgning om tidlig pension,
der er hos Rigsarkivet. Det er frivilligt for en ansøger af
tidlig pension, om vedkommende vil anvende blanketten til at anmode
om oplysninger. Personer, der er fritaget fra at anvende digitale
løsninger, kan henvende sig hos Rigsarkivet og få
udleveret oplysninger på anden vis end ved at anvende den
særlige blanket hos Rigsarkivet.
Ansøgere af tidlig pension får af
Udbetaling Danmark tilsendt et overblik i form af en
anciennitetsopgørelse over, hvilke registeroplysninger
Udbetaling Danmark har indhentet automatisk, og hvor der mangler
dokumentation for anciennitet, som eventuelt kan tælle med i
opgørelsen.
Da Udbetaling Danmark efter de gældende
regler skal behandle en ansøgning om tidlig pension inden
for 6 måneder fra ansøgningstidspunktet, er der behov
for, at de relevante oplysninger hurtigt kan indhentes fra
Rigsarkivet.
Det foreslås, at der etableres en
lovhjemmel, som vil give mulighed for, at Rigsarkivet efter
anmodning fra en ansøger af tidlig pension udleverer
oplysninger om den pågældende til den
pågældende til brug for Udbetaling Danmarks behandling
af ansøgningen om tidlig pension. Rigsarkivet vil dermed
kunne behandle anmodninger om oplysninger fra personer, der har
ansøgt om tidlig pension, efterhånden som de kommer
ind. Det betyder, at anmodningerne ikke skal ind i den
øvrige række af anmodninger om oplysninger, som er
indgivet efter de gældende regler i arkivloven om egenacces.
Det vil endvidere betyde, at anmodninger om oplysninger, som er
omfattet af bestemmelsen, ikke skal afgøres af den
myndighed, som oprindeligt har behandlet de pågældende
oplysninger, jf. arkivlovens § 39 a. Rigsarkivet vil i
tvivlstilfælde, inden der træffes afgørelse om
udlevering af oplysninger, høre Udbetaling Danmark om,
hvorvidt de oplysninger, som ansøger af tidlig pension
anmoder om, er relevante for en ansøgning om tidlig pension.
Det kan f.eks. være, hvor ansøger af tidlig pension
ikke har anvendt den særlige blanket til at anmode om
oplysninger, og vedkommende anmoder om oplysninger, der ikke er en
del af de oplysninger, der indgår i blanketten.
Det foreslås således, at der i
§ 26 p i lov om social pension indsættes en bestemmelse,
hvorefter Rigsarkivet efter anmodning fra en ansøger af
tidlig pension udleverer oplysninger om den pågældende
til brug for Udbetaling Danmarks behandling af personens
ansøgning om tidlig pension. Når personen har
fået udleveret de oplysninger, som vedkommende har anmodet
om, kan personen sende oplysningerne til Udbetaling Danmark, som i
den enkelte sag vil skulle vurdere, om de indhentede oplysninger er
tilstrækkelig dokumentation af anciennitet for den periode,
de vedrører.
Det antages, at det fortrinsvis vil være
oplysninger langt tilbage i tid, hvor der er behov for, at
ansøgere af tidlig pension henter yderligere oplysninger hos
Rigsarkivet.
Hjemlen giver mulighed for, at der eventuelt
vil kunne etableres en hel eller delvis digital
selvbetjeningsløsning, så personen i endnu
højere grad, end det er tilfældet med
blanketløsningen, kan betjene sig selv og hurtigt få
et svar.
Videre foreslås indsat en bestemmelse
som et nyt stykke 2 i § 26 p om, at Rigsarkivets
afgørelse om udlevering af oplysninger ikke skal kunne
påklages til anden administrativ myndighed. Det vurderes ikke
at være betænkeligt at afskære klageadgangen,
idet en person, der har ansøgt om tidlig pension, dels ikke
er bundet af at anvende den særlige blanket til at
søge om oplysninger til brug for dokumentation til en
ansøgning om tidlig pension efter den foreslåede
bestemmelse og derfor ikke er begrænsede i adgangen til
relevante oplysninger til brug for en ansøgning om tidlig
pension, dels har mulighed for at søge om oplysninger via
arkivlovens regler i §§ 39 a og b om egenacces.
Udbetaling Danmarks afgørelser om
tidlig pension vil kunne påklages til Ankestyrelsen, som kan
vurdere, om sagen er tilstrækkeligt oplyst.
For nærmere om den foreslåede
ændring af § 26 p i lov om social pension, henvises til
lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Forholdet til
databeskyttelsesreglerne
Lov om social pensions § 26 p, stk. 1 og
2, som foreslået ved denne lovs § 1, nr. 2,
indebærer en særlig proces for håndteringen af
indsigtsanmodninger, der modtages af Rigsarkivet fra personer, der
anmoder om oplysninger til brug for en ansøgning om tidlig
pension.
Det følger af
databeskyttelsesforordningens artikel 15, at den registrerede har
ret til indsigt. Det indebærer, at den registrerede har ret
til at få den dataansvarliges bekræftelse på, om
personoplysninger behandles om den pågældende, jf.
artikel 15, stk. 1. I bekræftende fald har den registrerede
ret til at få en række kontekstuelle oplysninger om
behandlingen, jf. artikel 15, stk. 1, litra b-h. Den registrerede
har derudover ret til adgang til personoplysningerne i form af en
kopi af de personoplysninger, der behandles, jf. artikel 15, stk.
3. Det er den enkelte dataansvarlige, der træffer
afgørelse om indsigt efter bestemmelsen. Det indebærer
f.eks., at offentlige arkiver, der behandler personoplysninger, vil
være forpligtet efter artikel 15.
Den proces, der følger af den
foreslåede § 26 p, stk. 1 og 2, indebærer, at
Rigsarkivet vil udlevere personoplysninger til en ansøger af
tidlig pension uden at informere om kontekstuelle oplysninger om
behandlingen, det vil blandt andet sige uden at iagttage de
nærmere krav om information, der er stillet i
databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, litra b og
e-g.
Rigsarkivet vil således ikke i
forbindelse med den enkelte persons anmodning om egne
personoplysninger tage stilling til, hvilke kategorier af
personoplysninger der behandles. Endvidere vil Rigsarkivet ikke i
forbindelse med udleveringen efter den foreslåede ordning
informere om retten til at anmode den dataansvarlige om
berigtigelse eller sletning af personoplysninger eller
begrænsning af behandling af personoplysninger
vedrørende den registrerede eller retten til at gøre
indsigelse mod en sådan behandling, retten til at indgive en
klage til en tilsynsmyndighed, eller hvorfra personoplysningerne
stammer.
Det følger af
databeskyttelsesforordningens artikel 89, stk. 3, at når
personoplysninger behandles til arkivformål i samfundets
interesse, kan medlemsstaternes nationale ret fastsætte
undtagelser fra de rettigheder, der er omhandlet i artikel 15-16 og
18-21, under iagttagelse af de betingelser og garantier, der er
omhandlet artikel 89, stk. 1, såfremt sådanne
rettigheder sandsynligvis vil gøre det umuligt eller i
alvorlig grad hindre opfyldelse af de specifikke formål, og
sådanne formål er nødvendige for at opfylde
formålene. Det følger af artikel 89, stk. 1, at
behandling til arkivformål i samfundets interesse skal
være underlagt fornødne garantier for registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder i overensstemmelse med
forordningen. Disse garantier skal sikre, at der er truffet
tekniske og organisatoriske foranstaltninger, særligt ift.
dataminimering.
Den foreslåede § 26 p, stk. 1 og 2,
i lov om social pension indebærer, at der fastsættes en
række undtagelser til databeskyttelsesforordningens artikel
15 med hjemmel i artikel 89, stk. 3. Det skyldes, at undtagelserne
indebærer, at processen for håndtering af
indsigtsanmodninger er anderledes end den, der følger af
artikel 15.
Det vurderes, at de fornødne garantier
for den registreredes rettigheder og frihedsrettigheder er sikret.
Der lægges i den forbindelse vægt på, at
personen, der anmoder om indsigt efter den foreslåede
bestemmelse, ikke dermed afskæres fra at udøve sin ret
til indsigt herunder indsigt efter bestemmelserne om egenacces i
arkivloven.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget afsættes der i alt 12,1
mio. kr. til etablering og drift i 2021 og 2022 af en ny ordning i
Rigsarkivet til understøttelse af ansøgere af tidlig
pension. Rigsarkivet vil med den nye løsning kunne
være personer behjælpelige med at finde supplerende
oplysninger, der kvalificerer opgørelsen af personens
anciennitet ved ansøgning om tidlig pension. Udgiften er
baseret på en forventning om, at Rigsarkivet kan behandle op
til samlet i alt 28.500 anmodninger fra personer i 2021 og 2022.
Udgifterne finansieres af de opførte midler på §
35.11.19. Regeringsreserven og fordeles med 3,0 mio. kr. i 2021,
hvoraf 0,3 mio. kr. vedrører løn, og 9,1 mio. kr. i
2022, hvoraf 6,4 mio. kr. vedrører løn.
De statslige merudgifter til Rigsarkivet i
2021 indarbejdes på lov om tillægsbevilling for 2021
på konto § 21.32.01. Rigsarkivet.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter. Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for kommunerne og regionerne. Der er taget stilling
til de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning. Nedenfor
gennemgås de principper, der er relevante for
lovforslaget.
Forslaget lever i det væsentligste op
til princip 1 om enkle og klare regler.
Forslaget lever op til princip 2 om digital
kommunikation, idet en ansøger af tidlig pension har
mulighed for digitalt at anmode om oplysninger hos Rigsarkivet.
Lovforslaget indeholder dog ikke en pligt til, at ansøgere
skal anvende den digitale løsning, og personer, der ikke har
digitale kompetencer, vil kunne henvende sig til Rigsarkivet
på anden vis.
Forslaget lever i det væsentligste op
til princip 3-4 om automatisk sagsbehandling, da forslaget
åbner for at etablere en ordning, hvor en ansøger af
tidlig pension automatisk kan hente personlige oplysninger fra
registrene i Rigsarkivet i det omfang, det er muligt. Dog må
det antages, at der i det omfang, oplysninger skal findes i
papirarkivalier, vil være tidskrævende sagsbehandling
forbundet med at fremfinde oplysningerne.
Princip 5 og 6 om datasikkerhed og anvendelse
af offentlig it-infrastruktur vil blive fulgt, da Rigsarkivet vil
skulle overholde de eksisterende krav til datasikkerhed og regler
om webtilgængelighed for personer, når arkivalier
stilles til rådighed for personer og myndigheder.
Lovforslaget indeholder ikke elementer, hvor
princip 7 om forebyggelse af snyd er relevant.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget indeholder ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at de fem principper for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for nærværende lovforslag.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører, at de
administrative konsekvenser for borgerne bliver færre.
Ansøgere af tidlig pension kan allerede efter gældende
regler indhente oplysninger hos Rigsarkivet i det omfang, de mener,
at Rigsarkivet er i besiddelse af relevante oplysninger til brug
for dokumentation af anciennitet på arbejdsmarkedet.
Med forslaget skabes der mulighed for at
etablere en særlig ordning, der giver ansøgere af
tidlig pension en lettere og hurtigere adgang til oplysninger for
at kunne dokumentere personens anciennitet på arbejdsmarkedet
i forbindelse med en ansøgning om tidlig pension. Den
foreslåede bestemmelse indeholder ikke krav til, hvordan en
ansøger af tidlig pension skal anmode om yderligere
oplysninger, og oplysninger vil også kunne indhentes uden at
anvende den særlige blanket, som Rigsarkivet stiller til
rådighed.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlig
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. september 2021 til den 21. september 2021 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund,
Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), Arbejdsskadeforeningen AVS, BDO
Kommunernes Revision, Bedre Psykiatri, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Danmarks Statistik, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske A-kasser, Danske Advokater, Dansk
El-Forbund, Danmarks Frie Fagforening, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Metal, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Patienter, Danske Regioner,
Dansk Retspolitisk Forening, Danske Seniorer, Datatilsynet,
Deloitte, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervsstyrelsen, FA, Faglige seniorer, FH - Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finansrådet, Finanstilsynet, FOA,
Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring & Pension, Frie Funktionærer,
Frivilligrådet, FSR - Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Fødevareforbundet NNF, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL,
Kooperationen, Kristelig Fagbevægelse, LAFS - Landsforeningen
Af Fleks- og Skånejobbere, Landsforeningen for
førtidspensionister, LAP -Landsforeningen Af nuværende
og tidligere Psykiatribrugere, Lederne, Lægeforeningen,
Malerforbundet, Organisationen Danske Arkiver (ODA), Pension
Danmark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden, Rigsarkivet,
Rigsrevisionen, Rådet for psykisk sårbare på
arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen
af Lokalarkiver (SLA), SAND, SIND, Sundhedskartellet, Udbetaling
Danmark og Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Med lovforslaget afsættes en ramme
til implementering og drift hos Rigsarkivet på 3,0 mio. kr. i 2021 og 9,1 mio. kr. i 2022. Kommuner: Ingen Regioner: Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ja. Forslaget gør, at Rigsarkivet
hurtigt kan udlevere relevante oplysninger til borgere, der anmoder
herom til brug for en ansøgning om tidlig pension. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den gældende § 26 p i lov om social
pension har overskriften "Beregning af samlet anciennitet".
Baggrunden er, at den gældende
bestemmelse, som overskriften vedrører, handler om beregning
af samlet anciennitet på arbejdsmarkedet i forbindelse med en
ansøgning om tidlig pension.
Det foreslås, at overskriften ændres til "Oplysninger
fra Rigsarkivet og beregning af samlet anciennitet. "
Forslaget er en konsekvens af forslaget til
§ 1, nr. 2, hvori der foreslås indsat to nye stykker i
§ 26 p om oplysninger fra Rigsarkivet. Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
§ 26 p i lov om social pension indeholder
regler om beregning af samlet anciennitet for tilknytning til
arbejdsmarkedet for personer, som optjener anciennitet som
lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende og
anciennitet fra en eller flere andre ydelser. For en nærmere
beskrivelse af gældende ret om optjening og beregning af
anciennitet ved ansøgning om tidlig pension henvises til
pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 26 p
indsættes et nyt stk. 1,
hvorefter Rigsarkivet efter anmodning fra en ansøger af
tidlig pension udleverer oplysninger om den pågældende,
til brug for Udbetaling Danmarks behandling af ansøgningen
om tidlig pension.
Formålet med ændringen er at
gøre det muligt for ansøgere af tidlig pension at
få en hurtig adgang til supplerende oplysninger fra
Rigsarkivet til brug for en ansøgningen. Dermed skal en
ansøger af tidlig pension ikke anvende arkivlovens regler om
egenacces for at få adgang til egne personlysninger.
Forslaget vil medføre, at
ansøgere af tidlig pension, der har behov for yderligere
dokumentation for anciennitet på arbejdsmarkedet, og som
mener, at Rigsarkivet vil kunne hjælpe hermed, får
adgang til at få udleveret oplysninger uden at skulle anvende
reglerne i arkivloven om egenacces. Det foreslåede vil
betyde, at det vil være hurtigere for personer, der
ansøger om tidlig pension at få adgang til
oplysningerne.
Ansøgere af tidlig pension har mulighed
for at anvende den særlige blanket hos Rigsarkivet til brug
for supplerende dokumentation af anciennitet, men er ikke
afskåret fra at anmode om oplysninger til dokumentation for
anciennitet på anden vis, da bestemmelsen ikke indeholder
nærmere krav om, hvordan anmodning indgives.
Rigsarkivet vil ved tvivl om, hvorvidt en
ansøger af tidlig pensions anmodning om oplysninger er
relevant dokumentation af anciennitet høre Udbetaling
Danmark herom, inden der træffes afgørelse.
Det er Udbetaling Danmark, der i den enkelte
sag vil vurdere, om de indhentede oplysninger er
tilstrækkelig dokumentation af anciennitet for den periode,
de vedrører.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.2. om blanketløsningen.
Det foreslås endvidere, at der i §
26 p indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter Rigsarkivets afgørelse om udlevering ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed.
Virkningen er, at det ikke vil være
muligt at klage over Rigsarkivets afgørelse om udlevering af
oplysninger efter forslaget til stk. 1. Derimod vil Udbetaling
Danmarks afgørelser om tidlig pension efter gældende
regler kunne påklages til Ankestyrelsen, som kan vurdere, om
sagen er tilstrækkeligt oplyst.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.2.
Til nr. 3
Efter den gældende § 33 f, stk. 2,
i lov om social pension beregnes bidraget til den obligatoriske
pensionsordning med den procentsats, der er nævnt i § 33
g på grundlag af den beregnede pension efter reglerne i
kapitel 4 a efter fradrag af modtagerens eget ATP-bidrag, jf.
§ 33 a, stk. 3, og efter fradrag af modtagerens eventuelle
eget bidrag til en supplerende arbejdsmarkedspension, jf. § 33
b, stk. 2.
Det foreslås, at der i den
gældende § 33 f, stk. 2, 1.
pkt., indsættes en henvisning til kapitel 4 b.
Baggrunden er, at der i bestemmelsen alene
henvises til kapitel 4 a, som indeholder reglerne for beregning af
førtidspension og seniorpension.
Den foreslåede tilføjelse
betyder, at der i bestemmelsen også henvises til reglerne for
beregning af tidlig pension, da reglerne om beregning af ydelsen
til tidlig pension er fastsat i lovens kapitel 4 b.
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter og medfører ikke ændring af den
gældende retstilstand.
Til nr. 4
Efter den gældende § 49, stk. 4, 1.
pkt., i lov om social pension afrundes beløb, der er
nævnt i stk. 1, nr. 1, 3, 9, 10 og 13, § 48 a, stk. 1,
samt i § 69 til nærmeste kronebeløb, der kan
deles med 12.
Det foreslås, at henvisningen til §
48 a, stk. 1, i bestemmelsen udgår.
Baggrunden er, at de beløb i stk. 4, 1.
pkt., som skal afrundes til nærmeste hele beløb, der
kan deles med 12, er beløb, der er angivet som årlige
beløb. Beløbet i § 48 a, stk. 1, er et
månedligt beløb, og det er ikke hensigten, at det skal
afrundes på samme måde som beløb, der er angivet
som årlige beløb.
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter og medfører ikke ændring af den
gældende retstilstand.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 15. november
2021.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Det skyldes, at lov om
social pension ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Det foreslås i stk.
2, at anmodninger om oplysninger til brug for en
ansøgning om tidlig pension efter arkivlovens §§
39 a og b om ret til indsigt i egne personoplysninger, som er
indgivet i perioden fra 1. august 2021 og indtil lovens
ikrafttræden, og som ikke er færdigbehandlede, kan
behandles efter § 26 p, stk. 1 og 2, i lov om social pension,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
Forslaget betyder, at Rigsarkivets udlevering
af oplysninger til ansøgere af tidlig pension på
grundlag af anmodninger i perioden fra 1. august 2021 til
lovforslagets ikrafttræden ved anvendelse af blanketten
på Rigsarkivets hjemmeside eller tilsvarende anmodninger, som
ansøgere af tidlig pension på anden vis har
indgivettil brug for at dokumentere anciennitet i forbindelse med
en ansøgning om tidlig pension, vil kunne blive behandlet
efter bestemmelsen i forslaget til § 26 p, stk. 1 og 2, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
Det betyder, at ansøgeren af tidlig
pension ikke på ny vil skulle anmode Rigsarkivet om at
få udleveret oplysningerne efter de nye regler for at
få udleveret oplysningerne hurtigere.
Dermed behandles disse anmodninger
uafhængigt af øvrige anmodninger efter arkivlovens
§§ 39 a og b.
Rigsarkivets afgørelse om udlevering af
oplysninger vil ikke kunne påklages til anden administrativ
myndighed.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 707 af 26. april 2021, §
12 i lov nr. 876 af 12. maj 2021, § 4 i lov nr. 1160 af 8.
juni 2021 og § 3 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Overskriften før § 26 p affattes
således: | Beregning af samlet
anciennitet | | »Oplysninger
fra Rigsarkivet og beregning af samlet
anciennitet«. | | | | § 26 p. En
person, som optjener anciennitet som lønmodtager eller
selvstændigt erhvervsdrivende og anciennitet fra en eller
flere andre ydelser, jf. §§ 26 i-26 o, vil få
beregnet en samlet anciennitet på baggrund af de enkelte
ydelser, som vil indgå hver især med en
forholdsmæssig andel på baggrund af timetal eller
perioder, som ydelsen er udbetalt i, dog således at der
højst kan optjenes 1 års samlet anciennitet pr.
kalenderår. | | 2. I § 26 p indsættes før stk. 1
som nye stykker: »Efter anmodning fra en
ansøger af tidlig pension udleverer Rigsarkivet oplysninger
om den pågældende til brug for Udbetaling Danmarks
behandling af ansøgningen om tidlig pension. Stk. 2.
Rigsarkivets afgørelse om udlevering af oplysninger kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.« Stk. 1 bliver herefter stk. 3. | | | | § 33
f… Stk. 2.
Bidraget til den obligatoriske pensionsordning beregnes med den
procentsats, der er nævnt i § 33 g, på grundlag af
den beregnede pension efter reglerne i kapitel 4 a efter fradrag af
modtagerens eget ATP-bidrag, jf. § 33 a, stk. 3, og efter
fradrag af modtagerens eventuelle eget bidrag til en supplerende
arbejdsmarkedspension, jf. § 33 b, stk. 2. Bidraget afrundes
til nærmeste hele kronebeløb. | | 3. I § 33 f, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »kapitel
4 a«: »og 4 b«. | | | | § 49. Stk. 4. De
beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, 3, 9, 10 og 13,
§ 48 a, stk. 1, samt i § 69, afrundes til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med 12. De beløb, der er
nævnt i stk. 1, nr. 2, 5-8, 11 og 12, § 32 e, stk. 1, og
§ 32 h, stk. 2, 3. pkt., afrundes til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med 100. De beløb, der er
nævnt i stk. 1, nr. 4, afrundes til nærmeste
kronebeløb. | | 4. I § 49, stk. 4, udgår: »§
48 a, stk. 1,«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. november 2021. Stk. 2.
Anmodninger om oplysninger til brug for en ansøgning om
tidlig pension efter arkivlovens §§ 39 a og b om ret til
indsigt i egne oplysninger, som er indgivet i perioden fra 1.
august 2021 og indtil lovens ikrafttræden, og som ikke er
færdigbehandlede, behandles efter § 26 p, stk. 1 og 2, i
lov om social pension, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2. |
|