Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 17. maj 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (NB) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Hans
Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)
Socialdemokratiets, Venstres, Radikale
Venstres, Det Konservative Folkepartis og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget og Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech
(UFG) finder det fremsatte borgerforslag om fjernelse af betalingen
på Storebælt sympatisk. En afskaffelse af betalingen
vil i udgangspunktet fremme mobiliteten og binde Danmark bedre
sammen.
Imidlertid vil en afskaffelse af betalingen
også have betydelige økonomiske konsekvenser. Det vil
kræve, at staten sikrer, at gælden i A/S
Storebælt bliver indfriet, hvilket vil indebære en
udgift på godt 19 mia. kr. Desuden vil de løbende
driftsomkostninger til forbindelsen på 300-500 mio. kr.
årligt skulle finansieres på finansloven, ligesom der
vil være behov for et yderligere tilskud til
færgeruterne på Kattegat og mellem Spodsbjerg og
Tårs i størrelsesordenen 250-350 mio. kr.
årligt.
Partierne noterer sig endvidere, at der er
indgået en række politiske aftaler om udbyttebetaling
fra A/S Storebælt til medfinansiering af udvidelsen af
motorvejen på Vestfyn. I forhold til det aftalte
udestår endnu et samlet udbytte på 1,8 mia. kr.
Herudover har et bredt flertal af Folketingets partier i juni 2021
indgået aftale om infrastrukturplan 2035. Her blev det
aftalt, at udbytte fra A/S Storebælt frem til år 2030
skal medfinansiere aftalen med i alt 8 mia. kr. Hvis
brugerbetalingen afskaffes på Storebælt, vil der dermed
mangle i alt 9,8 mia. kr. til finansieringen af den aftalte
infrastrukturudbygning.
Afskaffelse af betalingen på
Storebælt er således ikke en aktuel mulighed.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte op om at fjerne betalingen for
motorkøretøjer i det fremsatte borgerforslag om, at
Storebæltsbroen skal være gratis at køre over.
En afskaffelse af betalingen for motorkøretøjer vil
medvirke til mere biltrafik og øge udledningen af CO2, støj og forurening.
En nedsættelse af billetprisen
på den kollektive transport over Storebælt vil til
gengæld gøre det billigere at krydse broen samt
understøtte en transportform, der udleder mindre CO2, hvilket kommer alle til gode og
bidrager til at mindske trængslen på vejen.
Det vil også have betydelige
økonomiske konsekvenser, hvis Storebæltsbroen
gøres gratis at køre over. Det vil kræve, at
staten sikrer, at gælden i A/S Storebælt bliver
indfriet, hvilket vil indebære en udgift på godt 19
mia. kr. Desuden ville de løbende driftsomkostninger til
forbindelsen på 300-500 mio. kr. årligt skulle
finansieres på finansloven, ligesom der vil være behov
for et yderligere tilskud til færgeruterne på Kattegat
og mellem Spodsbjerg og Tårs i størrelsesordenen
250-350 mio. kr. årligt.
Enhedslisten noterer sig endvidere, at der
er indgået en række politiske aftaler om
udbyttebetaling fra A/S Storebælt til medfinansiering af
udvidelsen af motorvejen på Vestfyn. I forhold til det
aftalte udestår endnu et samlet udbytte på 1,8 mia. kr.
Herudover har et bredt flertal af Folketingets partier i juni 2021
indgået aftale om infrastrukturplan 2035, hvor det blev
aftalt, at udbytte fra A/S Storebælt frem til 2030 skal
medfinansiere aftalen med i alt 8 mia. kr. Hvis brugerbetalingen
afskaffes på Storebælt, vil der dermed mangle i alt 9,8
mia. kr. til finansieringen af den aftalte
infrastrukturudbygning.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 16.
marts 2022 og var til 1. behandling den 21. april 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Henrik Møller (S) Brian
Bressendorff (S) Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S) fmd. Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen
(SF) Karsten Hønge (SF) Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva
Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) nfmd. Ellen Trane Nørby (V)
Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby
(UFG) Lise Bech (UFG) Alex Ahrendtsen (DF) Niels Flemming Hansen
(KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |