Fremsat den 26. oktober 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Ole Birk Olesen (LA),
Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD),
Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Susanne Zimmer (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Sikandar Siddique (UFG).
Forslag til folketingsbeslutning
om en mere human og solidarisk flygtningepolitik
i Danmark (borgerforslag)
De følgende forslag repræsenterer
de områder, hvor der nu og her er mest behov for handling, og
hvor både forskning og praktiske erfaringer
understøtter, at konkrete tiltag vil kunne forbedre den
nuværende situation:
Udvid omfanget af kvoteordning
Danmark skal igen tage imod kvoteflygtninge
på mindst samme niveau som før 2016, dvs. mindst 500
flygtninge om året. På både europæisk og
globalt plan skal Danmark arbejde hen imod en fælles og fair
model for genbosættelse af mennesker på flugt i
samarbejde med FN's Flygtningehøjkommissariat.
Asylansøgning på
ambassader/konsulater og humanitært visum
Danmark skal genoptage muligheden for, at
asylansøgninger kan indgives direkte på ambassader og
konsulater. Danmark er et af de lande, der havde en sådan
model indtil 2002. En anden mulighed er udstedelse af
humanitære visa, der giver flygtninge mulighed for selv
lovligt at rejse til Danmark. EU-reglerne giver allerede mulighed
for at udstede sådanne indrejsevisa.
Udfasning af udrejsecentre og
såkaldte motivationsfremmende foranstaltninger
Hvis hjemsendelse reelt er umulig, indeholder
den danske lovgivning allerede muligheder for at at give
midlertidige opholdstilladelser, således at mennesker ikke
lever under nedbrydende forhold, men bibeholder værdigheden
og ressourcer og samtidig kan være med til at bidrage til
samfundet.
Flygtninges opholdstilladelser bør
ikke inddrages
Ændringer i 2015 og 2019 har betydet, at
alle anerkendte flygtninge i Danmark lever i en konstant angst for
at blive sendt »hjem« igen. Opholdstilladelser gives
kun for 2 år ad gangen og kan inddrages når som helst.
Samtidig er det blevet næsten umuligt at leve op til
betingelserne for permanent ophold. Denne usikkerhed om ens fremtid
spænder ben for integrationsindsatsen og er ifølge
FN's Flygtningehøjkommissariat en helt forkert opfattelse af
flygtningebegrebet.
Bemærkninger til forslaget
Der er en lang række fordele forbundet
med at indføre de ovenstående forslag til en mere
organiseret adgang til asyl og flygtningebeskyttelse.
For det første behøver
flygtninge ikke at risikere deres liv og udsætte sig selv for
overgreb i forsøget på at omgå Europas stadigt
strengere grænsekontrol.
For det andet undgår flygtninge at
betale menneskesmuglere i dyre domme. De foreslåede tiltag
har langt større potentiale til at bryde den voksende
ulovlige migrationsindustri end de nuværende forsøg
med mere kontrol og højere straffe for de implicerede.
For det tredje giver organiseret adgang til
asyl langt bedre mulighed for, at modtagerlande kan screene og
forberede ansøgninger på forhånd. F.eks. kan man
straks identificere sårbare grupper, der har behov for
hurtigt at komme videre, og prioritere flygtninge, der
»sidder fast« og ikke har nogen udsigt til at vende
tilbage til deres hjemland.
Endelig kan mere organiserede ankomstveje
skabe bedre integration ved i højere omfang at sikre, at
kommunerne er forberedte og kan matche flygtninges kvalifikationer
med lokale arbejdsmarkedsbehov m.v.
Baggrund for forslaget
Vi står i en historisk og alvorlig
flygtningekrise. Men mere end en krise affødt af antallet af
flygtninge og manglende globale ressourcer til at beskytte
mennesker på flugt er dét, vi oplever, en krise i den
politiske håndtering af flygtninge.
Kontrol- og afskrækkelsespolitikken har
været Danmarks og andre landes svar på flygtningekrisen
indtil nu, men det paradigme, Danmark og andre lande har udviklet
over de sidste 30 år, fungerer ikke og giver os ikke
råderum til at løse den situation, vi i dag står
over for.
Kontrollen blokerer systematisk for adgang til
asyl, føder en voksende migrationsindustri, tvinger
flygtninge til at risikere deres liv for at nå i sikkerhed,
presser nærområderne til bristepunktet og fastholder
størstedelen af verdens flygtninge i lejre og i
økonomisk afhængighed på ubestemt tid uden
udsigt til at komme videre.
Skal vi løse flygtningekrisen, er der
brug for en helt anden tilgang, der afholder flygtninge fra at
risikere livet og betale menneskesmuglere i dyre domme, og som
samtidig aflaster nærområdelandene og sikrer mere
solidaritet landene imellem med hensyn til omfordeling af
flygtninge.
Det er i Danmarks interesse at være med
til at løse flygtningekrisen og adressere behovet for en
større grad af byrdefordeling og solidaritet landene
imellem.
Vi har i dag et modsætningsfyldt forhold
til flygtninges rettigheder i Danmark. På den ene side
hævder vi at respektere konventionerne i forhold til de
mennesker, for hvem det er lykkedes at komme hertil. På den
anden side gør vi alt, hvad vi kan, for at nægte
flygtninge adgang til den mest nødvendige rettighed,
adgangen til at søge asyl.
Vi kræver, at flygtninge lærer
dansk og forsørger sig selv, men samtidig sender vi med
lovgivningen et signal om, at de aldrig skal føle sig
velkomne, og at fokus er på midlertidighed og hjemrejse. Det
giver ikke mening.
De mange stramninger har ramt herboende
flygtninge alt for hårdt og risikerer at bremse den positive
fremgang i beskæftigelsen for flygtninge og
familiesammenførte, som vi har oplevet de seneste 5
år.
De nuværende regler hæmmer viljen
til at integrere sig, hvilket svækker mulighederne for at
opkvalificere og uddanne den arbejdskraft, som der er
efterspørgsel på, f.eks. inden for
sundhedssektoren.
Danmark er et af de lande, der mest omfattende
har indført en række asylpolitiske tiltag for at
undgå en stigning i antallet af asylansøgere.
Det gælder f.eks. indførelsen af
en ny, midlertidig asylkategori målrettet syriske flygtninge
og de efterfølgende stramninger i adgang til
familiesammenføring for disse flygtninge inden for de
første 3 år, genindførelsen af den lave
integrationsydelse og nye krav for at opnå permanent
opholdstilladelse, og ønsket om at sætte stop for
spontan asyl og i stedet oprette centre for asylansøgere i
nærområderne.
Ved at udlicitere ansvaret for verdens
flygtninge til nærområdelandene kan Danmark og andre
vestlige lande i praksis isolere sig selv fra det ansvar, vi ellers
ville have, hvis de pågældende flygtninge frit kunne
rejse hertil.
Det øger presset på
nærområdelandende, som i forvejen er pressede, og
skaber en overhængende fare for, at et eller flere lande
siger fra.
Ifølge FN's
Flygtningehøjkommisariat opholder 85 pct. af alle flygtninge
sig i nabolandene til deres oprindelsesland. For eksempel huser
Jordan, Libanon og Tyrkiet tilsammen over 5 mio. syriske
flygtninge.
En fortsættelse af den nuværende
politik risikerer at få de hårdest belastede
modtagerlande til at bukke under for det politiske og
økonomiske pres, de store flygtningetal skaber. Den
situation vil risikere at sende millioner af flygtninge videre mod
andre lande i Europa, herunder Danmark.
Vi løser ikke flygtningekrisen ved at
begrænse adgangen til asyl og fokusere på at
hjælpe i nærområderne.
Selv om der er blevet givet flere penge til
nærområdebistand, står dette langtfra mål
med investeringerne i nye former for grænsekontrol og aftaler
med tredjelande. Milliarder brugt på grænsekontrol og
aftaler med tredjelande har dog ikke kunnet forhindre en generel
stigning i antallet af asylansøgere.
Nærområderne løser heller
ikke problemet ved at få en pose penge fra Danmark. De store
mængder af flygtninge har brug for jobs, uddannelse og
boliger - noget, som de pågældende lande i forvejen har
stor mangel på. Derfor er der brug for, at vi både
støtter nærområderne og modtager flere
flygtninge i Danmark.
De enorme pengesummer, som flygtninge hvert
år betaler for at kunne bevæge sig, har skabt et
innovationskapløb mellem menneskesmuglere og
grænsevagter. Rent økonomisk er den øgede
grænsekontrol med til at skabe dette marked, og mere kontrol
driver derfor kun profitten opad.
Hvis vi skal bryde den cirkel, hvor flere og
flere flygtninge fastholdes i lejre og økonomisk
afhængighed på ubestemt tid, er det afgørende,
at Danmark og andre lande er med til at finde løsninger for
denne gruppe.
Flere stramninger i de danske asylregler og
øget grænsekontrol er ikke vejen frem.
Vi skal undgå et system, hvor Danmark
gennem aftaler og politisk-økonomisk pres kan fralægge
sig ansvar for selv at tage imod flygtninge. Danmark kan ikke uden
videre tørre ansvaret af på andre lande, blot fordi vi
har indgået bilaterale aftaler med landene om modtagelse af
flygtninge.
Et system, hvor spontane asylansøgere
afvises og sendes videre til lande, som måske ikke engang er
deres nærområde, kan kun virke, når og hvis disse
lande er i stand til reelt at yde beskyttelse i overensstemmelse
med flygtningekonventionens standarder.
Der er desværre en tendens til, at man
politisk forsøger at definere lande som sikre, selv om om de
langt fra er det, hvilket omfattende rapporter om afvisning af
flygtninge og manglende adgang til basale rettigheder har
dokumenteret.
Det er derfor en omstridt og uholdbar ordning
at nægte adgang til at søge asyl og tilbagesende
asylansøgere, hvis de enkelte lande generelt ikke er sikre
for de flygtninge, der sendes tilbage.
Bemærkninger til
forslaget:
Forslagsstillerne i Folketinget bemærker, at der er tale
om et borgerforslag, som inden for den fastsatte frist har
opnået det antal støttetilkendegivelser fra borgere,
som kræves for at få forslaget fremsat og behandlet som
beslutningsforslag i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Rajesh Jesper
Lillebæk Holmen, København, som hovedstiller med
Michala Clante Bendixen, København, Mozhdeh Ghasemiyani,
Frederiksberg, Michael Graversen, Rudersdal, Anne Lise
Marstrand-Jørgensen, København, og Jørgen
Carsten Jensen, København, som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af forslaget for
Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne på
vegne af de partier, som støtter borgerforslagsordningen,
påtager sig at opfylde en nødvendig betingelse for, at
borgerforslaget kan blive behandlet i Folketinget i
overensstemmelse med intentionerne bag ordningen for
borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke tages som udtryk for,
at forslagsstillerne nødvendigvis støtter forslagets
indhold.
Kilder og henvisninger
»25 spørgsmål og svar om flygtninge«,
Dansk Flygtningehjælp, 2020.
»Sådan løser vi flygtningekrisen«,
Gammeltoft-Hansen, T., Informations Forlag, 2016.
»Alternativer til flugt og afvisning«,
Lemberg-Pedersen, M. og Bendixen, M., Maj 2018.
»Bedre beskyttelse af flygtninge i EU og globalt. UNCHR's
forslag til at genopbygge tilliden gennem bedre forvaltning,
partnerskab og solidaritet«, UNHCHR, December 2016.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund
(EL), Mai Mercado (KF), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Jens Rohde (KD), Aaja Chemnitz Larsen (IA), Susanne Zimmer (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Sikandar Siddique (UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
mere human og solidarisk flygtningepolitik i Danmark
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 20)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Rajesh Jesper Lillebæk Holmen, København, som
hovedstiller med Michala Clante Bendixen, København, Mozhdeh
Ghasemiyani, Frederiksberg, Michael Graversen, Rudersdal, Anne Lise
Marstrand-Jørgensen, København, og og Jørgen
Carsten Jensen, København, som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.