Skriftlig fremsættelse (27. januar
2022)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2021
(Lovforslag nr. L 108)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB)
formaliserer de bevillingsændringer, som i finansårets
løb er foretaget på forventet efterbevilling. FTB har
dermed en bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion. FTB
er udarbejdet med afsæt i de ressortfordelinger, der
følger af kongelig resolution af 19. november 2020 og
kongelig resolution af 21. januar 2021.
Bevillingsændringer på FTB for
2021
En stor del af
ændringerne i forhold til finansloven for 2021 har enten
tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag
eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2021 indeholder nettomerbevillinger
for i alt 81.281,2 mio. kr. i forhold til finansloven for 2021.
Bevillingsændringerne skyldes særligt vedtagelse af ny
lovgivning samt ekstraordinære udgifter som følge af
COVID-19, jf. tabel 1.
Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB21 | TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | 36.483,5 | Aktstykker | -4.659,1 | Ekstraordinære udgifter som
følge af COVID-19 | 55.152,1 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | 0,0 | Direkte efterbevilling | 850,5 | Andre bevillingsforslag | -6.545,8 | I alt | 81.281,2 |
|
Ændringer
der ikke optages på FTB for 2021
Økonomiske dispositioner i
finansåret, der foretages inden for allerede givne
bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke
på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv.
Da ændrede skøn mv. ikke
medtages på FTB, er der ikke nogen direkte sammenhæng
mellem saldoen på statens drifts-, anlægs- og
udlånsbudget (DAU-saldoen) på FTB og det endelige
resultat i statsregnskabet, som der udarbejdes skøn for i
Økonomisk Redegørelse, jf. tabel
2. I tabellen fremgår DAU-saldoen i FTB og
statsregnskabet samt det seneste skøn i december i perioden
fra 2011 til 2021.
Tabel
2. DAU-saldoen i 2011-2021 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | FTB | -35,1 | -89,5 | -16,1 | -11,1 | -3,2 | -35,5 | -16,9 | -2,0 | 8,0 | -62,1 | -128,01) | Skøn, ØR,december | -49,3 | -67,7 | -11,9 | -2,1 | 8,2 | -14,8 | 18,9 | 35,9 | 2,6 | -64,4 | -17,6 | Statsregnskab | -33,1 | -75,7 | 5,8 | 6,7 | 28,4 | -8,5 | 30,9 | 41,1 | 61,2 | -14,5 | -2) | 1) Underskuddet på FTB kan
henføres til det budgetterede DAU-underskud på 46,7
mia. kr. på FL21 (dec. 2020) samt en forøgelse af
underskuddet med 81,3 mia. kr. primært sfa. hjemlede
COVID-19-indsatser på FTB. Afvigelsen mellem FTB og
skønnet fra Økonomisk Redegørelse december kan
primært henføres til ændret
indtægtsskøn i forhold til det budgetterede på
FL21. | 2) Statsregnskabet for 2021
planlægges offentliggjort medio marts 2022. |
|
Specifikation af
bevillingsændringer på FTB 2021
Forslaget til lov om tillægsbevilling
for 2021 udviser nettomerbevillinger på 33.852,4 mio. kr.
under delloftet for driftsudgifter, nettomerbevillinger på
1.015,4 mio. kr. under delloftet for indkomstoverførsler,
nettomerbevillinger på 49.380,8 mio. kr. på udgifter
uden for loft samt nettomerindtægter på 2.967,4 mio.
kr. på indtægtsbudgettet, jf.
tabel 3.
Tabel
3. Hovedoversigt over FTB
2021 | Mio. kr.,
2021-pl |
| Delloftet for
driftsudgifter | Delloftet for
indkomst-overførsler | Udgifter uden for
loft | Indtægts-budget | § 1. Dronningen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl. | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 3. Folketinget | 0,0 | 0,0 | 47,5 | 0,0 | § 5. Statsministeriet | -0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 6. Udenrigsministeriet | 2,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 7. Finansministeriet | 1.057,6 | 0,0 | 451,6 | 0,0 | § 8. Erhvervsministeriet | 1.598,4 | 0,0 | 17.375,1 | 0,0 | § 9. Skatteministeriet | 599,4 | 0,0 | 2,0 | 0,0 | § 11. Justitsministeriet | 15.229,4 | 0,0 | -1.800,0 | 81,8 | § 12. Forsvarsministeriet | 1.055,0 | 0,0 | -5,2 | 0,0 | § 13. Indenrigs- og
Boligministeriet | 1.411,1 | 0,0 | 237.797,2 | 0,0 | § 14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet | 36,1 | 0,0 | 38,3 | 0,0 | § 15. Social- og og
Ældreministeriet | 459,5 | 0,0 | -236.097,5 | 0,0 | § 16. Sundhedsministeriet | 1.147,2 | 0,0 | -447,2 | 0,0 | § 17.
Beskæftigelsesministeriet | -88,2 | 1.269,4 | -1.109,5 | -62,6 | § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet | -396,4 | 32,8 | 0,0 | 0,0 | § 20. Børne- og
Undervisningsministeriet | 973,1 | 14,2 | 0,0 | 0,0 | § 21. Kulturministeriet | 976,4 | 0,0 | 9,0 | 0,0 | § 22. Kirkeministeriet | -0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 23. Miljøministeriet | 1.907,1 | 0,0 | 791,8 | 0,0 | § 24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri | 11.990,1 | 0,0 | -368,3 | 0,0 | § 28. Transportministeriet | 2.442,6 | 0,0 | 88,5 | 30,2 | § 29. Klima, Energi- og
Forsyningsministeriet | -643,7 | 0,0 | 27,5 | 207,6 | § 35. Generelle reserver | -5.906,3 | 0,0 | -3.000,0 | -1.520,5 | § 36. Pensionsvæsenet | 1,5 | -301,0 | 0,0 | 0,0 | § 37. Renter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 65,8 | § 38. Skatter og afgifter | 0,0 | 0,0 | 35.580,0 | 4.165,1 | l alt | 33.852,4 | 1.015,4 | 49.380,8 | 2.967,4 |
|
De
væsentligste bevægelser under delloftet for
driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter
uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
1. Oversigt over
væsentlige bevægelser under delloftet for
driftsudgifter
Nettomerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 1.057,6 mio. kr.
kan primært henføres til merudgifter til EU-bidraget
vedr. moms og BNI på 1.050,9 mio. kr. som følge af
balancejustering samt ændringsbudgetter til EU's budget for
2021, jf. BV. 2.2.1.
Nettomerbevillingen på §
8. Erhvervsministeriet
på 1.598,4 mio. kr. kan primært henføres til
udgifter som følge af COVID-19, herunder f.eks. udgifter til
en øget tabsramme for matchfinansieringsordningerne i
Vækstfonden samt udgifter til en række initiativer ifm.
Aftale om sommer- og erhvervspakke af 4. juni
2021. Dertil kommer overførsler til § 13. Indenrigs- og Boligministeriet som
følge af ressortomlægning.
Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 599,4 mio. kr. kan
primært henføres til dels
merudgifter til de civilretlige tiltag i udbyttesagen i 2021
på 229,5 mio. kr., jf.
akt. 199 af 8. april 2021,
dels tilførsel af
efterbevillinger til dækning af pålagte
sagsomkostninger i udbyttesagen i 2021 ifm. retssagerne i England
på 401,7 mio. kr., jf.
akt. 267 af 10. juni
2021.
Nettomerbevillingen på § 11. Justitsministeriet på 15.229,4 mio. kr.
kan primært henføres til ekstraordinære
merudgifter på 13.135,2 mio. kr. som følge af
COVID-19, herunder indkøb af værnemidler mv.,
testindsatsen samt smitteopsporing mv., jf.
akt. 194 af 25. marts 2021,
akt. 222 af 28. april 2021,
akt. 250 af 20. maj 2021,
akt. 306 af 24. juni 2021,
akt. 38 af 11. november 2021,
akt. 47 af 18. november 2021,
akt. 101 af 16. december 2021 og
akt. 151 af 16. december
2021, samt udgifter på 2.075,5 mio. kr. som
følge af udmøntningen af flerårsaftalen for
politiet og anklagemyndigheden 2021-2023, jf.
akt. 87 af 16. december
2021.
Nettomerbevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 1.055,0 mio. kr.
kan primært henføres til ekstraordinære udgifter
på 101,4 mio. kr. til håndteringen af COVID-19 og 957,2
mio. kr. til indfrielse af feriepengeforpligtelsen over for
Lønmodtagernes Feriemidler i 2021.
Nettomerbevillingen på § 13. Indenrigs- og Boligministeriet på
1.411,1 mio. kr. kan primært henføres til
ressortoverførsel fra §
15. Social- og
Ældreministeriet, §
8. Erhvervsministeriet og
§ 28. Transportministeriet, jf. kongelig resolution af 21. januar
2021.
Nettomerbevillingen på § 15. Social-
og Ældreministeriet på 459,5 mio. kr. kan
primært henføres til modtagelse af bevilling
vedrørende ældreområdet fra § 16. Sundhedsministeriet samt overførsel af
bevilling vedrørende indenrigsområdet til § 13. Indenrigs- og Boligministeriet, jf. kongelig resolution af 21. januar 2021.
Nettomerbevillingen omfatter desuden COVID-19-relaterede udgifter,
herunder stimulering af oplevelsesindustrien gennem civilsamfundet
og kommunerne, styrket indsats for vaccineoptag blandt ældre,
støtte og aktiviteter mod ensomhed for udsatte og
ældre borgere mv.
Nettomerbevillingen på § 16. Sundhedsministeriet på 1.147,2 mio. kr.
i 2021 dækker dels over en nettomerbevilling på 1.836,8
mio. kr. til den direkte ekstraordinære indsats mod COVID-19,
herunder finansiering af tilvalgsordning for COVID-19 vacciner,
udvikling af dansk COVID-19 vaccine hos Bavarian Nordic samt til
kompensation for regionernes vaccineudgifter, dels en
nettomerbevilling på 691,8 mio. kr. vedrørende
aktstykker om afledte COVID-19 udgifter samt
bloktilskudsaktstykket, herunder udvikling af dansk COVID-19
vaccine hos Bavarian Nordic, håndtering af
kommunikationsindsats mv. i Sundhedsstyrelsen samt finansiering af
DUT-sager. Hertil kommer overførsel af bevilling
vedrørende ældreområdet til § 15. Social-
og Ældreministeriet, jf. kongelig
resolution af 21. januar 2021.
Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 88,2
mio. kr. kan primært henføres til overførsel
fra arbejdsmiljøpuljen på § 17.21.09. Tilskud
vedrørende forebyggelse af nedslidning og ulykker,
jf. akt. 154
af 16. december 2021, regulering af ekstraordinær
bevilling direkte målrettet indsatsen mod COVID-19 i 2021 i
varslingspuljen på §
17.46.14. Indsats ved
større afskedigelser samt udmøntning af
reserve til DUT-forhandlinger med kommunerne med udgangspunkt i
bloktilskudsaktstykket, jf.
akt. nr. 320 af 29. juni
2021.
Nettomindrebevillingen på § 19. Uddannelse- og Forskningsministeriet på
396,4 mio. kr. kan primært henføres til
indtægter fra EU's genopretningsfacilitet samt udgifter som
følge af COVID-19, herunder udgifter til fagligt og
trivselsmæssigt efterslæb samt selvtest på de
videregående uddannelser. Dertil kommer udgifter som
følge af aktivitetsændringer samt indtægter fra
salg af virksomheder ifm. afviklingen af
innovationsmiljøerne.
Nettomerbevillingen på § 20. Børne- og Undervisningsministeriet
på 973,1 mio. kr. kan primært henføres til
merudgifter som følge af en række COVID-19-relaterede
hjælpe- og kompensationspakker, herunder bl.a. merudgifter
på 250,0 mio. kr. til forlængelse af hjælpepakke
til efterskoler og frie fagskoler mv, jf.
akt. 158 af 11. februar
2021, merudgifter på 394,9 mio. kr. til indsatser for
at styrke trivslen frem mod sommeren 2021, jf.
akt. 180 af 25. marts,
merudgifter på 226,0 mio. kr. til udbydere af
arbejdsmarkedsuddannelser (AMU), jf. akt 67 af
2. december 2021, merudgifter på 180,5 mio. kr. til
håndtering af faglige udfordringer og indsatser for at styrke
trivslen, jf. akt. 294 af 17. juni 2021, samt merudgifter
på 151,4 mio. kr. til tilskud til ekstraordinære
rengøringsudgifter i 2021, jf.
akt. 141 af 28. januar 2021,
akt. 193 af 25. marts 2021,
akt. 284 af 17. juni og
akt. 13 af 14. oktober
2021. Dertil kommer mindreudgifter på 335,7 mio. kr.
som følge af ændret aktivitet på de
aktivitetsstyrede konti.
Nettomerbevillingen på § 21. Kulturministeriet udgør med 976,4 mio.
kr., hvoraf 494,5 mio. kr. kan henføres til
ekstraordinære udgifter i lyset af COVID-19 til
kompensationsordninger, herunder f.eks. aflyste
kulturarrangementer, faste omkostninger mv., jf. akt. 138 af 12.
januar 2021 m.fl. Hertil kommer puljeordninger mv. på
406,8 mio. kr., bl.a. relateret til sommerpakken på
Kulturministeriets område, jf.
akt. 307 af 17. juni 2021.
Dertil er bevillingen til Folkehøjskolerne øget med
76,4 mio. kr. som følge af øget aktivitet.
Nettomerbevillingen på § 23. Miljøministeriet på 1.907,1 mio.
kr. kan primært henføres til tilførsel af
nettobevilling på 2.324,1 mio. kr. som led i ressortdelingen
af det daværende Miljø- og Fødevareministerium,
jf. kongelig resolution af 19. november
2020.
Nettomerbevillingen på § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri på 11.990,1 mio. kr. kan primært
henføres til tilførsel af 10.030,6 mio. kr. til
endelig nedlukningserstatning til minkavlere og
følgeerhverv, jf.
akt. 137 af 16. december
2021. I modsatte retning trækker overførsel af
bevilling for i alt 2.357,5 mio. kr. til § 23. Miljøministeriet og § 17. Beskæftigelsesministeriet som led i
ressortdelingen af §
24. Miljø- og
Fødevareministeriet, jf.
kongelig resolution af 19. november 2020.
Nettomerbevillingen på § 28. Transportministeriet udgør 2.442,6
mio. kr., hvoraf 3.441,0 mio. kr. kan henføres til
kompensation som følge af COVID-19, jf.
akt. 303 af 24. juni 2021,
akt. 4 af 7. oktober 2021,
akt. 123 og 150 af 16. december
2021, samt akt. 126 og
akt. 133 af 17. december
2021. Dertil kommer merbevilling på 205,0 mio. kr. til
initiativer fra Aftale om sommer- og erhvervspakke mv., jf. akt. 304 af 24.
juni 2021, samt indtægter fra det danske hjemtag fra
EU's genopretningsfacilitet på 155,0 mio. kr., jf. akt 140 af 16. december 2021. Modsat er
bevillingen nedskrevet med 435,0 mio. kr. som primært kan
henføres til ressortoverdragelse af det almene
boligområde til §
13. Indenrigs- og
Boligministeriet, jf. kongelige
resolution af 21. januar 2021.
Nettomindrebevillingen på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 643,7 mio. kr. kan
primært henføres til indtægter fra EU's
Genopretningsfacilitet ifm. den danske genopretningsplan til EU
på 732,5 mio. kr. jf.
akt. 140 af 16. december
2021.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 5.906,3 mio. kr.
kan primært henføres til udmøntning af
generelle reserver (herunder særligt § 35.11.01. Merudgifter ved nye
bevillingsforslag, §
35.11.19. Regeringsreserve
og § 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset
af COVID-19 mv.) på en række
ministerområder ved aktstykker eller som følge af
lovgivning samt nulstilling af reserver. Hertil kommer
udmøntning af budgetreguleringen til midler fra EU's
genopretningsfacilitet.
2. Oversigt over væsentlige bevægelser for
udgifter under delloftet for indkomstoverførsler
Nettomerbevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
1.269,4 mio. kr. kan primært henføres til en
række COVID-19-relaterede hjælpepakker og afledte
virkninger heraf. Der er merudgifter sfa. en række
hjælpepakker målrettet barsels- og
sygedagpengemodtagere, herunder forlængelse af retten til
sygedagpenge samt midlertidig suspendering af arbejdsgiverperioden,
som giver arbejdsgivere en udvidet ret til refusion for udgifter
til lønmodtagere, der var fraværende som følge
af COVID-19. Hertil kommer merudgifter til folkepension sfa. ingen
modregning ved ekstraindtægter relateret til COVID-19
arbejde, jf. lov nr. 707 af 26. april 2021.
Der er på §
35. Generelle reserver
optaget en reserve på 185,0 mio. kr. for at sikre
overholdelse af delloft for indkomstoverførsler,
således at delloft for indkomstoverførsler korrigeres
administrativt. Reserven er nedskrevet på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2022.
Nettomindrebevillingen på §
36. Pensionsvæsenet
på 301,0 mio. kr. kan henføres til en
bevillingsreduktion på §
36.31.01. Pensionsudgifter i
folkeskolen mv. for at opnå et mere retvisende billede
af hovedkontoen.
3. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter uden for
udgiftsloft
Nettomerbevillingen på §
7. Finansministeriet
på 451,6 mio. kr. kan primært henføres til
udgifter på 727,6 mio. kr. forbundet med indskydelse af
ejendomme i Statens Ejendomssalg A/S, jf.
akt. 289 af 17. juni 2021
og akt. 146
af 16. december 2021. Herudover merudgifter på 101,7
mio. kr. til EU-bidraget vedr. told- og sukkerafgifter som
følge af opdaterede skøn for toldindtægter,
jf. BV. 2.2.1. Merudgifterne modsvares delvist af en
række andre nedjusteringer og indtægter, herunder som
følge af indskydelse af ejendomme i Statens Ejendomssalg
A/S, jf. akt. 289 af 17. juni 2021 og akt. 146 af 16.
december 2021.
Nettomerbevillingen på §
8. Erhvervsministeriet
på 17.375,1 mio. kr. kan primært henføres til
ekstraordinære udgifter som følge af COVID-19 på
17.372,1 mio. kr., herunder bl.a. udgifter til
kompensationsordningen for faste omkostninger,
lønkompensationsordningen og kompensationsordningen for
større arrangementer mv.
Nettomindrebevillingen på § 11. Justitsministeriet på 1.800,0 mio. kr.
kan henføres til udmøntningen af den på
finansloven for 2021 opførte reserve på § 11.11.78. Reserve til indkøb af
værnemidler uden for udgiftsloft til henholdsvis § 11.11.43. Reserve til værnemidler og test mv. og
§ 11.11.44. Værnemidler og test mv. under delloftet
for driftsudgifter med henblik på dækning af udgifter
som følge af COVID-19, herunder udgifter til indkøb
af værnemidler mv. og testindsatsen, jf.
akt. 194 af 25. marts
2021.
Nettomindrebevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 5,2 mio. kr. kan
henføres til merindtægter på 50,9 mio. kr. og
merudgifter på 45,7 mio. kr. Merindtægterne kan
henføres til et provenu sfa. Forsvarsministeriets
afhændelse af ejendomme, jf.
akt. 289 af 17. juni 2021
og akt. 146
af 16. december 2021. Der er som følge heraf afholdt
én-til-én-relaterede udgifter på 45,7 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse
under § 12.1 Fællesudgifter på finansloven for
2021.
Nettomerbevillingen på § 13. Indenrigs- og Boligministeriet på
237.797,2 mio. kr. kan primært henføres til
ressortoverførsel fra §
15. Social- og
Ældreministeriet, §
8. Erhvervsministeriet og
§ 28. Transportministeriet, jf. kongelig resolution af 21. januar 2021.
Herudover kan nettomerbevillingen henføres til
bloktilskudsaktstykket, jf.
akt. 320 af 29. juni 2021
samt ekstraordinære udgifter som følge af COVID-19,
herunder forhøjet bloktilskud som led i udmøntning af
coronavinterpakke, jf. akt. 143 af 16. december 2021. Merudgifterne
modsvares delvist af en række mindreudgifter ifm. direkte
efterregulering af §
13.81.01. Ydelsesstøtte til
almene boliger og §
13.81.02. Ungdomsboligbidrag til
almene boliger grundet lavere aktivitets-renteniveau. Hertil
kommer nettomindreindtægter sfa. ingen refusion fra
Landsbyggefonden grundet den lave rente og aktivitet i den almene
boligsektor.
Nettomindrebevillingen på § 15. Social-
og Ældreministeriet på 236.097,5 mio. kr. kan
henføres til overførsel af bevilling
vedrørende indenrigsområdet til § 13. Indenrigs- og Boligministeriet, jf. kongelig resolution af 21. januar
2021.
Nettomindrebevillingen på § 16. Sundhedsministeriet på 447,2 mio. kr.
dækker dels over en nettomindrebevilling på 2.196,7
mio. kr. som følge af bloktilskudsaktstykket mv., jf. akt. nr. 320 af
29. juni 2021, til regulering af den kommunale
medfinansiering, ændret skøn over afløb mv. for
kvalitetsbyggefonden samt kompensation for fastfrysning af den
kommunale medfinansiering, dels en nettomerbevilling på
1.746,6 mio. kr. som følge af direkte ekstraordinære
udgifter som følge af COVID-19, herunder forhøjelse
af reserve til test og vaccination, vaccineindkøb og afledte
vaccineudgifter bevilling til TestCenter Danmark mv.
Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
1.109,5 mio. kr. kan primært henføres til
nulstillingen af de kommunale reserver (§17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende
indkomstoverførsler). Mindreudgiften afspejler
øgede overførselsudgifter sfa. en række
COVID-19-relaterede hjælpepakker, der har forlænget
suspensionen af dagpengeforbruget, jf. bl.a.
lov nr. 57 af 19. januar 2021, lov nr. 467 af 20. marts 2021 og lov
nr. 877 af 12. maj 2021.
Nettomerbevillingen på § 23. Miljøministeriet på 791,8 mio.
kr. kan primært henføres til tilførsel af 475,0
mio. kr. som led i ressortdelingen af det daværende
Miljø- og Fødevareministerium, jf. kongelig resolution af 19. november
2020.
Nettomindrebevillingen på § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri på 368,3 mio. kr. kan primært
henføres til overførsel af bevilling til § 23. Miljøministeriet på 475,0 mio.
kr. som led i ressortdelingen af §
24. Miljø- og
Fødevareministeriet, jf. kongelig resolution af 19. november
2020. Modsat tilføres 75,0 mio. kr. til en pulje til
erstatningsjorde afsat i Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug, jf. akt. 107 af 16. december 2021.
Nettomerbevillingen på § 28. Transportministeriet på 88,5 mio. kr.
kan primært henføres til nettomindreindtægter
på 239,2 mio. kr. som følge af ressortoverdragelse af
det almene boligområde til §
13. Indenrigs- og
Boligministeriet, jf. kongelig
resolution af 21. januar 2021, samt merindtægter fra
EU's genopretningsfacilitet på 150,0 mio. kr., jf. akt. 140 af
16. december 2021.
Nettomerbevillingen på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 27,5 mio. kr. kan
primært henføres til indtægter fra EU's
Genopretningsfacilitet ifm. den danske genopretningsplan til EU,
jf. akt. 140
af 16. december 2021 og udgifter til hensættelser
på udligningsordningen på §
29.25.14. Udbetaling til
PSO-ordninger, jf.
akt. 115 af 16. december
2021.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 3.000,0 mio. kr.
uden for udgiftslofterne kan dels henføres til
udmøntning ved aktstykke, dels nulstilling af § 35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale
bloktilskud mv. samt udmøntning af § 35.11.46. Reserve til forlængelse af
kompensationsordninger.
Nettomerbevillingen på § 38. Skatter
og afgifter på 35.580,0 mio. kr. skal henføres
til et nettomindreprovenu fra ekstraordinære udgifter i
forbindelse med COVID-19, herunder midlertidig udskydelse af
angivelses- og betalingsfrister mv. på skatteområdet og
rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag.
4. Oversigt over væsentlige bevægelser under
indtægtsbudgettet
Nettomerindtægten på § 11. Justitsministeriet på 81,8 mio. kr. kan
henføres til flerårsaftalen for politiet og
anklagemyndigheden 2021-2023, herunder ændrede
bødeindtægter mv., jf.
akt. 87 af 16. december
2021, samt ressortoverførslen af visse
færdselsopgaver fra §
11. Justitsministeriet til
§ 28. Transportministeriet, jf. kongelig resolution af 29. september
2021.
Nettomindreindtægten på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 62,6
mio. kr. kan primært henføres til merudgifter ifm.
initiativet med arbejdspladssnære aktiviteter i arbejdet med
branchemål mv., jf. akt 154 af 16.
december 2021 Merudgiften modsvares delvist af
merindtægter fra medlemsbidrag fra
arbejdsløshedskasser, jf. lov nr. 1438 af
29. juni 2021, der har udvidet muligheden for
selvstændige for at blive medlem i
arbejdsløshedskasser for understøtte de
selvstændige mv. i forbindelse med udfasningen af
kompensationsordningerne.
Nettomerindtægten på § 28. Transportministeriet på 30,2 mio. kr.
kan primært henføres til yderligere indtægter
fra EU's genopretningsfacilitet til en statslig cykelpulje på
30,0 mio. kr., jf. akt. 140 af 16. december 2021.
Nettomerindtægterne på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 207,6 mio. kr.
på indtægtsbudgettet kan primært henføres
til indtægter fra auktion over tilladelser på § 29.29.02.70. 1500 MHz-, 2100 MHz-, 2300 MHz-, 3,5 GHz- og 26
GHz-auktion for i alt 207,6 mio. kr.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 1.520,5 mio. kr.
kan henføres til udmøntning af budgetreguleringen til
midler fra EU's genopretningsfacilitet.
Nettomerindtægterne på § 37. Renter på 65,8 mio. kr. kan
primært henføres til forøgede
provisionsindtægter på §
37. Renter til
afdækning af de statsfinansielle risici forbundet med
genudlån, garantier og kapitalindskud mv. for selskaber, som
i høj grad har været iværksat pga. COVID-19.
Nettomerindtægterne på § 38. Skatter
og afgifter på 4.165,1 mio. kr. kan primært
henføres til skønnede merindtægter på
afgiftsområdet på 3.150,0 mio. kr. fra det
løbende arbejde med at regulere den bogførte
værdi af fordringer til kursværdi, da det i
reguleringen fra og med 2021 er muligt at tage højde for
frivillige indbetalinger og modregning. Hertil kommer
merindtægter fra EU ifm. EU's genopretningsplan på
samlet 1.190,1 mio. kr., som dækker afledte mindreprovenuer
fra skatter og afgifter som følge af Aftale om Grøn skattereform af
december 2020 og Aftale om grøn
omstilling af vejtransporten af december 2020.